לענ"ד יש כאן שתי נקודות נבדלות (ששתיהן נכונות במידה רבה). האחת, ועליה דבר שנרב בפיסקה הנ"ל, היא שבעוד שמעקב אחר ויכוח לוגי בן אלפיים שנה הוא קל יחסית, כאשר מדובר על סברות או מושכלות-ראשונים יש קושי רב לפצח את מה שהיה נראה טבעי ומובן מאליו לבן תרבות אחרת. הקושי הזה, בעיקרו, הוא משותף לכל הלומדים בלי קשר לבית מדרש מסויים, אלא שהוא מתגבר מאד בדורות האחרונים (כי מה שקובע כאן הוא לאו דווקא מרחק השנים אלא הפער התרבותי, וכך סביר מאד שהמרחק מן האמוראים לאחרוני הגאונים היה קטן הרבה יותר מזה שבין בני זמננו לשבות-יעקב למשל, בגלל קצב השינויים המואץ). במהות, הבעיה הזו אינה חדשה, ודרכי ההתמודדות עמה שונות -- יש מי שיפטיר "ככה זה" ואך ינסה להגדיר מה בדיוק אמרו (עם או בלי מודעות לאנכרוניזם שבכפיית הגדרות מעין-מתמטיות על מי שמעולם לא חשב במושגים הללו), ויש מי שינסה "להכנס לראש" של התנא (עם או בלי מודעות למידת ההתכנות המוגבלת של נסיון כזה). כדבריך, הדרך הראשונה מובילה את הלומד לבכר את הראשונים המתאימים יותר למחשבה כזו (או כאלה שכתבו באופן הניתן לפרשנות כזו) על פני מי שלשונו ברורה מספיק עד שלא ניתן להשיאו לדבר אחר ומאידך דפוסי מחשבתו חתומים וסתומים בפנינו. אך גם הדרך השניה מגיעה לאותה תוצאה פחות או יותר, למשל באופן של התעלמות מלשונות הראשונים המנוגדות לסברא (והחזו"א יוכיח), משום שלעתים הנסיון "להכנס לראש" של בני בבל החקלאית שלפני 1500 שנה הוא קשה עד בלתי אפשרי. סוף דבר, כך או כך הבעיה במקומה עומדת, והיא לא חדשה במיוחד.שטייגעניסט כתב:וירטואלי כתב:מתוך מאמרו של ר"נ שנרב 'ריקנות האנליטי' על ספרו של ר"מ אברהם
[=0]ריקנות_האנליטי.pdf[/attachment]
מאד נהנתי מהקטע הזה
ולזה התכוונתי כאן viewtopic.php?f=7&t=22173#p218672
ברזילי כתב:לענ"ד יש כאן שתי נקודות נבדלות (ששתיהן נכונות במידה רבה). האחת, ועליה דבר שנרב בפיסקה הנ"ל, היא שבעוד שמעקב אחר ויכוח לוגי בן אלפיים שנה הוא קל יחסית, כאשר מדובר על סברות או מושכלות-ראשונים יש קושי רב לפצח את מה שהיה נראה טבעי ומובן מאליו לבן תרבות אחרת. הקושי הזה, בעיקרו, הוא משותף לכל הלומדים בלי קשר לבית מדרש מסויים, אלא שהוא מתגבר מאד בדורות האחרונים (כי מה שקובע כאן הוא לאו דווקא מרחק השנים אלא הפער התרבותי, וכך סביר מאד שהמרחק מן האמוראים לאחרוני הגאונים היה קטן הרבה יותר מזה שבין בני זמננו לשבות-יעקב למשל, בגלל קצב השינויים המואץ). במהות, הבעיה הזו אינה חדשה, ודרכי ההתמודדות עמה שונות -- יש מי שיפטיר "ככה זה" ואך ינסה להגדיר מה בדיוק אמרו (עם או בלי מודעות לאנכרוניזם שבכפיית הגדרות מעין-מתמטיות על מי שמעולם לא חשב במושגים הללו), ויש מי שינסה "להכנס לראש" של התנא (עם או בלי מודעות למידת ההתכנות המוגבלת של נסיון כזה). כדבריך, הדרך הראשונה מובילה את הלומד לבכר את הראשונים המתאימים יותר למחשבה כזו (או כאלה שכתבו באופן הניתן לפרשנות כזו) על פני מי שלשונו ברורה מספיק עד שלא ניתן להשיאו לדבר אחר ומאידך דפוסי מחשבתו חתומים וסתומים בפנינו. אך גם הדרך השניה מגיעה לאותה תוצאה פחות או יותר, למשל באופן של התעלמות מלשונות הראשונים המנוגדות לסברא (והחזו"א יוכיח), משום שלעתים הנסיון "להכנס לראש" של בני בבל החקלאית שלפני 1500 שנה הוא קשה עד בלתי אפשרי. סוף דבר, כך או כך הבעיה במקומה עומדת, והיא לא חדשה במיוחד.
