א. חיים כתב:בנוגע לכתיבתי ע"ע, איני חולק כמובן על ההבנה שספר חמ"י נכתב בסמוך לעת הדפסתו, אלא רק ההנחה הפשוטה אצל רבים שריי"א דוקא הוא זה שכתב אותו, וטענתי היא שעדיין לא הוכיחו זאת.
בר מן דין כתב:אני מצאתי בכתבי מהרי"י אלגאזי קטע שלם שהוא מביא לא בשם החמ"י, אלא כאילו הוא עצמו חיברו, שהוא ציטוט מדויק מהחמ"י מתוך קטע של הרי"ל פוחוויצר, עם השינויים המפורסמים בדרכו של החמ"י, רק שבסוף מזכיר את המקור. להבנתי יש עוד כמה קטעים כאלו, ועדיין צריך בדיקה.
א. חיים כתב:ובקשה נוספת: כל איזכור של הר' תפילנסקי בהקשר זה הינו בבחינת לועג לרש. מדובר במחקר שמעולם לא התפרסם אלא למקורבים. אני ואחרים בפורום שלדאבוננו אינם נכללים בקטגוריה הנ"ל - אין לנו אפשרות לומר כלום בזה, חוץ מאשר להקשיב במבוכה ולהרגיש חסרי דעה וידע, על כך שאנו מעיזים לעסוק בנושא מבלי לקרוא את המחקר פותח העינים בתחום. עכ"פ לדידי, כל עוד שלא עיינתי בו אין לי צורך לעסוק במה שהוכח או לא הוכח שם.
אומר רק, ששאלתי פעם את אחד מחכמי הפורום הכותב גם הוא בנושא, והוא אכן ראה את מחקרו של הר' תפילנסקי - האם יש שם חידושים על מה שכתב תשבי, וענני שלא במיוחד.
ואולם יק' דרז"ל על זה שדרשו וששון זו מילה, מאי שיאטיה דמילה הכא. ולפי פשוטו יראה לי שדרשו כן מהכתוב שנאמר שם ורבים מעמי הארץ מתיהדים, ואין יהידות בלא מילה, ולכונה זו רמז הכתוב שהיה להם לישראל ששון זו מילה, כורתי [ברית?] בעורלתם של ערלים, את גבעת הערלות לאלפים ולרבבות. ולפי מדרשו ירמוז אצלי מה שכתב הרמ"ע ז"ל בספר עשרה מאמרות דף נ"ד זה לשונו, בז' באדר נולד משה ובי"ד באדר הטיפו ממנו דם ברית להשבית אויב בימי מרדכי ואסתר, ע"כ. ועל כן רמז הכתוב כי השבתת האויב בזמן ההוא היא שעמדה להם זכות תורת משה, וששון זו מילה, שזאת לפנים גלגל הוא יתברך להיות הטפת דם ברית בימים האלה ובזמן הזה להשבית אויב.
דדרשינן וששון זו מילה, אשר לפי פשוטו כיוונו בזה על היות כי רבים מעמי הארץ מתיהדים, ובכל מקום מוקטר ומוגש כורתי ברית כל הגויים ערלים שנתגיירו, והיה ששונה רב בעצם היום הזה. ועוד בה רמז על אבי התעודה אשר היתה יום הלידה בז' באדר, ונמצא כי יום מילתו היה בט"ו באדר, היא שעמדה להם לישראל באותה צרה להשבית אויב ומתנקם.
בר מן דין כתב:דבר אחד אני יודע בוודאות: אם הרב אלגאזי זצ"ל הוא אכן המחבר, הוא לא היחיד שידע מזה - היו לו שותפי סוד בכירים ביותר, ובהם מופת הדור דאז (כפי כינויו המפורסם של החיד"א במקומות רבים) מהר"ח אבולעפיא, שר המסכים להדפסת החמ"י (אחד מהם). הרי ספרי מהרח"א עצמו מוזכרים בחמ"י, ומסתמא הבחין בזה...
