מורה נבוכים (ח"ב פי"ג) "... דעת כל מי שיאמין תורת משה רבינו ע"ה הוא שהעולם בכללו, ר"ל כל נמצא מלבד הבורא יתברך, השם המציאו אחר ההעדר הגמור ושהשם ית' לבדו נמצא ולא דבר בלעדיו, לא מלאך ולא גלגל ולא מה שבתוך הגלגל, ואחר כן המציא כל אלה הנמצאות כפי מה שהם ברצונו וחפצו לא מדבר, ושהזמן עצמו ג"כ מכלל הנבראים, כי הזמן נמשך אחר התנועה, והתנועה מקרה במתנועע, והמתנועע ההוא בעצמו אשר הזמן נמשך אחר תנועתו מחודש והיה אחר שלא היה, ושזה אשר יאמר היה הבורא קודם שיברא העולם, אשר תורה מלת היה על זמן, וכן כל מה שיעלה בשכל מהמשך מציאותו קודם בריאת העולם המשך אין תכלית לו, כל זה שער זמן או דמות זמן לא אמתת זמן, כי הזמן מקרה בלא ספק, והוא אצלנו מכלל המקרים הנבראים, כשחרות וכלובן...". רד"ק (ישעיה מח, יג) "לא תאמר כי מראשית הזמן אני לבד, כי אף טרם הזמן אני, כי ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמים, והזמן נברא בבריאתם". ועוד רבים רבינו בחיי (שמות כ, יא) "ועל דרך השכל ה'ששת ימים עשה ה'' ובכלל החדוש הם, וזה יורה כי הזמן נברא. ואלו אמר בששת ימים היה מורה כי הזמן היה קדמון". תולדות יצחק (שם) "כי ששת ימים עשה יי' את השמים ואת הארץ, לא אמר בששה ימים עשה יי', לפי שהפילוסוף אומר שכל דבר שנעשה בזמן נעשה, ואם העולם נברא בזמן נברא, ואם כן הזמן קודם לבריאת העולם והעולם קדמון, לזה אמר הששת ימים עצמם עשה יי' עם השמים ועם הארץ".
מוישי כתב: ובספר בראשית ברא של פרופסור נתן אביעזר
אוצר החכמה כתב:על אף חשיבותם הרבה של דברי הקדמונים. לענ"ד היום אי אפשר לצייר בכלל שהזמן אינו נברא.
אמציה בארי כתב:אוצר החכמה כתב:על אף חשיבותם הרבה של דברי הקדמונים. לענ"ד היום אי אפשר לצייר בכלל שהזמן אינו נברא.
אתה יכול להסביר ולהרחיב בנושא?
איתן כתב:אמציה בארי כתב:אוצר החכמה כתב:על אף חשיבותם הרבה של דברי הקדמונים. לענ"ד היום אי אפשר לצייר בכלל שהזמן אינו נברא.
אתה יכול להסביר ולהרחיב בנושא?
אולי משום שלפי תורת היחסות (להבדיל מפיזיקה הקלאסית) אין כלל זמן אבסלוטי האחיד לכל הגופים. אין שום זמן שהולך "ברקע" ולא משנה מה קורה בעולם, האם הוא קיים בכל או לא, אלא לכל גוף יש זמן משלו, התלוי במהירות של הגוף (כנ"ל גרביטציה). דרך משל: מישהו שיסע בחללית במהירות האור מהארץ ובחזור יכול לראות שבארץ עברו עשרים שנה, בזמן שאצלו עברו רק כמה דקות.
ידידיה כתב:איתן כתב:אולי משום שלפי תורת היחסות (להבדיל מפיזיקה הקלאסית) אין כלל זמן אבסלוטי האחיד לכל הגופים. אין שום זמן שהולך "ברקע" ולא משנה מה קורה בעולם, האם הוא קיים בכל או לא, אלא לכל גוף יש זמן משלו, התלוי במהירות של הגוף (כנ"ל גרביטציה). דרך משל: מישהו שיסע בחללית במהירות האור מהארץ ובחזור יכול לראות שבארץ עברו עשרים שנה, בזמן שאצלו עברו רק כמה דקות.
