ברזילי כתב:דרכו של החזו"א ליישב הסתירה היא שהגאונים נתנו סימן לדעת כמה הוא שיעור פדיון הבן לפי משקל השעורים, ותקנתם זו עוקרת דין תורה, כי לפיה גם אם יתקטנו גרגרי השעורה יש להמשיך ולמדוד לפיהם ולא להתחשב בשיעור הכתוב בתורה של חמשה סלעים.
מלבד הקשיים הברורים בדרך זו ((א) היכן שמענו שיש כאן תקנה, העוקרת את הדין, הלא בפשטות לא באו אלא לתת סימן, אבל השיעור העיקרי לדינא הוא זה הכתוב בפסוק (ב) מה כוחם של הגאונים לתקן תקנה כזו), הלא הסברה הפשוטה אומרת שאם בשיעור שנתחדש על ידי הגאונים הולכים אחריו לחומרא ולקולא גם אם מתקטנים ומתגדלים גרגרי השעורה, על אחת כמה וכמה ששיעורים שנמסרו מראש מפי חז"ל ובהל"מ בכזית וכביצה שיש לילך אחר ביצים וזיתים של זמננו (ואמנם לפי חלק מן הנשמע החזו"א סבר, כנראה, שמעיקר הדין כך הוא, אבל אז שוב אין זה כמסור מהצל"ח).
כללו של דבר, יישוב המסורות אינו "חלק" בכלל, ואם כבר מתבטלים למסורות אי אפשר להתעלם מן המסורות על שיעורי נפח קטנים (אבל, כידוע, אצל החזו"א היה משקל משמעותי לשאלה מסורה של מי).
ברזילי כתב:ג. ההנחה שדברי הצל"ח, שלא התקבלו כהנהגה למעשה על רוב הציבור אפילו במקומו של הצל"ח, כעדות הפוסקים, יש להם תוקף של קביעת בי"ד המשנה (ולא רק מבררת) את שיעורי התורה ומחייבת את הבאים אחריו, גם היא טעונה ביסוס. דומה שהתקבלות שיעור ר"ח נאה בציבור רחבה הרבה יותר מהתקבלות דברי הצל"ח בדורו, ואם הצל"ח יכול לשנות עבור כלל ישראל את שיעורי המצוות, למה ר"ח נאה לא?
.
ברזילי כתב:ב. לפי החזו"א כפי שבארו את דבריו לעיל, אין בשינוי כל דופי, וכל זה מכלל מה שאמרו "לפי דעתו של רואה" (כאמור לעיל, אין שום ספק שלא הצל"ח ולא רח"נ הבינו כך, אבל אני שואל רק לפי ההבנה ההיא). לכן, לדידיה אין מה להלין על רח"נ גם אם שינה מן הנהוג. לענין המנהג במידות האורך (וגם לענין השאלה ההיסטורית מה היו השיעורים בזמן חז"ל) יש ראיות לכאן ולכאן, כמבואר במלקטי זמננו (אגב, לענ"ד בנושא מידות האורך ההוכחות ממדידות ספציפיות רעועות יותר, כי הפער בין שני השיעורים אינו כה גדול, ואפשר שבזמנים קודמים לא תמיד דקדקו עד כדי כך).
מידות הנפח אשר נקבעו למידת הלח אינם יכולות להמדד בביצה עגלגלה ולכן נמדדות באצבעיים ותל"מ.ברזילי כתב: רביעית, כשמה, היא רביעית הלוג, היינו ביצה וחצי.
ברזילי כתב:א. ידעתי, ועל זה גופא שאלתי והערתי לעיל, ודי בזה. מ"מ אם כל הויכוח בנוי על השאלה אם פלוני מוסמך או לא מוסמך להכריע ולשנות את השיעור כרצונו (לא לברר מה היה השיעור בזמן משה רבנו, אלא לחוקק שיעור חדש), לענ"ד השאלה האם פסק פלוני בענין זה התקבל בכלל ישראל בדורו היא משמעותית.
