- IMG_20160229_025559.jpg (101.8 KiB) נצפה 13761 פעמים
עת לעשות כתב:במנהג חסידי כזה נהג החפץ חיים כאשר לא התפלל מנחה מחמת כבודו של האדמו"ר מהר"א מבעלזא זי"ע
והתפלל ערבית שתיים, בטענה שהיה זה כאונס
והסיפור ידוע ומפורסם
עת לעשות כתב:במנהג חסידי כזה נהג החפץ חיים כאשר לא התפלל מנחה מחמת כבודו של האדמו"ר מהר"א מבעלזא זי"ע
והתפלל ערבית שתיים, בטענה שהיה זה כאונס
והסיפור ידוע ומפורסם
מתפעל כתב:אתה צודק, אין שום קשר.
יש אבל סיפור אחר שלפיו החפץ חיים אמר שאם הרבי מבלז עדיין לא מוכן לתפילת מנחה צריך לחכות לו מפני כבודו והתפללו מנחה מאוחר יותר.
אולי זה לא היה לאחר השקיעה והשאלה הגדולה היא מה המקור לסיפור.
עת לעשות כתב:במנהג חסידי כזה נהג החפץ חיים כאשר לא התפלל מנחה מחמת כבודו של האדמו"ר מהר"א מבעלזא זי"ע
והתפלל ערבית שתיים, בטענה שהיה זה כאונס
והסיפור ידוע ומפורסם
אורח כתב:לא להתפלל זה ענין אחד, אבל להפסיק באמצע התפילה זה הרבה יותר גרוע אם לא הבנת, זה אומר שכל הברכות שברכת עד עכשיו הם לבטלה. ולדעת הרבה ראשונים זה דאורייתא. עמרצים כמוך כנראה יסדו את המנהג.
חיים כתב:אורח כתב:לא להתפלל זה ענין אחד, אבל להפסיק באמצע התפילה זה הרבה יותר גרוע אם לא הבנת, זה אומר שכל הברכות שברכת עד עכשיו הם לבטלה. ולדעת הרבה ראשונים זה דאורייתא. עמרצים כמוך כנראה יסדו את המנהג.
כלומר, ברכות שמונה עשרה מעכבות זו את זו, ולכן אם אמר רק חלק מהם הרי זו ברכה לבטלה.
ונפק"מ למי שאינו יודע להתפלל רק חלק מן הברכות, שאסור לו בהחלט לומר את מקצתן.
לי ידוע שהדבר מותר, אבל אם אתה סבור שהוא אסור, אז כנראה שיש לך מקור.
אם כן, במטותא ממך, נא לגלות את עינינו, וישמח לבינו.
אורח כתב:חשבתי שזה מנהג של חסידים עמי ארצות, אבל קבלתי באישי שכך נוהגים בחסידות מפורסמת, המפורסמת גם בת"ח שבה. איך יתכן דבר כזה
הרי כל הברכות שבירך עד עתה הן לבטלה!
רח"ל.
מתפעל כתב:מכל מקום סבורני שהכותב בקטע כאן על הבית ישראל לא דק להציג את זה שהדבר מקובל וקרה באופן קבוע,
אלא סיפור של קוריוז שקרה אצל חסיד חשוב שהכריע מדעתו להפסיק תפילתו לכבוד הרבי, עם הטענה של עקרב על עקיבו.
ולא שנהגו כך לכתחילה באופן קבוע.
מה שנכון נכון כתב:חיים כתב:אורח כתב:לא להתפלל זה ענין אחד, אבל להפסיק באמצע התפילה זה הרבה יותר גרוע אם לא הבנת, זה אומר שכל הברכות שברכת עד עכשיו הם לבטלה. ולדעת הרבה ראשונים זה דאורייתא. עמרצים כמוך כנראה יסדו את המנהג.
כלומר, ברכות שמונה עשרה מעכבות זו את זו, ולכן אם אמר רק חלק מהם הרי זו ברכה לבטלה.
ונפק"מ למי שאינו יודע להתפלל רק חלק מן הברכות, שאסור לו בהחלט לומר את מקצתן.
לי ידוע שהדבר מותר, אבל אם אתה סבור שהוא אסור, אז כנראה שיש לך מקור.
אם כן, במטותא ממך, נא לגלות את עינינו, וישמח לבינו.
על עניין זה יעויין בסימן תקצג ס"א במ"א ובמ"ב ושאר אחרונים.
לבנון כתב:מתפעל כתב:אתה צודק, אין שום קשר.
יש אבל סיפור אחר שלפיו החפץ חיים אמר שאם הרבי מבלז עדיין לא מוכן לתפילת מנחה צריך לחכות לו מפני כבודו והתפללו מנחה מאוחר יותר.
