חזון-איש'ניק כתב:פלתי כתב:[q
א. אין דבר כזה זפק נקלף.
ב. אם יש סימני טהרה אין מוכח להתירו, רק באופן שיש בו כל הסימנים כולם.
ג. אם יש סימני טומאה כן יועיל מסורת להתירו ובלבד שאינו דורס.
ג.
ב"ה שמצאת על מה להגיב,
א. כן כתיב בשו"ע קרקבנו וזקפו נקלף ביד
שערי חכמה כתב:לשארית יש עופות אחרים משאר ההכשרים?
מחולת המחנים כתב:שערי חכמה כתב:לשארית יש עופות אחרים משאר ההכשרים?
לא ידוע, למה נראה לך שיש להם עופות שונים?
פלתי כתב:חזון-איש'ניק כתב:פלתי כתב:[q
א. אין דבר כזה זפק נקלף.
ב. אם יש סימני טהרה אין מוכח להתירו, רק באופן שיש בו כל הסימנים כולם.
ג. אם יש סימני טומאה כן יועיל מסורת להתירו ובלבד שאינו דורס.
ג.
ב"ה שמצאת על מה להגיב,
א. כן כתיב בשו"ע קרקבנו וזקפו נקלף ביד
בשו"ע שלפני לא כתוב כך. שמא יש לך גירסא אחרת?
מתישהוא כתב:איני נכנס לגוף הדיון, אך אני מוחה נמרצות על דברי החוקר שהטיל דופי שקרי ובזוי ברבה של בני ברק הגרמי"ל לנדא שליט"א. החוקר איבד כל אמינות בכל טענותיו בשעה שכותב דברי הבל כאלו, ועבר על איסור חמור של ביזוי ת"ח, ויתירה מכך - על הוצאת שם רע שאין בה בדיל של אמת.
ברבר כתב:
לא ראיתי עדיין שום מומחה האומר שלא יכליא ממינים אלו
תרנגול (שם מדעי: gallus) הוא סוג של עוף יער ממשפחת הפסיוניים. התרנגולים נבדלים משאר הפסיוניים, בכך שאצל התרנגולים הזכרים יש כרבולת בשרנית על ראשם. הם כוללים ארבעה מיני בר שחיים כיום ותת מין מבוית:
תרנגול בנקיבה (Gallus gallus)
תת-מין תרנגול הבית (gallus gallus domesticus).
תרנגול סרי לנקה (Gallus lafayetii)
תרנגול סונרט (Gallus sonneratii)
תרנגול ג'וואי (Gallus varius)
שהם כוללים הרבה מינים טמאים וספק טמאים, וגם אין בזה שום הגיון שיכליאו רק מהכשרים.
ואדרבה ראיתי לאחד שמצהיר שיכליאו והכליאו מכל מה שיכולים להכליא ולהשביח ללא שום אפשרות לידע ולבחון האם התרנגול כשר לפי ההלכה היהודית כלשון המתרגם מגוגל שתרגם את המסמך הכתוב באנגלית.
ולענין רוצה או אינה רוצה אני הקטן לא עשיתי מחקר אם היא רוצה וגם לא מה נקרא משפחתה במחשבתה של התרנגולת, אך זאת אדע כי ההכלאות נעשות ע"י סחיטת הזרע בידי המגדל ולא בצורה טבעית, כך שאין מתחשבים כלל במה שהיא רוצה.
הדפסת_ספרים כתב:האדמו"ר מהרז"ל מסאטמאר בגן החיות במחנה קלוזנבורג וואדבוירן לבדוק העוף ברקל
http://theahblick.com/?p=113701
מחולת המחנים כתב:מכתב חדש של שלמה ציפער, בדבריו הוא סותר לגמרי את כל הבנין שרצה חוקר ובוחן לבנות, שכאילו עוף הבלאדי מקורו מעוף הפיומי שהוא קורא לו הבלאדי הגזעי לעומת הבלאדי המצוי שהוא זן מעורב, שלמה ציפער מאידך גיסא לא מבחין בין פיומי לבלאדי מעורב וטוען שכל הבלאדי בארץ בחזקת מעורב, ולכן הרחיקו עד בלגיה בחיפושים אחרי הבראקל.