הנקודה שהעלית בסוף דבריך לעיל שונה לחלוטין לענ"ד. צורת המחשבה האנליטית טומנת בחובה מכשלה אפשרית של פשטנות וחשיבה דיכוטומית - כחלק מן החינוך לחשיבה אנליטית מקובל להציג בפני הלומד שתי אפשרויות קוטביות. זו שיטה מצויינת לחדד הבדלים כדרך להסברה. החסרון הוא שלעתים האמצעי החינוכי הופך להרגל של קבע, והלומד מתבלבל ומחליף את הקטגוריות התאורטיות במציאות המרה שלפניו. מה לעשות, העולם לא כל כך פשוט, והמציאות, וכך גם שיטות האמוראים הראשונים והפוסקים, הם בדרך כלל איפה שהוא בתחום האפור המתאים דווקא לסברות בעל-בתיות פחות חדות ויותר מחוברות לעולם. כל זה מגיע לידי ביטוי חריף הרבה יותר בתחומי האגדה והמחשבה, שמטבעם מתאימים הרבה פחות לצורת החשיבה הפורמלית, ואכמ"ל. אבל, בניגוד לענין הראשון שלדעתי הוא בעיה שאין לה שום פתרון וצריך לחיות איתה, המכשלה השניה הזו היא לא הכרחית, יש בהחלט למדנים ואפילו בריסקאים שאינם סובלים ממנה, אבל היא בהחלט נפוצה מאד מאד בזמננו. מאידך התועלת העצומה בשיטת לימוד המחודשת המדגישה את ההמשגה שכמעט ולא נעשתה עד אז, אין לה תחליף.
אום אני חומה כתב:"איכרים עירקיים"??
אולי אין פה זלזול, אבל אדם שמכבד לא היה מעז להעלות על דל שפתיו את הביטוי הזוועתי הזה.
ברזילי כתב:יש לי ניחוש די מבוסס במי מדובר, ומכיוון שכך אין לי שום ספק שאצל האומר לא המקצוע החקלאי ולא ארץ המגורים נתפסים כחוסר כבוד (מה שכנראה איננו תקף אצל אנשים אחרים), ואין כאן אלא ביטוי לתהום תרבותית בינם לבינינו. כמו כן ברור שלא היתה הכוונה למובן המתקבל מן התרגום האידישאי של המושג, בו איכר הוא שם נרדף לבער (ברוב התקופות במזא"ר יהודים לא היו, ולא יכלו להיות, איכרים). מצד שני, לא כך מה שנאמר בשיחה אחד-על-אחד יכול וצריך לבוא עלי ספר. מצד שלישי, גם ההתעסקות בביטוי זה או אחר נראית לענ"ד מוגזמת.
ודי בזהברזילי כתב:מצד שלישי, גם ההתעסקות בביטוי זה או אחר נראית לענ"ד מוגזמת.
יעקובי כתב:פרץ מוצקין כתב:תרומת הדשן - אביטן.
מהר"ח או"ז - כנ"ל.
שני אחים.
ואח שלישי מהדיר אבק"ר, שו"ת מהרשד"ם, ברכ"י ועוד...
ולשאר ספרי אחרונים הרשימה ארוכה, אך אכמ"ל.
נ.ב. מסתמא מותר לציין (באופן כללי) כי הגם שכולם כוונתם לטובה, מ"מ לא כולם שוים ברמה ובטיב העבודה, וכל אחד מבין שיש טובים יותר וטובים פחות...
תוכן כתב:האם "האומר" היה מכנה את הראי"ה בשם איכר ארץ ישראלי?
כשיש רלבנטיות, הזכרת משקל גוף עיסוק או מוצא של אדם איננה פוגענית (בעיני, עכ"פ). כשאין רלבנטיות, קרוב הדבר שיש כאן כוונה פוגענית.