יעקובי כתב:ומדאתא לידן, להלן מקור שמצא תפילנסקי, ובו מקבילה בין דברי החמ"י לבין חידושיו הפרטיים של רי"י אלגאזי בדרשתו (כל הזכויות שמורות לרש"א תפילנסקי, אין לעשות כל שימוש בדברים ללא בקשת רשותו).
נאות יעקב, דרוש לשבת זכור, דף טו ע"א:ואולם יק' דרז"ל על זה שדרשו וששון זו מילה, מאי שיאטיה דמילה הכא. ולפי פשוטו יראה לי שדרשו כן מהכתוב שנאמר שם ורבים מעמי הארץ מתיהדים, ואין יהידות בלא מילה, ולכונה זו רמז הכתוב שהיה להם לישראל ששון זו מילה, כורתי [ברית?] בעורלתם של ערלים, את גבעת הערלות לאלפים ולרבבות. ולפי מדרשו ירמוז אצלי מה שכתב הרמ"ע ז"ל בספר עשרה מאמרות דף נ"ד זה לשונו, בז' באדר נולד משה ובי"ד באדר הטיפו ממנו דם ברית להשבית אויב בימי מרדכי ואסתר, ע"כ. ועל כן רמז הכתוב כי השבתת האויב בזמן ההוא היא שעמדה להם זכות תורת משה, וששון זו מילה, שזאת לפנים גלגל הוא יתברך להיות הטפת דם ברית בימים האלה ובזמן הזה להשבית אויב.
חמ"י ענייני פורים סוף פרק ה (דף קיט ע"א מהדו' איזמיר תצ"א):דדרשינן וששון זו מילה, אשר לפי פשוטו כיוונו בזה על היות כי רבים מעמי הארץ מתיהדים, ובכל מקום מוקטר ומוגש כורתי ברית כל הגויים ערלים שנתגיירו, והיה ששונה רב בעצם היום הזה. ועוד בה רמז על אבי התעודה אשר היתה יום הלידה בז' באדר, ונמצא כי יום מילתו היה בט"ו באדר, היא שעמדה להם לישראל באותה צרה להשבית אויב ומתנקם.
יעקובי כתב:בר מן דין כתב:דבר אחד אני יודע בוודאות: אם הרב אלגאזי זצ"ל הוא אכן המחבר, הוא לא היחיד שידע מזה - היו לו שותפי סוד בכירים ביותר, ובהם מופת הדור דאז (כפי כינויו המפורסם של החיד"א במקומות רבים) מהר"ח אבולעפיא, שר המסכים להדפסת החמ"י (אחד מהם). הרי ספרי מהרח"א עצמו מוזכרים בחמ"י, ומסתמא הבחין בזה...
מכאן ואילך viewtopic.php?f=7&t=4708&p=281585#p281497
יעקובי כתב:בר מן דין כתב:דבר אחד אני יודע בוודאות: אם הרב אלגאזי זצ"ל הוא אכן המחבר, הוא לא היחיד שידע מזה - היו לו שותפי סוד בכירים ביותר, ובהם מופת הדור דאז (כפי כינויו המפורסם של החיד"א במקומות רבים) מהר"ח אבולעפיא, שר המסכים להדפסת החמ"י (אחד מהם). הרי ספרי מהרח"א עצמו מוזכרים בחמ"י, ומסתמא הבחין בזה...
מכאן ואילך http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 85#p281497
א. חיים כתב:ת"ח לחכם יעקובי.
אני למדתי מכאן שמחבר הח"י הכיר את דרשות ריי"א או להיפך - דרשות הריי"א הכיר את הח"י. אבל הם לא נכתבו באותו הסגנון - הח"י נטל אולי מהרמ"ע אך מבלי להזכירו, ואילו דרשות ריי"א התבסס על הרמ"ע. לדעתי, זה לא מקרב אותנו לריי"א כמחבר חמ"י. ובכלל קשה להאמין שדברים אלו נכתבו לראשונה אצל ריי"א.
מראש חששתי שגם בדוגמא של החכם בר מן דין מדובר באופי זהה. ולכן ביקשתיו לראותה בעיני. נצטרך לחכות.
