לא יכלתי לבקש הוכחה טובה יותר למה שכתבתי מקודם. תחילה מדברים בשם איזה מסורת, וכשרומזים הכותבים כאן, שהמסורת מפוקפקת למדי, טוענים נגדם, שגם במסורת של אמונת ישראל יש מפקפקים... הנה כי כן, תוצאות אותה אמונה עוורת המקדשת כל סיפור ואגדה.זיסקינד כתב:אין ספק כי כל מי שיקרא דברי פירסום נגד קדמות התורה שבכתב או נגד אמיתות התורה שבעל-פה או נגד גדולי חכמי ישראל הוא יושפע בהחלטיות גמורה מן הדברים שיקרא..
נושא ספרים כתב:לרי"מ ז"ל לא הייתה בעיה להתייחס לספרו של דוד אסף ולהשתמש בממצאיו. ראו בספרו 'המסע האחרון', עמ' 59, הערה 87, ועמ' 60, שם הביא צילום של התעודה ברוסית, שעסקה במחלת הנפש של משה, ועליה חתומים שלושת אחיו של משה. מטבע הדברים השתמט ר"י מונדשיין מעיסוק ישיר בשאלת היציאה מן הדעת ומן הדת של משה, ואכמ"ל.
אמציה בארי כתב:נושא ספרים כתב:לרי"מ ז"ל לא הייתה בעיה להתייחס לספרו של דוד אסף ולהשתמש בממצאיו. ראו בספרו 'המסע האחרון', עמ' 59, הערה 87, ועמ' 60, שם הביא צילום של התעודה ברוסית, שעסקה במחלת הנפש של משה, ועליה חתומים שלושת אחיו של משה. מטבע הדברים השתמט ר"י מונדשיין מעיסוק ישיר בשאלת היציאה מן הדעת ומן הדת של משה, ואכמ"ל.
וכי יעלה על דעתך שמונדשיין היה משתמש במסמכים שפורסמו אצל אסף מבלי לצין למקור?!
פעם שאלתי את ר"י מונדשיין לגבי ר"מ (אחר שכבר יצא ספרו של אסף) ואמר לי שאיננו זוכר את כל הפרטים, אבל זכר הוא להגיד לי בבירור שבעניין ר"מ אין לו כל בעיה לתפוס את המסורת המקובלת של חסידות חב"ד.
גימפעל כתב:חוץ התורה המסורה לנו שאסרה עלינו לקבל לשון הרע איני רואה מסורת אחרת להפריך את לשון הרע שמעלילים על משפחות חשובות בישראל.
נושא ספרים כתב:גימפעל כתב:חוץ התורה המסורה לנו שאסרה עלינו לקבל לשון הרע איני רואה מסורת אחרת להפריך את לשון הרע שמעלילים על משפחות חשובות בישראל.
אם זו המטרה, כבר רמזו למעלה שמוטב היה להצניע הסיפור ולתת לגל לעבור מאשר להפוך את זה ל"מחלוקת" שבין מסמכים לבין מסורות.
הר-חורב כתב:לא הבנתי כיצד מסבירים בחבד את פשר השמטת שמו ממהדורות התניא והשולחן ערוך?
הר-חורב כתב:לא הבנתי כיצד מסבירים בחבד את פשר השמטת שמו ממהדורות התניא והשולחן ערוך?
נושא ספרים כתב:טענה נוספת שלו היא שלפי שיטת הריי"ץ הוויכוח היה במרחשוון תקע"ו ואחריו ברח ר' משה ונעלם ("והלך בגולה משנת תקע"ו עד סיון תרל"ח"), אבל מאיגרת שכתבה אמו, הרבנית טשרנה, בניסן תקע"ז, מתברר שר' משה "חזר לאיתנו כמקדם ... וקבע דירתו באולע". ובמקום אחר (דברי ימי החוזרים, עמ' ט) כתב הריי"ץ כי בל"ג בעומר תקע"ו – דהיינו חמישה חודשים אחרי שר' משה אמור היה להסתתר מפני מרדפיו – ישב ר' משה עם אחיו האדמו"ר האמצעי ועם חסידים רבים בסעודת ל"ג בעומר. אז ממאי נפשך? כיצד מיישב הרב מטוסוב עובדות אלה? לאיזו מסורת בדיוק של הריי"ץ עלינו להאמין?
למדנו מזה, שאף מהרי"צ קלט מסורות מוטעות, בפרט כזה או אחר. וכיון שכך, לעיתים עלה בידנו לעמוד על הטעות שבמסורותיו מדידיה אדידיה, ופעמים ממקורות אחרים. ההגיון ש"בצד השווה" אינו מובן ואינו רציני. ואם חסידי חב"ד "אינם יכולים לוותר" על פרטים מהותים יותר, אין אחריותם עלינו.אמציה בארי כתב:נושא ספרים כתב:טענה נוספת שלו היא שלפי שיטת הריי"ץ הוויכוח היה במרחשוון תקע"ו ואחריו ברח ר' משה ונעלם ("והלך בגולה משנת תקע"ו עד סיון תרל"ח"), אבל מאיגרת שכתבה אמו, הרבנית טשרנה, בניסן תקע"ז, מתברר שר' משה "חזר לאיתנו כמקדם ... וקבע דירתו באולע". ובמקום אחר (דברי ימי החוזרים, עמ' ט) כתב הריי"ץ כי בל"ג בעומר תקע"ו – דהיינו חמישה חודשים אחרי שר' משה אמור היה להסתתר מפני מרדפיו – ישב ר' משה עם אחיו האדמו"ר האמצעי ועם חסידים רבים בסעודת ל"ג בעומר. אז ממאי נפשך? כיצד מיישב הרב מטוסוב עובדות אלה? לאיזו מסורת בדיוק של הריי"ץ עלינו להאמין?
זה וודאי שמוהריי"צ קיבל גרסאות שונות ממקורות שונים שונים בדבר תולדותיו של ר"מ ולכן מצינו גרסאות שונות (וכפי הדוגמאות שכתבת).
אלא שמכל הגרסאות השונות, שקיבל מוהריי"צ, הצד השווה שבהן הוא הגלות שערך ר"מ וסיבת 'המרת הדת', ולכן בפרטים משמעותים אלו - בשונה מפרטים טכניים של שנים ותאריכים כפי שאתה ציינת - חסידי חב"ד אינם יכולים לוותר. וק"ל.
נושא ספרים כתב: למדנו מזה, שאף מהרי"צ קלט מסורות מוטעות, בפרט כזה או אחר. וכיון שכך, לעיתים עלה בידנו לעמוד על הטעות שבמסורותיו מדידיה אדידיה, ופעמים ממקורות אחרים. ההגיון ש"בצד השווה" אינו מובן ואינו רציני. ואם חסידי חב"ד "אינם יכולים לוותר" על פרטים מהותים יותר, אין אחריותם עלינו.
ארזי ביתר כתב:מישהו מכיר את הווארט של ר' יואליש על הריי"צ? שמעתי פעם שיש ווארט כזה, ומעניין אותי לדעת מה הוא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 573 אורחים