ב. לפי החזו"א כפי שבארו את דבריו לעיל, אין בשינוי כל דופי, וכל זה מכלל מה שאמרו "לפי דעתו של רואה" (כאמור לעיל, אין שום ספק שלא הצל"ח ולא רח"נ הבינו כך, אבל אני שואל רק לפי ההבנה ההיא). לכן, לדידיה אין מה להלין על רח"נ גם אם שינה מן הנהוג. לענין המנהג במידות האורך (וגם לענין השאלה ההיסטורית מה היו השיעורים בזמן חז"ל) יש ראיות לכאן ולכאן, כמבואר במלקטי זמננו (אגב, לענ"ד בנושא מידות האורך ההוכחות ממדידות ספציפיות רעועות יותר, כי הפער בין שני השיעורים אינו כה גדול, ואפשר שבזמנים קודמים לא תמיד דקדקו עד כדי כך).
שותיה דמר לא ידענא.ברזילי כתב:ב. גם האמירה ששיעור האמות הוא העיקרי (לקביעת שיעורי נפח) אינה מובנת לי כלל -- אאל"ט המקור היחיד להצמדת שיעורי הנפח לשיעורי האורך הוא מימרא דרב חסדא בפסחים (שנחלקו עליה בירושלמי), שאיננה מזכירה לא אמה ולא טפח אלא אצבעות, ואיננה נלמדת משום פסוק (אגב, הצל"ח כותב להדיא שאין שום העדפה לשיעור רביעית ע"פ אצבעות לעומת השיעור בביצים, והסיבה שהכריע שהתקטנו הביצים ולא להפך היא מטעם אחר לגמרי).
1. לא הזכרתי בכלל את הרעיון של גרינפילד, וגם אינני חושב שהוא שייך לדיון כאןסכינא חריפא כתב:ברזילי כתב:ב. לפי החזו"א כפי שבארו את דבריו לעיל, אין בשינוי כל דופי, וכל זה מכלל מה שאמרו "לפי דעתו של רואה" (כאמור לעיל, אין שום ספק שלא הצל"ח ולא רח"נ הבינו כך, אבל אני שואל רק לפי ההבנה ההיא). לכן, לדידיה אין מה להלין על רח"נ גם אם שינה מן הנהוג. לענין המנהג במידות האורך (וגם לענין השאלה ההיסטורית מה היו השיעורים בזמן חז"ל) יש ראיות לכאן ולכאן, כמבואר במלקטי זמננו (אגב, לענ"ד בנושא מידות האורך ההוכחות ממדידות ספציפיות רעועות יותר, כי הפער בין שני השיעורים אינו כה גדול, ואפשר שבזמנים קודמים לא תמיד דקדקו עד כדי כך).
הטענה כאילו שיעור אצבע נמדד בעובי האצבע ולא ברוחבה אין לה על מה לסמוך, שיעור הרח"נ נסתר מכו"כ ראיות הסטוריות, ולמה לא נלין עליו?
סכינא חריפא כתב:מידות הנפח אשר נקבעו למידת הלח אינם יכולות להמדד בביצה עגלגלה ולכן נמדדות באצבעיים ותל"מ.ברזילי כתב: רביעית, כשמה, היא רביעית הלוג, היינו ביצה וחצי.