בר מן דין כתב:אני מצאתי בכתבי מהרי"י אלגאזי קטע שלם שהוא מביא לא בשם החמ"י, אלא כאילו הוא עצמו חיברו, שהוא ציטוט מדויק מהחמ"י מתוך קטע של הרי"ל פוחוויצר, עם השינויים המפורסמים בדרכו של החמ"י, רק שבסוף מזכיר את המקור. להבנתי יש עוד כמה קטעים כאלו, ועדיין צריך בדיקה.
א. חיים כתב:הבנתי כך מדבריך: הר' תפלינסקי והר' גולדהבר לא הוכיחו זאת (והר' גולדהבר אף ניסה ולא הצליח). ואילו לך ישנה ראיה אחת, והיא שריי"א גם הוא העתיק מאחרים. אשמח לשמוע את הפרטים. ובכל אופן זה יכול לקשר אותו אולי עם צד מסוים בספר חמד"י, והרי אנו כבר יודעים מהמאמר של גולדהבר כי הוא אכן עסק בכתיבת הספר ושינה בתוכו. אולם איני רואה כאן שום הוכחה שהוא היה הפרויקטור, היוזם, והכותב היחידי או למצער - הכותב העיקרי של הספר.
בקשר לעצם הראיה שלך מהעתקה נוספת מאחרים, אולי כוונתך למה שאני כתבתי במקום אחר. http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=27473#p282044 אך אין מדובר שם בריי"א עצמו.
לסיכום, הרושם שלי מדבריך הוא, שהנך כותב מתוך בטחון רב ולפי הרגשתך, אך עדיין ללא ביסוס ממשי עד שתוכל לשכנע על ידו גם אותנו. ואשמח אם תעמידני על טעותי.
ובקשה נוספת: כל איזכור של הר' תפילנסקי בהקשר זה הינו בבחינת לועג לרש. מדובר במחקר שמעולם לא התפרסם אלא למקורבים. אני ואחרים בפורום שלדאבוננו אינם נכללים בקטגוריה הנ"ל - אין לנו אפשרות לומר כלום בזה, חוץ מאשר להקשיב במבוכה ולהרגיש חסרי דעה וידע, על כך שאנו מעיזים לעסוק בנושא מבלי לקרוא את המחקר פותח העינים בתחום. עכ"פ לדידי, כל עוד שלא עיינתי בו אין לי צורך לעסוק במה שהוכח או לא הוכח שם.
אומר רק, ששאלתי פעם את אחד מחכמי הפורום הכותב גם הוא בנושא, והוא אכן ראה את מחקרו של הר' תפילנסקי - האם יש שם חידושים על מה שכתב תשבי, וענני שלא במיוחד.
כלומר, לא מצאת כלום בענין, אבל אתה משוכנע שאימתי שיבדקו ימצאו ראיות מוצקות ובלתי הפיכות, ואפילו אמרת זאת לפני שנים רבות לחכמים ידועים. נו, גדולים ממך היו משוכנעים שכשיבדקו ימצאו הוכחות שהספר נכתב ע"י אנשים שונים לגמרי וגם חיו בתקופות אחרות.ראיות מוצקות ובלתי הפיכות שהמחבר הוא ר"י אלגאזי לדעתי יש להביא מהקבלות בסגנון שלו וכו', עם חמדת ימים.
כאמור כבר אמרתי זה לפני שנים רבות לר' שא"ת ולר' י"ג
כל עוד אינך נותן לנו מקום לעיין בו ולהתרשם, איננו יכולים לצערנו לדון בכך. ובכל אופן השאלה היא לא האם ריי"א היה בתוך מפעל הספר (ודאי שכן) אלא האם הספר היה מפעל שלו בלבד. וכל עוד שאין לנו ראיה שריי"א כתב אכן בעצמו את הספר (ראיה מסגנון וכיו"ב), הר"ז פותח פתח לומר שהיה כאן מפעל קבוצתי.אני הקטן באגב מוחלט ובעקיפי עקיפין מצאתי לפחות פיסקא אחת גדולה שנמצאת באחד מספריו של ר' יעקב אלגאזי (נדפס בחייו אחר שעלה ארצה), מספר שנדפס כמה וכמה שנים קודם. יתכן והוא עשה שימוש בספר הזה גם בחמ"י. איני יודע. אך המציאות של העתקה כמעט תיבה בתיבה מספר קדום אצלו, אינה חדשה... מעבר לזה יש כמה "מוקשים" של הבאת דברים בדרכי תחבולה בספריו של ר"י אלגאזי שנדפסו בחייו, וזה כחוט השני עם תחבולותיו בספר חמ"י, ולא אפרט כאן יותר. ואני מדבר לפחות על שנים/שלשה מקומות כאלו, בנוסף לקטע הגדול דלעיל.
