נוטר הכרמים כתב:מובא בחומש הגר"א: שמעתי בשם החסיד, שהגר למעלה מן הישראל, כי זה ידוע שישראל למעלה מן המלאך, כי המלאך לא ניתן לו רשות לומר 'השם', רק אחר שלש תיבות, והם 'קדוש קדוש קדוש ה' צבקות', וישראל אומרים אחר תיבה אחת, כמו שכתוב ויאמר יתרו ברוך ה' וכו'. (כת"י הג"ר מרדכי עפשטיין מבאי בית הגר"א. בכתבי הגרש"ד וולקין ציין, שהגר"א אמר זאת בשבח הגרף פוטוצקי, הגר צדק מוילנא).
אמרתי אחכמה כתב:נוטר הכרמים כתב:מובא בחומש הגר"א: שמעתי בשם החסיד, שהגר למעלה מן הישראל, כי זה ידוע שישראל למעלה מן המלאך, כי המלאך לא ניתן לו רשות לומר 'השם', רק אחר שלש תיבות, והם 'קדוש קדוש קדוש ה' צבקות', וישראל אומרים אחר תיבה אחת, כמו שכתוב ויאמר יתרו ברוך ה' וכו'. (כת"י הג"ר מרדכי עפשטיין מבאי בית הגר"א. בכתבי הגרש"ד וולקין ציין, שהגר"א אמר זאת בשבח הגרף פוטוצקי, הגר צדק מוילנא).
לכאורה, נשמט כמה תיבות:
וישראל אומרים אחר ב' תיבות , שמע ישראל ה', וגר אומר אחר תיבה אחת,
נוטר הכרמים כתב:
והגר"ד קאהן שליט"א בקובץ ישורון ח"ד עמ' תלא הביא בזה מסורת נוספת שכשהגר צדק מוילנא הגרף פוטוצקי הנ"ל נידון לשריפה ביקרו הגר"א בכלאו והציע לפניו להשתמש בקבלה מעשית להצילו מיד מעניו, אמנם הגר צדק סירב באמרו שרוצה לקדש ש"ש בפרהסיא. אמנם התחיל לבכות, וכששאלו הגר"א אם כן מדוע אתה בוכה, ענה לו שהוא מפני שבעולם האמת אין לו עם מי להתחבר היות שאין לו אב שהוא גוי, וגם לא זכה לישא אשה, ואין לו יוצאי חלציו, וא"כ ישאר גלמוד. וניחמו הגר"א בדברי המד"ר לשמות כט,ה, וז"ל: ד"א אנכי ה' א', אמר ר' אבהו, משל למלך ב"ו מולך ויש לו אב או אח, אמר הקב"ה אני איני כן, אני ראשון שאין לי אב ואני אחרון שאין לי אח, ומבלעדי אין אלהים שאין לי בן, עכ"ל. ולדעת הגר"א הגירסא הנכונה היא: אני ראשון למי שאין לו אב ואני אחרון למי שאין לו בן, ואמר לו שיתחבר עם הקב"ה כביכול, והגר קיבל דבריו, ויעו"ש שהפליא לבאר דברי הרמב"ם לפי דברי הגר"א.
יאיר כתב:נוטר הכרמים כתב:
והגר"ד קאהן שליט"א בקובץ ישורון ח"ד עמ' תלא הביא בזה מסורת נוספת שכשהגר צדק מוילנא הגרף פוטוצקי הנ"ל נידון לשריפה ביקרו הגר"א בכלאו והציע לפניו להשתמש בקבלה מעשית להצילו מיד מעניו, אמנם הגר צדק סירב באמרו שרוצה לקדש ש"ש בפרהסיא. אמנם התחיל לבכות, וכששאלו הגר"א אם כן מדוע אתה בוכה, ענה לו שהוא מפני שבעולם האמת אין לו עם מי להתחבר היות שאין לו אב שהוא גוי, וגם לא זכה לישא אשה, ואין לו יוצאי חלציו, וא"כ ישאר גלמוד. וניחמו הגר"א בדברי המד"ר לשמות כט,ה, וז"ל: ד"א אנכי ה' א', אמר ר' אבהו, משל למלך ב"ו מולך ויש לו אב או אח, אמר הקב"ה אני איני כן, אני ראשון שאין לי אב ואני אחרון שאין לי אח, ומבלעדי אין אלהים שאין לי בן, עכ"ל. ולדעת הגר"א הגירסא הנכונה היא: אני ראשון למי שאין לו אב ואני אחרון למי שאין לו בן, ואמר לו שיתחבר עם הקב"ה כביכול, והגר קיבל דבריו, ויעו"ש שהפליא לבאר דברי הרמב"ם לפי דברי הגר"א.
שמעתי בשם הר' גרינמן שליט"א שהגר"א גילה לו סוד גלגולו .. היש מי ששמע על כך?
נוטר הכרמים כתב:הנה פנינה נפלאה על הפרשה.
דברי ספר חסידים (סי' קטז) שכתב שגדולה אהבתן וחביבה לפני המקום יותר מאהבתן של ישראל, והרבה להשיב על דבריו, יעו"ש.
נקדמה בתודה כל תוספת בזה.
אתנחתא כתב:לכאורה ביהל אור (יתרו סט ע"ב) מבואר שהגרים פחותים מישראל.
נוטר הכרמים כתב:הנה פנינה נפלאה על הפרשה.
שמות יח,י: ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל אתכם מיד מצרים ומיד פרעה אשר הציל את העם מתחת יד מצרים.
מובא בחומש הגר"א: [b]שמעתי בשם החסיד, שהגר למעלה מן הישראל, כי זה ידוע שישראל למעלה מן המלאך, כי המלאך לא ניתן לו רשות לומר 'השם', רק אחר שלש תיבות, והם 'קדוש קדוש קדוש ה' צבקות', וישראל אומרים אחר ב' תיבות, שמע ישראל ה' וגר אומר אחר תיבה אחת, כמו שכתוב ויאמר יתרו ברוך ה' וכו'.
אשמח לציון מקור בס' המלבי"ם, או בספרים אחרים שכתבו ע"ז הדרך.מותיב ומפרק כתב:זכורני שראיתי פעם בספרי המלבי"ם שכתב שאהבת ישראל אינה מצוה המסורה ללב, כ"א דין בהתנהגות כלפי חבירו. משא"כ אהבת הגר שהוא דין בעצם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 217 אורחים