חכם הרזים כתב:איני רוצה להיות בכלל הולך רכיל מגלה סוד
ואכתוב ברמז והיודעים ידעו
כמדומה שהכונה לא' מרבני ליטא
בספרו עמ"ס ב"ק בסוגית זה נהנה וזה לא חסר ודי בזה לע"ע.
ואכן הספר היה נפוץ בעבר ועכשיו קיימו בו ישן מפני חדש תוציאו ואינו מצוי כ"כ
אולם א"א לומר שאין מוצאים אותו בשום מקום וכנראה הוא לישנא קלילא דנקט
חכם הרזים כתב:איני רוצה להיות בכלל הולך רכיל מגלה סוד
ואכתוב ברמז והיודעים ידעו
כמדומה שהכונה לא' מרבני ליטא
בספרו עמ"ס ב"ק בסוגית זה נהנה וזה לא חסר ודי בזה לע"ע.
ואכן הספר היה נפוץ בעבר ועכשיו קיימו בו ישן מפני חדש תוציאו ואינו מצוי כ"כ
אולם א"א לומר שאין מוצאים אותו בשום מקום וכנראה הוא לישנא קלילא דנקט
המתלמד לפני רבו כתב:אם הביאור של אותם שהיו במתיבתא דרקיע נכון. א"כ למה לפני המלחמה למדו בו, ואולי שרק ע"י החזו"א נפסק במתיבתא דרקיע.
בקשר להגרב"ד הוא אמר כן בצדקתו ותמימותו, אך לא היה רגיל כלל אצל הלומדים צא וראה באיזה ראש ישיבה שמביא אותו לא הגרב"ד והגרש"ש שהיו עמיתיו וכן לא הגרא"וו ואף לא הרמי"ם הצעירים ר' שלמה ור' ראובן, ובדור שאחריהם תלמידי הרמי"ם כמו ר' לייב מאלין ור' שמואל רוזבסקי ור' נחום ועוד. הוא הולך על דרך לימוד אחר, וצא ושאל מאיזה למדן מלפני ארבעים חמשים שנה אם היה ספריו מאוד פופיולרי ותמצא שלא היו גם אז.
כנסת ישראל כתב:המתלמד לפני רבו כתב:אם הביאור של אותם שהיו במתיבתא דרקיע נכון. א"כ למה לפני המלחמה למדו בו, ואולי שרק ע"י החזו"א נפסק במתיבתא דרקיע.
בקשר להגרב"ד הוא אמר כן בצדקתו ותמימותו, אך לא היה רגיל כלל אצל הלומדים צא וראה באיזה ראש ישיבה שמביא אותו לא הגרב"ד והגרש"ש שהיו עמיתיו וכן לא הגרא"וו ואף לא הרמי"ם הצעירים ר' שלמה ור' ראובן, ובדור שאחריהם תלמידי הרמי"ם כמו ר' לייב מאלין ור' שמואל רוזבסקי ור' נחום ועוד. הוא הולך על דרך לימוד אחר, וצא ושאל מאיזה למדן מלפני ארבעים חמשים שנה אם היה ספריו מאוד פופיולרי ותמצא שלא היו גם אז.
דוגמא חיה לחוצפא יסגא וטפשות יסגא של דורנו.
עומד גדול הדור ואומר משהו והמתלמד לפני רבו שכח שעומד לפני רבו ומעיז להעלות על הכתב דברי הבאי וזלזול.
ולא עוד אלא שסבור גם לפקפק בעיקר הדברים שמעיד מה שראו עיניו בילדותו, וחושב לשאול איזה למדן לפני ארבעים שנה ושכח מתי היתה המלחמה.
שלא לדבר על הראי' העצומה ממה שאינו מופיע בספרי עמיתיו שגם היא קביעה שאיננה נכונה.
ועי' בהקדמת ספרו עמ"ס גיטין שמביא בנו סיפור בימי נעוריו בישיבת ראדין איך שהראו הגרנ"ט שמכל הספרים היו הבלוייים ביותר השיטמ"ק והספר הנ"ל.
וכיום הספר אינו מצוי כלל [למרות שי"ל מחדש ע"י מכון המאור] רק בספריות גדולות ופשיטא שלא כמו מחברי זמנינו.
וכמובן שניתן לומר הסברים רבים, אך יתכן שיש בזה גם איזה קפידא.
כרם כתב:האם הענין הוא זה שהחזו"א חו"מ סי' י"ח (כמדומני) כותב נגד זה?
שימען כתב:כרם כתב:האם הענין הוא זה שהחזו"א חו"מ סי' י"ח (כמדומני) כותב נגד זה?
אם התכוונת לחזו"א חו"מ סי' ט,ו שמסיים לאחר ביאורו בדברי הרמ"א חו"מ ר"פ ב' בזה"ל "משה אמת ותורתו אמת" כשברור שהכונה להפקיע נגד מישהו מסויים.
הרי שהכונה להשער"י שנרמז לו ע"י א' מחברי הפורום שכתב בשער ה' פי"א ע"ד הרמ"א שם כך "והנה אף שירא אנכי לסתור דברי רמ"א ז"ל שכל בית ישראל סמכו עליו אבל בדבר הנראה לעינים כזה מצוה לומר דהוראת רמ"א ז"ל בזה אינה נכונה" .
ודרך אגב השער"י נלמד בכל הישיבות וישנו בכל בימ"ד.
שימען כתב:כרם כתב:האם הענין הוא זה שהחזו"א חו"מ סי' י"ח (כמדומני) כותב נגד זה?
אם התכוונת לחזו"א חו"מ סי' ט,ו שמסיים לאחר ביאורו בדברי הרמ"א חו"מ ר"פ ב' בזה"ל "משה אמת ותורתו אמת" כשברור שהכונה להפקיע נגד מישהו מסויים.
הרי שהכונה להשער"י שנרמז לו ע"י א' מחברי הפורום שכתב בשער ה' פי"א ע"ד הרמ"א שם כך "והנה אף שירא אנכי לסתור דברי רמ"א ז"ל שכל בית ישראל סמכו עליו אבל בדבר הנראה לעינים כזה מצוה לומר דהוראת רמ"א ז"ל בזה אינה נכונה" .
ודרך אגב השער"י נלמד בכל הישיבות וישנו בכל בימ"ד.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 536 אורחים