להפך, האמות שלנו דווקא מתאימות לשיעור רח"נ, רק האצבעות עבות יותר בדרך כלל. מכל מקום, החזו"א תלה את הדבר במה שאמות והטפחים נזכרו בפסוק. על זה יש להעיר (א) לא נזכרו בפסוק אמות וטפחים בענין מידות הנפח, ומאידך הל"מ שמידות הנפח נמדדות בזיתים, רביעית וכדומה (ב) אצבעות לא נזכרו בכלל בפסוק, ומניין שדווקא יחס אצבע לטפח צריך להיות קבוע אבל לא יחס משקל השעורים לסלעים (ג) ועיקר - פשטות הסוגיא בפסחים היא כנ"ל שרב חסדא נותן דרך פרקטית לשער רביעית, אחת מני כמה שהוזכרו שם, ולא מחדש הלכה של הגדרת השיעורים. כפי שהזכרתי, גם הצל"ח לא הניח בשום מקום ששיעור האצבעות חשוב יותר, אלא להפך - אמר שצריך לברר מי מהם השתנה ולכן הכריע מכח הנחה על ירידת הדורות.רואה והוא מצעק כתב:שותיה דמר לא ידענא.ברזילי כתב:ב. גם האמירה ששיעור האמות הוא העיקרי (לקביעת שיעורי נפח) אינה מובנת לי כלל -- אאל"ט המקור היחיד להצמדת שיעורי הנפח לשיעורי האורך הוא מימרא דרב חסדא בפסחים (שנחלקו עליה בירושלמי), שאיננה מזכירה לא אמה ולא טפח אלא אצבעות, ואיננה נלמדת משום פסוק (אגב, הצל"ח כותב להדיא שאין שום העדפה לשיעור רביעית ע"פ אצבעות לעומת השיעור בביצים, והסיבה שהכריע שהתקטנו הביצים ולא להפך היא מטעם אחר לגמרי).
רב חסדא נותן את מידות הרביעית באצבעות והבין מזה החזו"א שהרביעית תלוי באצבעות ולא להיפך. כת"ר יכול לחלוק על החזו"א או להסכים איתו, אבל נשגב מבינתי פשר הטענה שזה רק מימרא אחת של רב חסדא.
גם מ"ש שרב חסדא לא הזכיר אמות בעניותי לא ירדתי לעומק דעתך הן ההוכחה מרב חסדא אינה דוקא על האמות אלא על שיעורי האורך בכללם שהם עיקריים ביחס לשיעורי הנפח כי שיעור הנפח הוגדר במידות האורך (גם האצבעות שלנו אינן מתאימות לשיעור הגרח"נ ולא רק האמות).
ברזילי כתב:השאלה איך לשער בביצה עגלגלה היא אכן טובה, אבל התשובה כבר ניתנה במשנה כלים ותוספתא נזיר, הרבה לפני רב חסדא - מכניסים את הביצה לכלי מלא מים ומשערים את הנפח (אגב, להוו"א שלך, כיצד תפרש שיעור כזית, שלא נמסר לנו מידתו באצבעות, איך ניתן לשער בזית סגלגל?)
???.שיעורי הנפח (בלח עכ"פ) הם מערכת אחת של ביצה-לוג-קב-סאה (מערכות דומות שמשו בעולם העתיק, גם אם בשמות אחרים; כמעט תמיד מידות הנפח העתיקות היו מנותקות מן המערכת של מידות האורך, וכפי שזה עד היום המקומות שלא אמצו את השיטה המטרית, למשל בארה"ב).
מה ענין גרינפילד לכאן?ברזילי כתב:לא הזכרתי בכלל את הרעיון של גרינפילד, וגם אינני חושב שהוא שייך לדיון כאן
גם לא נכנסתי בכלל לדון על עצם הראיות ההיסטוריות, אלא לומר שאם כפי שנטען כאן (מה שלדעתי אינו כן) יכול כל בי"ד לשנות את השיעורים ללא שום קשר למציאות ההיסטורית, כל הראיות ההיסטוריות אינן רלבנטיות
.
דרכו של החזו"א ליישב הסתירה היא שהגאונים נתנו סימן לדעת כמה הוא שיעור פדיון הבן לפי משקל השעורים, ותקנתם זו עוקרת דין תורה, כי לפיה גם אם יתקטנו גרגרי השעורה יש להמשיך ולמדוד לפיהם ולא להתחשב בשיעור הכתוב בתורה של חמשה סלעים.