הקונטקסט היה, כפי שהבין שנרב לפחות, ביטוי לעובדה שמדובר במציאות חברתית-תרבותית הרחוקה מאתנו מרחק עצום, וממילא לא יפלא שקשה לנו מאד להבין דברים שנראו פעם סברה פשוטה שאפילו אין מן הצורך לבאר אותה (ואין כאן המקום להסביר כיצד המעבר מחברה חקלאית לחברה שאיננה כזו משפיע על מבנה החברה והתרבות).המעיין כתב:כשיש רלבנטיות, הזכרת משקל גוף עיסוק או מוצא של אדם איננה פוגענית (בעיני, עכ"פ). כשאין רלבנטיות, קרוב הדבר שיש כאן כוונה פוגענית.
הגדרת בדיוק את הבעייה!! מה הרלוונטיות של מקצוע חז"ל למילי לא מימסרי לשליח?
אם הוא היה מדבר על איזה סוגיא הקשורה לעבודת האדמה וסברה הקשורה לכך היה מקום להמליץ עליו.
היא שיחתי כתב:באופן כללי אשכול זה משקף בורות [אפשר לומר מדהימה] על דרכי הלימוד הנוהגות כיום בישיבות
לקרוא ללימוד הישיבתי היום 'שיטת בריסק' זה בהחלט מוזר
משתמשים בטכניקות מבית מדרשו של ר' חיים פה ושם, אבל הלימוד הוא אחר לחלוטין
אנסה לסדר כמה שיטות עיקריות להלן:
אמת וצדק כתב:השם המלא של המאמר: "ריקנות האנליטי: מסע בעקבות הספר 'שתי עגלות וכדור פורח' " והוא מתוך "אקדמות" י"א.
אום אני חומה כתב:אנסה להגדיר את הדברים לפי הבנתי:
שיטת הלימוד הישיבתי והלימוד ההלכתי הם שני קווים מקבילים שלעולם לא ייפגשו, כי הלימוד הישיבתי מתמקד ברמת המיקרו היינו לברר היטב פרט אחד בסוגיה עד תומו, כמו למשל להבין לעומק איך הרשב"א הבין את שורש הסוגיה ואיך לפי זה מתיישבות כל הקושיות שהקשו עליו, וכשאני לומד רשב"א הנושא הוא 'הרשב"א' ואין זה מענייני כלל איך נפסקה ההלכה למעשה, משא"כ הלימוד ההלכתי מבוסס על המאקרו ללמוד את מכלול השיטות והסניפים בסוגיא עד שנדע היטב את ההלכה למעשה כמי פוסקים בלי לנסות לשבת שבעה נקיים על כל תג ותג ברמב"ם וכ"ש שלא לנסות לתרץ את קושיות הראשונים והאחרונים עליו, כי הנושא כאן הוא 'ההלכה', עוד נקודה- הלימוד ההלכתי מתמקד על פי רוב רק במה שמנפקמ להלכה הסופית וכלל לא בהו"א של הסוגיא או בראשונים שלא דיברו להלכה.
לכן, פשוט וברור שמי שהתחבר בצעירותו ללימוד הישיבתי מתקשה לפעמים לשנות את הסוויטש לכיוון הלימוד ההלכתי.
ישראל אליהו כתב:מה שאתה אומר זה כנראה רק למי שרוצה לדעת ב"י ושו"ע. ולא למי שרוצה לפסוק בעצמו.
היא שיחתי כתב:ג
שיטת החזו"א
עם זאת יש הטוענים שבמסכת ב"ק לדוגמא בה נהג לדון הרבה עם בחורי ישיבת פוניבז' שהיו מגיעים אליו, יש הרבה יותר כיוון 'ישיביש' והוא הושפע מהרבה רעינות ומחשבות ששמע מהבחורים
מבני ציון וירושלים כתב:את יחוסו של החזו"א ללמדנות הישיבתית ניתן ללמוד מהמאורע שמוכר בחוגי החזו"א.
באחד מביקורי הגר"א קוטלר בא"י מסר שיעור בכולל חזו"א בנוכחותו. לאחר שהגר"א קוטלר סיים ועזב, החל החזו"א לפרוך את השיעור מראשו ועד סופו.