תודה על הרעיון, איך לא חשבנו עליו.כל הרוצה לבדוק מוזמן לשבת ולהשוות חמ"י עם ספרי ר"י אלגאזי, וביותר לבדוק בספרי ר"י אלגאזי שנדפסו בחייו מה היחס עם ספרים שנדפסו קודם.
שים לב, אתה מתחיל ב'קרוב לודאי' שתכונה זו של ריי"א המשיכה איתו לירושלים, ומסיים בידיעה שהיא אכן לא עזבה אותו.קרוב לודאי כי גם בספרים שנתחברו על ידו בירושלם תכונתו להסתיר ולהביא בתחבולות, אלא שכנראה הספרים השתנו מהספריה שהיתה לו באזמיר (אא"כ יש עדויות שבא עם ספריה מאזמיר לירושלם, מה שלכאורה פחות מסתבר, א. טורח הדרך והיוקר. ב. למה להשאיר את חכמי הישיבה באזמיר בלי ספרים? ג. בירושלם לא היו חסרים ספרים באותה תקופה).
לענ"ד התכונה שהוא רכש לעצמו באזמיר כשחיבר חמ"י, לא עזבה אותו, ולכן גם בחיבוריו שלו יש את ההסתרות והתחבולות. ולא אפרט יותר.
א. חיים כתב:אבל החכם בר מן דין טוען כעת כנגדך פרט שאני לא עמדתי עליו בשעתו, ואינך פטור כעת מלהרהר בו - האם ריי"א התכוון ליצור סוד ולסמוך על כך שרח"א לא יעיין לעולם בחמ"י ויגלה שנמצאים שם דברים משלו ? או שמא לא היה אכפת לו שרח"א יגלה זאת. ואולי זה מקרב אותנו למסקנא שרח"א היה שותף לסוד ?
בר מן דין כתב:כמובן לא התכוונתי לומר שהמרח"א זצ"ל הוא מחבר או מייסד או חלק מה'חבורה' של מחברי חמ"י, והראיה המשונה של תשבי מ"כת דילי" נ"ב חריפות בעלמא, ואין בה כלום. אלא שא"א להתעלם מכך שתקנות מהרח"א אכן מופיעות בחמ"י, וכפי שכתבתי (ואני מניח שאתה מסכים?), מסתמא ידע מזה.
א. חיים כתב:ושוב, הנך כותב הרבה, אבל מעט ביחס לנק' אותה אנו מנסים לברר.כלומר, לא מצאת כלום בענין, אבל אתה משוכנע שאימתי שיבדקו ימצאו ראיות מוצקות ובלתי הפיכות, ואפילו אמרת זאת לפני שנים רבות לחכמים ידועים. נו, גדולים ממך היו משוכנעים שכשיבדקו ימצאו הוכחות שהספר נכתב ע"י אנשים שונים לגמרי וגם חיו בתקופות אחרות.ראיות מוצקות ובלתי הפיכות שהמחבר הוא ר"י אלגאזי לדעתי יש להביא מהקבלות בסגנון שלו וכו', עם חמדת ימים.