ענין נוסף שמתברר מתוך מכתבו של ציפער שהבראקל איננו עוף שעומד לאכילה, ולפי זה לא היה ולא יהיה לעוף הבראקל מסורת על אכילתו, וכל העדויות שאכלו עוף זה בהכרח הכוונה לעופות ממינים אחרים, הוא טוען שאינו צריך למסורת מכיו שהוא דומה לעופות אחרים שיש להם מסורת, זהו ענין שצריך להתברר אצל מורי הוראה, אך מכיון שהוא מודה שעוף זה איינו עומד לאכילה הרי לכאורה זה עצמו מבדיל אותו משאר עופות שנאכלים במסורת, ומלבד זאת לדבריו שכל העופות שנמצאים אצלנו הם מוכלאים ולא גזעיים, א"כ אל מי נדמה את עוף הבראקל.
נדמהו אל כל התרנגולים שהרב וואזנער והרב קרליץ ושאר אנשים יראי שמים חכמים ונבונים העידו על קיומם ואכילתם בשופי.
ובמחכ"ת מעלת כבודו מבלבל, בין המצב היום שיש עופות פטם, ולכן לא כ"כ שווה כלכלית לגדל את הזן הטבעי לאכילה, לבין המצב שהיה בעבר לפני כמאה שנה, שלא היו עופות הפטם, וכל התרנגולים המצויים היו מהזן הגזעי שנשתמר באיזור בראקל, ו/או מהדומים לו ביותר, הן מבחינת המראה והן מבחינת מהירות גדילה ואחוזי בשר, ואז וודאי וודאי שנאכל, ואדרבה התרנגול הזה הוא היה הסוג הנפוץ והמצוי בהרבה מדינות כפי העדויות שהתקבלו.
על כל דבריו שהוא מהלל את הגוים שמשמרים את הזן הגזעי היחיד בעולם, אין צורך להכביר במילים, אנחנו יודעים מחז"ל שעכו"ם אין להם יוחסין (וכמו שהביא בעצמו בתחילת דבריו), א"כ כ"ש עופותיהם ובהמתם.
מה הקשר בין יחוס מחמת טהרה שזה אינו שייך אצל הגויים, לשמירה על טוהר הגזע מחמת האינטרס הברור של המגדלים, למען יופיעו בתחרות מושלמים, בצבעי העופות הגזעיים והטבעיים שמהאיזור הנקרא בראקל.
ולגבי מה שכתב בסוף דבריו שבכל המקומות שהיה לא היה שום רשת מעל מקום גידולם, והביא מזה ראיה שאינם פורחים כציפורים לגובה רב, הנה מצאתי תמונות מלפחות שלושה מתחמים שקיימת רשת או תקרה מעליהם.
גם בזה מעלת כבודו לא שם ליבו לעולה מתוך דבריו שהיכן שהגדר נמוכה שמים רשת וזה פשוט לכל מעיין אובייקטיבי...
ברזלים כתב:אלו שאוסרים הברקאל מצד איזה מין הם חושדים שהוא.
