מכון חכמי ספרד כתב:אולי כדאי לפרט אלו נקודות ילובנו ביום העיון הזה ואיזה תחומים יקיף.
בן מיכאל כתב:חוקר ודורש כתב:לא הבנתי מה הקשר דיני ממונות לארכיאולגיה אבל בהחלט מבורך.
א' תודה על ברכתך.
ב' כונתך בוודאי לשאול מה הקשר בין ארכיאולוגיה לבין הכינוס שארגנו אשתקד.
- אנו מתמקדים בהרבה תחומי דעת תורניים, ובעיקר בארכיאולוגיה.
הגרח כתב:אם אפשר סיור מודרך בכותל הדרומי לטעמי זה יחבר את התאוריה בפרקטיקה....באופן כללי אני מציע להתחיל לחבר בחורי ישיבות למקום הזה א. זה יתן להם הבנה על בית המקדש ב.זה יחבר אותם לערך של מחקר ארכילוגי .לצערנו היום בחלקים גדולים הם נתפסים בעיקר כשודדי קברים.
בישיבות התיכוניות כבר מזמן עושים שם סיורים עם הדרכה מעולה.
יש הרבה שבגלל העלות הכספית נמנעים מלבקר שם בצירוף העובדה שניתן לצפות מבחוץ בלי לדעת שזה רק אפס קצהו ....
גביר כתב:בבאר שבע ישנם שני מנהגים בנוגע לפורים - רוב בני העיר נוהגים פורים בי"ד בלבד, אולם יש הנוהגים גם בט"ו, הדיון בנושא המתחדש מדי שנה לקראת פורים כבר נעשה לחלק מההווי המקומי. דומה ששתי נקודות הכלולות בדיון זה נוגעות לנושא האשכול - האחת - שאלת זיהויה של באר שבע המקראית. חלק מהחוקרים מזהים אותה עם תל באר שבע, המצוי מחוץ לעיר, בעקבותיהם הולך רוב הציבור, הנוהג פורים בי"ד בלבד. אחרים מזהים אותה עם השרידים המצויים באזור השווקים והתחנה המרכזית, בתחום הבנוי של העיר, וכמותם סבורים אלה הנוהגים יומיים [ביניהם הרב בצרי וקהילתו, למרות שקהילה זו מרוחקת מהתחנה המרכזית כמה קילומטרים, הם נוהגים כך מפאת הרצף הבנוי שבין שני האזורים ]. השנייה - שאלת היחס למחקר הארכיאולוגי וההיסטורי וההתחשבות בו בענייני הלכה.
פשיסחא כתב:רעיון מצויין, ארכיאולוגיה זה נושא שנקשר כ"כ הרבה בהבנת התנ"ך והש"ס וההיסטוריה היהודית בכלל, ורוב האנשים שבינינו אין להם את הכלים להבין את הממצאים מפני שאינם בקיאים איך מתארכים לפי פחמן ולפי שכבות וכדו' וחשוב מאד שיסבירו בכנס מ א, ב את כל שיטות התיארוך איך מתארכים וכן את שאר יסודות הארכיאולגיה, תודה רבה לכם ובהצלחה מרובה
עובדיה חן כתב:יצא לאור של ר זמיר כהן על ארכאולוגיה.
הגרח כתב:אם אפשר סיור מודרך בכותל הדרומי לטעמי זה יחבר את התאוריה בפרקטיקה....באופן כללי אני מציע להתחיל לחבר בחורי ישיבות למקום הזה א. זה יתן להם הבנה על בית המקדש ב.זה יחבר אותם לערך של מחקר ארכילוגי .לצערנו היום בחלקים גדולים הם נתפסים בעיקר כשודדי קברים.
בישיבות התיכוניות כבר מזמן עושים שם סיורים עם הדרכה מעולה.
יש הרבה שבגלל העלות הכספית נמנעים מלבקר שם בצירוף העובדה שניתן לצפות מבחוץ בלי לדעת שזה רק אפס קצהו ....
גביר כתב:איני יודע אם זה עדיין אקטואלי לכנס הנוכחי, אבל מסתמא יעורר עניין, שרגא וויס בספרו חכמי הספרדים מארץ ישראל ירושלים תשלו עמ' 64 מצטט דברים שכתב בעל משנת חסידים רבי עמנואל חי ריקי בספרו עליות אליהו ובהם הוא מתאר סיור שלו בירושלים ובדיקה מעין ארכיאולגית של חומותיה תוך שהוא מחווה דעות שונות. דומה שזו דוגמא נדירה למדי [אם כי לא יחידה] לעיסוק מעין ארכיאולוגי של אחד מגדולי ישראל.
