מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
שמח
הודעות: 214
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 3:33 pm

קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי שמח » ה' מרץ 12, 2015 6:22 pm

קונטרס נפלא המעלה זוית מיוחדת על הלכה זו, ומנסה ללמד זכות בדיעבד על הנוהגים היתר:
(קיבלתי רשות מבעל המחבר להעלותו לכאן, וכל מי שיש לו מה להגיב, להוסיף, להעיר ולהאיר - יבורך מן השמים)

גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' מרץ 13, 2015 12:08 am

מספר ההורדות כפול ומכופל ממספר הצפיות?

ברוך ברגר
הודעות: 206
הצטרף: ג' נובמבר 11, 2014 2:06 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי ברוך ברגר » ב' מרץ 16, 2015 2:14 pm

גם זו לטובה כתב:מספר ההורדות כפול ומכופל ממספר הצפיות?


נו.
1=1= 173....

5678
הודעות: 10
הצטרף: ג' מרץ 17, 2015 5:40 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי 5678 » ד' מרץ 18, 2015 2:06 pm

טרם שיש לעיין באופן השתמשות בדרך היתר בענין עלעקטרי''ק בש''ק, יש כאן שאלה כללית, האם הותר להשתמש בתיבת ח-ש-מ-ל בעיקר ויסוד, הלא זה שם מלאך,כמבואר בש''ס חגיגה דף י''ג עי''ש, ומעתה על איזה יסוד של היתר משתמשים במילה הזאת ? אתמה.

משה גרוס
הודעות: 337
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי משה גרוס » ד' מרץ 18, 2015 2:08 pm

ולקרוא לילד 'אברהם' מותר? לפי הידוע לי רק בשמות ע"ז יש איסור ובשמות ה' לא ראוי. מיכאל, גבריאל וכו' הם שמות מצויים לרוב.

5678
הודעות: 10
הצטרף: ג' מרץ 17, 2015 5:40 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי 5678 » ד' מרץ 18, 2015 2:39 pm

יש חילוק בזה, דהיינו, שמות של מלאכים שאותן שמות גם משתמשים לבני אדם, כמו למשל, מיכאל וכדומה, אז מותר להזכיר. והבן.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי הכהן » ד' מרץ 18, 2015 2:44 pm

5678 כתב:טרם שיש לעיין באופן השתמשות בדרך היתר בענין עלעקטרי''ק בש''ק, יש כאן שאלה כללית, האם הותר להשתמש בתיבת ח-ש-מ-ל בעיקר ויסוד, הלא זה שם מלאך,כמבואר בש''ס חגיגה דף י''ג עי''ש, ומעתה על איזה יסוד של היתר משתמשים במילה הזאת ? אתמה.

האם הותר להשתמש במילים: אופנים, גלגלים, חיות ושרפים?

לוצאטי
הודעות: 720
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי לוצאטי » ד' מרץ 18, 2015 3:13 pm

בנביא כתוב כעין חשמל. והיינו שמראה הנבואה היה כעין מראה חושי ידוע.


משה גרוס
הודעות: 337
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי משה גרוס » ה' מרץ 19, 2015 5:34 pm

עוד אוסיף שהיום במדע יש הבדל בין 'חשמל' ל'אלקטרוניקה', ולכן יש להפריד ביניהם, ומי שאוזניו לא יכולות לשמוע זאת מפאת חומרה שהחמיר על עצמו מכתבי המקובלים מוזמן לחזור למערתו של רשב"י, שם אין חשמל ולא עלקטרי"ק. כל עוד לא מוכח מעל צל של ספק שזהו איסור ברור ולא חומרה שנשענת על כמה חידושי אחרונים - הרי זה כשר, אף שאינו מהדרין לפי כל השיטות. ואין לצאת נגד אנשים כשרים שנוהגים בכשרות רק בגלל שאינם נוהגים במנהגי חסידות שאתה נוהג.

5678
הודעות: 10
הצטרף: ג' מרץ 17, 2015 5:40 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי 5678 » ו' מרץ 20, 2015 1:30 am

עיין בספר שער המצות לרבינו מהרח''ו פרשת שמות,
כתב שם להדיא מפורש, שאסור להוציא שמות המלאכים מפיו, רק שמות מלאכים, אשר נקראו שמות בני אדם מותר. עיי''ש היטב.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי אדג » ו' מרץ 20, 2015 6:23 am

5678 כתב:עיין בספר שער המצות לרבינו מהרח''ו פרשת שמות,
כתב שם להדיא מפורש, שאסור להוציא שמות המלאכים מפיו, רק שמות מלאכים, אשר נקראו שמות בני אדם מותר. עיי''ש היטב.