ולשם כך צריך לחדש שיש בכח הגאונים לתקן שיעור חדש של פה"ב כנגד המפורש בפסוק,
אינני יודע למה התורה לא נתנו שיעור נפח שבנוי על מידות האורך, אבל זו שאלה על ההל"מ. רק אציין שוב, שבכל מערכות המידות בעולם העתיק (וגם אחר כך, עד שהגיעה השיטה המטרית) שיעורי הנפח היו מנותקים משיעורי האורך, וכנ"ל.סכינא חריפא כתב:ברזילי כתב:השאלה איך לשער בביצה עגלגלה היא אכן טובה, אבל התשובה כבר ניתנה במשנה כלים ותוספתא נזיר, הרבה לפני רב חסדא - מכניסים את הביצה לכלי מלא מים ומשערים את הנפח (אגב, להוו"א שלך, כיצד תפרש שיעור כזית, שלא נמסר לנו מידתו באצבעות, איך ניתן לשער בזית סגלגל?)
לכן באוכלים משערים בכזית כיון שאפשר לקבצם בצורת ביצה ומשקין באצבעות [ואפשר ע"ד השערה שהשיעור הקטן ביותר של אוכל היה זית ושל משקים היה רביעית ולכן בשיעורי התורה בדר"כ לח ברביעית ואילו יבש בכזית].
איך אפשר לומר שהמדידה הרגילה של משקים זה ע"י ביצה וכלי של מים? נשמע לכת"ר הגיוני? אדרבה אנחנו רואים בנזיר שנתנה תורה שיעור כזה שהעסק מסתבך, למה לא נתנו שיעור של אצבעות?
כל המדות ההלו הן מדות ללח. אם בכלל "בחרו" בשיעור ביצה (כלומר שהוא מדברי חכמים ולא מסיני), קרוב יותר לומר שבחרו שיעור שנהג בזמנם בעולם מסביבםסכינא חריפא כתב:???.שיעורי הנפח (בלח עכ"פ) הם מערכת אחת של ביצה-לוג-קב-סאה (מערכות דומות שמשו בעולם העתיק, גם אם בשמות אחרים; כמעט תמיד מידות הנפח העתיקות היו מנותקות מן המערכת של מידות האורך, וכפי שזה עד היום המקומות שלא אמצו את השיטה המטרית, למשל בארה"ב).
מה הקשר? כאן כל מה שבחרו ביצה זה בגלל הנוחיות שלה ליבש ולא ללח.
מה ענין גרינפילד לכאן באמת לא ידעתי. הזכרת שאגודל לא נמדד בעובי האצבע, ללא שום קשר לדיון, ועל זה אמרתי שאינני מבין כיצד זה קשור. אם הסכמנו שאין קשר, מה טוב. החלוקה שעשית בין החזו"א לגרח"נ פשטנית מדי. עוד לפני הדיון במידות הנפח, החזו"א מתעלם משיעור האמה המציאותי (ומעדיף את שיעור האצבע המציאותי) והגרח"נ להפך. דומני שההבדל ביניהם נובע מהבדל אחר בהנחות היסוד.סכינא חריפא כתב:מה ענין גרינפילד לכאן?ברזילי כתב:לא הזכרתי בכלל את הרעיון של גרינפילד, וגם אינני חושב שהוא שייך לדיון כאן
גם לא נכנסתי בכלל לדון על עצם הראיות ההיסטוריות, אלא לומר שאם כפי שנטען כאן (מה שלדעתי אינו כן) יכול כל בי"ד לשנות את השיעורים ללא שום קשר למציאות ההיסטורית, כל הראיות ההיסטוריות אינן רלבנטיות
.
הטענה היא שלהבדיל מהחזו"א שהכיר בבעיה ובסתירה ותירצה בדרך למדנית שעפ"י דבריו יש נטיה מסוימת מהמנהג, הגרח"נ התעלם ממנה והמציא שיטה חדשה בעצם, ולכן יש הבדל ברור ביניהם.