כאמור כבר אמרתי זה לפני שנים רבות לר' שא"ת ולר' י"גכל עוד אינך נותן לנו מקום לעיין בו ולהתרשם, איננו יכולים לצערנו לדון בכך. ובכל אופן השאלה היא לא האם ריי"א היה בתוך מפעל הספר (ודאי שכן) אלא האם הספר היה מפעל שלו בלבד. וכל עוד שאין לנו ראיה שריי"א כתב אכן בעצמו את הספר (ראיה מסגנון וכיו"ב), הר"ז פותח פתח לומר שהיה כאן מפעל קבוצתי.אני הקטן באגב מוחלט ובעקיפי עקיפין מצאתי לפחות פיסקא אחת גדולה שנמצאת באחד מספריו של ר' יעקב אלגאזי (נדפס בחייו אחר שעלה ארצה), מספר שנדפס כמה וכמה שנים קודם. יתכן והוא עשה שימוש בספר הזה גם בחמ"י. איני יודע. אך המציאות של העתקה כמעט תיבה בתיבה מספר קדום אצלו, אינה חדשה... מעבר לזה יש כמה "מוקשים" של הבאת דברים בדרכי תחבולה בספריו של ר"י אלגאזי שנדפסו בחייו, וזה כחוט השני עם תחבולותיו בספר חמ"י, ולא אפרט כאן יותר. ואני מדבר לפחות על שנים/שלשה מקומות כאלו, בנוסף לקטע הגדול דלעיל.תודה על הרעיון, איך לא חשבנו עליו.כל הרוצה לבדוק מוזמן לשבת ולהשוות חמ"י עם ספרי ר"י אלגאזי, וביותר לבדוק בספרי ר"י אלגאזי שנדפסו בחייו מה היחס עם ספרים שנדפסו קודם.שים לב, אתה מתחיל ב'קרוב לודאי' שתכונה זו של ריי"א המשיכה איתו לירושלים, ומסיים בידיעה שהיא אכן לא עזבה אותו.קרוב לודאי כי גם בספרים שנתחברו על ידו בירושלם תכונתו להסתיר ולהביא בתחבולות, אלא שכנראה הספרים השתנו מהספריה שהיתה לו באזמיר (אא"כ יש עדויות שבא עם ספריה מאזמיר לירושלם, מה שלכאורה פחות מסתבר, א. טורח הדרך והיוקר. ב. למה להשאיר את חכמי הישיבה באזמיר בלי ספרים? ג. בירושלם לא היו חסרים ספרים באותה תקופה).
לענ"ד התכונה שהוא רכש לעצמו באזמיר כשחיבר חמ"י, לא עזבה אותו, ולכן גם בחיבוריו שלו יש את ההסתרות והתחבולות. ולא אפרט יותר.
איש_ספר כתב:במענה לדברי הרב זילברשלג: ללימוד קבלה ישנם ספרים חשובים יותר מחמדת ימים, מאידך, לקבל את שפעת הארת הימים וקדושתם, אין דומה לו. וכפי שכבר הביאו מהגאון ר' שמעון סופר (בהחת"ס) אב"ד קראקא: חג בלא לימוד בספר חמ"י אינו חג לדידי.
במענה לרב אוהב ציון: אם הדבר היה תלוי בי, ההסכמה לא היתה מתפרסמת כאן, מטעם מובן. הרב קוסובסקי הרואה בהסכמה הישג גדול, התעקש שאפרסמה, ועשיתי את רצונו. ניתן לוודא את הדברים אצלו. למתעניין, ינתן מספרו באישי.
אעסוק בדבריך אלו בהמשך בעז"ה.יעקובי כתב:מעט מתקנות איזמיר מפוזרות ומפורדות על פני שלושת חלקי החמ"י (כפי ההדפסה הראשונה באיזמיר תצ"א-תצ"ב) במרחקים גדולים מאוד זה מזה...