מדבריך "להבדיל מפיזיקה קלאסית" משמע שיש מחלוקת בדבר.
ולא היא, כל התופעות היחסיות שיוצאות מתורת היחסות הפרטית, הוכחו בניסויים, ואין חולק.
יאיר כתב:[אולי כלול כבר לעיל]
"בראשית (את הזמן), ברא אלקים" /"[את] בראשית (הזמן), ברא אלקים"
פרי יצחק כתב:יל"ע כנ"ל גם בתאריכים המושפעים מיחסיות הזמן, ולא רק בנוגע לזמן עצמו.
כשחז"ל אומרים שבתשרי או בניסן נברא העולם, לכאורה היה מן הנכון לומר שכשנברא העולם התחיל הזמן בתשרי או בניסן, מכיון שעצם קיומו של ניסן או תשרי הלא לא היה קודם קיום העולם. ומפשטות דברי חז"ל אין נראה כן.
כמו"כ מש"כ התוס' בר"ה שם ועוד שעלה במחשבה לברוא העולם בתשרי ובפועל נברא בניסן, לכאורה אין לזה משמעות כל עוד לא היו קיימים ניסן ותשרי קודם בריאת העולם.
אר"י בר סימון יהי ערב אין כתיב כאן, אלא ויהי ערב, מכאן שהיה סדר זמנים קודם לכן
פרי יצחק כתב:כשחז"ל אומרים שבתשרי או בניסן נברא העולם, לכאורה היה מן הנכון לומר שכשנברא העולם התחיל הזמן בתשרי או בניסן, מכיון שעצם קיומו של ניסן או תשרי הלא לא היה קודם קיום העולם. ומפשטות דברי חז"ל אין נראה כן.
כמו"כ מש"כ התוס' בר"ה שם ועוד שעלה במחשבה לברוא העולם בתשרי ובפועל נברא בניסן, לכאורה אין לזה משמעות כל עוד לא היו קיימים ניסן ותשרי קודם בריאת העולם.
שבע כתב:ידוע דיוק הזוהר והראשונים
''כי ששת ימים עשה ה' ''
ולא אמר: ''כי בששת''
ללמדנו כי הזמן בעצמו נברא.
דרומי כתב: ויש ספר של ה'צמח צדק' שנקרא בשם 'ספר החקירה' ושם דן בענין זה בסגנון פילוסופי אך מותאם לשיטת החסידות.
מדבר קדש כתב:ישנה אריכות בעניין זה בספר "הממדים הנבואה והאדמתנות" של רבי ש"ט גפן זצ"ל
אוצר החכמה כתב:היום ידוע שהזמן משתנה בהתאם למהירות החפץ. וחפץ שנע במהירות גבוהה הזמן עובר אצלו יותר לאט. אני חושב שדי בעובדה זו למנוע את הרעיון שהזמן היה קיים מאז ומעולם.
יאיר כתב:אוצר החכמה כתב:היום ידוע שהזמן משתנה בהתאם למהירות החפץ. וחפץ שנע במהירות גבוהה הזמן עובר אצלו יותר לאט. אני חושב שדי בעובדה זו למנוע את הרעיון שהזמן היה קיים מאז ומעולם.
וידוע הניסוי שעשו בזה, שלקחו שני תאומים והטיסו אחד בחלל זמן מסויים וכשחזר היה נראה הרבה יותר צעיר מאחיו התאום.
יעלה כתב:יאיר כתב:אוצר החכמה כתב:היום ידוע שהזמן משתנה בהתאם למהירות החפץ. וחפץ שנע במהירות גבוהה הזמן עובר אצלו יותר לאט. אני חושב שדי בעובדה זו למנוע את הרעיון שהזמן היה קיים מאז ומעולם.
וידוע הניסוי שעשו בזה, שלקחו שני תאומים והטיסו אחד בחלל זמן מסויים וכשחזר היה נראה הרבה יותר צעיר מאחיו התאום.
לא היה ולא נברא.
זה רק תאוריה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 652 אורחים