איש_ספר כתב:שאלה טובה.
הסברנו לרב ביטון שכיום כל (!) ספרי האדר"ת הנדפסים, מצוים באוצר החכמה, למעט ספר זה, וביקשנו את רשותו המיוחדת להכניס גם ספר זה (שלולי שנמצא בתכנת חיפוש שימושו מוגבל מאד) והוא נהג בנו טובת עין ונתן את רשותו.
[רוב ספריו של האדר"ת לא נערכו בעריכה מושלמת ע"מ להביאם לדפוס, ומשום כך פעמים הרבה שדבריו הנפלאים בענין אחד מפוזרים בכמה מקומות, ומשלימים זא"ז. משכך חשיבות יתירה נודעת לעובדת המצאותם כולם באוצר, על אפשריות החיפוש שבו]
ספר אחד עדין נחסר מן האוצר והוא סדר אליהו - יומנו של האדר"ת שי"ל לראשונה ע"י מוסד הרב קוק ושוב לאחרונה ע"י המשפחה. זו השניה תכנס בזמן הקרוב.
בשאלת ייעודו של הספר: נכון הוא שהאדר"ת לא כתב בשום מקום שהוא מיועד למשפחתו בלבד (אך ייתכן שקביעה זו מבוססת על כך שהוא חישב להכליל בספרו, כפי שכתב בראש הספר, גם "את אשר אצוה לבניי אחרי"). אבל הוא גם לא כתב בשום מקום שהוא מיועד לציבור הרחב. האדר"ת כידוע הירבה מאד לכתוב, ומיעט להדפיס, ואף אם חישב מראש להוציא לאור את היומן/תולדות, אפשרי בהחלט שהיה עובר עליו ומקצץ בעצמו חלקים רבים, מסיבות כאלה ואחרות. מהבחינה הזו באמת קשה מאד לעמוד למפרע על כוונת המחבר.
ובהקשר זה, היה מעניין ביותר אילו היה ניתן לראות את כתב היד: האם ישנן מחיקות, תיקונים והוספות לאחר זמן, או שהכל כתוב בקולמוס ראשון בלי שום שינויים למיניהם. יש לכך חשיבות גדולה כדי להעריך את משקל הדברים ואופן כתיבתם.
תוך כדי דיבור כתב:זו שאלה רטורית?
מדובר כמובן בסוגיה עקרונית ואינה נוגעת רק או דווקא לסדר אליהו. אני מניח שנישאר חלוקים... (אני מניח גם שאתה מזדהה עם הערת הגרדצ"ה שיש להשמיט מהגהות החשק שלמה את מה שטעה וכו'. ואגב לכאורה הייתי יכול להתכסות באיצטלא של דברי החזו"א המפורסמים על הדרך שגם בהם יש להכיר את גדולינו. אלא דלאו רק מטעמיה).
בכל אופן כדי שלא ישארו הדברים סתומים אעתיק ממקום אחר, ודוקא דברים הנוטים אליך.בשאלת ייעודו של הספר: נכון הוא שהאדר"ת לא כתב בשום מקום שהוא מיועד למשפחתו בלבד (אך ייתכן שקביעה זו מבוססת על כך שהוא חישב להכליל בספרו, כפי שכתב בראש הספר, גם "את אשר אצוה לבניי אחרי"). אבל הוא גם לא כתב בשום מקום שהוא מיועד לציבור הרחב. האדר"ת כידוע הירבה מאד לכתוב, ומיעט להדפיס, ואף אם חישב מראש להוציא לאור את היומן/תולדות, אפשרי בהחלט שהיה עובר עליו ומקצץ בעצמו חלקים רבים, מסיבות כאלה ואחרות. מהבחינה הזו באמת קשה מאד לעמוד למפרע על כוונת המחבר.
ובהקשר זה, היה מעניין ביותר אילו היה ניתן לראות את כתב היד: האם ישנן מחיקות, תיקונים והוספות לאחר זמן, או שהכל כתוב בקולמוס ראשון בלי שום שינויים למיניהם. יש לכך חשיבות גדולה כדי להעריך את משקל הדברים ואופן כתיבתם.
איש_ספר כתב:נעלה מכל ספק שהמחבר לא התכון להביא את החיבור לבית הדפוס ובטח ובטח שלא באופן זה. ואם רצונך להכיר טיבו אינך יכול לעשות זאת תוך פרסום מכתביו המוצנעים שלא לדעתו. וענין השמטת טעויות מתוך ספרים שפרסמו מחברים, אינו ענין לכאן במחילה.
איש_ספר כתב:האם כל השערה ותהיה מבוססת ככל שתהיה יסודה בגאווה? אם אמצא את פנקסך ורשימותיך ואעלם לכאן, אטעה בשיקול הדעת בלבד? חשבתי שהזכרת שמו של הרב נריה תמתן מי שחושב להפוך את הנושא למין תסמונת צנזורה חרדית. אין שום ספק בעולם שלא היתה לו כונה לפרסם את קלון אמו החורגת, מחותנים רמאים, או סכסוכים עם אנשים שהוא השלים איתם ברבות השנים. הייתי מוסיף כאן, בפרט למי שמכיר בטיבו של האדר"ת ונפשו הטהורה, אך חוששני שאאשם בגאוה.
איש_ספר כתב:כתבתי בפרט למי שמכיר וכו' אבל בודאי שגם מי שלא, מסוגל להיות שותף לדעתי אא"כ הוא ספוג מרירות, נחיתות ועודף של גסות רוח.
