הא לחמא עניא כתב:רציתי לברר האם הרב חזקיהו כהן שגר כיום בבית שמש הוא מטעם העדה החרדית???
בברכה המשולשת כתב:שים-שלום כתב:לא נכנסתי לדיון על עוף הודו, רק שאליבא דהגרב"צ גם לו יש מסורת, ולכן מה שכתב מר שמשום כך מוכח שאין לבראקל מסורת - אינו כן
זה פורסם כעת ע"י הגרב"צ:
שאלה - 146858
היום הורה הגר"מ שטרנבוך שבמצב הנוכחי אין לנו מסורת להכשיר את העוף הבראקל ולכן לעת עתה אסור לאוכלו וכמבואר בשו"ת דברי חיים (יו"ד ח"ב סי' מ"ה) שבלא מסורת ברורה דינו כעוף טמא
תשובה
לא זכיתי להבין דברי כת״ר. הידעת שתרנגול ההודו הרבה יותר חמור לאשכנזים. כי מקורו ממכסיכו ולא היתה עליו שום מסורת. עד שכמה מגדולי אשכנז התירוהו ועיין בשו״ת דרכי תשובה ובשו״ת מי באר, והיום כולם אוכלים אותו ללא שאלות. ואילו התרנגול שהזכרת הוא ידוע ומפורסם ברוב ארצות המזרח ויש עליו מסורת.
אגוטעראיד כתב:הא לחמא עניא כתב:רציתי לברר האם הרב חזקיהו כהן שגר כיום בבית שמש הוא מטעם העדה החרדית???
לא הרב חזקיה כהן אלא הרב יחזקאל כהן
והוא אכן מו"צ מטעם ה'עדה החרדית'
אורי אגסי כתב:אגוטעראיד כתב:הא לחמא עניא כתב:רציתי לברר האם הרב חזקיהו כהן שגר כיום בבית שמש הוא מטעם העדה החרדית???
לא הרב חזקיה כהן אלא הרב יחזקאל כהן
והוא אכן מו"צ מטעם ה'עדה החרדית'
הרב חזקיהו יוסף כהן הגר בבית שמש (לשעבר בקרית נדבורנה ב"ב) הוא מחבר שו"ת אבני חן ג' חלקים על כל ענייני הכלאות והנדסות גנטיות בבעלי חיים ועוד. לא ידוע לי שהוא קשור לעדה"ח.
אולי יש מישהו אחר בשם ר' יחזקאל כהן מו"צ בעדה"ח.
אורי אגסי כתב:אגוטעראיד כתב:הא לחמא עניא כתב:רציתי לברר האם הרב חזקיהו כהן שגר כיום בבית שמש הוא מטעם העדה החרדית???
לא הרב חזקיה כהן אלא הרב יחזקאל כהן
והוא אכן מו"צ מטעם ה'עדה החרדית'
הרב חזקיהו יוסף כהן הגר בבית שמש (לשעבר בקרית נדבורנה ב"ב) הוא מחבר שו"ת אבני חן ג' חלקים על כל ענייני הכלאות והנדסות גנטיות בבעלי חיים ועוד. לא ידוע לי שהוא קשור לעדה"ח.
אולי יש מישהו אחר בשם ר' יחזקאל כהן מו"צ בעדה"ח.
הא לחמא עניא כתב:
הדפסת_ספרים כתב:שמעתי שיש מכתבים מאת הג' ר' דוד שמידל הג' ר' קלמנאוויטש ואדמו"ר ממשכנות הרועים
גימפעל כתב:אני אינני משתתף בנושא שמבזים בו ת"ח ומורי הוראה.
חיימשה כתב:הדפסת_ספרים כתב:שמעתי שיש מכתבים מאת הג' ר' דוד שמידל הג' ר' קלמנאוויטש ואדמו"ר ממשכנות הרועים
ז"א באנו למחלוקת גולובנציץ והמסתעף?
עמקן כתב:תוכן כתב:דרומי כתב:הרושם העולה בינתיים מאשכול זה הוא שוועדי הכשרות למיניהם - שעליהם אנו סומכים במשך כל השנה במזוננו - לא הצטרפו להיתר העוף המיובא, אלא רבנים כאלה שאינם מתעסקים בפועל בעניני השגחת כשרות (אם כי כוחם רב בדיני תורה וכו', אבל לא מצוי אוכל עם הכשר שלהם). הלא כן?
הרה"ג רא"ד ליטמנוביץ שר' משה ברנסדורפר נלחם נגדו, הוא זה שאחראי במידה זו או אחרת להכנסת הברקל, והוא ראש וועד הכשרות של העדה"ח.
הוא אינו קשור לועד השחיטה, ואדרבה דוקא משום שהוא נכנס לועד הכשרות הוא פחות מעורב בהשחיטה מבעבר. היום הוא אינו מגיע לבית השחיטה בעצמו לעמוד על שחיטת עופות שלו אלא שולח בנו לייזער ליפמן.
