בס"ד. שלו' רב. רצ"ב 'המעין' גל' 214, תמוז תשע"ה, עקב תקלה הוא עדיין לא נמצא באתר ישיבת שעלבים.
כל טוב, הק' יואל קטן
איש_ספר כתב:גליון עשיר ומלא ענין כתמיד ויותר.
יש"כ של מכובדינו הרב הקי"ק על עריכתו הקפדנית אשר עקבותיה ניכרים על פני הקובץ כולו.
רק חבל שיופיו של הקובץ עומעם במכתבו של רפאל בנימין פוזן, שדלה העט מלתאר את מגמתו מלבד: רוע צרוף/גסות הרוח/ שנאת ע"ה לת"ח/ וקורטוב בלתי מבוטל של רשעות.
ופלא על המערכת הנכבדה שנתנה יד לפושעים.
וכשנזכרים שמאמרו הקודם היה דרישת מעלותיו של מנדלסון, עולים כמאליהם דברי חכמינו על הכתוב מצרף לכסף וגו'.
הקיק כתב:בס"ד. אני מבין את כעסו של הרב אי"ס על דברי הרב פוזן, ה' ישלח לו רפו"ש בקרוב, בגיל' 'המעין' האחרון, ובכל זאת נראה לי שהפעם הרב אי"ס הגזים. נכון שהיה אפשר לכתוב את הביקורת על המהרי"ץ דושינסקי זצ"ל באופן עדין ומכובד יותר, ואולי כאן כשלה מערכת 'המעין', אבל לא נראה לענ"ד שדברי הרב פוזן חמורים בתוכנם ובסגנונם עד כדי כך שהוא ראוי לכינויי הגנאי שחילק אותם הפעם בשפע הרב אי"ס. לרב פוזן שיח' זכויות רבות, ספריו על התרגום הם אוצר בלום, והייתי מודה לרב אי"ס אם היה מוחק את דבריו הקשים. הק' יואל.
הקיק כתב:בס"ד. אני מבין את כעסו של הרב אי"ס על דברי הרב פוזן, ה' ישלח לו רפו"ש בקרוב, בגיל' 'המעין' האחרון, ובכל זאת נראה לי שהפעם הרב אי"ס הגזים. נכון שהיה אפשר לכתוב את הביקורת על המהרי"ץ דושינסקי זצ"ל באופן עדין ומכובד יותר, ואולי כאן כשלה מערכת 'המעין', אבל לא נראה לענ"ד שדברי הרב פוזן חמורים בתוכנם ובסגנונם עד כדי כך שהוא ראוי לכינויי הגנאי שחילק אותם הפעם בשפע הרב אי"ס. לרב פוזן שיח' זכויות רבות, ספריו על התרגום הם אוצר בלום, והייתי מודה לרב אי"ס אם היה מוחק את דבריו הקשים. הק' יואל.
לא ידען כתב:איני מבין את התקפתו של איש ספר.
אכן אין קשר בין פרשית היתר העבודה בשבת בשנת תש"ח ליום התפילה הנפרד שערך הרב דושינסקי למרבה הטרגדיה.
אבל לא ראיתי במכתבו של ר' פוזן את כל אותם 'סופרלטיבים' בהן מואשם ע"י ר' אי"ס.
מה שנכון, הרב דושינסקי זצ"ל לא היה מסוגל לכזה מעשה. וכפי ששמעתי שמועה שאחד הגדולים התבטא 'מילא לא לשמוח יחד עם הרבנות, אבל להתאבל?!'
שמעתי ממקור מוסמך ביותר ויש לי ראיות לכך בכתובים, כי הרב דושינסקי נגרר אז, למרבה הטרגדיה, אחר אחד מראשי נטורי קרתא. הרבי מסדיגורא רבי אברהם יעקב זי"ע, אמר אז: יודע אני בהרב דושינסקי שאינו מסוגל לכזה מעשה ויודע אני כי ע. הוא שיזם ועשה זאת. לכן לעתיד יתגלה קלונו ברבים בתוך בני קהילתו. ע"כ.
