איש_ספר כתב:האגרת הראשונה נדפסה בקובץ אגרות אות באות תיבה בתיבה! ומה שכתבו עורכי המעיין כי בקו"א 'נשמטה הפסקה האחרונה משום מה', איני יודע למה ירמזון דבריהם. כאמור לפני מונח קו"א ח"ג, ב"ב תש"נ, אגרת קצ"א, ואין במכתב (הראשון) שנדפס עתה, ולו אות אחת נוספת!
על דבר ארצנו, מחריש ומשתאה לדעת האמנם קרובים הימים שקונם ישמח לדברים הוודאים הבאים, שיבת ציון ששבה מיאוש לדבר בלתי מסופק? ידעתי כי לא השבתי על שאלתך.
איש_ספר כתב:ומכאן להשערות: יתכן ואולי ושמא שהחזו"א אכן כתב שורות אלו במקו"א, והמעתיק הוא שצירפם לאגרת זו. וכבר ראינו לעיל שאכן ר' אביגדור - נמען אגרת זו - קיבל מן החזו"א אגרת אחרת שתוכנה אודות ספיקו אם לעלות לארץ. אלא שבודאי ביטול שייכות שורות אלו לאגרת מרחיק את יחוסן לחזו"א בכלל. וז"פ.
מעולם לא הבטחתי. אמרתי את שנאמר לי, שיעשה מאמץ למצוא את האגרת עצמה.אברהם צבי כתב:נצפה איפוא בכליון עיניים לאגרת המקורית שהבטיחנו בה איש ספר, לברר ולהוודע.
מתעמק כתב:ב) העובדה שר' אביגדור קיבל אגרת אחרת באותה ענין, הוסיף איש ספר גם כן לכוונה זו, להניח "אפשרות" שהחזו"א כתב קטע זה עכ"פ במקום אחר.
וכל זה פשוט וברור
יהיו שיאמרו: החשוד בהשמטה חשוד גם בשקר
תוך כדי דיבור כתב:יהיו שיאמרו: החשוד בהשמטה חשוד גם בשקר
בערך כמו לומר: "העובר בשב ואל תעשה חשוד בקום עשה". ובאמת גם לכך אין זה דומה. בדרך כלל אני האחרון לתמוך בצנזורים והשמטות, אבל קצת חורה שחושבים שמי שהשמיט חשוד אוטומטית גם לשקר.
ר' גרונם יקום פורקן כתב:מתעמק כתב:ב) העובדה שר' אביגדור קיבל אגרת אחרת באותה ענין, הוסיף איש ספר גם כן לכוונה זו, להניח "אפשרות" שהחזו"א כתב קטע זה עכ"פ במקום אחר.
וכל זה פשוט וברור
תסולח לי הנקרנות, כי במחכ"ת זאת אבקש לברר להיוודע אם לא התבלעה עלי דעתי. אני חוזר ושואל כיצד תורמת עובדת האגרת הנוספת לר' אביגדור לכך שאם יתברר ששורות אלו אינן במכתב שהן יוחסו אליו, להפחית את הסבירות שהשורות יצאו מידי החזו"א.
אברהם צבי כתב:בקיצור אם יתברר שאכן אין כזה המשך למכתב הרי שמדובר בודאות בזיוף או לכל הפחות טעות מבישה ובלתי אחראית של עורכי המעיין.
תוך כדי דיבור כתב:יהיו שיאמרו: החשוד בהשמטה חשוד גם בשקר
בערך כמו לומר: "העובר בשב ואל תעשה חשוד לעבור בקום עשה". ובאמת אפילו לכך אין זה דומה. בדרך כלל אני האחרון לתמוך בצנזורים והשמטות, אבל הבל בעיני לחשוב שמי שמשמיט חשוד אוטומטית גם לשקר.
מתעמק כתב:בכל אופן, פרסום מכתב החזו"א מתוך כת"י אלמוני, שאין איש יודע מי העתיקה ואיזה קשר היה לו עם החזו"א, נראה תמוה בעיני, וזה נכנס לגדר "לא תשתחוה לכתב יד".
הפיסקה האחרונה ... מובאת כאן בפעם הראשונה מתוך העתקה של המכתב [בה חסרה הפתיחה עד 'מכתבי עוד' העתקתיה מהספר הנדפס] שנמצאה ע"י אספן בגניזה בבני ברק עם ניירות אחרים שהגיעו ללא-ספק מבית בני משפחתו של החזו"א (בצמוד לדף הזה היו דפים אחרים בהם פיסקאות רבות שנמצאות בספרי החזו"א הנדפסים). הדברים לא היו כתובים בכתי"ק של החזו"א, אך אין ספק שהם העתקה מדבריו.
אברהם צבי כתב:לדראל,
ח"ו לי לחשוד בר"מ שעלבים בזיוף, אלא שאפשר והקטע זויף בידי מאן דהו שהונה את המערכת.
מתעמק כתב:לעומת תמיהני על ר' גרונם חביבנו, וכי משוא פנים יש בדבר, נתפרסמו פה ארבעה קובצים (ירושתנו, ישורון, עץ חיים, המעיין), על שנים אשתפך עליהם תיכף מפסולת גורן, ועל שנים האחרים לא נשמע שמץ דבר.
יצמח פורקניה כתב:מתוך אימון וכבוד לכל הכותבים הנכבדים אשר כולם חרדים לכל אות ותג וקוץ מתורתו של איש האלקים מרן זללה''ה,
אמצא לנכון להעמיד דברים וטענות על דיוקם:
א. חוברת המעיין הורתה ולידתה בחוגי המזרחי
ר' גרונם יקום פורקן כתב:מה שנון בזה? מי סבר אחרת?
ר' גרונם יקום פורקן כתב:דרך ארץ זו ארץ ישראל?
מכל מקום, מגונה לטפול דבר שכזה בלי להביא אסמכתאות. מי כתב שארץ ישראל שווה בלא תורה?
נוטר הכרמים כתב:מגונה לחפש את הגנאי בכל מחיר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 247 אורחים