מיללער כתב:הנה ר"ח סגן הכהנים היה תנא מדור הראשון שחי בזמן המקדש ולאחריו, והיה כהן ולפי תוארו שימש כסגן לכה"ג ומסר כמה הלכות ועדות בענייני כהונה.
כנסת ישראל כתב:אנטיגנוס איש סוכו קיבל משמעון הצדיק ולא קשור לכאן.מיללער כתב:וגם ר"ח בן אנטיגנוס היה כהן ונראה מכ"מ שהיה בפני הבית, לכאורה מזה שאותה מימרא נזכרת פעם בשם ר"ח סגן הכהנים ופעם בשמו, אולי מדובר באיש אחד ששם אביו היה אנטיגנוס (איש סוכו?) והיה סגן לכהנים?
גבול ים כתב:בתענית יז. אר"ח סגה"כ כדאי הוא בית א' לאבד עליו טבילה וכו', הגר"א באו"ח סי' תקנד מביא מימרא זו בשם ר"ח בן אנטיגנוס.
סעדיה כתב:עי' תויו"ט זבחים פ"ט מ"ג
מיללער כתב:בגמ' יומא לט. וכן בסוטה מב. אמר רבי חנינא סגן הכהנים למה סגן מימינו [ממונה], שאם אירע פסול בכ"ג נכנס ומשמש תחתיו.
אותה המימרא נשנית במס' נזיר מז: בשם רבי חנינא בן אנטיגנוס וכבר ציינו המציינים לעי' בשני מקומות הנזכרים ששם שונה בעל המימרא.
הנה ר"ח סגן הכהנים היה תנא מדור הראשון שחי בזמן המקדש ולאחריו, והיה כהן ולפי תוארו שימש כסגן לכה"ג ומסר כמה הלכות ועדות בענייני כהונה.
וגם ר"ח בן אנטיגנוס היה כהן ונראה מכ"מ שהיה בפני הבית, לכאורה מזה שאותה מימרא נזכרת פעם בשם ר"ח סגן הכהנים ופעם בשמו, אולי מדובר באיש אחד ששם אביו היה אנטיגנוס (איש סוכו?) והיה סגן לכהנים?
והסיבה שלא כתבו כן רושמי שמות התנאים הוא מפני שהרמב"ם בהקדמתו לפי' המשניות בפרק רביעי מונה את שניהם בנפרד, וכן כתב התוי"ט במשניות זבחים ט-ג "גרסינן ר"ח סגן הכהנים והר"ב העתיק ר"ח בן אנטיגנוס ואיננו ר"ח סגן הכהנים כאשר הזכיר שניהם הרמב"ם בפ"ד מהקדמתו לפיה"מ, אבל מ"מ היה כהן כמ"ש בגמ' ספ"ד דבכורות".
האם יש הכרח נוספת מלבד זה שהרמב"ם מנאם לשנים? הרי מצד השני יש משמעות מר"ע מברטנורא ומהגמרות שהבאתי שאכן מדובר באיש אחד, מה היתה הכרחו של הרמב"ם גופיה?
מיללער כתב:סעדיה כתב:עי' תויו"ט זבחים פ"ט מ"גמיללער כתב:בגמ' יומא לט. וכן בסוטה מב. אמר רבי חנינא סגן הכהנים למה סגן מימינו [ממונה], שאם אירע פסול בכ"ג נכנס ומשמש תחתיו.
אותה המימרא נשנית במס' נזיר מז: בשם רבי חנינא בן אנטיגנוס וכבר ציינו המציינים לעי' בשני מקומות הנזכרים ששם שונה בעל המימרא.
הנה ר"ח סגן הכהנים היה תנא מדור הראשון שחי בזמן המקדש ולאחריו, והיה כהן ולפי תוארו שימש כסגן לכה"ג ומסר כמה הלכות ועדות בענייני כהונה.
וגם ר"ח בן אנטיגנוס היה כהן ונראה מכ"מ שהיה בפני הבית, לכאורה מזה שאותה מימרא נזכרת פעם בשם ר"ח סגן הכהנים ופעם בשמו, אולי מדובר באיש אחד ששם אביו היה אנטיגנוס (איש סוכו?) והיה סגן לכהנים?
והסיבה שלא כתבו כן רושמי שמות התנאים הוא מפני שהרמב"ם בהקדמתו לפי' המשניות בפרק רביעי מונה את שניהם בנפרד, וכן כתב התוי"ט במשניות זבחים ט-ג "גרסינן ר"ח סגן הכהנים והר"ב העתיק ר"ח בן אנטיגנוס ואיננו ר"ח סגן הכהנים כאשר הזכיר שניהם הרמב"ם בפ"ד מהקדמתו לפיה"מ, אבל מ"מ היה כהן כמ"ש בגמ' ספ"ד דבכורות".
האם יש הכרח נוספת מלבד זה שהרמב"ם מנאם לשנים? הרי מצד השני יש משמעות מר"ע מברטנורא ומהגמרות שהבאתי שאכן מדובר באיש אחד, מה היתה הכרחו של הרמב"ם גופיה?
אביאסף כתב:גם אני הסתפקתי פעם שמא חד הם ומ"מ אינו נראה כן, וזה לך העד:
א. כי לא תמצא שום דבר הלכה משם ר"ח סגן הכהנים שאינו בענייני מקדש וכהונה משא"כ ר"ח בן אנטיגנוס
ב. וגם נראה שר"ח בן אנטיגנוס אינו קדום כל כך כי היה דורש בעירו בזמן שהיתה הסנהדרין ביבנה (ירושלמי שבת פ"ד ה"ב) ובנו היה בימי ר' יהודה ור' יוסי מן הדור הרביעי (בכורות ל:, וע"ש שר' יהודה מדבר נגד רחב"א עצמו בלשון קשה) גם האמוראים הראשונים ידעו שמועות משמו (חולין נג: נדה ה.) ונראה מזה שאינו כל כך קדום
ג. ועוד יותר מזה בתוספתא תמורה פ"ד ה"י הוא אומר שמועה משם ר' אלעזר חסמא שהיה מן הדור השלישי, ובאמת אין שום ראיה שהיה בזמן הבית כי אף על פי שיש לו ידיעות על מה שהיה בבית המקדש (תוספתא שקלים פ"ג הט"ו ותו"כ דיבורא דנדבה פרק ט ג) אינו מעיד ממה שראו עיניו (וגם מתוספתא ערכין פ"א הט"ו אין מוכרח כלל למעיין)
סוף דבר נראה ברור כי רחס"ה ורחב"א שנים הם וגם אינם בני אותו הדור, וע"ע יחוסי תנאים ואמוראים בערכי שניהם (ואגב, מבואר שם שהיתה גירסתו גם בנזיר מז: סגן הכהנים ולא בן אנטיגנוס כלפנינו).
מיללער כתב:א. מה שכ' מעלתו מזה שמר"ח בן אנטיגנוס נמצא דברי הלכה אף שלא מענין המקדש משא"כ מר"ח סגן הכהנים - אי משום הא לא אריא שהרי כמה תנאים ואמורים נזכרים בשם מושאל בשייכות למאמריהם ואולי אף בזה כן שלגבי עניני המקדש נזכר רבי חנינא בתוארו "סגן הכהנים" לאמר שלדבריו יש מקור ראשון שהרי הוא היה סגן הכהנים, משא"כ בשאר דבריו בהלכות שאינם בשייכות להמקדש מכונה בשמו ושם אביו
ישבב הסופר כתב:שני הערכים מיחוסי תנו"א
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 355 אורחים