למעשה הוא נכנס לזה משום שהוא מדקדק גדול, ושנים רבות החמיר לעצמו לא אכל עופות מחשש הכלאות. לאחרונה מחמת מצבו הבריאותי הוא חייב לאכול עופות, אבל הוא אינו מהאנשים האומרים "אין מה לעשות" בכה"ג כשיש לו חששות והוא יהפוך עולמות לסדר הדברים לשביעות רצונו.
תוכן כתב:חבר פורום אוצר החכמה כתב:האם יש ספר שו"ת או משהו על שו"ע מהרב משה ברנדסדורפר שליט"א?
יש לו ג' כרכים של שו"ת. נכתבו בצורה קצרה, קלילה ונעימה.
מנשה123 כתב:חיימשה כתב:הדפסת_ספרים כתב:שמעתי שיש מכתבים מאת הג' ר' דוד שמידל הג' ר' קלמנאוויטש ואדמו"ר ממשכנות הרועים
ז"א באנו למחלוקת גולובנציץ והמסתעף?
הוי זהיר בגחלתן
יראה- שלם כתב:שמעתי שיצא מכתב מהרב מי"ל לנדא שליט"א בנדון.
מישהו ראה או שמע?
יענקלה המשיב כתב:תוכן כתב:חבר פורום אוצר החכמה כתב:האם יש ספר שו"ת או משהו על שו"ע מהרב משה ברנדסדורפר שליט"א?
יש לו ג' כרכים של שו"ת. נכתבו בצורה קצרה, קלילה ונעימה.
ישנו באוצר - שם הספר : היכל הוראה נכתב באופן שונה של ספרי השו"ת הרגילים
יותר באופן סיפורי כיומן בית ההוראה
חבר פורום אוצר החכמה כתב:במה שנזכר לעיל שו"ת תולדות יצחק קאמרנא דרך/פני נשר, יש כמה טעויות.
שש ושמח כתב:שאלות תם:
א. מה הפשט הפשוט במשפטים אלו -
ב. למה בכל הדורות יכלו לקנות תרנגולים ועופות מהנכרים ולא חששו שמא הוכלאו, ורק לגבי הבראקל צריך עדים שיאמרו לא זזה ידינו מתוך ידו זה מאתיים שנה? [כמובן שאינו דומה לעופות המסחריים שיש לנו ידעה ברורה שמוכלאים כל העת].
[ג. למה הרבה מכתבים ממוענים לאדמו"ר מסאטמר? [אני משער לבד שאחד מהם מתיר והשני אוסר, אבל מדוע כל רבני א"י מתכתבים אתם בנושא?]]
שש ושמח כתב:ג. למה הרבה מכתבים ממוענים לאדמו"ר מסאטמר? [אני משער לבד שאחד מהם מתיר והשני אוסר, אבל מדוע כל רבני א"י מתכתבים אתם בנושא?]]
סעדיה כתב:שש ושמח כתב:ג. למה הרבה מכתבים ממוענים לאדמו"ר מסאטמר? [אני משער לבד שאחד מהם מתיר והשני אוסר, אבל מדוע כל רבני א"י מתכתבים אתם בנושא?]]
הגרמי"ל מזכיר במכתבו את ההשקעה הכספית.
סביר להניח שהמשקיעים אינם אברכים מקרית ספר.
הדפסת_ספרים כתב:זכרנו קרוב לעשר שנים הי' הרב לנדא בביקור בבית השחיטה המהודרת בקרית יואל ואמר אז לאדמו"ר שליט"א שאין שחיטה מהודרת בכשרות כזה
פעלעד כתב:שש ושמח כתב:שאלות תם:
א. מה הפשט הפשוט במשפטים אלו -
ב. למה בכל הדורות יכלו לקנות תרנגולים ועופות מהנכרים ולא חששו שמא הוכלאו, ורק לגבי הבראקל צריך עדים שיאמרו לא זזה ידינו מתוך ידו זה מאתיים שנה? [כמובן שאינו דומה לעופות המסחריים שיש לנו ידעה ברורה שמוכלאים כל העת].
[ג. למה הרבה מכתבים ממוענים לאדמו"ר מסאטמר? [אני משער לבד שאחד מהם מתיר והשני אוסר, אבל מדוע כל רבני א"י מתכתבים אתם בנושא?]]
כי מהר"א מסאטמר נושא את דגל הכשרות בארה"ב, השחיטה שלו שם היא ברמה הכי גבוה בכל רחבי ארה"ב, וכל החוגים וההחסידויות סומכים עליו.
תוכן כתב:ב. רק במאה שנים האחרונות נודע על חשיבות ההכלאה כדי שמשק העופות יהיה רווחי מבחינה כלכלית. לפני זה לא היה טעם לחוש להכלאות.