לוצאטי כתב:בנביא כתוב כעין חשמל. והיינו שמראה הנבואה היה כעין מראה חושי ידוע.

אם כן, אין ה'חשמל' מלאך, כי אם דמות ומראה גשמי. מהו? אין זה כלל משנה.
-----
ושלא יחשדוני 'חכמי' הפורום: מכיר אני את הגמ' במסכת חגיגה, אך שם נדרש בדרך נוטריקון ולא בדרך פשט.

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מרץ 20, 2015 6:32 am

רש"י ביחזקאל שם "כעין החשמל, חשמל מלאך ששמו כך וכעין גוון שלו ראה מתוך האש וכך אמרו רבותינו מעשה בתינוק אחד שהיה דורש במעשה מרכבה והיה מבין בחשמל ויצאה אש מחשמל ואכלתו".
אמנם אח"כ פירש רש"י באופ"א, וכמובא בקישור לעיל.

אלא שמדברי האר"י אין כל ראיה שיש להמנע מנתינת שם מלאך לדבר אחר, וכשאומר השם אינו מכוין כלל להזכרת המלאך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' מרץ 20, 2015 8:21 am

5678 כתב:עיין בספר שער המצות לרבינו מהרח''ו פרשת שמות,
כתב שם להדיא מפורש, שאסור להוציא שמות המלאכים מפיו, רק שמות מלאכים, אשר נקראו שמות בני אדם מותר. עיי''ש היטב.

ברור שהכוונה היא להיפך וזו ראייה להתיר ולא לאסור. הכוונה היא שכשמכוון לומר שם של מלאך אסור לומר את שמו, אבל אם הפכה מילה זו להיות מילת חול, היינו שקוראים בזה לשמות בני אדם, אפילו כשמכוון למלאך מותר.
שמע מינה תרתי, אין בעייה להשתמש במילה זו לחול, כמו שמות בני אדם, ואדרבה משהתחילו להשתמש בזה אפילו את שם המלאך בכוונת שמו מותר לאמר בפיו.

חוקר_ומקובל
הודעות: 114
הצטרף: ש' יולי 05, 2014 10:25 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי חוקר_ומקובל » ו' מרץ 20, 2015 9:04 am

גם לדברי האר''י אין בשמות המלאכים קדושה, אלא שאם אומר שמם הרי הוא מפעיל אותם ומה זה שייך בחשמל? טעם האוסרים הוא רק משום זילותא וג"ז מחו להם מאה מוחי בעוכלא שאי"ז אלא צורה ומראה.

5678
הודעות: 10
הצטרף: ג' מרץ 17, 2015 5:40 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי 5678 » ו' מרץ 20, 2015 11:04 am

כדאי לעיין בפנים בספר שער המצות פרשת שמות, ואחר העיון א''א עוד להמציא חידושים כאילו, דהרי כתב שם מפורש, ''רק שמות מלאכים אשר המה שמות בני אדם !!זה מותר להוציא מפיו''
ומעתה איך יפצה פה ולשון להוסיף ולחדש שאם משתמש שם מלאך על איזה דבר כבר הותר להשתמש,

ולא תרתי ש''מ, אלא ש''מ שאסור להזכיר שם מלאך אלא אם זה גם שמות בני אדם , כמו שמפורש בס' הנ''ל,ועוד ש''ס.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' מרץ 20, 2015 11:20 am

כדאי לעיין בפנים שם ולראות שדיבר שם על הזכרת שמות בתוך הדרוש, והיינו כשמכוון לשם המלאך. ואדרבה מי התיר לקרא לבני אדם בשמות מלאכים, אלא כפי שכתבתי שהוא להיפך שאם הפך לשם אדם אז מותר להזכירו בדרוש, וה"ה שאם הפך לשם של חפץ כמו בחשמל, מעתה אין איסור להזכירו.