אולי זה לא היה לאחר השקיעה והשאלה הגדולה היא מה המקור לסיפור.
מהיכן הומצא הסיפור הזה? וכי על סמך שמועות אנונימיות אתה בא לקבוע דברים להלכה?
מתפעל כתב:אורח
לא גילית מנין לקחת את הציטוט.
יבנה כתב:בטעם שנתנו לבית ישראל של עקיצת עקרב, הדברים תמוהים מאד, וכי סברו שהבית ישראל לא יבין מה שהבין אותו הגמון גוי בברכות לב:, ואם היו מפייסים אותו לא היה מתפייס?
לבנון כתב: ומעולם לא שמענו שלמלך יש דין של עקרב, שברי הזיקו. כי גם הוא חייב בכבודו של הקב"ה, ועליו להבין שבאמצע התפילה אין מפסיקין. וממילא לא שייך לומר כאן את הסברא המטופשת, שעקיצתן עקיצת עקרב. ומנין להמציא כאלו הלכות תמוהות?
ומי שאומר דבר כזה, הרי הוא מחשיב את אדמורו, כמלך גוי, כעקרב, כנחש כועס, או כשור המזיק. (שו"ע או"ח סי' ק"ד, סעיפים א-ד).
ע. התשבי כתב:יבנה כתב:בטעם שנתנו לבית ישראל של עקיצת עקרב, הדברים תמוהים מאד, וכי סברו שהבית ישראל לא יבין מה שהבין אותו הגמון גוי בברכות לב:, ואם היו מפייסים אותו לא היה מתפייס?לבנון כתב: ומעולם לא שמענו שלמלך יש דין של עקרב, שברי הזיקו. כי גם הוא חייב בכבודו של הקב"ה, ועליו להבין שבאמצע התפילה אין מפסיקין. וממילא לא שייך לומר כאן את הסברא המטופשת, שעקיצתן עקיצת עקרב. ומנין להמציא כאלו הלכות תמוהות?
ומי שאומר דבר כזה, הרי הוא מחשיב את אדמורו, כמלך גוי, כעקרב, כנחש כועס, או כשור המזיק. (שו"ע או"ח סי' ק"ד, סעיפים א-ד).
גם לי הקטן זו הפעם הראשונה לשמוע על מנהג זה, אמנם החילוק בין מלך ישראל (או להבדיל ההגמון) לרבו של החסיד הקורא לו הוא די ברור - כיון שלפי אמונתו של החסיד, הרבי יודע היטב היכן הוא אוחז בתפילה, ולמרות זאת קרא לו עכשיו (או סיים את התפילה בידעו שמיד תתחיל החזרה) ולא המתין לכשיסיים את תפילתו. וטעמו הכמוס של רבו הוא העומד לו להבין שלטובת נפשו עליו להפסיק בתפילה, ובאם יחלוק על רבו חלילה הדרא טעמא דעקיצת עקרב. (כך נראה לי לבאר ההגיון שעמד בראשו).
עתניאל בן קנז כתב: אם חסידי מכנובקא-בעלזא מנפנפים בסיפור זה על הערצת החפץ חיים להאדמו"ר מבעלזא, שיערב להם. סיפור זה בסה"כ מורה על זהירות של החפץ חיים בעניני 'בין אדם לחבירו', ושהיה מוכן גם להפסיד תפילה, בכדי שלא לעשות מעשה שיכול להתפרש כפגיעה בכבודו של אדם מישראל. ובפרט מנהיג עדה קדושה.
ע. התשבי כתב:יבנה כתב:בטעם שנתנו לבית ישראל של עקיצת עקרב, הדברים תמוהים מאד, וכי סברו שהבית ישראל לא יבין מה שהבין אותו הגמון גוי בברכות לב:, ואם היו מפייסים אותו לא היה מתפייס?לבנון כתב: ומעולם לא שמענו שלמלך יש דין של עקרב, שברי הזיקו. כי גם הוא חייב בכבודו של הקב"ה, ועליו להבין שבאמצע התפילה אין מפסיקין. וממילא לא שייך לומר כאן את הסברא המטופשת, שעקיצתן עקיצת עקרב. ומנין להמציא כאלו הלכות תמוהות?
ומי שאומר דבר כזה, הרי הוא מחשיב את אדמורו, כמלך גוי, כעקרב, כנחש כועס, או כשור המזיק. (שו"ע או"ח סי' ק"ד, סעיפים א-ד).
