הציטוט המביש הזה יוחס פעם לאדמו"ר אחד בעיתון בזוי אחד, לצד ציון מנהגו של אותו אדמו"ר שיש לו קפידא לשהות בתקופת בין המצרים בשוויץ הדוויה, כדי לשאוף מאוירה ובזה לעלות על זכרו את ציון וירושלים. אם לא ראיתי בעיני לא האמנתי.היא שיחתי כתב:שמעתי בשם ר' אהרון מבעלזא (או אדמו"ר אחר לבית בעלזא)
כי האוויר שיש בשוויץ הינו מארץ ישראל רק שלאחר החורבן נלקח האוויר וניתן לשוויץ, (והוא דוגמת הנתבאר בגמ' על הפירות שהיו באר"י לפני החורבן שהיו במציאות גדולה שאין כהיום)
האם מישהו שמע כך?
היא שיחתי כתב:שמעתי בשם ר' אהרון מבעלזא (או אדמו"ר אחר לבית בעלזא)
כי האוויר שיש בשוויץ הינו מארץ ישראל רק שלאחר החורבן נלקח האוויר וניתן לשוויץ, (והוא דוגמת הנתבאר בגמ' על הפירות שהיו באר"י לפני החורבן שהיו במציאות גדולה שאין כהיום)
האם מישהו שמע כך?
שבטיישראל כתב:היא שיחתי כתב:שמעתי בשם ר' אהרון מבעלזא (או אדמו"ר אחר לבית בעלזא)
כי האוויר שיש בשוויץ הינו מארץ ישראל רק שלאחר החורבן נלקח האוויר וניתן לשוויץ, (והוא דוגמת הנתבאר בגמ' על הפירות שהיו באר"י לפני החורבן שהיו במציאות גדולה שאין כהיום)
האם מישהו שמע כך?
המאמר הינו של מהר"ש מבעלזא זי"ע
המאמר המלא הוא "כשחרב ביהמ"ק באו שרי אוה"ע ונטלו משבחו של א"י, שר של טורקיה נטל שבח הצמר, שר של הונגריה נטל שבח היין ושרו של שווייץ נטל הנוף המרהיב של א"י"
איש_ספר כתב:שבטיישראל כתב:היא שיחתי כתב:שמעתי בשם ר' אהרון מבעלזא (או אדמו"ר אחר לבית בעלזא)
כי האוויר שיש בשוויץ הינו מארץ ישראל רק שלאחר החורבן נלקח האוויר וניתן לשוויץ, (והוא דוגמת הנתבאר בגמ' על הפירות שהיו באר"י לפני החורבן שהיו במציאות גדולה שאין כהיום)
האם מישהו שמע כך?
המאמר הינו של מהר"ש מבעלזא זי"ע
המאמר המלא הוא "כשחרב ביהמ"ק באו שרי אוה"ע ונטלו משבחו של א"י, שר של טורקיה נטל שבח הצמר, שר של הונגריה נטל שבח היין ושרו של שווייץ נטל הנוף המרהיב של א"י"
האם יש מי ששמע כן ממהר"ש? מדינת שוויץ היתה בזמן חורבן ביהמ"ק?
עכשיו אני מבין למה הם מקפידים על הטליתים המכוערים של טערקיש (המיוצרים היכן?) שאין בהם לא נוי ולא הדר ולאחרונה היה גם ערעור עליהם.
היא שיחתי כתב:שמעתי בשם ר' אהרון מבעלזא (או אדמו"ר אחר לבית בעלזא)
כי האוויר שיש בשוויץ הינו מארץ ישראל רק שלאחר החורבן נלקח האוויר וניתן לשוויץ, (והוא דוגמת הנתבאר בגמ' על הפירות שהיו באר"י לפני החורבן שהיו במציאות גדולה שאין כהיום)
האם מישהו שמע כך?
בדיעבד כתב:בניגוד להבנה המורגלת, המושג של 'כיוון' אינו אבסולוטי רק יחסי מאד.
זכור אני שלפני בעשר שנים, היו ע"ז איזה מאמרים בקובץ בית אהרן וישראל מאת ר' אליהו ברוך קעפעטש, בענין כיוון הראש בתפילה. שם הוא הסביר שמתפללים בניו יורק, שהיא יושבת כעשר מעלות לצפון ביחס לירושלים, למרות זה עליהם לפנות דווקא למזרחית צפונית.
וההסבר בא שם שהמעלות שאנו רואים במפת העולם הן רק ביחס לקוטבים. והדרך הכי קצרה בין שתי נקודות אינו דווקא קו ישר (מקוי רוחב). וכל הטס מלוד לניו יורק יוכח שטסים מעל לצרפת ולפעמים גם גרינלנד.
וא"כ, יתכן מאד שבאיזו מדה, יש אכן לחשב את אנגליה כמקבילה לא"י.
הבונה כתב:בדיעבד כתב:בניגוד להבנה המורגלת, המושג של 'כיוון' אינו אבסולוטי רק יחסי מאד.
זכור אני שלפני בעשר שנים, היו ע"ז איזה מאמרים בקובץ בית אהרן וישראל מאת ר' אליהו ברוך קעפעטש, בענין כיוון הראש בתפילה. שם הוא הסביר שמתפללים בניו יורק, שהיא יושבת כעשר מעלות לצפון ביחס לירושלים, למרות זה עליהם לפנות דווקא למזרחית צפונית.
וההסבר בא שם שהמעלות שאנו רואים במפת העולם הן רק ביחס לקוטבים. והדרך הכי קצרה בין שתי נקודות אינו דווקא קו ישר (מקוי רוחב). וכל הטס מלוד לניו יורק יוכח שטסים מעל לצרפת ולפעמים גם גרינלנד.
וא"כ, יתכן מאד שבאיזו מדה, יש אכן לחשב את אנגליה כמקבילה לא"י.
מה ענין זה לזה? שם צריך להתפלל לכיוון י-ם באיזה כיוון שהוא, אבל כאן האפשרות היחידה שהיא מול י-ם היינו שניקח קו ונמתחהו למערב העולם, וזה בדיוק מקביל לקוי הרוחב, ולכן אנגליה לא מול א"י אלא הרבה יותר צפונית, אחרת כל מקום נוכל למתוח אליו חוטים בדרך הכי קצרה ונאמר שהוא מא"י.
אגב, לענין שהבאת מעל היכן טסים אין בכלל ראיה, כי למסלול טיסה יש כל מיני שיקולים לאו דוקא המסלול הכי קצר.
לחם_יומם כתב:...אנסה לומר שיטת מדידה שונה.
1. כל נקודה ע"פ כדור הארץ, אם נעשה אותה כמרכז הכדור, תיתן לנו אופק של 90 מעלות לכל צד; מזרח, מערב, צפון ודרום.
2. האופק הזה יתן לנו גם קו עגול של אופק שהוא 360 מעלות. כמו שנקודת הקוטב הצפוני, למשל, יוצרת קו אופק של 360 מעלות שהוא בעצם הקו המשוה.
3. כל נקודה על הקו המשוה, יהיה עיגול האופק שלה 360 מעלות, כשהקוטב הצפוני הוא הצפון, הקוטב הדרומי הוא הדרום, וביניהם 180 מעלות לכל צד. נקודת ה-90 מעלות לצד מזרח היא על קו המשוה, והוא המזרח. ונקודת ה-90 מעלות לצד מערב היא על קו המשוה.
4. לעומת זאת בארץ ישראל, שהיא כ-32 מעלות צפונית מקו המשוה, יהיה עיגול האופק של 360 מעלות, קצהו הצפוני 32 מעלות מעבר לקוטב הצפוני, וקצהו הדרומי 32 מעלות לפני הקוטב הדרומי.
5. בין נקודת הצפון (שהיא מעבר לקוטב הצפוני) ובין נקודת הדרום (שהיא לפני הקוטב הדרומי) יש 180 מעלות עיגול אופק למזרח, ו-180 מעלות עיגול אופק למערב. הנקודה על האופק שהיא באמצע (90 מעלות לכל צד) למזרח, היא המזרח. והנקודה על האופק שהיא באמצע (90 מעלות לכל צד) למערב, היא המערב.
6. הקו מארץ ישראל אל נקודת המערב, הוא הקו בו נמדוד את "כנגד ארץ ישראל". קו זה אינו מקביל לקוי הרוחב המצוירים על המפה.
"?
לא בדקתי, אבל אולי בשיטת מדידה זו אירופה שהיא יותר צפונית מא"י היא אכן נחשבת "כנגד ארץ ישראל
גמ' גיטין ח. כתב:רבי יהודה אומר כל שכנגד ארץ ישראל הרי הוא כא"י שנאמר וגבול ים והיה לכם הים הגדול וגבול זה יהיה לכם גבול ים והנסין שבצדדין רואין אותן כאילו חוט מתוח עליהן מקפלוריא ועד ים אוקיינוס ומנחל מצרים ועד ים אוקיינוס מן החוט ולפנים א"י מן החוט ולחוץ חו"ל
פירש"י: והנסין שבצדדין כו'. כלומר ואם יש לנו לחלק בנסין לא לצד מערב יש חלוק אלא לצד צפון ולצד דרום שיש נסין בים מתפשטין לאורך הים לצפון ולדרום עד שמגיעין ומושכין חוץ מכנגד א"י ושם ראוי למתוח החוט ממזרח למערב ולהבדיל מה שכנגד אויר א"י ומה שכנגד אויר חוצה לארץ
גוראריה כתב:היא שיחתי כתב:שמעתי בשם ר' אהרון מבעלזא (או אדמו"ר אחר לבית בעלזא)
כי האוויר שיש בשוויץ הינו מארץ ישראל רק שלאחר החורבן נלקח האוויר וניתן לשוויץ, (והוא דוגמת הנתבאר בגמ' על הפירות שהיו באר"י לפני החורבן שהיו במציאות גדולה שאין כהיום)
האם מישהו שמע כך?
ואני הק' שמעתיו בשם הראי"ה זצ"ל.
לזה יש מקור?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 224 אורחים