אילולי דברי רבינו המהרח"ו הייתי אומר שבשמות המזכרים בפסוק אין בעייה להזכירם שהרי וודאי כשקורא את הפסוק מותר לאמרם ואין צריך לדלג ואינו בכלל כתיבן ולא קריין, אבל הדוגמה שנתן המהרח"ו שם היא גבריאל ומיכאל ששניהם מופיעים בפסוק, ואע"פ שאפשר לדחוק ולומר שרצה גם להתיר שמות שאינם מופיעים בפסוק (כרגע לא עולה בדעתי מה, רפאל הוא שם אדם המופיע במקרא) אבל סו"ס הדוגמה שנתן היא זאת.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' מרץ 20, 2015 12:29 pm

גם מיכאל הוא שם אדם המופיע בתורה.

יוסף אומץ1
הודעות: 155
הצטרף: ב' אוקטובר 10, 2022 9:45 pm
יצירת קשר:

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי יוסף אומץ1 » ש' אוקטובר 22, 2022 10:35 pm

5678 כתב:טרם שיש לעיין באופן השתמשות בדרך היתר בענין עלעקטרי''ק בש''ק, יש כאן שאלה כללית, האם הותר להשתמש בתיבת ח-ש-מ-ל בעיקר ויסוד, הלא זה שם מלאך,כמבואר בש''ס חגיגה דף י''ג עי''ש, ומעתה על איזה יסוד של היתר משתמשים במילה הזאת ? אתמה.

גם אני חשבתי רבות על שאלה זו וראיתי:
קבצים מצורפים
צילום מסך 2022-10-22 223528.png
צילום מסך 2022-10-22 223528.png (27.35 KiB) נצפה 2623 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 23, 2022 9:36 am

יוסף אומץ1 כתב:
5678 כתב:טרם שיש לעיין באופן השתמשות בדרך היתר בענין עלעקטרי''ק בש''ק, יש כאן שאלה כללית, האם הותר להשתמש בתיבת ח-ש-מ-ל בעיקר ויסוד, הלא זה שם מלאך,כמבואר בש''ס חגיגה דף י''ג עי''ש, ומעתה על איזה יסוד של היתר משתמשים במילה הזאת ? אתמה.

גם אני חשבתי רבות על שאלה זו וראיתי:

זכורני שגם הרבי מליובאוויטש נזקק לשאלה זו, והעלה להיתר.
מסתמא נדפס ב"שולחן מנחם".

משה פרץ
הודעות: 276
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:41 pm

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי משה פרץ » ה' אוקטובר 27, 2022 3:13 pm

5678 כתב:טרם שיש לעיין באופן השתמשות בדרך היתר בענין עלעקטרי''ק בש''ק, יש כאן שאלה כללית, האם הותר להשתמש בתיבת ח-ש-מ-ל בעיקר ויסוד, הלא זה שם מלאך,כמבואר בש''ס חגיגה דף י''ג עי''ש, ומעתה על איזה יסוד של היתר משתמשים במילה הזאת ? אתמה.

זכורני שכתב בזה בס' אהל יששכר למהרי"ד גולדשטיין

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2230
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ה' אוקטובר 27, 2022 9:39 pm

משה פרץ כתב:
5678 כתב:טרם שיש לעיין באופן השתמשות בדרך היתר בענין עלעקטרי''ק בש''ק, יש כאן שאלה כללית, האם הותר להשתמש בתיבת ח-ש-מ-ל בעיקר ויסוד, הלא זה שם מלאך,כמבואר בש''ס חגיגה דף י''ג עי''ש, ומעתה על איזה יסוד של היתר משתמשים במילה הזאת ? אתמה.

זכורני שכתב בזה בס' אהל יששכר למהרי"ד גולדשטיין

שו"ת אהל יששכר סי' עו.
וע"ע בקובץ מוריה קצג-קצו עמ' 130-132, מאורי אש ח"ב עמ' תתח-תתי.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אוקטובר 28, 2022 2:44 am

עזריאל ברגר כתב:מסתמא נדפס ב"שולחן מנחם".
שלחן מנחם ח''א ס''ע קפ.jpg
שלחן מנחם ח''א ס''ע קפ.jpg (97.07 KiB) נצפה 2412 פעמים

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2230
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ב' ספטמבר 02, 2024 11:33 am

מי סובר שיש לשים - בין האות מ' לאות ל' של חשמל (כזה: חשמ-ל)?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 240 אורחים