ברזילי כתב:אינני יודע למה התורה לא נתנו שיעור נפח שבנוי על מידות האורך, אבל זו שאלה על ההל"מ. רק אציין שוב, שבכל מערכות המידות בעולם העתיק (וגם אחר כך, עד שהגיעה השיטה המטרית) שיעורי הנפח היו מנותקים משיעורי האורך, וכנ"ל.
ברזילי כתב:כל המדות ההלו הן מדות ללח. אם בכלל "בחרו" בשיעור ביצה (כלומר שהוא מדברי חכמים ולא מסיני), קרוב יותר לומר שבחרו שיעור שנהג בזמנם בעולם מסביבם
אוצר החכמה כתב:אפשר להגיד מה שרוצים על החזו"א והכל יבא על מקומו. אבל החזון איש הוא לא גאון עלום שאין אנו יודעים דעתו. החזון איש כתב דבריו בבירור בספרו ומה אפשר לעשות שפירש שם במפורש ששיעור ביצה וכזית הם מחושבים ע"פ אצבעות ולפי מידת חזו"א
אפשר לשנות את הטרמינולוגיה, אבל בסופו של דבר החזו"א נדרש לומר שהגאונים תקנו\חדשו\אמרו שאפשר לפדות את הבן בכסף השוקל בערך שלשה שקלים של תורה, כשבפסוק כתוב חמשה. ביתר פירוט -- בכחם לומר שמעתה ועד עולם יוצמד שיעור פדיון הבן למשקל השעורות, גם אם נדע בודאי שהיחס השתנה (ועל זה שאלתי למה לא נצמיד את שיעור פה"ב לשער הלירה שציטט החזו"א). אתה צודק שהוא אומר שלדעתו, יש בידם לעשות כן, וזה בכלל "דעתו של רואה", אבל עכ"פ ברור שיש כאן חידוש גדול, שנדרש לו מכח הדחק, ואין זה נכון להציג את זה כאילו מבחינתו של החזו"א אין כאן כל קושי. על זה אמרתי שלכאורה נראה שחידוש קטן יותר פותר את כל הבעיות בדרך פשוטה יותר.אוצר החכמה כתב:דרכו של החזו"א ליישב הסתירה היא שהגאונים נתנו סימן לדעת כמה הוא שיעור פדיון הבן לפי משקל השעורים, ותקנתם זו עוקרת דין תורה, כי לפיה גם אם יתקטנו גרגרי השעורה יש להמשיך ולמדוד לפיהם ולא להתחשב בשיעור הכתוב בתורה של חמשה סלעים.ולשם כך צריך לחדש שיש בכח הגאונים לתקן שיעור חדש של פה"ב כנגד המפורש בפסוק,
אני לא מצליח להבין את ההתעקשות לטעון את זה על החזון איש. החזון איש מבאר את דעתו שזה קשור לדעתו של רואה (וגם מסביר איך יוצא לו מזה שהגאונים יכלו לקבוע שיעור). כמובן שאפשר לחלוק על החזו"א, אבל אי אפשר לומר שלפי החזו"א הגאונים תקנו משהו נגד המפורש בפסוק או עקרו דין דאורייתא, כשהחזון איש לא אמר את זה.
לא יודע אם הבנתי כלפי מה הדברים אמורים, אבל מה שכתבתי שי"א שעיקר דעתו של החזו"א לדינא בשיעור כזית הייתה שלא לשער לפי חשבון האצבעות מכוון (בין השאר) לעדויות על מנהגו למעשה בכזית מצה, שהיה קטן בהרבה מחשבון האצבעות
כת"ר בטוח בזה? לי נדמה שקראתי שהאמות שלנו מתאימות לאמה בת חמישה חזו"א.ברזילי כתב:להפך, האמות שלנו דווקא מתאימות לשיעור רח"נ, רק האצבעות עבות יותר בדרך כלל.
