גימפעל כתב:בן_אליעזר כתב:למי שלא בקי בדבר, האם יכולים הידענים (ו/או אלו שקראו המאמר בתוך הקובץ), להרחיב על כותרת המאמר (ותוכנו במקור הדברים, מדרש או ש"ס היאך שיהי') של הרב יא"ז מיללער שב"בית הוועד" ?
בתודה מראש
על האמורא רבי אילא.
מפתיחת המאמר:
בספרות חז"ל מוזכר פעמים רבות האמורא רבי אילא, הוא רבי אלעאי תלמידו של רבי יוחנן. אלא שבהרבה משמועותיו לא שפר מזלו, ומאמריו נתלו בלא יודעים בחכמים אחרים. הסיבה העיקרית לשיבושים אלה היא הלשון הקצרה של חכמי התלמוד הירושלמי, שבעקבות כך לא נקרא רבי אלעאי תמיד בשמו המלא, כי אם 'רבי לָא', או באופנים דומים. הכתיב המקוצר גרם לשיבושים וחילופים. גורמים אחרים שתרמו אף הם ל'גזילת' מאמריו ואזכוריו של רבי אלעאי, הם בייחוד חילופים מחמת אותיות הדומות או פענוחים מוטעים. גם כמה ממאמריו שנשארו על שמו של רבי אלעאי, באו מחברים ותלו קצתם ברבי אלעאי התנא, אביו של רבי יהודה. ויש מי שתלה את מה ששייך אולי לרבי אילא האמורא, באילא דיבנה המוזכר במשנה.
במאמר הנוכחי ארחיב את הדיבור, ברצות ה', בעיקר בסוגיית הטעויות שנתהוו אצל מחברים שונים, ביניהם גדולי עולם, בהבנת דברי הירושלמי, בעקבות קיצור השם רבי אלעאי בלישנא קלילא: 'רבי לָא', ואגב כך אעיר גם על מקומות שחלו בהם ידי סופרים ומגיהים, עד שנעקר מהם, ביודעים ובלא יודעים, שמו של רבי אילא וקיצוריו.