ואני שואל: האם ידוע לך על דוגמא נוספת של פוסק שכתב ספר שלא אמור היה לייצג את דעתו או למצער את דעת השו"ע ? או שמא פוסק הנוטל מכל הבא ליד ? הכותב ספר מלא סתירות פנימיות ? ושמא ריי"א אינו מוחזק בעיניך כמי שהיה מסוגל ליותר מכך ? האם שאר ספריו גם הם אינם עומדים על קרקע המציאות? האם לדעתך ניתן לפטור שאלות אלו במחי יד ? ושמא משפט המפתח (לדעתי) שלך כי "החמ"י לא אמור כלל וכלל לייצג את דעתו של רי"י אלגאזי" - יש לו השלכות גדולות יותר ממה שאתה מוכן להודות בהם. לדוגמא שאין מדובר כאן בחיבור של ריי"א ? או למצער, שלא מדובר כאן בחיבור הנועד לבטא את כישוריו של ריי"א ואת דרכו האישית בלימוד ובעבודת ה' (כמו שנועד כל חיבור שהוא - לבטא את מחברו, שאיפותיו ויעודו האישי) ?אבל כל זה לא אומר כלום, החמ"י לא אמור כלל וכלל לייצג את דעתו של רי"י אלגאזי. בספר עצמו יש סתירות פנימיות, וכולו דברי אחרים מכל הבא ליד. יש שם גם דברים שלא כנפסק בשולחן ערוך (והרמ"א והנו"כ שלאחריהם), כגון לגבי פורים משולש, ואין ספק שבחיי המעשה נהג רי"י כפסק השו"ע וככל ישראל. כך שכל השינויים הללו לא מלמדים כלום. והחלום נותר ללא פתרון.
דבריך לגמרי לא מדוייקים. תשבי כותב ברור אודות משנת חסידים כמקורו של ח"י, והוא אף הבטיח מאמר מיוחד אודות ענין זה (שלמזלנו לא נדפס מעולם...).ושא_נס כתב:שנים ארוכות הייתי פוגש בידידי רש"א נר"ו דבר יום ביומו, ורכון היה הרבה על ספר חמ"י לטרוח באיתור מקורותיו. כנראה מחקרו מסתכם בעיקר בכך, והוא הצליח לאחר ולהראות שחמ"י לקח אפילו ממשנת חסידים דפו"ר. כנראה זה הספר המאוחר ביותר שחמ"י לקח ממנו... כנראה שבעצם הענין שחמ"י הוא מאוחר ושהוא לקוח ממקורות קדומים - אכן כבר קדם תשבי. אלא שרש"א הוכיח זה בכפל כפליים, ואף הצליח לאחר זמן החיבור.
אוהב ציון כתב:איש_ספר כתב:
במענה לרב אוהב ציון: אם הדבר היה תלוי בי, ההסכמה לא היתה מתפרסמת כאן, מטעם מובן. הרב קוסובסקי הרואה בהסכמה הישג גדול, התעקש שאפרסמה, ועשיתי את רצונו. ניתן לוודא את הדברים אצלו. למתעניין, ינתן מספרו באישי.
בס"ד
כבודו שליט"א
כתבתי את הדבר ברמז, משום שאם אכתוב גלוי דברים ברורים התגובה הרי תמחק באותו הרגע.
נכון לכתוב על קדוש ישראל היעב"ץ זצ"ל שדבריו הם 'ברברת' -עפ"ל הכותב- זה לא ימחק, אבל ח"ו לכתוב ברור על.. הרי זו עזות מצח!!!
ספר מגדל עוז ליעב"ץ - בית מדות הקדמה
והנה בחלון בית בעד אשנבי נשקפתי אבינה בבנים, חכם, רשע, צבוע, לץ, פתי, חמשה מלכים עשו מלחמה את ארבעת היסודות והחלטים העורכים ומושכים אחריהם המדות:
א חכם הוא צדיק גמור, מוכתר בנימוסו, טוב, חסיד, תם וישר, וכיוצא בהם שמות נאים ומשובחים רבים, והוא בעל מזג הישר:
ב רשע גמור, והוא כסיל, הנחתו הראשונה על אוהב חמס ובוצע בצע, האומר לזהב כסלו ולכתם מבטחו, גם לו שמות רבים מכוערים. רע ובליעל, בער, איש און, והדומה להם, והוא עלול הירוקה:
ג צדיק בעיניו וחכם נגד פניו, ויקרא בפי חז"ל 'רשע' ו'ערום', היודע להצדיק נפשו גם בעברו על דברי תורה בשאט בנפש, פעם בסתר פעם בגלוי, ועם זה מתנצל בשקר היותו זך וישר פעלו, מפני תקון המדינה היא חכמה מזויפת (בלע"ז פוליטיקא שקרית)... והוא 'החנף', ו'רמאי', אין תוכו כברו. ושמות רבים יש לו, הפכפך, וזר, וגרוע, ושמו הכולל: צבוע.