וְאֶת אֵלֶּה תְּשַׁקְּצוּ מִן הָעוֹף לֹא יֵאָכְלוּ שֶׁקֶץ הֵם אֶת הַנֶּשֶׁר וְאֶת הַפֶּרֶס וְאֵת הָעָזְנִיָּה: {יד} וְאֶת הַדָּאָה וְאֶת הָאַיָּה לְמִינָהּ: {טו} אֵת כָּל עֹרֵב לְמִינוֹ: {טז} וְאֵת בַּת הַיַּעֲנָה וְאֶת הַתַּחְמָס וְאֶת הַשָּׁחַף וְאֶת הַנֵּץ לְמִינֵהוּ: {יז} וְאֶת הַכּוֹס וְאֶת הַשָּׁלָךְ וְאֶת הַיַּנְשׁוּף: {יח} וְאֶת הַתִּנְשֶׁמֶת וְאֶת הַקָּאָת וְאֶת הָרָחָם: {יט} וְאֵת הַחֲסִידָה הָאֲנָפָה לְמִינָהּ וְאֶת הַדּוּכִיפַת וְאֶת הָעֲטַלֵּף:
הרי לפי כל התרגומים שיש לנו היום יודעים באיזה עופות מדובר, וכמו שרואים שהגמ' נתנה בהם בהם פירוש מדויק, וכן רש"י ביאר הרבה מהם. ז"א שאפשר להכיר פחות או יותר באיזה עופות דברה התורה. והרי ברור שבראקל הוא מין תרנגול ולא נשר ולא עורב ולא נץ ולא שלך ולא חסידה לא עטלף ולא תנשמת ולא בת יענה וכו' וכו', גם דוכיפת שרש"י פי' שהוא תרנגול הבר שהודו כפות זה מתאים לדוכיפת שכל העולם קורא לו כך ע"ש הכרבולת המיוחדת שיש לו. ולמה שנחמיר על עצמנו בתרנגול שנראה כמו תרנגול ומשמיע קול של תרנגול ומתנהג כמו תרנגול שנחשוב שהוא אחד מה-24 מינים של עופות טמאים.
(אם קוראים בין השורות זה אחד מהטענות של הרב שטרנבוך להתיר את הפטם, הוא לא כותב מפורש שיש פיקוח הדוק על העופות שלנו, אלא מסתמכים שיש אומדנא דמוכח שלא הוכלאו בעופות טמאים, ודו"ק).
הכתב התורני כתב:
ישא ברכה כתב:בע"ה
האם יש חכם מחכמי החזונשנקים שאוסר את הבארקל, או שהסכמת כולם פה אחד כי הוא העוף כשר ומהודר?
משולש כתב:לא מוצא את זה כרגע. הרב פיש מסוד החשמל יש לו הרבה רמזים עמוקים בעוף הבראקל לגאולה המשמשת ובאה.
דוגמאות של נקודות: הקלברי והבראקלי זה אותם אותיות ששניהם מורים שצריך מסורת (אתרוגים ועופות)
הגמ' בדף סג אומרת שעוף טהור נאכל במסורת ובדף סג ע"א כתוב שהרחם הוא שרקרק שכשישרוק על הארץ יבוא משיח.
והוא מוצא הרבה רמזים בשם ברקל (עוף ברקאי, בני ברק, ברוקלין,
וכן שכל הרבנים שמתעסקים עם זה הם משה (שטרנבוך, קליין, לנדא, ברנדסדארפר) שילה בגמטריה.
ככה זה מהזכרון ומקטעים חלקיים.
חזון-איש'ניק כתב:ברזלים כתב:אלו שאוסרים הברקאל מצד איזה מין הם חושדים שהוא.
וְאֶת אֵלֶּה תְּשַׁקְּצוּ מִן הָעוֹף לֹא יֵאָכְלוּ שֶׁקֶץ הֵם אֶת הַנֶּשֶׁר וְאֶת הַפֶּרֶס וְאֵת הָעָזְנִיָּה: {יד} וְאֶת הַדָּאָה וְאֶת הָאַיָּה לְמִינָהּ: {טו} אֵת כָּל עֹרֵב לְמִינוֹ: {טז} וְאֵת בַּת הַיַּעֲנָה וְאֶת הַתַּחְמָס וְאֶת הַשָּׁחַף וְאֶת הַנֵּץ לְמִינֵהוּ: {יז} וְאֶת הַכּוֹס וְאֶת הַשָּׁלָךְ וְאֶת הַיַּנְשׁוּף: {יח} וְאֶת הַתִּנְשֶׁמֶת וְאֶת הַקָּאָת וְאֶת הָרָחָם: {יט} וְאֵת הַחֲסִידָה הָאֲנָפָה לְמִינָהּ וְאֶת הַדּוּכִיפַת וְאֶת הָעֲטַלֵּף:
הרי לפי כל התרגומים שיש לנו היום יודעים באיזה עופות מדובר, וכמו שרואים שהגמ' נתנה בהם בהם פירוש מדויק, וכן רש"י ביאר הרבה מהם. ז"א שאפשר להכיר פחות או יותר באיזה עופות דברה התורה. והרי ברור שבראקל הוא מין תרנגול ולא נשר ולא עורב ולא נץ ולא שלך ולא חסידה לא עטלף ולא תנשמת ולא בת יענה וכו' וכו', גם דוכיפת שרש"י פי' שהוא תרנגול הבר שהודו כפות זה מתאים לדוכיפת שכל העולם קורא לו כך ע"ש הכרבולת המיוחדת שיש לו. ולמה שנחמיר על עצמנו בתרנגול שנראה כמו תרנגול ומשמיע קול של תרנגול ומתנהג כמו תרנגול שנחשוב שהוא אחד מה-24 מינים של עופות טמאים.