אראל כתב:ומי לא זוכר את השערוריא שהיה בבית השחיטה שלו בקרית יואל, מלפני כמה שנים בענין עופות ה'מוסקאווי', גם אז דנו ושקלו וטרו, אם יש להם מסורת או לא, ואז היה הדבר להיפוך, בקרית יואל דנו להקל, ובמקום אחר דנו להחמיר
[/quote]פעלעד כתב:אראל כתב:ומי לא זוכר את השערוריא שהיה בבית השחיטה שלו בקרית יואל, מלפני כמה שנים בענין עופות ה'מוסקאווי', גם אז דנו ושקלו וטרו, אם יש להם מסורת או לא, ואז היה הדבר להיפוך, בקרית יואל דנו להקל, ובמקום אחר דנו להחמיר
מה הקשר???
בזה תלוי הידור כשרותי?
אצלך הכשר מהודר זה מי שמיד פוסק לאיסור בכל שאלה הלכתית שמגיע לשולחנו? זה נקרא אצלך הכשר טוב?
תלמד שו"ע ותראה שהחכמה להתיר שאלה בעוף ולא לאסור, לאסור אפשר גם בלי ללמוד...
תוכן כתב:במכתבו של ר' משה לנדא טוען שהעוף הישראלי מקורו בד' עופות: קורניש אדום, קורניש לבן, ליגורן לבן, ופלימוט רוק, ועל כולם יש מסורת שעופות טהורים הם. לגבי ליגורן לבן, אפשר שהוא צודק, וגם זה כלל לא ברור. לגבי השלשה אחרים, יש תיעוד מפורש שהכליאו אותם עם עופות אסיאתיים. אני מצטט לפה את החלקים המתאימים.
קודם נדבר על הקורניש, שנקרא גם אינדיאן. מאתר הזה:
http://www.poultryclub.org/breed-gallery/chickens/
Indian Game
To Cornwall must go the credit for giving us the Indian Game. Breeds used in the make-up were the red Asil, black-breasted red Old English Game, and the Malay. The breed has been developed for its abundant quantity of breast meat, in which respect no other breed can equal it. When large table birds were the most popular in this country Indian Game males were chosen as mates for females of such table breeds as the Sussex, Dorking and Orpington, to produce extra large crosses. The females chosen for mating belonged to breeds possessing white flesh and shanks. Jubilee Indian Game are similar to Indians, but the lacing is white; in Indians it is black. The two varieties are often interbred.
כמו שכתבו במפורש, הקורניש מקורו באסיל ובמאלאי בין השאר, שאין שום ספק בעולם שאין להם מסורת, ואסור לאוכלם.
לגבי הפלימוט רוק מהאתר הזה:
https://en.wikipedia.org/wiki/Plymouth_Rock_chicken
The Plymouth Rock was first shown in Boston in 1849, but was then not seen for another twenty years. In 1869, in Worcester, Massachusetts, one D.A. Upham cross-bred some Black Java hens with a cock with barred plumage and a single comb; he selectively bred for barred plumage and clean (featherless) legs. His birds were shown in Worcester in 1869; the modern Plymouth Rock is thought to derive from them. Other people have been associated with the development of the Plymouth Rock, as have other chicken breeds including the Brahma, the Cochin (both white and buff), the Dominique, and the White-faced Black Spanish.
כמו שכתוב פה בפירוש, הפלימוט הוא עוף מזן חדש, שלא שייך עליו מסורה כלל, והוא הורכב בין השאר מעופות אסיאתיים.
מה שכתב הר' לנדא עוד, שלפי דברי המומחים אי אפשר לערב גנים בין שני מינים, הוא פשוט לא צודק, אפשר לערב גנים של מינים במינים שונים בתכלית, והדברים מפורסמים. ראה בקישור הבא לדוגמא אחת שלקחו חומר גנטי מדג ממין אחד והרכיבו אותו על הסלמון כדי שהסלמון יצמח יותר מהר:
https://en.wikipedia.org/wiki/AquAdvantage_salmon
שמואל בן שחר כתב:צריך לשים לב שיש כאן שני נושאים. א. הסיפורים באשר למקורותיהם של עופות הקורניש והרוק וכיו"ב, לפני שנים רבות. (והשאלה האם בנקודה זו יש עדיפות לבראקל על האחרים).
שמואל בן שחר כתב:ב. האם נכון שיש לחוש שבמכוני הטיפוח מתבצעים כל הזמן הכלאות רבות, מכל מין אפשרי, כמו שטוענים בקונטרס מסורת טהרת עופות, או שבמשך כל השנים משתמשים רק בקורניש ורוק, כפי שטוען הגרמי"ל לנדא? האם קיים מידע ברור לגבי נקודה זו?
ברזלים כתב:א. ברור שההכלאות התחילו כבר מזמן המשנה שדנה בכלאי חיות. א"כ איך אפשר לסמוך על המסורת אחרי שבמשך הדורות עם ישראל עבר אין סוף טלטולים וכמעט לא שייך שכל אחד לקח איתו את מין העוף שהיתה לו מסורת מזמן המשנה.
ברזלים כתב:ב. לפי מה שראיתי כאן גם בתרנגול שלנו אין הסימן של נחלקו אצבעותיו קיים, ואיך סומכים על כשרות העוף.
ברזלים כתב:מה היתה עיקר סברתו להכשיר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים