מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זמן צאת השבת בארה"ב - ניו יורק לשיטת הגר"מ פיינשטיין

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חוזה בכוכבים
הודעות: 5
הצטרף: ג' נובמבר 09, 2010 12:16 am

זמן צאת השבת בארה"ב - ניו יורק לשיטת הגר"מ פיינשטיין

הודעהעל ידי חוזה בכוכבים » ג' נובמבר 09, 2010 12:25 am

ידוע ומפורסם הוא המבוכה בקביעת זמן המדוייק למוצאי שבת בערי ארה"ב לאלו שאין רוצים להחמיר כמו שיטת הרבינו תם - עד 72 דקות לאחר השקיעה, ובמשך הזמן נוצרו שם כמה מנהגים שונים, שאלתי הוא מה היתה שיטת הגאון ר' משה פיינשטיין בענין זה?
לפני שאציג את צדדי השאלה, יש לציין שבאגרות משה ליו"ד חלק ד' סימן ס"ב נמצא תשובה מפורטת מאוד בענין זמני היום, ושם כותב הגר"מ שבניו יורק לאחר חמישים דקות מהשקיעה ברור שזה כבר לילה שהרי כבר השמים מלאים כוכבים, ומחדש שאף לרבינו תם כבר לילה על אף שלא עברו עדיין 72 דקות מהשקיעה, הואיל וכבר נראים הכוכבים, יעו"ש.
השאלה האם יש עוד תשובות בנידון זה או האם יש עדויות בע"פ המובאים במקומות אחרים מפי הגר"מ פיינשטיין להלכה למעשה בזמן מוצאי שבת בניו יורק, הואיל ושמעתי שישנם מקורות אחרים מהגאון הנ"ל שסבר למעשה שהזמן הוא בערך כשעה או יותר אחר השקיעה ולא 50 דקות וכן לא 72 דק', השאלה מה הסברא בזמן זה והיכן מובא כזה דבר???
אודה מראש לכל המסייעים בידי למצוא דברים אלו.

[email protected]
הודעות: 22
הצטרף: ב' אוקטובר 25, 2010 10:14 pm

Re: זמן צאת השבת בארה"ב - ניו יורק לשיטת הגר"מ פיינשטיין

הודעהעל ידי [email protected] » ג' נובמבר 09, 2010 1:26 am

א. "חידוש" זה שגם לר"ת מספיק ג' כוכבים כבר כתב המנ"ב בביאור הלכה נרחב ומפורט, ודקדק כן מלשון המחבר לגבי יציאת שבת.
ב. על "חידוש" זה סמכו כל ישראל בפולין רוסיה ואונגריה שהוציאו שבת אחרי 72 דקות בלבד, וכן אנשי וחסידי אירופה של היום מסתמכים על כך. שלולי "חידוש" זה הרי לרוב הפוסקים (ראה בביאור הלכה הנ"ל) אין שום גזירת הכתוב של 72 דק' אלא שב72 דקות אז מצב השמיים של חשכת ליל, וכיון שמצב חשכת השמים תלוי בריחוק השמש מן האופק, על כורחך עליך לבדוק כמה מעלות מרוחקת השמש מן האופק בארץ ישראל (שעליה דיברה הגמרא) לאחר 72 דקות ולבדוק בכל מקום מתי השמש נמצאת בריחוק כזה ואז הוא לילה. וכיון שככל שמתרחקים צפונה מקו המשווה כך שקיעת החמה היא אלכסונית וממילא יותר איטית (כפי שרואים בקייץ האירופי שהדמדומים נמשכים 3 וחצי שעות) נמצא שמצב ריחוק השמש מן האופק שבשראל מתרחש אחר 72 דקות באירופה בקייץ הוא מתרחש רק אחרי כ200 דקות, ורוב ישראל לא החמירו כנ"ל, וטעמם כמבואר מפני שכשיש ג' כוכבים שוב אין צריכים לשיעור של זמן. ואגב, לגבי שיטת הגאונים אין אחד בעולם שמחשב רק לפי דקות, ובקייץ של אירופה גם לפי הגאונים הזמן הוא באיזור 70 דקות מפני שכשמחשבים לפי ריחוק השמש כמבואר מגיעים לשיעור כזה.
וכון שהוחלט שמספיק ג' כוכבים, מה לנו אמריקה או וילנה? . ואולי זו הסיבה שמעטים כ"כ המקפידים על "זמן ר"ת" שהרי כאן אחרי 40 דק' ודאי יש כוכבים וגם ר"ת לא דיבר על כך כמבואר.