סכינא חריפא כתב:ברזילי כתב:אינני יודע למה התורה לא נתנו שיעור נפח שבנוי על מידות האורך, אבל זו שאלה על ההל"מ. רק אציין שוב, שבכל מערכות המידות בעולם העתיק (וגם אחר כך, עד שהגיעה השיטה המטרית) שיעורי הנפח היו מנותקים משיעורי האורך, וכנ"ל.ברזילי כתב:כל המדות ההלו הן מדות ללח. אם בכלל "בחרו" בשיעור ביצה (כלומר שהוא מדברי חכמים ולא מסיני), קרוב יותר לומר שבחרו שיעור שנהג בזמנם בעולם מסביבם
א. לא אני אומר שבחרו בזית וביצה כי הם מצויים אלא הגאונים.
ב. כמו שראשו ורובו הפך לז' טפחים ועינו של רואה הפך לעשרים אמה כך גם זה.
ג. אין כאן קביעה מוחלטת בעצם אלא אחר שנקבע השיעור במידות הרגילות והנהוגות, זה כל מהותה של שיטת החזו"א, השיעורים מטבעם לא מדוייקים, ולכן לח נקבע באצבעות ויבש בזיתים.
לא הבנתי מה ענה לי כת"ר שבכל העולם העתיק לא היה חפיפה במידות, אחר שהיחידה הבסיסית שלנו היא ביצה שמהותה ביבש, בכל העולם העתיק היה כך?
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי איך אתה פותר את הבעייה של העובדה שהגאונים הצמידו את משקל הכסף לשעורה בדרך יותר פשוטה.
רואה והוא מצעק כתב:אינני יודע למה הרה"ג ברזילי אומר ושונה ומשלש שניתנה הלמ"מ לשער בזיתים ומנין לו זאת, ודאי החזו"א סובר שההלכה ניתנה בשיעורי אורך ע"פ דברי רב חסדא בפסחים, והפסוק שרוב שיעוריה כזיתים אסמכתא הוא.
גם מ"ש הרה"ג הנ"ל שרב חסדא רק בא להשמיע לנו כיצד לשער וכמימרות אחרות שיש שם בסוגיא זה פירוש משל עצמו, ואדרבה מלשון רב חסדא יש לדייק שבא לומר דבר שונה כי במימרות האחרות שם נאמרו כלים שבהם היו משערים אבל רב חסדא אומר רביעית של תורה אצבעים על אצבעים וכו' ולא נקט לשון שמשערים בכך ופשטות לשונו משמע שזוהי הרביעית.כת"ר בטוח בזה? לי נדמה שקראתי שהאמות שלנו מתאימות לאמה בת חמישה חזו"א.ברזילי כתב:להפך, האמות שלנו דווקא מתאימות לשיעור רח"נ, רק האצבעות עבות יותר בדרך כלל.
מה זאת אומרת? זה נגד החשבון של רב חסדא!ברזילי כתב:אם כבר משתמשים בתירוצים כאלה, נאמר שמקוה הוא אמה על אמה על שלש באמות בנות חמשה טפחים ובלצ"ג
המשנ"ב (רעא) מתייחס לשיעור רביעית הקטן כ"מנהג העולם" (אף שהוא אומר שנכון להחמיר בקידוש דאורייתא, וגם לשון זו "נכון להחמיר" אינה לשון של עיקר הדין)מתעמק כתב:ג) כו"ע מודים שעד מדידת הנוב"י רווח בכל העולם שיעור הקטן, ואף הנוב"י מדגיש זאת ששיעורו של התויו"ט הוא בשיעור הקטן וכו'. כמו כן נראה ברור שאחר התעוררות הנוב"י קבלו רוב ישראל שני השיעורים לחומרא. וממילא נשאר לשער (בדעתו של רואה) איזה שיעור קבעו כעיקר ואיזה כחומרה (שהיא מדה טובה). וזו הסיבה שהשיעורים נקראו על שם החזו"א והגראח"נ, אף שמחלוקת זו קדמה להם, כי הם היו הראשונים שהתחילו לקבוע שיעור אחד לקולא ולחומרא. החזו"א הבחין ששיעור הגדול היה נהוג ברוסיא וליטא כעיקר הדין הן לקולא והן לחומרא, לעומת זאת רצה הגראח"נ לחדש שהעיקר כשיעור הקטן, וכנראה שלא היה לו מסורת רצופה בזה לשיעורי האורך, רק לשיעורי הנפח, אלא ששיחזר בכח מדידות ובכח השוואה למסורה במדת הנפח (שיעור חלה בירושלים, ראה לדוגמא דבריו בשיעורי ציון סימן יז אות 1 בד"ה ודבריו), שזו השיעור העיקרי.