ברזילי כתב:לענ"ד יש כאן שתי נקודות נבדלות (ששתיהן נכונות במידה רבה). האחת, ועליה דבר שנרב בפיסקה הנ"ל, היא שבעוד שמעקב אחר ויכוח לוגי בן אלפיים שנה הוא קל יחסית, כאשר מדובר על סברות או מושכלות-ראשונים יש קושי רב לפצח את מה שהיה נראה טבעי ומובן מאליו לבן תרבות אחרת. הקושי הזה, בעיקרו, הוא משותף לכל הלומדים בלי קשר לבית מדרש מסויים, אלא שהוא מתגבר מאד בדורות האחרונים (כי מה שקובע כאן הוא לאו דווקא מרחק השנים אלא הפער התרבותי, וכך סביר מאד שהמרחק מן האמוראים לאחרוני הגאונים היה קטן הרבה יותר מזה שבין בני זמננו לשבות-יעקב למשל, בגלל קצב השינויים המואץ). במהות, הבעיה הזו אינה חדשה, ודרכי ההתמודדות עמה שונות -- יש מי שיפטיר "ככה זה" ואך ינסה להגדיר מה בדיוק אמרו (עם או בלי מודעות לאנכרוניזם שבכפיית הגדרות מעין-מתמטיות על מי שמעולם לא חשב במושגים הללו), ויש מי שינסה "להכנס לראש" של התנא (עם או בלי מודעות למידת ההתכנות המוגבלת של נסיון כזה). כדבריך, הדרך הראשונה מובילה את הלומד לבכר את הראשונים המתאימים יותר למחשבה כזו (או כאלה שכתבו באופן הניתן לפרשנות כזו) על פני מי שלשונו ברורה מספיק עד שלא ניתן להשיאו לדבר אחר ומאידך דפוסי מחשבתו חתומים וסתומים בפנינו. אך גם הדרך השניה מגיעה לאותה תוצאה פחות או יותר, למשל באופן של התעלמות מלשונות הראשונים המנוגדות לסברא (והחזו"א יוכיח), משום שלעתים הנסיון "להכנס לראש" של בני בבל החקלאית שלפני 1500 שנה הוא קשה עד בלתי אפשרי. סוף דבר, כך או כך הבעיה במקומה עומדת, והיא לא חדשה במיוחד.
ברזילי כתב:הנקודה שהעלית בסוף דבריך לעיל שונה לחלוטין לענ"ד. צורת המחשבה האנליטית טומנת בחובה מכשלה אפשרית של פשטנות וחשיבה דיכוטומית - כחלק מן החינוך לחשיבה אנליטית מקובל להציג בפני הלומד שתי אפשרויות קוטביות. זו שיטה מצויינת לחדד הבדלים כדרך להסברה. החסרון הוא שלעתים האמצעי החינוכי הופך להרגל של קבע, והלומד מתבלבל ומחליף את הקטגוריות התאורטיות במציאות המרה שלפניו. מה לעשות, העולם לא כל כך פשוט, והמציאות, וכך גם שיטות האמוראים הראשונים והפוסקים, הם בדרך כלל איפה שהוא בתחום האפור המתאים דווקא לסברות בעל-בתיות פחות חדות ויותר מחוברות לעולם. כל זה מגיע לידי ביטוי חריף הרבה יותר בתחומי האגדה והמחשבה, שמטבעם מתאימים הרבה פחות לצורת החשיבה הפורמלית, ואכמ"ל. אבל, בניגוד לענין הראשון שלדעתי הוא בעיה שאין לה שום פתרון וצריך לחיות איתה, המכשלה השניה הזו היא לא הכרחית, יש בהחלט למדנים ואפילו בריסקאים שאינם סובלים ממנה, אבל היא בהחלט נפוצה מאד מאד בזמננו. מאידך התועלת העצומה בשיטת לימוד המחודשת המדגישה את ההמשגה שכמעט ולא נעשתה עד אז, אין לה תחליף.
היא שיחתי כתב:באופן כללי אשכול זה משקף בורות [אפשר לומר מדהימה] על דרכי הלימוד הנוהגות כיום בישיבות
לקרוא ללימוד הישיבתי היום 'שיטת בריסק' זה בהחלט מוזר
משתמשים בטכניקות מבית מדרשו של ר' חיים פה ושם, אבל הלימוד הוא אחר לחלוטין [ההדגשה לא במקור]
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 266 אורחים