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: זמן צאת השבת בארה"ב - ניו יורק לשיטת הגר"מ פיינשטיין

הודעהעל ידי יצג » ג' נובמבר 09, 2010 1:38 pm

הרמ"פ בתשובה שם כתב שראוי לבני תורה לחכות 72 דקות, וזה פשר השמועות הנ"ל בשמו. הנה ז"ל: "ולפ"ז יש להתיר במוצאי שבת לאחר חמשים מינוט לאלו שממהרין לאיזה צורך, ואף בלא צורך אין חיוב למחות, אבל לכתחלה מן הראוי לאחר יותר מן הדין אף שכבר מותר כדאיתא בב"ח ריש סימן רצ"ג ובפמ"ג במשבצות שם ובמ"ב סק"א, שלכן מהראוי גם כאן להמתין עד הע"ב מינוט. וכ"ש לבני תורה ויראי השי"ת יש להם לחכות ע"ב מינוט כמו שהורגלו במקומות דיוראפ אף שכאן אין צורך לזה מדינא. "
אם כת"ר רוצה לברר לעצמו היטב את הענין, כדאי לו מאד לעיין בספרו של הרב בניש "הזמנים בהלכה" (לא נמצא באוצה"ח).

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: זמן צאת השבת בארה"ב - ניו יורק לשיטת הגר"מ פיינשטיין

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' נובמבר 09, 2010 8:48 pm

מה עם ספרו של ר' חיים דרוק זצ"ל 'אורות חיים'?

חוזה בכוכבים
הודעות: 5
הצטרף: ג' נובמבר 09, 2010 12:16 am

Re: זמן צאת השבת בארה"ב - ניו יורק לשיטת הגר"מ פיינשטיין

הודעהעל ידי חוזה בכוכבים » ג' נובמבר 09, 2010 9:07 pm

אכן צדקו דבריכם ואף המנחת כהן בעצמו (מהמרא דשמתתא בענייני זמני היום) כתב כן וכפי שמביאו הביאור הלכה שציינתם, אך אם כנים אתם אחזור נא לשאלתי הראשונה והוא: הבנת שיטתו של הגר"מ פיינשטיין. מדוע קבע זמן אחיד במשך כל ימות השנה 50 דקות אחר השקיעה, והרי ישנו הבדל גדול בין הקיץ והחורף וכן לימי ניסן תשרי? כפי שכולכם ציינתם את המציאות הנהוגה לפי שיטת הגאונים שמחשבים לפי האופק.
וכן לפי דבריכםמדוע באירופה נהגו כולם תמיד 72 דקות ולא שינו הזמן בחורף ובקיץ כמו שנהוג בלוחות בארץ ישראל, וע"כ נראה שאלו הנוהגים כשיטת הר"ת סברו שהזמן הינו קבוע תמיד, דהיינו שחז"ל קבעו שיעור של ד' מיל שזהו קובע לדין לילה. (יש לציין שהלוח המפואר "עתים לבינה" הינו הראשון שנותן אפשרות לזמן רבינו תם לפי חישובי המעלות, וכמעט שאין עוד לוח כזה שנוהג לחשב כן לפי מה שאני הקטן בדקתי...) וכבר התפרסם הרבה פעמים מכתבו הידוע של החפץ חיים בעל המשנ"ב שהזמן הנהוג בארצות אירופה הוא לעולם רק 72 דקות במשך כל השנה ולא התחשבו בשינויי העונות מלבד בישיבת בריסק... (עיין לשון המכתב בספר בירור הלכה (תניינא או"ח ריש סי' רצ"ג) ובמכתבו של החפץ חיים שבס' אבני שהם. לודז התרפ"ה סי' כ"ט אות י').
למעשה כיום הלוחות בארה"ב מביאים ברובם רק הזמן של 72 דקות לאחר השקיעה. ובקהילות שנהגו לפי שיטת הקאונים גם לקולא מביאים הזמן של 8.5 מעלות כפי שנהוג כאן באר"י מיסודו של הגרי"מ טוקצינסקי. אלא ששם הזמן נע בין 41 דק' בימי ניסן ותשרי ל 50-51 דק' בימי הקיץ. וכן יש כמה לוחות שמביאים זמן של 50 דק' קבוע במשך כל השנה (הלוח המפורסם דבר בעתו ג"כ מחשב כך לזמנים בניו יורק) השאלה הוא האם ישנם מקורות נוספים לדעתו של הגאון ר' משה פיינשטיין זצ"ל?

חוזה בכוכבים
הודעות: 5
הצטרף: ג' נובמבר 09, 2010 12:16 am

Re: זמן צאת השבת בארה"ב - ניו יורק לשיטת הגר"מ פיינשטיין

הודעהעל ידי חוזה בכוכבים » ג' נובמבר 09, 2010 9:10 pm

זקן ששכח כתב:מה עם ספרו של ר' חיים דרוק זצ"ל 'אורות חיים'?

האם הוא דן בספר בענין דעתו של הגר"מ פיינשטיין בזמן צאת השבת? א"כ אולי אפשר לציין מראה מקום. תודה מראש.

[email protected]
הודעות: 22
הצטרף: ב' אוקטובר 25, 2010 10:14 pm

Re: זמן צאת השבת בארה"ב - ניו יורק לשיטת הגר"מ פיינשטיין

הודעהעל ידי [email protected] » ג' נובמבר 09, 2010 11:48 pm

חוזה.
כל ספיקותיך התפרשו בביאור הלכה גופא בבהירות, ואתמצת מזכרוני ללא אחריות.
א. אין חילוק בן ר"ת לגאונים לעניין אם יש לחשב במעלות או בדקות.
ב. רוב הפוסקים סברו שיש לחשב במעלות, וכאמור גם לפי רבנו תם.
ג. אך הסיבה שלא המתינו לזמן השווה ל72 דקות לפ מעלות הוא מפני צאת הכוכבים נמדד כפשוטו כשיצאו הכוכבים, והזמנים של ד' מילין ושלושת רבעי מיל שנזכרו בגמרא אינם מחייבים אלא הם סימן שהגיע הליילה, ולסימן נצרך מי שאינו יכול מאיזה טעם לצפות בכוכבים. אם אם ראינו בעינינו ג' כוכבים בינונים לכולי עלמא הוי לילה ויצאה שבת.
ויציאת ג' כוכבים כראוי היא בערך בזמן הגאונים המחושב לפי מעלות.
פיקנטריה. היות ואת הגאונים מחשבם לפי מעלות, ור"ת לא, יוצא שבקיץ באירופה הזמנים כמעט שוים, והגאונים מקדימים בכ10 דקות ופחות. ישנם ימים, שהזמן המכונה ר"ת מקדים ב2 דקות את הזמן המכונה 'גאונים'. ובאירופה, זה נראה להם טבעי לגמרי.
ד. המנ"ב כתב שיש לחשוש לדעה נוספת בגמרא ולכן אף אם יש ג' כוכבים צריך לבדוק ש'הכסיף התחתון' כלומר שהחלק המערבי של השמיים לבן ולא אדום. את סעיף ד' בני א"י לא יבינו בשום אופן, אבהל האירופים, יבינו גם יבינו...
יש שיטה אחת שה72 דקות של ר"ת הוא זמן לכל העולם ואינו תלוי במעלות, וכבר נתחבטו רבים ולא מצאו לזה שום סברא.
נתון חשוב נוסף צריכים להבין, את חשבון המעלות של התרחקות השמש מן האופק לא ידעו על ממש לעת האחרונה, אם כי את עצם הדבר שכך צריך לחשב כבר התפרש בגאון אך לא ידעו החישוב המדוייק. היום ודעים שכיון שכדור הארץ מסתובר על צירו בהטיה מסויימת, מהלך השמש מצפון לקו המשווה הוא אלכסוני, וכלל שמצפינים כך הוא יותר אלכסוני, וכשהשמש הולכת במלוכסן, ממילא התרחקותה מן האופק איטית יותר. אמנם האחרונים כבר הרגישו שהשקיעות שם ארוכות הרבה יותר ולכן סברו לחשב את הזמן היחסי. וכגון אם ה72 דק' בא"י הם שמינית היום, אנו נחשב שמינית היום גם בליטא, והוא ה'האכטל' הבריסקאי המפורסם. בנתונים של אז, זהו המקסימום שהיה אפשר לדייק.

כהן הדיוט
הודעות: 14
הצטרף: א' אוגוסט 22, 2010 4:25 pm

Re: זמן צאת השבת בארה"ב - ניו יורק לשיטת הגר"מ פיינשטיין

הודעהעל ידי כהן הדיוט » ד' נובמבר 10, 2010 12:59 am

[email protected] כתב:חוזה.
כל ספיקותיך התפרשו בביאור הלכה גופא בבהירות, ואתמצת מזכרוני ללא אחריות.
א. אין חילוק בן ר"ת לגאונים לעניין אם יש לחשב במעלות או בדקות.
ב. רוב הפוסקים סברו שיש לחשב במעלות, וכאמור גם לפי רבנו תם.
ג. אך הסיבה שלא המתינו לזמן השווה ל72 דקות לפ מעלות הוא מפני צאת הכוכבים נמדד כפשוטו כשיצאו הכוכבים, והזמנים של ד' מילין ושלושת רבעי מיל שנזכרו בגמרא אינם מחייבים אלא הם סימן שהגיע הליילה, ולסימן נצרך מי שאינו יכול מאיזה טעם לצפות בכוכבים. אם אם ראינו בעינינו ג' כוכבים בינונים לכולי עלמא הוי לילה ויצאה שבת.
ויציאת ג' כוכבים כראוי היא בערך בזמן הגאונים המחושב לפי מעלות.
פיקנטריה. היות ואת הגאונים מחשבם לפי מעלות, ור"ת לא, יוצא שבקיץ באירופה הזמנים כמעט שוים, והגאונים מקדימים בכ10 דקות ופחות. ישנם ימים, שהזמן המכונה ר"ת מקדים ב2 דקות את הזמן המכונה 'גאונים'. ובאירופה, זה נראה להם טבעי לגמרי.
ד. המנ"ב כתב שיש לחשוש לדעה נוספת בגמרא ולכן אף אם יש ג' כוכבים צריך לבדוק ש'הכסיף התחתון' כלומר שהחלק המערבי של השמיים לבן ולא אדום. את סעיף ד' בני א"י לא יבינו בשום אופן, אבהל האירופים, יבינו גם יבינו...
יש שיטה אחת שה72 דקות של ר"ת הוא זמן לכל העולם ואינו תלוי במעלות, וכבר נתחבטו רבים ולא מצאו לזה שום סברא.
נתון חשוב נוסף צריכים להבין, את חשבון המעלות של התרחקות השמש מן האופק לא ידעו על ממש לעת האחרונה, אם כי את עצם הדבר שכך צריך לחשב כבר התפרש בגאון אך לא ידעו החישוב המדוייק. היום ודעים שכיון שכדור הארץ מסתובר על צירו בהטיה מסויימת, מהלך השמש מצפון לקו המשווה הוא אלכסוני, וכלל שמצפינים כך הוא יותר אלכסוני, וכשהשמש הולכת במלוכסן, ממילא התרחקותה מן האופק איטית יותר. אמנם האחרונים כבר הרגישו שהשקיעות שם ארוכות הרבה יותר ולכן סברו לחשב את הזמן היחסי. וכגון אם ה72 דק' בא"י הם שמינית היום, אנו נחשב שמינית היום גם בליטא, והוא ה'האכטל' הבריסקאי המפורסם. בנתונים של אז, זהו המקסימום שהיה אפשר לדייק.

לטענתך שד' מיל זה סימן ואם רואים צאת הכוכבים לפני כן אכן הוי לילה, ולדבריך שאת זמן ר"ת מחשבים במעלות יוצא שיש הפרש ענק בין צאת ג' כוכבים בינונים לבין הזמן של ד' מיל שזה ב72 דק' וזה במאתיים. ואיך יאמרו חז"ל כזאת?

