- שבתאות בחמ''י.pdf
- (77.66 KiB) הורד 1248 פעמים
מה שנכון נכון כתב:השל"ה שיבח - הכוונה לתפלת השל"ה הידועה (וההקדמה לה), שאותה העתיק, איך לא, מכתבי רב"ה. וכמו שמנין הת' שנים המוזכר בהסכמה מתחיל מאז.
פרנצויז כתב:מבלי להתיחס לכל מה שנכתב לעיל.
יש הוכחות ברורות שמחבר ס' חמדת ימים לא היה רבי בנימין הלוי. בקובץ עץ חיים (באבוב) גליון ט"ו (תמוז-אב תשע"א) עמ' שמ"ט והלאה.
מעט דבש כתב:איני מרגיש 'צד' בענין. אדרבא, כל המלמד זכות, תבוא עליו הברכה.
אין לי שום מטרה מסומנת מראש; אם יסביר מישהו הסבר המניח את הדעת, אקבלו בחפץ לב.
איני אלא מביא ההעתקות שהובאו במאמר תשבי, ולא צריך שום פרשנויות שלו (וממילא לא נפק"מ דעותיו בענין זה או בעניינים אחרים); יראה המעיין, וישפוט בעצמו.
בר מן דין כתב:אני שואל: ישנו רעיון שבתאי, של כפירה, שפוגע ביסודות האמונה המסורה לנו מדור לדור, המופיע בספר חמ"י? יש פגיעה ממשית במסורת ההלכה?
אם כל מה שמצאת זה אכילת בשר אחר גבינה (דבר שמדינא דגמ' ההיתר שלו הוא כביעתא בכותחא), אז אני לא רואה איזה חשש מללמוד בספר הקדוש הזה, שממלא את הלומד ביראת שמיים טהורה.
בר מן דין כתב:אם כל מי שהחזיק ברצינות מהשבתאות בימים ההם נידון אצלך לכליה, מסתמא מדף הספרים שלך יצטמצם בהרבה.
בר מן דין כתב:דעתי היא שללא כל צל של ספק שהמחבר הוא הגאון הראשל"צ פאר הדורות מהרי"י אלגאזי זצ"ל.
הוגה כתב:ספר שלמי צבור נתחבר לאחר עלייתו לירושלים כנכתב בו בכמה מקומות, וכאן נראה שחזר בו ממה שממה שסבר לפני שנים רבות בצעירותו באזמיר בנוסח חתימת ברכת המינים, ולפי דרכו לייחס זה למחבר קדום כתב גם כאן "ז"ל".
.
הוגה כתב: ומאידך אסור לשכוח את ברברת של גדולי החוקרים לאורך שנים רבות בשאלה הזו ותאוריותיהן ההזויות (נתן העזתי, ר' בנימין הלוי, "קבוצת חכמים שבתאיים באזמיר" וכו' וכו'), אז אי אפשר שלא להיזכר גם בדבריהם ודעותיהם אודות ספר הזוהר וחבריו, עד שמבינים שכל נושא חקר הקבלה חייב להיפתח מחדש.
וונדרבר כתב:בר מן דין כתב:דעתי היא שללא כל צל של ספק שהמחבר הוא הגאון הראשל"צ פאר הדורות מהרי"י אלגאזי זצ"ל.
יש להעיר, שבאחד מספריו, כותב הג"ר יעקב אלגאזי זצ"ל שהוא חולק על ס' חמדת ימים, ראה ס' שלמי צבור דף קל"א ע"ד, (במהדורת אהבת שלום עמ' שי"ג), בברכת המינים, הוא מכריע "שלא לומר כנוסח הרב חמדת ימים ז"ל".
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 267&hilite
(בטור השמאלי למעלה)
בתוך הגולה כתב:הוגה כתב: ומאידך אסור לשכוח את ברברת של גדולי החוקרים לאורך שנים רבות בשאלה הזו ותאוריותיהן ההזויות (נתן העזתי, ר' בנימין הלוי, "קבוצת חכמים שבתאיים באזמיר" וכו' וכו'), אז אי אפשר שלא להיזכר גם בדבריהם ודעותיהם אודות ספר הזוהר וחבריו, עד שמבינים שכל נושא חקר הקבלה חייב להיפתח מחדש.
התאוריה שמחבר החמ"י הוא נתן העזתי לא יצאה מפי חוקר מברבר אלא מפיו של קדוש ישראל הגאון יעב"ץ.
