הודעהעל ידי משך חכמה » ה' יולי 23, 2015 3:32 pm
אהיה שומע ומוסיף בזה ע"פ מה שכתבתי בספרי דעת לנבון על הל' דעות (טרם נדפס) בדעת הר"מ בזה, וכן י"ל ע"פ דברי המהר"ץ חיות שיש להבדיל בין קיום המין אצל בני אדם מישראל לשאר הנבראים, באשר קיום המין אצל איש ישראלי כולל בתוכו קיוםם המין של אלו שתכליתם זכייה בחיי העוה"ב ולא קיום גוף בעלמא.
הנה קטע מדברי בספר (עדיין לא סופי):
בגדרי מצות פריה ורביה והכוונה בה
א. הנה בפט"ו מהל' אישות הל' טז כתב הר"מ ז"ל בטעם למצוה מדברי סופרים להעמיד בנים בזקנותו: "שלא יבטל מלפרות ולרבות כל זמן שיש בו כח, שכל המוסיף נפש אחת בישראל כאילו בנה עולם". ובהגהת הרמ"ך העיר אהא דלא כתב הטעם הנזכר בגמ' יבמות סב ע"ב לדין זה מסמיכות אקרא דבבקר זרע את זרעך ולערב אל תנח ידך כי אינך יודע אי זה יכשר הזה או זה וגו', יעו"ש בגמ'. ועיי"ע בהעמק שאלה שאי' קסה ס"ק ג.
ובהשקפה ראשונה היה נראה לומר בפשיטות, דהר"מ ס"ל דודאי גם תקנה דרבנן זו היא כעין דאורייתא ומטעם פריה ורביה כפשוטה והעמדת נפש מישראל, וזהו הטעם בין בילדות ובין בזקנות וקרא אסמכתא בעלמא היא. ויש לבאר זאת, דטעם מצות פרו ורבו שנצטוו ישראל אינה כמצוות בני נח (עיין סנהדרין נט ע"ב) כמש"כ החינוך דמשרשי המצוה כדי שיהיה העולם מיושב וכו' כדכתיב לא תוהו בראה וגו'. אלא דטעם ישוב הארץ בעצמו אחר מתן תורה הוא כדי להעמיד עובדי ה' ויודעי שמו בעולם, ובהעמדת "נפש מישראל" דוקא יש בניית עולם, וכפשטיה דהתלמוד סנהדרין נט ע"ב דבני נח לא נצטוו בפו"ר אחר מתן תורה.
ועד"ז כתב הגאון בעל כלי חמדה (בפר' מקץ אות א') דס"ל להר"מ דשיטת ריו"ח (בגמ' יבמות שם) דקרא דלשבת האמור בדברי קבלה פירושא קא מפרש למצות פו"ר ולפיכך דוקא בנתגיירו עמו קיים מצות פו"ר דאל"כ לא קיים שבת כיון דעיקר מצות ישוב העולם לישראל להרבות ישראל בעולם, עכ"ד הנצרכים, יעו"ש. [ועיין בהעמק שאלה סי' קסה אות ב', תוס' יבמות שם סב ע"א ד"ה בני, ובחגיגה ב ע"ב ד"ה לא תהו.]
ובסהמ"צ במ"ע ריב כתב הר"מ: "היא שצוונו לפרות ולרבות ולכוין לקיים המין". והיינו מש"כ בהל' דעות פ"ג ה"ב "לקיים את הזרע". וצ"ע מש"כ להלן בה"ג "וישים על לבו שיהיה לו בן אולי יהיה חכם וגדול בישראל". ולפמשנ"ת, הביאור במלת "המין" היינו מין דישראל. ויתכן לפ"ז דמש"כ הר"מ בהל' ג "וישים על לבו שיהיה לו בן אולי יהיה חכם וגדול בישראל", הוא ביאור קיום ענין המין ע"פ הכוונה הראויה, והיינו ע"פ הדרך שנתבארה שהיא להעמיד עובדי ה'. וצ"ע.
ולפ"ז יתבאר ג"כ מש"כ הר"מ בפט"ו מאישות ה"ו בביאור דברי הגמ' יבמות סב ע"ב דהא דהיו לו בנים בגיותו ונתגייר קיים פריה ורביה, היינו דוקא אם נתגיירו הבנים ג"כ, דבעינן שם זרעו מישראל דוקא ולא סגי בהתייחסות הבנים אחריו, וכ"כ במג"מ, ועיי"ע בקרן אורה על הגמ' שם.
[וביאור דברי הר"מ, עיי"ע במש"כ בזה מו"ר ראש הישיבה הג"ר משה שמואל שפירא זצ"ל בקונטרס הביאורים יבמות סי' כד אות א (עמ' פט). וראיתי שיש מי שתלה מחלוקת הר"מ והראשונים, בחילוק אם יצא יד"ח המצוה ממש או רק חייל עלה דין פטור מן המצוה (ויתבאר להלן אות ב), ודלהר"מ כיון שיוצא יד"ח ממש ס"ל שיתגיירו עמו, ומשא"כ לחולקים עליו שהוא רק דין פטור ולהא סגי בלא גיור בנים. וצריך לעיין.]
אלא דהנה בפרי יצחק ח"א סי' מב (דף עה ע"ב בדפי הספר, ד"ה ונראה להביא ראיה) ביאר דודאי שייכת מצות חכמים של ולערב אל תנח ידך לעיקר מצות פו"ר ואינה ענין למצות "לשבת". ולפ"ז מש"כ הר"מ בטעם מצות "ולערב" וגו' דהוא מטעם העמדת נפש מישראל, הוא דוקא מה שנוגע לדין תקנת סופרים, אע"פ שבכלל ענין מצות פו"ר ושרשיה גם מצות "לשבת" וא"כ לשבת כפשוטו ליישוב העולם. וצ"ע.