(אם קוראים בין השורות זה אחד מהטענות של הרב שטרנבוך להתיר את הפטם, הוא לא כותב מפורש שיש פיקוח הדוק על העופות שלנו, אלא מסתמכים שיש אומדנא דמוכח שלא הוכלאו בעופות טמאים, ודו"ק).
אני מאד מקווה שאתה לא שואל ברצינות.
הרי זה כל העניין שאין אנו בקיאים בכ"ד מינים, ולפיכך אנו מחמירים על כל מין שיש בו שינוי ממה שאנו מכירים, שמא מכ"ד מינים הוא, ולפיכך צריך מסורת, ואפילו שנראה דומה לתרנגול.
האינך מכיר את הפולמוס הגדול שהיה בשנת תר"כ על סוג תרנגול, עם השם קוברניצער הינער?
ואגב, גם בגמרא מצינו סוג תרנגול, תרנגולא דאגמא, שהוא טמא.
חזון-איש'ניק כתב:ישא ברכה כתב:בע"ה
האם יש חכם מחכמי החזונשנקים שאוסר את הבארקל, או שהסכמת כולם פה אחד כי הוא העוף כשר ומהודר?
אני לא יודע אם יש אוסרים, אבל יש הרבה מהם שסוברים שזה דבר מיותר, ואין שום חשש על העופות הישנים.
אליעזר בלוי כתב:חזון-איש'ניק כתב:ישא ברכה כתב:בע"ה
האם יש חכם מחכמי החזונשנקים שאוסר את הבארקל, או שהסכמת כולם פה אחד כי הוא העוף כשר ומהודר?
אני לא יודע אם יש אוסרים, אבל יש הרבה מהם שסוברים שזה דבר מיותר, ואין שום חשש על העופות הישנים.
שמות בבקשה
לענין כתב:למה שלא יביאו זכר של פטם וקורניש על נקבה של לגהורן דהביצים, ובלצ''ג.
בעל אחריות כתב:הדפסת_ספרים כתב:האדמו"ר מהרז"ל מסאטמאר בגן החיות במחנה קלוזנבורג וואדבוירן לבדוק העוף ברקל
http://theahblick.com/?p=113701
האם אחד יודע מהו דעת האדמו"ר בהענין?
ברזלים כתב:שבוע טוב
האם התורה אסרה כל מין שהוא דורס. או שכל מי שהוא דורס (או חולק רגליו) אז מספק אנו חוששים שהוא מהכ"ד מינים שרובם דורסים?
פלתי כתב:ברזלים כתב:שבוע טוב
האם התורה אסרה כל מין שהוא דורס. או שכל מי שהוא דורס (או חולק רגליו) אז מספק אנו חוששים שהוא מהכ"ד מינים שרובם דורסים?
בגמרא כתוב שכל עוף הדורס טמא. לא מספק אלא מודאי. וכבר תמהו התוס' שם מנא לן הא. וכתבו דשמא קבלה היא מימות נח שהכיר את כל העופות וידע שאין לך שום עוף טהור שהוא דורס.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 216 אורחים