גם לי הקטן זו הפעם הראשונה לשמוע על מנהג זה, אמנם החילוק בין מלך ישראל (או להבדיל ההגמון) לרבו של החסיד הקורא לו הוא די ברור - כיון שלפי אמונתו של החסיד, הרבי יודע היטב היכן הוא אוחז בתפילה, ולמרות זאת קרא לו עכשיו (או סיים את התפילה בידעו שמיד תתחיל החזרה) ולא המתין לכשיסיים את תפילתו. וטעמו הכמוס של רבו הוא העומד לו להבין שלטובת נפשו עליו להפסיק בתפילה, ובאם יחלוק על רבו חלילה הדרא טעמא דעקיצת עקרב. (כך נראה לי לבאר ההגיון שעמד בראשו).
עתניאל בן קנז כתב:בואו נעשה קצת סדר בסיפור אודות החפץ חיים ומהר"א מבעלז.
החפץ חיים לא נהג בשום מנהג חסידי. ובוודאי לא במנהג האמור בראש האשכול. ואני לא מבין מדוע תקעו אותו לכאן.
הסיפור היה בערך כך... (שמעתיו ממקורות ראשוניים, אולם קשה לדייק בפרטים ע"פ הזכרון)
באחד האסיפות שהיה בשעת ועידת הרבנים בורשא (אודות גזירת החינוך, שבהם נפגשו גדולי ישראל עם נשיא פולין, ושריו), התארכה האסיפה עד לשעות הערב המאוחרות. בשעה זו האדמו"ר מבעלזא אמר את דברו, והנאספים דנו בדבריו. וכאשר הדיון הסתיים, נעמד האדמו"ר מבעלזא להתפלל מנחה. כאשר למעשה היתה השעה מאוחרת זמן רב לאחר שקיעת החמה (כפי מנהגם בבעלזא, להתפלל מנחה עד סמוך לזמן צאת הכוכבים לרבינו תם). (כנראה שרוב הרבנים התפללו כבר מנחה לפני זה).
החפץ נעמד אף הוא בצד והתפלל לעצמו. נכדו שליוה אותו, התפלא לראותו מתפלל מנחה, נגש אליו ושמעו שהוא מתפלל ערבית. ואח"כ חוזר ומתפלל שנית לתשלומי מנחה.
שאלו הנכד, אם אכן הסבא עדיין לא התפלל מנחה, מדוע אם כן לא פרש להתפלל מנחה בזמנה. וכן כיצד מותר לו להתפלל תשלומין אם היה 'מזיד' בהשמטת התפילה.
ענה לו החפץ חיים, שאם היה פורש באמצע הדיון, היה זה פגיעה בכבודו של הרבי מבעלזא. ולכן לא יכל לעזוב באמצע. ומניעת תפילתו נחשבת כ'אונס', ויש לו תשלומין.
עצם הסיפור אין בו שום מוטיב חסידי.
גם אודות החזון איש מובא ב'מעשה איש', (שוב, בערך כך) שפעם שאלו אחד מתלמידו שהיה נוכח באיזה דרשה מאיזה רב, ולפתע נזכר שלא התפלל מנחה ונעמד ליד ארון הספרים להתפלל שם. והחזון איש מחה בו, שהיה צריך להשאר במקומו ולהפסיד את התפילה משום שלא לפגוע בכבודו של הדורש.
אם חסידי מכנובקא-בעלזא מנפנפים בסיפור זה על הערצת החפץ חיים להאדמו"ר מבעלזא, שיערב להם. סיפור זה בסה"כ מורה על זהירות של החפץ חיים בעניני 'בין אדם לחבירו', ושהיה מוכן גם להפסיד תפילה, בכדי שלא לעשות מעשה שיכול להתפרש כפגיעה בכבודו של אדם מישראל. ובפרט מנהיג עדה קדושה.
אורח כתב:ואם מותר אני שואל: אם הלכה כמג"א, מה הביאור בד' השו"ע סי' קז (והוא מהרמב"ם) שהמתפלל ונזכר שהתפלל אינו יכול להמשיך ופוסק מיד, שא"א להתפלל חצי נדבה וחצי חובה. ומה בכך, למה צריך להפסיק? למה לא ימשיך שאר הברכות אם אפשר לאומרם לבדן?
דברי המג"א אמורים במי שאינו יכול להתפלל כלל ובתורת דיעבד יתפלל מה שיודע ולא במי שהתפלל קודם או יודע שיוכל להתפלל אח"כ.אורח כתב:אני מודה ומתבייש שלא ידעתי מהמג"א הזה.
מה שלא ברור לי האם המג"א מדבר על ברכות ראשונות ואחרונות או על אמצעיות? הוא הרי משווה אותם לברכות אמצעיות של ר"ה, שזה הנידון שם, ואם כך יתכן שבברכות ראשונות ואחרונות שנידונות כברכה אחת גם למג"א א"א להתפלל חלק מהן. ואולי צ"ל שהמנהג שנהגו בו אותם חסידים היא רק בברכות אמצעיות אבל אם הוא אוחז במודים כמובן שהוא מסיים עד הסוף...