אתה צודק, אבל כך כותב הראב"ן (שגם האצבעות של רב חסדא מוקטנות בשתות מלבר) וכך מיושבת הסתירה מן הירושלמי - הובאו דבריו בספרו של וייס פרק צ"א (ודומני שהוא בעל התגלית)סמבטיון כתב:מה זאת אומרת? זה נגד החשבון של רב חסדא!ברזילי כתב:אם כבר משתמשים בתירוצים כאלה, נאמר שמקוה הוא אמה על אמה על שלש באמות בנות חמשה טפחים ובלצ"ג
א. מה אכפ"ל סוף סוף כל שכן הוא שהשיעורים אינם אמורים להיות מדויקים, ולכן בלח משערים באצבעותברזילי כתב:א. אינני זוכר את לשונם של הגאונים, ואינה לפני כעת, אבל נדמה שאפשר לפרשה גם על ההל"מ (שנתנה תורה שיעור בדברים המצויים תמיד)
ב-ג. לא בטוח שהבנתי. רצונך לומר שהשיעורים מהל"מ אינם כזית וכביצה אלא שיעורים טבעיים יותר שהוגדרו אר אח"כ ? אולי, אבל כמדומני שאין זו פשטות הגמ'.
אינני מסכים להנחה שלך שביצה היא מידה שמהותה ביבש. המערכת ביצה-לוג-קב-סאה משמשת למידות הלח (אגב, אתה כנראה מדמיין חתיכת אוכל שמכווצים לצורה של ביצה, אבל תחשוב על האפשרות של ביצה חיה ששופכים לכוס כדי לקבל מושג על נפח ביצה, וזה עוד לפני המשנה והתוספתא שמציעות שיטות מדוייקות יותר).
מ"מ, מה שכתבתי הוא שההערה שלך, שהיינו מצפים שמידות הנפח תהיינה, באופן טבעי, מקושרות למידות האורך (למשל, שמידת הנפח הבסיסית תהיה אצבע על אצבע על אצבע), אמנם נראית טבעית לפי מושגי זמננו ומקומנו, אבל לאורך כל ההיסטוריה הן בעולם העתיק והן לאחר מכן, לא היתה זיקה בין מערכת מידות הנפח (בלח וביבש) למערכת מידות האורך. יתרה מזו, גם היום אזרח אמריקאי מן השורה לא יודע לומר כמה אונקיות יש בקוביה של אינץ' על אינץ' על אינץ'. ומזה למדנו שההנחה הבסיסית שלך כאילו ברור שבאופן טבעי תוגדרנה מידות נפח באמצעות מידות האורך היא אנאכרוניסטית ואין לה על מה שתסמוך.
על מה כבודו מדבר? הנה כל הדף המדובר (באדיבות אוצה"ח).ברזילי כתב:אמנם, הגמרא בפסחים שואלת כיצד לשער רביעית בדיוק, ומציעה כמה פתרונות (שאחד מהם הוא של רב חסדא) -- זה לא משנה את העובדה שמערכת המידות עצמה נקבעה בלי התיחסות למערכת מידות האורך (וכמ"ש לעיל, רחוק מאד בעיני לומר שמימרא דרב חסדא היא הל"מ, מהטעמים שנזכרו לעיל). אדרבא, מגמרא זו ניתן להבין שהמדידה באצבעות לא הייתה דרך המדידה הרגילה שבה השתמשו לקנות ולמכור בשוק ולכל שאר הצרכים, אלא רעיון ייחודי למדוד באופן שאינו רגיל.