ודבר מדבריו לא שב ריקם.
איש_ספר כתב:לא ידען כתב:איני מבין את התקפתו של איש ספר.
אכן אין קשר בין פרשית היתר העבודה בשבת בשנת תש"ח ליום התפילה הנפרד שערך הרב דושינסקי למרבה הטרגדיה.
אבל לא ראיתי במכתבו של ר' פוזן את כל אותם 'סופרלטיבים' בהן מואשם ע"י ר' אי"ס.
מה שנכון, הרב דושינסקי זצ"ל לא היה מסוגל לכזה מעשה. וכפי ששמעתי שמועה שאחד הגדולים התבטא 'מילא לא לשמוח יחד עם הרבנות, אבל להתאבל?!'
שמעתי ממקור מוסמך ביותר ויש לי ראיות לכך בכתובים, כי הרב דושינסקי נגרר אז, למרבה הטרגדיה, אחר אחד מראשי נטורי קרתא. הרבי מסדיגורא רבי אברהם יעקב זי"ע, אמר אז: יודע אני בהרב דושינסקי שאינו מסוגל לכזה מעשה ויודע אני כי ע. הוא שיזם ועשה זאת. לכן לעתיד יתגלה קלונו ברבים בתוך בני קהילתו. ע"כ.
ודבר מדבריו לא שב ריקם.
לא באתי לבחון, את צדקת מעשיו של הרב דושינסקי, וזה לא נושא האשכול, (ובכ"ז הוא לא זקוק להסכמה לא מהאדמורים מסד"ג, לא ממקורבי הרבי מגור, שכמובן לא אחדות ישראל בגרונם אלא את כבוד רבם הם מבקשים (ובצדק), ואפילו לא ממנחם פרוש!) מחאתי היתה אך ורק על הסגנון הקלוקל והבזוי. לא כותבים על רב במדרגה שכזו, פרשה חריפה ומביכה, ועוד כיו"ב, ואם אמרו במקום חילול השם אין חולקים כבוד לרב, בודאי שאין חולקים כבוד למבזה חכם מישראל, ללא שום סיבה! רק בגלל איזה הקשר רופף.
הקשר הוא כ"כ קלוש, והפרשה כ"כ לא רלוונטית, (וכמובן שכל דבר אפשר לטוות ולקשר לכל דבר), שלא מצאתי שום לימוד זכות, ומכאן שלל האבחנות שבהודעה הקודמת.
ובכ"ז אם יש סיבה למחוק את כל האשכול הוא רק למלא רצונו של הרב הקי"ק, אשר מלבד שאר מעלותיו העצומות, עוד זאת שזהירותו בכבוד חכמי ישראל מכל עדה ומפלגה נודעת לשו"ת.
אורח כתב:הקיק כתב:בס"ד. אני מבין את כעסו של הרב אי"ס על דברי הרב פוזן, ה' ישלח לו רפו"ש בקרוב, בגיל' 'המעין' האחרון, ובכל זאת נראה לי שהפעם הרב אי"ס הגזים. נכון שהיה אפשר לכתוב את הביקורת על המהרי"ץ דושינסקי זצ"ל באופן עדין ומכובד יותר, ואולי כאן כשלה מערכת 'המעין', אבל לא נראה לענ"ד שדברי הרב פוזן חמורים בתוכנם ובסגנונם עד כדי כך שהוא ראוי לכינויי הגנאי שחילק אותם הפעם בשפע הרב אי"ס. לרב פוזן שיח' זכויות רבות, ספריו על התרגום הם אוצר בלום, והייתי מודה לרב אי"ס אם היה מוחק את דבריו הקשים. הק' יואל.
אבקש לחזק את ידו של הראי"ס. חבל שהרב קטן מגלה רגישות לכבודו של הרב פוזן, במקום לגלות רגישות לכבודו של אחד מגדולי התורה בדור האחרון, זקן ויושב בישיבה מהרי"ץ זצ"ל.
