מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מוישה
הודעות: 105
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 11:26 pm

מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי מוישה » ו' מרץ 31, 2017 10:32 am

לפני מספר שנים אמר לי מו"ץ פלוני שמקובל אצלם שטבילת ער"ש ניתן לטבול אפילו מבוקר יום שישי, לאחר שקראו כל הפרשה שמו"ת.
האם ידוע למישהו מקור לזה? ואם אחד קרא קצת קצת כל השבוע, ובער"ש הוא רק מסיים את הפרשה, האם מהני?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי דרומי » ו' מרץ 31, 2017 10:33 am

יש שמלכתחילה לא הקפידו על טבילה דוקא אחר חצות אלא היו טובלים בערש"ק בבוקר לפני חצות, בלי קשר לשמו"ת

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מרץ 31, 2017 11:56 am

המקור לכך שהטבילה צריכה להיות אחר שמו"ת דוקא הוא האר"י, ראה כה"ח רס,ד.
האר"י היה קורא שמו"ת מיד אחר שחרית, ראה שם רפה,ג.
בפע"ח שבת פ"ג איתא מ'החברים' ששמו"ת וטבילה צ"ל ביום ו' אחר חצות. אך לפחות לענין שמו"ת מעיד הרח"ו אחרת וכנ"ל.

אינני יודע אם מהני לזה קריאת שמו"ת במשך השבוע, אך מי שלא מקפיד על קריאת שמו"ת ביום ו' דוקא כדעת האר"י, למה שיקפיד על דבריו שהטבילה צ"ל אחר שמו"ת.

המ"ב תקפ"א,כו מביא מהח"א לענין טבילת ער"ה שלא יקדים לטבול קודם שעה ששית. בסי' תעא,כב כ' המ"ב שאחר חצות ילך לבית המרחץ ויטבול לכבוד הרגל.
[וע"ע שו"ע תרו,ג לענין טבילת עיה"כ שיכול לטבול מתי שירצה. ויש לחלק].

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי נשר » ו' מרץ 31, 2017 2:15 pm

גם אני שמעתי מת"ח מקובל (ספרדי) כדברי הרב מוישה

הוא אמר שמי שרוצה לטבול קודם חצות יכול לעשות זאת אם הוא גומר שמו"ת - אם אני זוכר נכון הוא אמר שזה קשור לקליפת נוגה אבל אין לי הבנה כלל בזה

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי הגיונות » ו' מרץ 31, 2017 3:12 pm

מוישה כתב:לפני מספר שנים אמר לי מו"ץ פלוני שמקובל אצלם שטבילת ער"ש ניתן לטבול אפילו מבוקר יום שישי, לאחר שקראו כל הפרשה שמו"ת.
האם ידוע למישהו מקור לזה? ואם אחד קרא קצת קצת כל השבוע, ובער"ש הוא רק מסיים את הפרשה, האם מהני?


'שבת כהלכה' לרב אבשלום מונייצר:

"כתבו המקובלים בשם רבינו האר"י אחר קריאת הפרשה, היה טובל בערב שבת . והיה אומר כי אחר שקרא הפרשה של שבת, כבר יש יכולת לקבל תוספות שבת אמנם קודם קריאת הפרשה, לא היה טובל, עיין בספר פע"ח שער השבת פרק ג. כף החיים סימן רס ס"ק ז אורל"צ ח"ב עמוד שיב".

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי ברים » ש' אפריל 01, 2017 9:23 pm

זכור לי כי הארי היה הולך לטבול מתחילת שעה חמישית.
היכן יש מקור לחצות בטבילת ער"ש?

שאלוני
הודעות: 80
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 11:49 am

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי שאלוני » ש' אפריל 01, 2017 11:12 pm

מקור:
בשער הכוונות (דס"ב ע"א) נאמר: והיה אומר מורי ז"ל כי כיון שכבר קרא הפרשה כבר יש באדם כח לקבל תוספת קדושת השבת, ולכן לא היה טובל קודם שיקרא הפרשה זולתי דרך מקרה. ואף גם מקרה זה (שלא קרא הפרשה) לא היה טובל רק אחר שהתחיל שעה ה' מיום ו' כמו שביארנו לעיל על ה' יתירה ד"יום הששי". והיה אומר מורי ז"ל כי תוספת שבת היה ניכר ומתגלה במצח האדם תיכף אחר הטבילה הנזכרת אבל עיקר הגילוי לא היה רק אחר חצי היום וכו' ואפשר שכל מה שיהיה קרוב לליל שבת יתגלה יותר תוספת שבת.

מסקנות:
1. כשקרא שמו"ת - כבר רשאי לטבול, וכבר נעשה כלי קיבול הראוי לאותה תוספת דקדושת השבת.
2. אם עדיין לא קרא - ניתן לטבול אך לא לפני שעה חמישית מהיום (שעה קודם חצות יום).
3. בחצות היום תיגלה עיקר תוספת השבת במצח הטובל.

ועיין עוד לגרב"צ מוצפי שליט"א בספר "שיבת ציון" ח"א (עמ' צב'-צד'), שהביא עוד מקורות בנושא זה.

פלגינן
הודעות: 3251
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי פלגינן » ש' אפריל 01, 2017 11:23 pm

שאלוני כתב:2. אם עדיין לא קרא - ניתן לטבול אך לא לפני שעה חמישית מהיום (שעה קודם חצות יום).

שהתחיל שעה ה', היינו שעתיים קודם חצות, הלא כן?!

שאלוני
הודעות: 80
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 11:49 am

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי שאלוני » א' אפריל 02, 2017 1:08 am

פלגינן כתב:
שאלוני כתב:2. אם עדיין לא קרא - ניתן לטבול אך לא לפני שעה חמישית מהיום (שעה קודם חצות יום).

