תוך כדי דיבור כתב:ועוד כהאי גוונא, בגמרא ע"ז (ל"ז ע"ב) נאמר על האשה "עד שתבוא מבית המרחץ או מבית הכנסת". וזהו כנ"ל כל יום, ושוב תימה לומר שדרך כל הנשים היה ללכת לבית כנסת מדי יום; ובאמת בכת"י מינכן הגירסה במקום "מבית הכנסת" - "מן השוק", וכן גירסת רוב הראשונים (בה"ג, ר"ח, רי"ף, ראב"ן, ספר המנהיג, האגודה, אשכול, רא"ש, תורת הבית ועוד), וכבר העיר הרנ"נ רבינוביץ (בדק"ס שם, אות צ') שגם בסברא פשוט שזו הגירסה הנכונה, כיוון שהוזכר עמה "מבית המרחץ".
ובספר מקו"ב (ח"ג עמ' 1531-1532) התייחס לגמרא הנ"ל והציע שבמקור היה כתוב בגמרא "מביה"כ", והמעתיקים פתחו "מבית הכנסת" במקום "מבית הכסא". וזה היה פתרון סביר, ודומה מאד לדברי האדר"ת על הירושלמי .
צ"ל לח, א - ב.תוך כדי דיבור כתב:ועוד כהאי גוונא, בגמרא ע"ז (ל"ז ע"ב) נאמר על האשה "עד שתבוא מבית המרחץ או מבית הכנסת". וזהו כנ"ל כל יום, ושוב תימה לומר שדרך כל הנשים היה ללכת לבית כנסת מדי יום;.
באמת פלא, ויש להוסיף להפליא שאשה תילך לתפילת ערבית? וראיתי למי שהגיה: כשהולכים לבית הכנסת.תוך כדי דיבור כתב:ותדע שכך הוא, אציין דוגמא שליקטתי באמתחתי: בספר התרומה (סי' פ"ז) מזכיר לפי תומו שהאשה בודקת בערב "כשהולכת לבה"כ"; והביאוהו הסמ"ג (לאווין קי"א), סמ"ק (מצווה רצ"ג), מהר"ם מרוטנבורג (שו"ת ד"פ סי' תרל"ב), אורחות חיים (הל' נידה אות י' [וכן בכלבו סי' פ"ה]) - וכולם גרסו "כשהולכת לבית הכנסת", וזהו "בכל יום"(!) כמבואר בפנים. והוא תימה רבתא (חדא, מה עניין בדיקה לבית הכנסת, ותרתי לומר שדרך כל הנשים היה לילך כל יום לבית הכנסת), ואלמלי היו נוקטים כך כל הני רבוותא (וכיוון שכל הספרים הוא כן, קשה לתלות זאת במעתיקים), הווא אמינא בפשיטות שהר"ת "בה"כ" בתרומה הוא "בית הכיסא". וצע"ג, אבל היאך ננקוט נגד גרסת הראשונים. .
אליהוא כתב:]. ונ"פ שצ"ל שהולכ' =שהולכים והכונה שהיו מתפללים ערבית קודם שקיעה"ח כידוע, ור"ל שיבדקו ביום."
תוך כדי דיבור כתב:לשון עידון זו נמצאת בדברי הלל באדר"ן (נו"ב) פרק ל'. ודוק ותשכח בראשונים (לדוג' רש"י מנחות ק' ע"א ד"ה מיסך. ובספר תשב"ץ לתלמיד מהר"ם סי' ת"ך, שצריך לשים כתבי קדש בתיק "אם צריך לילך לבית הכסא" [וכלשון הגמ' "דעייל לבית הכסא"], ושם בנרות ע"ז שמותר להשתמש בהם לדבר הרשות "כמו ללכת לבית הכסא", וכה"ג בשא"ר).
שבענו מטובך כתב:ממה שכתב אודות ראשי התיבות שב'מגילות סתרים דאגדתא' משמע שלדעתו כבר השתבשו מסדרי הש"ס בר"ת זה.
בדומה לדבריו כתוב גם בזכר אברהם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 398 אורחים