יבדוק הרב קטן את עצמו, האם היה מאפשר בקובצו פרסום מכתב מעין זה:
לכבוד המערכת שלום, כיון שהוזכר שמו של הרב הרצוג וצדקותו, אבקש להזכיר פרשיה חמורה ומביכה ששמו נקשר בה, פרשית וכו', ראוי לזכור מה שאמר הגרי"ז מבריסק אודות הנהגתו של הרב הרצוג בפרשה זו, ומה שאמר האדמו"ר מ וכו'. לצערי נראה איפוא שהרב הרצוג התעלם ממאמר חז"ל מפורש, צר לי שאני חוזר על פרשה שאירעה לפני שמונים שנה, אבל במקום חילול השם אין חולקים כבוד לרב. בברכה. זלמן בוקשפאן בתי נייטין ירושלים
[יובהר, שלא התכוונתי לשום פרשה ספציפית ואין כאן אלא משל בעלמא].
אך צריך להבין את זעקת משפחות הנרצחים והפליטים שראו פירוד מיותר זה.
אגב, את עמדת הרב דושינסקי בענין אימצה בהמשך היהדות החרדית כולה, עיי"ע י' בטבת
)יתר10 כתב:כמובן, שלצד ה'ידיעות' של הרב לא ידען -בנושא זה- יש לזכור שהם באים מצד אחד של המפה וצריך להתייחס אליהם בהתאם.
אני לא הסטוריון ולא בעל ידיעות ושמועות, אבל בהכירי קצת את מושג ה'התבדלות' שבעיני כל יוצא הונגריה כקנאי כמתון הינו מושג מקודש, כלל לא זר שהרב דושינסקי בכבודו ובעצמו בלא שכנועים ותביעות של קנאי כלשהו יחליט החלטה כזו.
המעיין כתב:אגב, את עמדת הרב דושינסקי בענין אימצה בהמשך היהדות החרדית כולה, עיי"ע י' בטבת
לא כ"כ דומה. העניין של י' בטבת עיקרו הוא ההמנעות מכל קביעה לדורות המנעות שלענ"ד אותה הוביל החזו"א, ואינו דומה לקביעת יום צום מסויים.
מבקר-ספר כתב:לענ"ד מכתבו של הרד"ר פוזן במקומה, למרות היותי מעריך בכנות את גדלותו התורנית והרוחנית של הגרי"ץ זצ"ל [אגב, הוא והגרא"ז היחידים שהחזו"א כתב עליהם מרן בחייהם, מלבד הגרח"ע כמובן, ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו].
העובדה שבעיצומה של שואה, כשמיליונים מיהודי אירופה נטבחים ומושמדים, והניצולים הבודדים כשאך עורם לגופם, כבר מגיעים ארצה, וקוראים יום אבל וצום, ובשל שיקולי פוליטיקה [וכן, בסוף זה פוליטיקה ולא אידישקייט, שלא יספרו לנו סיפורים] פורשים מן הכלל [גם אם הרב הרצוג הוא מחוץ לכלל, אבל הגערער רבי ואגו"י הם בוודאי חלק מהכלל, ולפרוש מהם זה פרישה מן הכלל], וממשיכים את ההתנצחויות על לא מאומה, זה בהחלט פרשה מביכה בציון דרכה של היהדות החרדית המתחדשת באר"י.
מבקר-ספר כתב: ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו]..
בברכה המשולשת כתב:מבקר-ספר כתב: ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו]..
ייש"כ לכב' על מתן הציון...
מבקר-ספר כתב:לענ"ד מכתבו של הרד"ר פוזן במקומה, למרות היותי מעריך בכנות את גדלותו התורנית והרוחנית של הגרי"ץ זצ"ל [אגב, הוא והגרא"ז היחידים שהחזו"א כתב עליהם מרן בחייהם, מלבד הגרח"ע כמובן, ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו].