ושא_נס כתב:היו הרבה חכמים שספריהם מקובלים ונלמדים הרבה שהיו שבתאיים בסתר ובגלוי, מי כל חייו, ומי זמן מועט, וכו'. ודברי החבי"ף הנודעים "גם קב לא תקבנו..." לא באו על קרקע ריקה. הוא הכיר ההיסטוריה היטב יותר מכולם, הוא בן העיר אזמיר שבה פעל הש"ץ.
א. חיים כתב:הצבי כתב:האם והיכן הובא החמ"י בשו"ע הרב?
סימן רפה קונטרס אחרון סק"א בסופו: "וכ"כ בח"ה .. ע"ש".
א. חיים כתב:דבריך לגמרי לא מדוייקים. תשבי כותב ברור אודות משנת חסידים כמקורו של ח"י, והוא אף הבטיח מאמר מיוחד אודות ענין זה (שלמזלנו לא נדפס מעולם...).ושא_נס כתב:שנים ארוכות הייתי פוגש בידידי רש"א נר"ו דבר יום ביומו, ורכון היה הרבה על ספר חמ"י לטרוח באיתור מקורותיו. כנראה מחקרו מסתכם בעיקר בכך, והוא הצליח לאחר ולהראות שחמ"י לקח אפילו ממשנת חסידים דפו"ר. כנראה זה הספר המאוחר ביותר שחמ"י לקח ממנו... כנראה שבעצם הענין שחמ"י הוא מאוחר ושהוא לקוח ממקורות קדומים - אכן כבר קדם תשבי. אלא שרש"א הוכיח זה בכפל כפליים, ואף הצליח לאחר זמן החיבור.
אני מבהיר נק' זו בכדי לחדד את טענתי שהדיבורים אודות 'שפנים בכובע' שישנם למומחים בנושא וכו' וכו' - ראויים לבדיקה יסודית לפני שנקבל כי ישנם דברים בגו.
בר מן דין כתב:הצבי כתב:בהיכל הבעש"ט (שנה ב גליון ב - ניסן תשס"ד) כתב הרב נחום גרינוולד במאמר ארוך ומושקע להוכיח שאין כוונת שו"ע הרב בדברים אלו לספר חמ"י.
כמדומני שמאמר זה זכה למענה (אולי מהרב יהושע מונדשיין, אינני בטוח) שדחה ראיותיו בטוטו"ד לענ"ד.
בשו"ע או"ח (סי' רפה קונטרס-אחרון א) מציין אדמו"ר הזקן לס' "ח"ה ח"ב פט"ו"; לאיזה ספר הכוונה? תמיד נהגו לומר שהכוונה לס' "חמדת הימים", ורנ"ג מביא שכך אמנם פוענחו ראשי-התיבות בס' "מראה מקומות לקונטרס אחרון", אלא שנאלצו לשנות מ'ח"ב פט"ו' ל'ח"א פ"ג'.
בפלפול ארוך מוכיח רנ"ג שאין לומר שכוונת אדמו"ר היא לחמד"י, אבל אין לו הצעה חלופית: "למי הכוונה? בינתיים לא מצאתי למי הכוונה, אך יש לנו 'ידיעת השלילה'. דיים הדברים שכתבנו לקבוע שאין הכוונה לספר דידן" (עמ' מה).
איני יודע האם יש בכח פלפול זה להכריע, מפני שלנגד עיני מונח פלפול אחר שהדפיס הרה"ח ר' שמואל מנחם מענדל שניאורסאהן שי' ("קונטרס תפארת שבתפארת ה'תשס"ד" – 'תשורה' לרגל קשרי-השידוכין.. ב"ך למ"טמונים ה'תשס"ד), וממנו עולה שכוונת אדמו"ר היא אכן לס' חמד"י וכוונת הציון 'ח"ב פט"ו' היא ל'חלק בתרא דף טו'.