אכשר דרא כתב:איש_ספר כתב:האם כל השערה ותהיה מבוססת ככל שתהיה יסודה בגאווה? אם אמצא את פנקסך ורשימותיך ואעלם לכאן, אטעה בשיקול הדעת בלבד? חשבתי שהזכרת שמו של הרב נריה תמתן מי שחושב להפוך את הנושא למין תסמונת צנזורה חרדית. אין שום ספק בעולם שלא היתה לו כונה לפרסם את קלון אמו החורגת, מחותנים רמאים, או סכסוכים עם אנשים שהוא השלים איתם ברבות השנים. הייתי מוסיף כאן, בפרט למי שמכיר בטיבו של האדר"ת ונפשו הטהורה, אך חוששני שאאשם בגאוה.
הגאווה אינה בהשערה עצמה, אלא בקביעת מעשה בעקבותיה. הרי מדובר במאה חיבורים לפחות, החל מרשימות וכלה בחיבורים העומדים באמצע כתיבתם. לא מדובר בספרים שניכר עליהם שיועדו להדפסה, וכעין כל רשימותיו של הגאון רצ"פ פרנק (והדיון בהחלט שייך גם בנוגע לספריו). כיצד אפוא ניתן להחליט מה ניתן להדפיס ומה לא? האם תחושותינו הדלות בלבד תספקנה לכך? ואם מוחלט וגמור אצלך שקלון אמו החורגת הוא קו אדום שאין לעוברו, הרי לא היית מדפיס מחצית מספרי ר' יעקב עמדין שהדפיס בעצמו! ולבטח החכמים תכ"ד וגלילי ובתוך הגולה ימצאו תיכף עוד מחברים שהטילו דופי באמם החורגת. אכן כי כן, היומרה הפסולה "להכיר בטיב נפשו של האדר"ת" היא היא "הגאווה המביאה לידי רדיפות ממון להשתרר על בני אדם" (אורחות צדיקים שער הגאווה), ובמקרה שלנו לידי התערבות ברגל גסה בחיבוריהם ובשיקוליהם של ראשונים כמלאכים, שאין לנו כל השגה בדעתם ובשיקוליהם.
ומוטב שתציץ בלינק שצרפתי להודעתי הקודמת.
איש_ספר כתב:רוב ספריו של האדר"ת לא נערכו בעריכה מושלמת ע"מ להביאם לדפוס, ומשום כך פעמים הרבה שדבריו הנפלאים בענין אחד מפוזרים בכמה מקומות, ומשלימים זא"ז. משכך חשיבות יתירה נודעת לעובדת המצאותם כולם באוצר, על אפשריות החיפוש שבו.
אכשר דרא כתב:איש_ספר כתב:רוב ספריו של האדר"ת לא נערכו בעריכה מושלמת ע"מ להביאם לדפוס, ומשום כך פעמים הרבה שדבריו הנפלאים בענין אחד מפוזרים בכמה מקומות, ומשלימים זא"ז. משכך חשיבות יתירה נודעת לעובדת המצאותם כולם באוצר, על אפשריות החיפוש שבו.
אכשר דרא כתב:הרי מדובר במאה חיבורים לפחות, החל מרשימות וכלה בחיבורים העומדים באמצע כתיבתם. לא מדובר בספרים שניכר עליהם שיועדו להדפסה, וכעין כל רשימותיו של הגאון רצ"פ פרנק (והדיון בהחלט שייך גם בנוגע לספריו).
אלון גורן כתב:התשובה היא כן רבתי!!!
אלון גורן כתב:השאלה ה'נורא' פשוטה היא: כל זמן שלא ידעת את התשובה לשאלתך הנורא פשוטה, האיך העזת להכפיש ולבזות.
וע"ז הערתי שהלה אינו יודע על מה הוא מדבר. הגרצ"פ כתב פתקים פתקים שמהם חצבו חיבורים (נפלאים), ואילו האדר"ת העלה את כל תורתו בחיבורים מיוחדים לכל נושא, כל חיבור כולל שם, שער ופתיחה קבועה ובהחלט אפשר להבין מתוכם שייעד אותם לדפוס במועד כל שהוא (אולי אחרי הגהה או במצבם הנוכחי). ואילו 'פתקים' לא נותרו ממנו אלא בודדים בלבד (וחצי אחוז דלעיל גם הוא גוזמא).אכשר דרא כתב: הרי מדובר במאה חיבורים לפחות, החל מרשימות וכלה בחיבורים העומדים באמצע כתיבתם. לא מדובר בספרים שניכר עליהם שיועדו להדפסה, וכעין כל רשימותיו של הגאון רצ"פ פרנק (והדיון בהחלט שייך גם בנוגע לספריו)
אינו ראוי לתגובה, דבריו לא תורמים מאום לדיון, ומניעיו - לכתוב בצורה נשכנית ובזויה שכזו -עלומים. וצר לי שהשיבותי לו במטבעו ולא אשוב עוד לכסלו.אכשר דרא כתב: אכן כי כן, היומרה הפסולה "להכיר בטיב נפשו של האדר"ת" היא היא "הגאווה המביאה לידי רדיפות ממון להשתרר על בני אדם" (אורחות צדיקים שער הגאווה)
המעיין כתב:לעומת זאת אם יש בידינו כתבים של אחד מגדולי עולם ובהם מוזכרים שמות אנשים בשמם והתייחסויות אישיות אליהם, ויש מקום להסתפק אם ראוי להדפיסם ואם היה היום המחבר אם היה בחפצו להדפיסם, ודאי שיש מקום להמנע. וכי חוקרים אנחנו שס"ל שהפרסום המחקרי מעל לכל? גם מעל האפשרות שיתבזו ת"ח וקרוביהם?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 195 אורחים