הוגה כתב:יש להזכיר כי אין חולק על כך שרי"י אלגאזי הוא המלה"ד הראשון של הספר ... נראה שלגודל צניעותו לא רצה לגלות שהוא המחבר מאסף, וכידוע במשך כל הדורות היו חכמים שלפעמים נהגו כך בספריהם
הוגה כתב:... שכל נושא חקר הקבלה חייב להיפתח מחדש.
וונדרבר כתב:בר מן דין כתב:דעתי היא שללא כל צל של ספק שהמחבר הוא הגאון הראשל"צ פאר הדורות מהרי"י אלגאזי זצ"ל.
יש להעיר, שבאחד מספריו, כותב הג"ר יעקב אלגאזי זצ"ל שהוא חולק על ס' חמדת ימים, ראה ס' שלמי צבור דף קל"א ע"ד, (במהדורת אהבת שלום עמ' שי"ג), בברכת המינים, הוא מכריע "שלא לומר כנוסח הרב חמדת ימים ז"ל".
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 267&hilite
(בטור השמאלי למעלה)
וונדרבר כתב:יש להעיר, שבאחד מספריו, כותב הג"ר יעקב אלגאזי זצ"ל שהוא חולק על ס' חמדת ימים, ראה ס' שלמי צבור דף קל"א ע"ד...
הוגה כתב:לגבי האיזכור של חמדת ימים בספר שלמי צבור...
זדים כינוי למינים, כדאמרינן בפ"ב דמגילה וכולל זדים עמהם וכו', ולפי זה אין טעם למתחכמים להגיה בברכת המינים לחתום שובר אויבים ומכניע מינים, דהא זדים נמי היינו מינים
אשר על כן הנכון לומר כנוסח הכתוב בנוסחאות ישנות... בא"י שובר אויבים ומכניע מינים, ע"כ, והוא נוסח אמיתי על פי הש"ס, וכן קראוה ברכת המינים, ולפי נוסחתנו אין שם אבדון המינים בשום צד.
יעקובי כתב:יש להעיר גם, שדבר פלא הוא הנימוק שייחס השלמי צבור לחמ"י: "שמפני כך חזרנו לאחורינו שלא לומר כנוסח הרב חמ"י ז"ל, ומכניע מינין, להיות מעין הפתיחה"; אולם נימוק זה ש"להיות מעין הפתיחה" אין לו כל זכר בחמ"י.
יעקובי כתב:אולם נימוק זה ש"להיות מעין הפתיחה" אין לו כל זכר בחמ"י.
אוהב ציון כתב:לדעתי הנושא כאן לא החמדת ימים כלל, כי קמח טחון טוחנים.
הנושא הוא שאי מי רצה לדון בכבודו של גדול בישראל אחר שלא לטובה, ובעוה"ר - הצליח, ויבין המבין.
בתוך הגולה כתב:הרב במ"ד שתי הערות קטנטנות:
1. ודאי שמטרת היעב"ץ שונה בתכלית ממטרת [כמה מן] החוקרים אבל סו"ס מה דהוה הוה ואין ראוי לנו לומר על דעתו (שמוסכם היום על כולם שהיא מוטעית מכל הבחינות) 'ברברת... הזויה'.
2. כוונתך מן הסתם לספר תורה לשמה של הבא"ח (ונתחלף תמימה בלשמה).
אוהב ציון כתב:בס"ד
תגובה קצת שונה.
לדעתי הנושא כאן לא החמדת ימים כלל, כי קמח טחון טוחנים.
הנושא הוא שאי מי רצה לדון בכבודו של גדול בישראל אחר שלא לטובה, ובעוה"ר - הצליח, ויבין המבין.