שהתחיל שעה ה', היינו שעתיים קודם חצות, הלא כן?!


אמת ויציב

מכון חכמי ספרד
הודעות: 980
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » א' אפריל 02, 2017 2:20 am

הגרב"צ מוצפי מעורר להקדים את המקוה משעה חמישית לאחר השמו"ת ולכתחילה, כי עדיפה הקולא הזו מזמני הלחץ והצניעות בשעות מאוחרות.

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי ברים » א' אפריל 02, 2017 9:31 am

ואני הקטן מוסיף שאין זו קולא כלל וכלל לענ"ד. מה שהיה טוב לאר"י הק' דרך מקרה, הוא לכתחילה עבורנו אזובי קיר

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי ע. התשבי » ה' אפריל 06, 2017 2:42 pm

שאלוני כתב:
פלגינן כתב:
שאלוני כתב:2. אם עדיין לא קרא - ניתן לטבול אך לא לפני שעה חמישית מהיום (שעה קודם חצות יום).

שהתחיל שעה ה', היינו שעתיים קודם חצות, הלא כן?!


אמת ויציב

שאלוני כתב:מקור:
ועיין עוד לגרב"צ מוצפי שליט"א בספר "שיבת ציון" ח"א (עמ' צב'-צד'), שהביא עוד מקורות בנושא זה.

ושם כתב: וזמנה בערב שבת הוא שעה קודם חצות היום והלאה.

מוישה
הודעות: 105
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 11:26 pm

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי מוישה » ו' אפריל 07, 2017 10:34 am

יישר כח לכולם.
נמצא כי אחר שקרא שמו"ת, ניתן לטבול. [ולענ"ד אין ספק שהקורא בפריסה במשך ימי השבוע שיש לו על מי לסמוך, בוודאי "יש בו כח לקבל תוספת קדושת השבת" ואם כן העיקר שכבר סיים שמו"ת].
אם לא קרא שמו"ת, פשטות שעה"כ שיכול תחילת שעה ה' היינו שעתיים קודם חצות, ויש בזה שמועות של שעה קודם חצות, ולא ברור כ"כ.
- - -
דברי הרב מוצפי שמוטב להקדים מלבוא בזמני לחץ וכו' גדולים הם בעיני. מלבד החלק הדתי שבעניין, זה גם עניין של תחושות ורגישויות אישיות. יש אנשים שנהנים מה'מקווה-נייעס' ויש אנשים יותר עדינים/צנועים/אסטניסים שעבורם זהו סבל גדול [וביודעי ומכירי..].

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי ע. התשבי » ו' אפריל 07, 2017 2:48 pm

שו"ר בפע"ח שער השבת פ"ג (שציינו כאן כמה) שכתב:
ומנהג מורי זלה"ה.. קודם קריאת הפרשה, לא היה טובל, אך במקרה היה טובל קודם, וגם זה לא היה אלא אחר ד' שעות היום ו', ולא קודם.

א"כ מפורש ממש שהכוונה לשעתיים קודם חצות. וצ"ע.

מוישה
הודעות: 105
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 11:26 pm

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי מוישה » ב' אפריל 10, 2017 7:59 am

לגבי ערב פסח [ומסתם כל יו"ט] משמע בפוסקים אחר חצות.
ומצאתי בשו"ת קנה בושם, ח"ד או"ח סי' כט, שכותב שאין בזה שום חילוק בין שבת ליו"ט ולדעת האר"י אפשר כבר משעה חמישית [והיינו תחילתה], עי' שם שהאריך.
אמנם בלוח דינים ומנהגים של אהב"ש בער"ה הביאו מר"י הלל שרק לגבי שבת נאמר כן אך בערב יו"ט או ימים נוראים רק אחר חצות.

פלגינן
הודעות: 3251
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי פלגינן » ב' ספטמבר 17, 2018 10:49 pm

האם לגבי ערב יום כפור יש דעה המקלה כבר מהבוקר או לכה"פ מתחילת חמישית?

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי אישצפת » ג' ספטמבר 18, 2018 8:53 am

פלגינן כתב:האם לגבי ערב יום כפור יש דעה המקלה כבר מהבוקר או לכה"פ מתחילת חמישית?

כתב הגאון רבי בן ציון מוצפי שליט"א בספרו קדוש בציון עמוד קלט
ואמר לי מו"ר זלה"ה שהוא הדין לכל ערב יום טוב וכן היום הקדוש הזה הוא יום הכפורים שמתנוצצת הארתם שעה קודם חצות וכן היה נוהג בעצמו כי היה זריז ונשכר וטובל שעה קודם חצות היום בדיוק. וכן ראיתי לגדולי המקובלים בירושלים שהיו נוהגים כן בשופי הלא הם הרב יששכר אבו עזיז, הרב אליהו מערבי, הרב יעקב מונסה, הרב שלמה משיח, וראש רבני בית אל הוא רבנו עובדיה הדאיה ז"ל מחבר שו"ת ישכיל עבדי

מוישה
הודעות: 105
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 11:26 pm

Re: מקווה בערב שבת אחר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי מוישה » ד' אוגוסט 21, 2019 8:49 am

כעת התפרסם בירחון האוצר, לא, מאמר מקיף של הרב חיים אשר ברמן - 'זמן התפילה במקוה בערב שבת'.
אם הבנתי נכון, אין צד כזה שצריך לומר שמו"ת, או עכ"פ לסיים, דווקא ביום שישי בבוקר, ואם קרא שמו"ת וסיימם במשך השבוע, יכול כבר לטבול בהשכמת יום שישי. האמנם?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 140 אורחים