[email protected]
הודעות: 22
הצטרף: ב' אוקטובר 25, 2010 10:14 pm

Re: זמן צאת השבת בארה"ב - ניו יורק לשיטת הגר"מ פיינשטיין

הודעהעל ידי [email protected] » ב' ינואר 02, 2017 7:53 pm

כהן הדיוט כתב:
[email protected] כתב:חוזה.
כל ספיקותיך התפרשו בביאור הלכה גופא בבהירות, ואתמצת מזכרוני ללא אחריות.
א. אין חילוק בן ר"ת לגאונים לעניין אם יש לחשב במעלות או בדקות.
ב. רוב הפוסקים סברו שיש לחשב במעלות, וכאמור גם לפי רבנו תם.
ג. אך הסיבה שלא המתינו לזמן השווה ל72 דקות לפ מעלות הוא מפני צאת הכוכבים נמדד כפשוטו כשיצאו הכוכבים, והזמנים של ד' מילין ושלושת רבעי מיל שנזכרו בגמרא אינם מחייבים אלא הם סימן שהגיע הליילה, ולסימן נצרך מי שאינו יכול מאיזה טעם לצפות בכוכבים. אם אם ראינו בעינינו ג' כוכבים בינונים לכולי עלמא הוי לילה ויצאה שבת.
ויציאת ג' כוכבים כראוי היא בערך בזמן הגאונים המחושב לפי מעלות.
פיקנטריה. היות ואת הגאונים מחשבם לפי מעלות, ור"ת לא, יוצא שבקיץ באירופה הזמנים כמעט שוים, והגאונים מקדימים בכ10 דקות ופחות. ישנם ימים, שהזמן המכונה ר"ת מקדים ב2 דקות את הזמן המכונה 'גאונים'. ובאירופה, זה נראה להם טבעי לגמרי.
ד. המנ"ב כתב שיש לחשוש לדעה נוספת בגמרא ולכן אף אם יש ג' כוכבים צריך לבדוק ש'הכסיף התחתון' כלומר שהחלק המערבי של השמיים לבן ולא אדום. את סעיף ד' בני א"י לא יבינו בשום אופן, אבהל האירופים, יבינו גם יבינו...
יש שיטה אחת שה72 דקות של ר"ת הוא זמן לכל העולם ואינו תלוי במעלות, וכבר נתחבטו רבים ולא מצאו לזה שום סברא.
נתון חשוב נוסף צריכים להבין, את חשבון המעלות של התרחקות השמש מן האופק לא ידעו על ממש לעת האחרונה, אם כי את עצם הדבר שכך צריך לחשב כבר התפרש בגאון אך לא ידעו החישוב המדוייק. היום ודעים שכיון שכדור הארץ מסתובר על צירו בהטיה מסויימת, מהלך השמש מצפון לקו המשווה הוא אלכסוני, וכלל שמצפינים כך הוא יותר אלכסוני, וכשהשמש הולכת במלוכסן, ממילא התרחקותה מן האופק איטית יותר. אמנם האחרונים כבר הרגישו שהשקיעות שם ארוכות הרבה יותר ולכן סברו לחשב את הזמן היחסי. וכגון אם ה72 דק' בא"י הם שמינית היום, אנו נחשב שמינית היום גם בליטא, והוא ה'האכטל' הבריסקאי המפורסם. בנתונים של אז, זהו המקסימום שהיה אפשר לדייק.

לטענתך שד' מיל זה סימן ואם רואים צאת הכוכבים לפני כן אכן הוי לילה, ולדבריך שאת זמן ר"ת מחשבים במעלות יוצא שיש הפרש ענק בין צאת ג' כוכבים בינונים לבין הזמן של ד' מיל שזה ב72 דק' וזה במאתיים. ואיך יאמרו חז"ל כזאת?

שד' מיל זה סימן וגם לר"ת כשיש ג' כוכבים הוי לילה, אין זו "טענתי" אלא הכרעת הביאור הלכה כהמנחת כהן.
ובקשר לשאלתך הצודקת, אכן המבוכה רבה ליישב הכל ולכן אולי הכריעו שלא להקל אחר השקיעה כלל ולהחמיר גם כהגאונים.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: זמן צאת השבת בארה"ב - ניו יורק לשיטת הגר"מ פיינשטיין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' דצמבר 28, 2020 2:49 pm

האם יש מקור או ביאור לאלו שנוהגים להמתין 60 דקות אחר שקיעה למוצ״ש?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 432 אורחים