איש_ספר כתב:רחוק מאד לחדש משהו לר' יעקב עדס. כל רז לא אניס ליה כפשוטו וכמדרשו (מהכרות אישית).
יאיר כתב:אתה מתכוון 'דיבוק'.
אוצרניק כתב:צדיק גוזר והקב"ה מקיים
קונה הכל כתב:לגבי 'דרך ארץ קדמה לתורה', הרי מקורו במדרש שמות רבה ט' ג'
א"ר ישמעאל בר רב נחמן עשרים וששה דורות קדמה דרך ארץ את התורה וכו'
קונה הכל כתב:הא דצדיק גוזר והקב"ה מקיים, וכן שהקב"ה גוזר וצדיק מבטל, הוא בזוהר, פרשת שמות ט"ו ע"ב, עיי"ש:
הוא גוזר וקודשא בריך הוא מקיים, קודשא בריך הוא גוזר ואיהו מבטל
ויצמח פורקניה כתב:מיתאמרא משמיה דצדיקיא,
דהל"ו צדיקים אינם צריכים להיות שלעפער'ס יושבי קרנות
שכל הילדים רצים אחריהם בקריאות בוז וכו',
אלא יכולים להיות צדיקים מפורסמים שכל העולם חרד למוצא פיהם,
עכ"ז רב הנסתר מעל הגלוי,
שגם זה נקרא 'צדיק נסתר'
היא שיחתי כתב:הבו עוד דוגמאות לזה
חד וחלק כתב:"אין דבר העומד בפני הרצון" - היכן נאמר, אם בכלל?
היא שיחתי כתב:הרי זה מצטרף לי למושג נוסף הרווח בעם ליטאים ספרדים כחסידים
שמקורו הראשון הוא מספרי החסידות
ודוגמת הביטוי דרך ארץ קדמה לתורה
שעל אף שמושג זה מקורו מתנדב"א
מ"מ ביטוי זה כצורתו הוא מתורת החסידות
ומקובל על כולם
הבו עוד דוגמאות לזה
שיבר כתב:איש_ספר כתב:רחוק מאד לחדש משהו לר' יעקב עדס. כל רז לא אניס ליה כפשוטו וכמדרשו (מהכרות אישית).
לבד מספרי חסידות, בהם אינו מעיין.
מורה צדק כתב:שיבר כתב:איש_ספר כתב:רחוק מאד לחדש משהו לר' יעקב עדס. כל רז לא אניס ליה כפשוטו וכמדרשו (מהכרות אישית).
לבד מספרי חסידות, בהם אינו מעיין.
והם אינם ראיה.
מורה צדק כתב:נכון הדבר, במוחי השתרש הדבר שמה שמוזכר בספרי אחרונים ללא מקור כל שהוא וללא כל יסוד בספרים קדמונים, אין בו ממש.
התורה היא לא קרדום לחפור בה ולהוציא ממנה כל מיני רעיונות ממינים שונים.
ישבב הסופר כתב:מורה צדק, רואני שבמוחך נשתרש שכל מה שכתוב בספרים מאוחרים הוא בדותא ח"ו, וזה אינו.
אכן הוא מאוחר, ואינו מקור חז"לי, אבל לומר שאין הדברים 'נכונים' הוא גסות הרוח וחוצפא.
[וחוץ מכל זה, המדובר כאן היה שמא יש מקורות בין ספרי האחרונים שמובא שם ראיות וילפותות מתוך מאמרי חכז"ל שהצדיקים הללו הם נסתרים. ולומר שהדרך שפירשו ספרים הללו את מאמריהם ז"ל 'אינו נכון', ודאי דלאו כל כמינך.]
מורה צדק כתב:דברי שבמוחי אינם צריכים מקור יותר גדול מהא דהתורה לא תהא מוחלפת.
אפשר שלא ביארתי דברי כל צרכי, מה נאה ומה יפה הדבר להוציא ראיות יפות וטובות מדברי תורה בשביל חיזוק בדברי מוסר וירא"ש, אך רב המרחק ביניהם לבין המצאה גדולה שאין העולם מתקיים אלא על ל"ו צדיקים נסתרים, וכי אם זה היה נכון לא היה נמצא כן בדברי הגמרא? מדרשים? לפחות בראשונים, או בקדמוני האחרונים?
ואני מתנצל אם איזה חסיד שוטה נפגע מדברי.
מורה צדק כתב:אי אפשר לטעון שספרי חסידות הם ראיה למשהו שלא מוזכר בדברי חז"ל, וכך הדין גם לגבי ספרים אחרים מהדורות האחרונים. אך השתרש בפיות ובמוחות האנשים שאם זה כתוב בספרי החסידות זה נכון, וזה אינו.
קול ביער כתב:אינני מבין איך מעיזים להלעיב במלאכי אלקים אשר כל דבריהם אש להבה נאמרו ברוח הקודש הלא המה תלמידי הבעש"ט זי"ע.
ובפרט ספרי הבני יששכר שכבר העיד עליהם הרה"ק מצאנז שהם ברוה"ק (אודה מאוד למי שיוכל להוריד עובדא זו מספר "בית שלמה" ומספרי "שפע חיים") וכן כתב בספה"ק "ויואל משה" שהסכימו כל חכמי דורו שספריו נאמרו ברוח הקודש (מי שיוכל להוריד את זה לכאן יבא על שכרו מן השמים).
שיבר כתב:איש_ספר כתב:רחוק מאד לחדש משהו לר' יעקב עדס. כל רז לא אניס ליה כפשוטו וכמדרשו (מהכרות אישית).
לבד מספרי חסידות, בהם אינו מעיין.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 494 אורחים