הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' אוגוסט 02, 2016 5:20 pm
הגר"ח שמואלביץ הביא בשיחותיו מעשה שהיה בעיר ראסיין בארץ ליטא, שהחליטו שלושה אנשים להפריש עצמם ללכת ללמוד תורה, ונתנו בניהם לאחרים לשמרם ולטפל בהם, והלכו ללמוד יחד. על התורה ועל העבודה. כששמע רבי ישראל סלנטר אמר שמה שהחליטו ללמוד ש"ס כסדר יש לו ביקורת, ברכות, עירובין, ושבת, רוב ההלכות בהם הם מדרבנן. כל הברכות, חוץ מברכת המזון וברכת התורה לשיטת הרמב"ם, הם דרבנן. רוב הלכות שבת הם דיני שבות מדרבנן, וכן עירובין כולם מדרבנן. משא"כ בבא קמא שכולו דינים דאורייתא. לנגוע בהזולת, להפריע לשני מצוות חמורות הן מדאורייתא. גרמא בנזיקין הוא רק מדרבנן, אבל למביני דבר גם זה הוא דאורייתא, שמפריע לשני במעשיו.