מכון חכמי ספרד כתב:חושבני שמיקום מדוייק לציונו של דוד המלך, הוא נושא רחב לענות בו.
יש על זה מהרי"ל דיסקין, מסורת מרב אשר פריינד ועוד.
פשיסחא כתב:רעיון מצויין, ארכיאולוגיה זה נושא שנקשר כ"כ הרבה בהבנת התנ"ך והש"ס וההיסטוריה היהודית בכלל, ורוב האנשים שבינינו אין להם את הכלים להבין את הממצאים מפני שאינם בקיאים איך מתארכים לפי פחמן ולפי שכבות וכדו' וחשוב מאד שיסבירו בכנס מ א, ב את כל שיטות התיארוך איך מתארכים וכן את שאר יסודות הארכיאולגיה, תודה רבה לכם ובהצלחה מרובה
בן מיכאל כתב:גביר כתב:איני יודע אם זה עדיין אקטואלי לכנס הנוכחי, אבל מסתמא יעורר עניין, שרגא וויס בספרו חכמי הספרדים מארץ ישראל ירושלים תשלו עמ' 64 מצטט דברים שכתב בעל משנת חסידים רבי עמנואל חי ריקי בספרו עליות אליהו ובהם הוא מתאר סיור שלו בירושלים ובדיקה מעין ארכיאולגית של חומותיה תוך שהוא מחווה דעות שונות. דומה שזו דוגמא נדירה למדי [אם כי לא יחידה] לעיסוק מעין ארכיאולוגי של אחד מגדולי ישראל.
נתון מעניין מאד! אשמח אם תעלה את הדברים לאשכול, תודה רבה.
גביר כתב:בן מיכאל כתב:גביר כתב:איני יודע אם זה עדיין אקטואלי לכנס הנוכחי, אבל מסתמא יעורר עניין, שרגא וויס בספרו חכמי הספרדים מארץ ישראל ירושלים תשלו עמ' 64 מצטט דברים שכתב בעל משנת חסידים רבי עמנואל חי ריקי בספרו עליות אליהו ובהם הוא מתאר סיור שלו בירושלים ובדיקה מעין ארכיאולגית של חומותיה תוך שהוא מחווה דעות שונות. דומה שזו דוגמא נדירה למדי [אם כי לא יחידה] לעיסוק מעין ארכיאולוגי של אחד מגדולי ישראל.
נתון מעניין מאד! אשמח אם תעלה את הדברים לאשכול, תודה רבה.
את ספרו של שרגא וייס לא מצאתי באוצר, וגם בתוך האדרת אליהו [כתבתי קודם בטעות עליות אליהו, צריך לתקן אדרת אליהו] התקשיתי לחפש [אם כי ישנו באוצר] מכל מקום הדברים מצוטטים כאן ונראה שהועתקו לשם מספרו הנ"ל של שרגא וויס :
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx? ... 6210845152
שאלת תם כתב:נושא חשוב לדעתי ללבן בכינוס כזה, הוא המחלוקת הידועה בשיעורים (הידועה בפי העולם: שיעור החזו"א ושיעור הגר"ח נאה), שכפי ששמעתי כל הממצאים הארכאולוגיים מאמתים את השיעור הקטן, אך לעומת זאת שמעתי לאחרונה שבשיעור השטח, הממצאים מאשרים דווקא את השיעור הגדול (הכל שמועות, לא ביררתי את העניין כלל). בכל אופן, לדעתי ראוי לעשות על כך דיון מעמיק ורציני ולהביא את כל הראיות לכאן ולכאן, דבר שיש בו עניין רב ותועלת מעשית יום יומית בתחומים הלכתיים נרחבים.