א. חיים כתב:לדעתי גם הנושא של רי"י אלגאזי כמחבר ספר חמדת ימים - ראוי לו שיעיינו בו מחדש. מהטעם שבכל ספריו של רי"י אלגאזי לא מוצאים שום דבר דומה לחמ"י. עכ"פ אני לא מצאתי. לא בסגנון השילוב של הלכה וקבלה ושניהם בעיון, וגם לא בכתיבה השופעת, הכתיבה הישירה, ההעתקה מאחרים, וכו' וכו'. ובכלל: ספר חמ"י נכתב עם כשרון וחוש מיוחד, והראיה שהוא התפרסם והתפשט מאוד. ואילו רי"י בשאר ספריו שנדפסו על שמו - לא גילה משהו בסדר גודל של הנ"ל, כמדומני שפרסומו לדורות היה בעיקר מחמת היותו אביו של מהרי"ט. ספריו נדפסו מעט מאוד מחדש. ולא ידוע על משיכה מיוחדת אצל איזה חוג שהוא - לספריו. כמובן שניתן לומר שהחוש המיוחד שלו היה בספר כמו חמדת ימים דוקא. ובכל אופן אין לנו ראיה משאר ספריו על כך שהוא מחברו של חמד"י.
ולא באתי אלא להעיר.
בר מן דין כתב:ה"שיטה" שהמחבר הוא נתן העזתי ודאי בורכא היא, או שמא תאמר שאותו רשע באמת היה נביא, שידע לצטט במדויק מספר משנת חסידים, שנכתב שנים רבות לאחר מותו?
מעט דבש כתב:על היחס של אדמור"י חב"ד לחמדת ימים:
viewtopic.php?p=122822#p122822
זילברשלג כתב:בר מן דין כתב:ה"שיטה" שהמחבר הוא נתן העזתי ודאי בורכא היא, או שמא תאמר שאותו רשע באמת היה נביא, שידע לצטט במדויק מספר משנת חסידים, שנכתב שנים רבות לאחר מותו?
אולי המהדיר הוסיף דברים על העיקר, ובכלל התוספת היה משנת חסידים?
א. חיים כתב:בבקשה. לפני שהנושא יתפוס גובה. סיפורים ממין זה הנך שומע אך משני אלו שאינם ידועים בדיוק ובבהירות. ואין צורך לדון בדברים שמן הסתם מעולם לא היו ולא נבראו.
עד כמה שידוע לי, הרבי לא נהג לציין לספרים של רמז ודרוש שלא הובאו אצל אדמור"י חב"ד שלפניו. וספר חמד"י לא הובא כנראה באף מקום בכתביהם, לאחר השו"ע הרב, מה שמורה שלא רצו להמשיך איתו. וכמו כן במכתב שהובא לעיל לא מציין הרבי שהוא מוזכר בשו"ע הרב. יתכן שהסיפור היה עם ספר כמו חמדת צבי (שהוזכר לעיל) ונתחלף למספרים הנכבדים בין שני הספרים (חמדת - חמדת).
ראיתי מאמר פעם של מישהו שאסף מכרך שלם של נט"ג את כל המקומות שהוא מציין לספרי הרבי זי"ע (ורבים הם בכרך ההוא), והראה שאין ולו מקום אחד שציין דברים כצורתם הנכונה.
ושא_נס כתב:פתיות עצומה בעיני הקטנות להקדים זמן החיבור של ספר חמ"י קודם לשנת תפ"ה ואילך עד שנדפס בתצ"א ואילך. כנראה ... באותן שנים ערך וסידר הספר מעצמו. ואכן מזכיר משנת חסידים דומני רק דפו"ר. ולקח גם משבט מוסר שנדפס תע"ב כנראה. וכנראה מספרים נוספים דוגמת משנת חסידים (דומני דוקא דפו"ר) ועוד. מעניין לבדוק איזה סוג ספרים מאוחרים היו לו, האם רק מאמשטרדם ורחבי האימפריה העותמאנית, או גם מגרמניה ואירופה המזרחית, וגם איטליה.
אין שום הגיון להגיד שלפני מחבר משנת חסידים ושבט מוסר היה חמדת ימים בכ"י, והוא ספר קדום, ושהם לקחו ממנו.
אין התכנות שכמה נביאים התנבאו במלים זהות. אלא ודאי המוחלט שמחבר חמ"י מאוחר וכנראה הוא ר"י אלגאזי והוא לקח מספרים שנדפסו עד סמוך ממש להדפסת חמ"י.
הצבי כתב:האם והיכן הובא החמ"י בשו"ע הרב?
א. חיים כתב:בנוגע לכתיבתי ע"ע, איני חולק כמובן על ההבנה שספר חמ"י נכתב בסמוך לעת הדפסתו, אלא רק ההנחה הפשוטה אצל רבים שריי"א דוקא הוא זה שכתב אותו, וטענתי היא שעדיין לא הוכיחו זאת.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: ושא_נס ו־ 472 אורחים