ד"א וירא ה' לפי שהרשעים אומרים אין הקדוש ברוך הוא רואה כשאנו חוטאין, כי רחוק הוא, ושבעה רקיעים בינינו וביניו, שנאמר עבים סתר לו ולא יראה (איוב כב יד), וכן דוד אמר עליהם ויאמרו לא יראה יה ולא יבין אלהי יעקב (תהלים צד ז) והקב"ה אומר להם רשעים שבעולם, הנוטע אוזן הלא ישמע אם יוצר עין הלא יביט (שם שם /תהלים צ"ד/ ט), הלא הוא מביט לכל דבר, שנאמר הן כל אלה ראתה עיני, שמעי אזני ותבן לה (איוב יג א), ומנין שהקב"ה נטע אוזן ויצר עין, שנאמר הנוטע אוזן הלא ישמע אם יוצר עין הלא יביט, (תהלים שם /צ"ד ט'/), ואף על פי שהדת אומרת כן עלי, כי הוא ידע מתי שוא וירא און ולא יתבונן (איוב יא יא), אף הדבר הזה עשיתי בשבילכם, שנאמר וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ.
אגדת בראשית (בובר) פרק א [ג]
דומני כי השימוש במילה 'דת' במשמעות הזאת הוא מאוחר ללשון חז"ל, האמנם כך?
[המילה 'דת' בלשון המקרא באה רק במשמעות של 'חוק' (ומקורה בפרסית), בלשון חז"ל השתנתה המשמעות במקצת והיא משמשת בעיקר לציון החוק והנוהג הדתי אך המשמעות המקורית נשמרה בעיקרה, בימי הביניים ניתן למצוא כבר את השימוש במילה במשמעות של 'כלל ההיגדים של הדת' הן היגדים נורמטיביים והן תיאולוגיים, מקובל כי המשמעות הרחבה של המילה דת כפי שהיא נוהגת בעברית כיום (מעין המילה הלועזית Religion) היא מאוחרת מאוד].
(תימצות של מה שמצאתי בחיפוש קצר, אני לא יודע אם זה מדוייק).