אין להתעלם מהדוחק שבפענוח זה, אבל עינינו הרואות פלפול לעומת פלפול, אתי פלפולא חדא ועקר לאידך פלפולא. בכל אופן, הדברים אינם חתוכים אלא תלויים בסברה, ואין אנו יכולים לקבל ללא פקפוק את דבריו של רנ"ג כי "ברור שלא לחמדת ימים כוונת רבינו הזקן".
א. חיים כתב:ואני שואל: האם ידוע לך על דוגמא נוספת של פוסק שכתב ספר שלא אמור היה לייצג את דעתו או למצער את דעת השו"ע ? או שמא פוסק הנוטל מכל הבא ליד ? הכותב ספר מלא סתירות פנימיות ?
או למצער, שלא מדובר כאן בחיבור הנועד לבטא את כישוריו של ריי"א ואת דרכו האישית בלימוד ובעבודת ה' (כמו שנועד כל חיבור שהוא - לבטא את מחברו, שאיפותיו ויעודו האישי) ?
הצבי כתב:אדרבא, ניתי ספר ונחזי.
הצבי כתב:בהיכל הבעש"ט (שנה ב גליון ב - ניסן תשס"ד) כתב הרב נחום גרינוולד במאמר ארוך ומושקע להוכיח שאין כוונת שו"ע הרב בדברים אלו לספר חמ"י.
ושא_נס כתב:WOW איזו תפיסה עצומה.. סוף סוף כתבת משהו רציני בענין חמדת ימים...
האמן לי שלא רציתי לענות לך, אך לבסוף אני עונה. אך בלא נדר לא אענה יותר לטענות חלושות וטרחניות.
לעצם הענין. כבר כתבתי יותר מפעם אחת שלא קראתי החומר העדכני בענין.
טעיתי ולא תפלינסקי הוא זה שמצא את משנת חסידים אלא כבר תשבי... לא דייקתי.
כנראה תשבי כבר עלה על כך שחמ"י משופע בקטעים ממקורות קדומים לו, אלא שלא עמד על ההיקף העצום ומגוון הספרים הרחב בהם השתמש הרב חמ"י, וכאן נכנסת פעילותו העצומה של תפלינסקי. וחשוב לי להדגיש כאן: הוא ורק הוא המומחה היחיד והגדול ביותר שאני מכיר לחמ"י. אחרים שמראים מפרק לפרק רוב עושרם בעניני הספר הזה, קרוב לודאי שמתבססים על דבריו, לפחות ברוב המקומות.
יעקובי כתב:ואי אפשר להפריד כלל בין ה'תעלומה הספרותית' שבו לבין דעתו להלכה וכד'. ומשתתן מענה לחידה הספרותית שבו, נוכל אולי לפתור את החלום בעניין דעתו הפרטית להלכה של המאסף.
עם המשפט האחרון שכתבת אני מסכים לחלוטין:או למצער, שלא מדובר כאן בחיבור הנועד לבטא את כישוריו של ריי"א ואת דרכו האישית בלימוד ובעבודת ה' (כמו שנועד כל חיבור שהוא - לבטא את מחברו, שאיפותיו ויעודו האישי) ?
זה נראה שאתה מנסה לשכנע אותי בזה, בו בזמן שאדרבה, זה ממש מה שאני טוען. ואתה היטבת להגדיר זאת במילים קצרות.
א. חיים כתב:דרכם של אנשים, שהמסקנא הקלה ביותר, היא זו שמתקבלת על דעתם, בפרט לענין הספר חמד"י, מספיק לנו כל הבלבול סביבו, לפחות נעים לדעת ששם אחד שנמצא שם, ריי"א, הוא אמיתי ופותר לנו את כל הבעיות. אבל אולי גם זה הוא חלק מההסתרה ?
אשמח לקבל תשובה.
בתוך הגולה כתב:דעת הסטייפלער (אביו של שר המסכים) על ספר חמדת ימים
מתוך הספר ארחות רבינו מהד' תשע"ד ח"א עמ' שלה
מחולת המחנים כתב:תמוה מאד, הספר כבוד חכמים מאת ר' מענכין היילפרין בא להגן על ספר חמדת ימים ולא להשיג עליו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 728 אורחים