דף קט ע"א
קליות ואגוזין בערב פסח כדי שלא ישנו וישאלו אמרו עליו על רבי עקיבא שהיה מחלק קליות ואגוזין לתינוקות בערב פסח כדי שלא ישנו וישאלו תניא רבי אליעזר אומר חוטפין מצות בלילי פסחים בשביל תינוקות שלא ישנו תניא אמרו עליו על ר' עקיבא מימיו לא אמר הגיע עת לעמוד בבהמ"ד חוץ מערבי פסחים וערב יום הכפורים בע"פ בשביל תינוקות כדי שלא ישנו וערב יוה"כ כדי שיאכילו את בניהם ת"ר חייב אדם לשמח בניו ובני ביתו ברגל שנא' ושמחת בחגך במה משמחם ביין רבי יהודה אומר אנשים בראוי להם ונשים בראוי להן אנשים בראוי להם ביין ונשים במאי תני רב יוסף בבבל בבגדי צבעונין בארץ ישראל בבגדי פשתן מגוהצין תניא רבי יהודה בן בתירא אומר בזמן שבית המקדש קיים אין שמחה אלא בבשר שנאמר וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת לפני ה' אלהיך ועכשיו שאין בית המקדש קיים אין שמחה אלא ביין שנאמר ויין ישמח לבב אנוש אמר רבי יצחק קסתא דמוריסא דהוה בציפורי היא הות כמין לוגא דמקדשא ובה משערין רביעית של פסח אמר רבי יוחנן תמנייתא קדמייתא דהוה בטבריא הות יתירה על דא ריבעא ובה משערין רביעית של פסח א"ר חסדא רביעית של תורה אצבעים על אצבעים ברום אצבעים וחצי אצבע וחומש אצבע כדתניא ורחץ במים את כל בשרו שלא יהא דבר חוצץ בין בשרו למים במים במי מקוה את כל בשרו מים שכל גופו עולה בהן וכמה הן
דף קט ע"ב
אמה על אמה ברום שלש אמות ושיערו חכמים שיעור מי מקוה ארבעים סאה אמר רב אשי אמר לי רבין בר חיננא שולחן של מקדש של פרקים הוה דאי ס"ד הדוקי הוה מיהדק אמתא באמתא היכי מטבליה מאי קושיא דילמא בים שעשה שלמה הוה מטביל ליה דתני ר' חייא ים שעשה שלמה מחזיק מאה וחמשים מקוה טהרה: ולא יפחתו לו מארבעה: היכי מתקני רבנן מידי דאתי בה לידי סכנה והתניא לא יאכל אדם תרי ולא ישתה תרי ולא יקנח תרי ולא יעשה צרכיו תרי אמר רב נחמן אמר קרא ליל שמורים ליל המשומר ובא מן המזיקין רבא אמר כוס של ברכה מצטרף לטובה ואינו מצטרף לרעה רבינא אמר ארבעה כסי תקינו רבנן דרך חירות כל חד וחד
(1)ר' יצחק ור' יוחנן לא נותנים דרך לשער אלא מספרים מה שהיה בעבר.ברזילי כתב:(1) אמר רבי יצחק קסתא דמוריסא דהוה בציפורי היא הות כמין לוגא דמקדשא ובה משערין רביעית של פסח
(2) אמר רבי יוחנן תמנייתא קדמייתא דהוה בטבריא הות יתירה על דא ריבעא ובה משערין רביעית של פסח
(3) א"ר חסדא רביעית של תורה אצבעים על אצבעים ברום אצבעים וחצי אצבע וחומש אצבע
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 477 אורחים