ואם מותר אני שואל: אם הלכה כמג"א, מה הביאור בד' השו"ע סי' קז (והוא מהרמב"ם) שהמתפלל ונזכר שהתפלל אינו יכול להמשיך ופוסק מיד, שא"א להתפלל חצי נדבה וחצי חובה. ומה בכך, למה צריך להפסיק? למה לא ימשיך שאר הברכות אם אפשר לאומרם לבדן?
חשבונות רבים כתב:דברי המג"א אמורים במי שאינו יכול להתפלל כלל ובתורת דיעבד יתפלל מה שיודע ולא במי שהתפלל קודם או יודע שיוכל להתפלל אח"כ.אורח כתב:אני מודה ומתבייש שלא ידעתי מהמג"א הזה.
מה שלא ברור לי האם המג"א מדבר על ברכות ראשונות ואחרונות או על אמצעיות? הוא הרי משווה אותם לברכות אמצעיות של ר"ה, שזה הנידון שם, ואם כך יתכן שבברכות ראשונות ואחרונות שנידונות כברכה אחת גם למג"א א"א להתפלל חלק מהן. ואולי צ"ל שהמנהג שנהגו בו אותם חסידים היא רק בברכות אמצעיות אבל אם הוא אוחז במודים כמובן שהוא מסיים עד הסוף...
ואם מותר אני שואל: אם הלכה כמג"א, מה הביאור בד' השו"ע סי' קז (והוא מהרמב"ם) שהמתפלל ונזכר שהתפלל אינו יכול להמשיך ופוסק מיד, שא"א להתפלל חצי נדבה וחצי חובה. ומה בכך, למה צריך להפסיק? למה לא ימשיך שאר הברכות אם אפשר לאומרם לבדן?
חיים כתב:חשבונות רבים כתב:דברי המג"א אמורים במי שאינו יכול להתפלל כלל ובתורת דיעבד יתפלל מה שיודע ולא במי שהתפלל קודם או יודע שיוכל להתפלל אח"כ.אורח כתב:אני מודה ומתבייש שלא ידעתי מהמג"א הזה.
מה שלא ברור לי האם המג"א מדבר על ברכות ראשונות ואחרונות או על אמצעיות? הוא הרי משווה אותם לברכות אמצעיות של ר"ה, שזה הנידון שם, ואם כך יתכן שבברכות ראשונות ואחרונות שנידונות כברכה אחת גם למג"א א"א להתפלל חלק מהן. ואולי צ"ל שהמנהג שנהגו בו אותם חסידים היא רק בברכות אמצעיות אבל אם הוא אוחז במודים כמובן שהוא מסיים עד הסוף...
ואם מותר אני שואל: אם הלכה כמג"א, מה הביאור בד' השו"ע סי' קז (והוא מהרמב"ם) שהמתפלל ונזכר שהתפלל אינו יכול להמשיך ופוסק מיד, שא"א להתפלל חצי נדבה וחצי חובה. ומה בכך, למה צריך להפסיק? למה לא ימשיך שאר הברכות אם אפשר לאומרם לבדן?
נכון, ודאי אסור להפסיק באמצע שמונה עשרה בלי סיבה מוצדקת על פי הלכה. אך, מכל מקום, מוכח מן המג"א שאם הפסיק אין כאן ברכה לבטלה.
פלתי כתב:הדיון כאן הוא לא אם יש כאן ברכה לבטלה או לא. ולמרות שהאורח ניסה לחלק באופן זה, ללא הצלחה, מ"מ עיקר הדיון כאן על עצם ההפסק באמצע הברכות. כיון שנפסק בשו"ע שאסור להפסיק אפילו בפני מלך ישראל, א"כ איזה היתר יש להפסיק בפני אדמו"ר. זו השאלה העיקרית.
חיים כתב:פלתי כתב:הדיון כאן הוא לא אם יש כאן ברכה לבטלה או לא. ולמרות שהאורח ניסה לחלק באופן זה, ללא הצלחה, מ"מ עיקר הדיון כאן על עצם ההפסק באמצע הברכות. כיון שנפסק בשו"ע שאסור להפסיק אפילו בפני מלך ישראל, א"כ איזה היתר יש להפסיק בפני אדמו"ר. זו השאלה העיקרית.
המג"א הובא לנושא של ברכה לבטלה שהוזכר באשכול. זה חלק מהדיון, גם אם לא הנקודה העיקרית.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 567 אורחים