אראל כתב:הרוצה להחכים כתב:אברך אחד הרצה באזני במהלך השבת העעל"ט פירוש על דברי רש"י "להגיד שבחו של אהרן שלא שינה" שלמרות שהקטורת מעשרת ואהרן היה חפץ להקטיר את הקטורת כדי להעשיר, מ"מ לא שינה והדליק את המנורה בכל לילה כפי משנצטווה "שאתה עומד ומדליק את הנרות".
כמדומני בשם "בנין דוד-אוהעל".
וא"כ בדורו של אהרן כן הדליק רק הכהן גדול את המנורה בכל לילה ולילה. [לחידודא בעלמא].
כמדומה שייחודו של אהרן היה בזה שהיה 'מדליק ומטיב' את הנרות [כך לשון רש"י], והטבת הנרות לכו"ע אינה כשרה רק בכהן ולא בזר
[ואגב, יש לבאר לשונו הזהב של רש"י הק', 'מדליק ומטיב' שהרי ההטבה היה קודם ההדלקה, וצ"ב]
בעניין זה, ושלא מעניין האשכול.
פרש"י : למה נסמכה פרשת המנורה לפרשת הנשיאים לפי שכשראה אהרן חנוכת הנשיאים חלשה אז דעתו שלא היה עמהם בחנוכה לא הוא ולא שבטו אמר לו הקב"ה חייך שלך גדולה משלהם שאתה מדליק ומטיב את הנרות.
והנה יש לדון הלא סדר הדברים הפוך הוא קודם הטבת הנרות ולאחמ"כ הדלקתם ומדוע כ' שאתה מדליק ומטיב את הנרות.
הנה עבודת ההטבה כוללת בתוכה שתי שלבים האחד ניקוי הבזיכים מהפתילות ומהאפר של הדלקת היום הקודם והשני הכנת הפתילות להדלקה נוספת, ונחלקו הראשונים מה גדרה של עבודת הטבת הנרות דעת רש"י (עי' יומא יד: ד"ה ומטיב) שהכנת הפתילה איננה חלק מהטבת הנרות אלא רק הניקוי מההדלקה הקודמת וזה כשר רק בכהן ולא בזר לעומת הכנת הפתילות הכשרה אף בזר .
ולפי"ז י"ל דהא הכא מיירי בהדלקה הראשונה שנעשתה במנורה ללא כל הדלקה לפניה וא"כ אי"צ להטבת הנרות (ניקיון הבזיכים) קודם ההדלקה כיוון שאין שאריות המצריכות ניקוי מיום האתמול, וא"כ א"ש שנכתב "שאתה מדליק ומטיב" הדלקה קודם הטבה.
ולכאורה עדיין יש להבין הא ציווי זה הוא לדורות ובשאר הימים הלא ההטבה קודמת להדלקה, ואפשר לומר דשיגרא דלישנא נקט כלומר כעת אתה מדליק ומטיב ולאחר מכן אתה מטיב ומדליק ודיבר הקב"ה לאהרון בהווה.
ועוד י"ל הנה הקשו התוס' ישנים (יומא כד:) הלא הדלקה כשרה בזר וא"כ במה ניחמו שאמר לו שאתה מדליק את הנרות, והניח בשאלה, ושני גאוני דוויינסק ה"משך חכמה" (כאן) והרוגוצ'ובר (צפנת פענח ) ביארו דאע"ג דהדלקה כשרה בזר הכא שאני דמיירי בחינוך המנורה והדלקה זו ניתנה רק לאהרון ובזה ניחמו, עיי"ש. (ראה בחזו"א מנחות ס' ל סק"ח).
וא"כ י"ל דכל מה שאמר לו הקב"ה חייך שאתה מדליק ומטיב את הנרות נתייחד הדבר רק בפעם הראשונה, ומדוייק א"ש מדוע בפעם הראשונה דווקא הוקדמה הדלקה להטבה וכמש"נ.