בן מיכאל כתב:פשיסחא כתב:רעיון מצויין, ארכיאולוגיה זה נושא שנקשר כ"כ הרבה בהבנת התנ"ך והש"ס וההיסטוריה היהודית בכלל, ורוב האנשים שבינינו אין להם את הכלים להבין את הממצאים מפני שאינם בקיאים איך מתארכים לפי פחמן ולפי שכבות וכדו' וחשוב מאד שיסבירו בכנס מ א, ב את כל שיטות התיארוך איך מתארכים וכן את שאר יסודות הארכיאולגיה, תודה רבה לכם ובהצלחה מרובה
אכן, בלי סוף דברים מובנים באור חדש על ידי הארכאולוגיה, אתן דוגמא קטנה אחת שתעיד על כל השאר, חז"ל אומרים על כורש כי החמיץ בגלל שביקש שיתפללו עליו בבית המקדש, ושואלת הגמרא הרי אמרו חכמים הנותן סלע לצדקה ואומר בשביל שיחיה בני הרי זה צדיק גמור, ומתרצת הגמרא כאן בישראל וכאן באומות העולם, מבאר רש"י כי הגוי אם אין מתקיימת בקשתו מחרף כלפי שמיא.
כשהתגלו כתובות של כורש התברר כי הוא נתן רשות לבניית מקדשים של אלילים רבים, ושילם כסף לבנייתם ולקרבנותיהם, מה שמבאר את דברי חז"ל ורש"י - הוא פשוט "ניסה את מזלו" בכל אליל, ולהבדיל גם בה', ולפיכך ברור שהחמיץ (המפרשים שם כותבים שהכוונה שהתגלה למפרע שהוא היה רשע).
זוהי רק דוגמא אחת קטנה כיצד ממצאים ארכאולוגיים שופכים אור רב כל כך על התורה, ופותחים לנו צוהר להבנה נכונה של התנ"ך וחז"ל, וכהנה יש למכביר.
תורה בטהרה כתב:יפה מאד
השעיר החיי כתב:בן מיכאל כתב:פשיסחא כתב:רעיון מצויין, ארכיאולוגיה זה נושא שנקשר כ"כ הרבה בהבנת התנ"ך והש"ס וההיסטוריה היהודית בכלל, ורוב האנשים שבינינו אין להם את הכלים להבין את הממצאים מפני שאינם בקיאים איך מתארכים לפי פחמן ולפי שכבות וכדו' וחשוב מאד שיסבירו בכנס מ א, ב את כל שיטות התיארוך איך מתארכים וכן את שאר יסודות הארכיאולגיה, תודה רבה לכם ובהצלחה מרובה
אכן, בלי סוף דברים מובנים באור חדש על ידי הארכאולוגיה, אתן דוגמא קטנה אחת שתעיד על כל השאר, חז"ל אומרים על כורש כי החמיץ בגלל שביקש שיתפללו עליו בבית המקדש, ושואלת הגמרא הרי אמרו חכמים הנותן סלע לצדקה ואומר בשביל שיחיה בני הרי זה צדיק גמור, ומתרצת הגמרא כאן בישראל וכאן באומות העולם, מבאר רש"י כי הגוי אם אין מתקיימת בקשתו מחרף כלפי שמיא.
כשהתגלו כתובות של כורש התברר כי הוא נתן רשות לבניית מקדשים של אלילים רבים, ושילם כסף לבנייתם ולקרבנותיהם, מה שמבאר את דברי חז"ל ורש"י - הוא פשוט "ניסה את מזלו" בכל אליל, ולהבדיל גם בה', ולפיכך ברור שהחמיץ (המפרשים שם כותבים שהכוונה שהתגלה למפרע שהוא היה רשע).
זוהי רק דוגמא אחת קטנה כיצד ממצאים ארכאולוגיים שופכים אור רב כל כך על התורה, ופותחים לנו צוהר להבנה נכונה של התנ"ך וחז"ל, וכהנה יש למכביר
דא עקא שלפי הארכיאולוגיה כורש לא היה בזמן הבית והסוגיא הזאת הרבה פחות מובנת..
השעיר החיי כתב:ודאי שזה קשור. קיצור התקופה גרם לסדר עולם, כמובא באותה גמרא ברהש, ל״אחד״ מלכים אתרחשתא דרייוש וכורש. על פי הכרונולוגיה הכללית כורש לא היה בזמן הבית ולא הקריבו אז קורבנות, והבית נבנה בזמן דרייווש. ממילא לא התווספה הבנה בגמרא מגליל כורש לפעולות דרייווש.
ישנם מאות דוגמאות להבנה נפלאה בתנך ובחזל בעקבות ממצאים ארכיאולוגים, כמו שנמצאים לדוגמא בספרי הגאון לנדי, אבל המקרה הזה הוא דוגמא הפוכה- לקושי בהבנת חזל לאור המימצאים. יש שניסו ליישב אבל הדוגמא היא דוגמא לקושי לא לסיוע והסבר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 731 אורחים