העובדה שבעיצומה של שואה, כשמיליונים מיהודי אירופה נטבחים ומושמדים, והניצולים הבודדים כשאך עורם לגופם, כבר מגיעים ארצה, וקוראים יום אבל וצום, ובשל שיקולי פוליטיקה [וכן, בסוף זה פוליטיקה ולא אידישקייט, שלא יספרו לנו סיפורים] פורשים מן הכלל [גם אם הרב הרצוג הוא מחוץ לכלל, אבל הגערער רבי ואגו"י הם בוודאי חלק מהכלל, ולפרוש מהם זה פרישה מן הכלל], וממשיכים את ההתנצחויות על לא מאומה, זה בהחלט פרשה מביכה בציון דרכה של היהדות החרדית המתחדשת באר"י.
ארזי ביתר כתב:מבקר-ספר כתב:לענ"ד מכתבו של הרד"ר פוזן במקומה, למרות היותי מעריך בכנות את גדלותו התורנית והרוחנית של הגרי"ץ זצ"ל [אגב, הוא והגרא"ז היחידים שהחזו"א כתב עליהם מרן בחייהם, מלבד הגרח"ע כמובן, ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו].
העובדה שבעיצומה של שואה, כשמיליונים מיהודי אירופה נטבחים ומושמדים, והניצולים הבודדים כשאך עורם לגופם, כבר מגיעים ארצה, וקוראים יום אבל וצום, ובשל שיקולי פוליטיקה [וכן, בסוף זה פוליטיקה ולא אידישקייט, שלא יספרו לנו סיפורים] פורשים מן הכלל [גם אם הרב הרצוג הוא מחוץ לכלל, אבל הגערער רבי ואגו"י הם בוודאי חלק מהכלל, ולפרוש מהם זה פרישה מן הכלל], וממשיכים את ההתנצחויות על לא מאומה, זה בהחלט פרשה מביכה בציון דרכה של היהדות החרדית המתחדשת באר"י.
האחד בא לגור, וישריץ צחנתו. הגזמת, ידידי. מידי הרבה יומרנות וגאווה מטופשת ומיותרת, בהודעה אחת, שהיא בסך הכל הראשונה שבהודעותיך באתרא קדישיא הדין. התאזר בסבלנות ובמעט ענווה.
מבקר-ספר כתב:בברכה המשולשת כתב:מבקר-ספר כתב: ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו]..
ייש"כ לכב' על מתן הציון...
מה לעשות, אני מובך כל פעם שאני נתקל בזה, או כשמתקילים אותי בזה.
הגהמ כתב:(אמנם לי אישית נדמה שאיזכור מאמרו של הררב"פ בענין מנדלסאהן נותן טעם לפגם, במאמרו הנ"ל רק הראה שרבנים אשכנזים אפילו האדוקים שבהם לא ראו במנדלסאהן הדמות השלילית שראו בו בני תורה חסידים וליטאים בדורות הבאים. בין אם נקבל העובדא בין אם נכחישנו, ודאי שאינו ענין לכאן).
הגהמ כתב:(אמנם לי אישית נדמה שאיזכור מאמרו של הררב"פ בענין מנדלסאהן נותן טעם לפגם, במאמרו הנ"ל רק הראה שרבנים אשכנזים אפילו האדוקים שבהם לא ראו במנדלסאהן הדמות השלילית שראו בו בני תורה חסידים וליטאים בדורות הבאים. בין אם נקבל העובדא בין אם נכחישנו, ודאי שאינו ענין לכאן).
צונאמי כתב:צונאמי כתב:רשימה ארוכה של גדולי ישראל שהשתמשו בספרי נה"ו ומנדלסון, הופיעה באיזה קובץ תורני, (באו"י?)
ואיני זוכר כעת היכן.
כנראה הכוונה לזה
viewtopic.php?f=19&t=1053#p6468
ועיין שאר האשכול שם:
[url]משה דעסויער, מי האיש?[/url]
viewtopic.php?f=19&t=1053
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 466 אורחים