זקן ששכח כתב:ספרו של רבינו ישעיה הלוי הורוביץ נתכנה בפיות עמך בית ישראל על פי ראשי תיבות שמו 'שני לוחות הברית' וכינוהו של"ה.
תמה אני אבל, שכן מדוייק בהקדמת הספר שקרא שמו 'לוחות הברית' [לא 'שני לוחות הברית'], ולא פעם אחת אלא פעמיים הודגש דבר זה בהקדמתו.
האם יש הסבר המניח את הדעת מפני מה נשתנה שמו וקוצר?
יאיר כתב:זקן ששכח כתב:ספרו של רבינו ישעיה הלוי הורוביץ נתכנה בפיות עמך בית ישראל על פי ראשי תיבות שמו 'שני לוחות הברית' וכינוהו של"ה.
תמה אני אבל, שכן מדוייק בהקדמת הספר שקרא שמו 'לוחות הברית' [לא 'שני לוחות הברית'], ולא פעם אחת אלא פעמיים הודגש דבר זה בהקדמתו.
האם יש הסבר המניח את הדעת מפני מה נשתנה שמו וקוצר?
התארך התכוונת..
אחרת איך היו קוראים לו?...הל"ה?!
אתנחתא כתב:יש על כך התירוץ המפורסם - אם כי לא ה"מדעי", שיש ספרים שבגלל שקראו לעצמם שם יומרני העם מעצמו לא נהגו לכנות את הספר בשמם המקורי, כמו משנה תורה שקוראים לו יד החזקה או רמב"ם, ותורת משה שנקרא החת"ס וספרי האלשיך שלא נקראו על שמם וכמו כן לוחות הברית. אך כיצד התהווה הדבר זה עדיין תעלומה.
זקן ששכח כתב:יאיר כתב:זקן ששכח כתב:ספרו של רבינו ישעיה הלוי הורוביץ נתכנה בפיות עמך בית ישראל על פי ראשי תיבות שמו 'שני לוחות הברית' וכינוהו של"ה.
תמה אני אבל, שכן מדוייק בהקדמת הספר שקרא שמו 'לוחות הברית' [לא 'שני לוחות הברית'], ולא פעם אחת אלא פעמיים הודגש דבר זה בהקדמתו.
האם יש הסבר המניח את הדעת מפני מה נשתנה שמו וקוצר?
התארך התכוונת..
אחרת איך היו קוראים לו?...הל"ה?!
יאיר, קוצר! במקום לקראו בשמו קוראים לו רק בראשי תיבותיו. אגב, אתה מכיר הרבה ספרים שמכנים אותם בראשי תיבותיהם ולא בשם המפורש?
וטענתך שאם כן יקראו לו ל"ה, לכאורה מה טענה היא, יקראו לו 'לוחות הברית'!
יאיר כתב:ערכתי..עיין.
אוצר החכמה כתב:יש לי דוגמה לעוד ספר שנקרא בר"ת
צל"ח
ונראה לי שההסבר הפשוט הוא שלפעמים כשהראשי תיבות יותר קלים להאמר מאמצים את ביטוי הר"ת
נראה לענד כתב:יסלחו לי הקוראים כי עדיין איני בקי ברזי הכתיבה עדיין, ורציתי לצטט ולהעיר גם בעניין הצל"ח, וצורף הציטוט לתשובתי הקודמת.
בעניין הצל"ח ההסבר פשוט, בראש השער מהדורה ראשונה נכתב באותיות גדולות
צל"ח
ורכב על דבר אמת
ספר
[באותיות בינוניות]
ציון לנפש חיה
על כן ברור שקראוהו בשם לפי האותיות הגדולות ביותר בשער
[אולי המנהל יעלה מהאוצר צילום השער שבראש ח"ב של צל"ח השלם החדש]
אתנחתא כתב:יש על כך התירוץ המפורסם - אם כי לא ה"מדעי", שיש ספרים שבגלל שקראו לעצמם שם יומרני העם מעצמו לא נהגו לכנות את הספר בשמם המקורי, כמו משנה תורה שקוראים לו יד החזקה או רמב"ם, ותורת משה שנקרא החת"ס וספרי האלשיך שלא נקראו על שמם וכמו כן לוחות הברית. אך כיצד התהווה הדבר זה עדיין תעלומה.
יאיר כתב:אולי זה נובע מכך? (לא ברצינות)..
http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15460&BOOKS
http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15462&BOOKS
יאיר כתב:אולי זה נובע מכך? (לא ברצינות)..
http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15460&BOOKS
http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15462&BOOKS
נראה לענד כתב:יסלחו לי הקוראים כי עדיין איני בקי ברזי הכתיבה עדיין, ורציתי לצטט ולהעיר גם בעניין הצל"ח, וצורף הציטוט לתשובתי הקודמת.
בעניין הצל"ח ההסבר פשוט, בראש השער מהדורה ראשונה נכתב באותיות גדולות
צל"ח
ורכב על דבר אמת
ספר
[באותיות בינוניות]
ציון לנפש חיה
על כן ברור שקראוהו בשם לפי האותיות הגדולות ביותר בשער
[אולי המנהל יעלה מהאוצר צילום השער שבראש ח"ב של צל"ח השלם החדש]
אתנחתא כתב:ספרים נוספים, שנקראים בר"ת הם משום מה מפרשי הטור השו"ע האשכנזים, כמו הב"ח (ואולי גם הט"ז, אך בזה יש הוגים השם המלא) ובוודאי הסמ"ע, והש"ך, ובראשונים יש לנו הסמ"ג והסמ"ק. וכמו כן יש לעיין מדוע נקרא המהרש"א כך ולא חידושי אגדות (והביאור של חכמת שלמה לא מתאים לכאן)
זקן ששכח כתב:ממש באגב, ה'עולם' טוענים כי 'מהרש"א' הינו ראשי תיבות של שלמה איידלש, כלומר שלמה בן איידל. אבל כבר טען הרה"ק ר"פ מקאריץ שהיה על קבר אמו של מהרש"א והיה שמה גיטל ולא איידל. אבל האמת היא כפי שהקדים מהרש"א עצמו בספרו וכתב ששמו 'שלמה אליעזר'.
בור ועם הארץ כתב:זקן ששכח כתב:ממש באגב, ה'עולם' טוענים כי 'מהרש"א' הינו ראשי תיבות של שלמה איידלש, כלומר שלמה בן איידל. אבל כבר טען הרה"ק ר"פ מקאריץ שהיה על קבר אמו של מהרש"א והיה שמה גיטל ולא איידל. אבל האמת היא כפי שהקדים מהרש"א עצמו בספרו וכתב ששמו 'שלמה אליעזר'.
ואני אומר שהאמת היא שהוא ר"ת שמואל איידל'ס, והיא חמותו הגבירה שהחזיקתו וישיבתו על שלחנה כמה שנים, ולא אמו. וכך נזכר בכמה מקומות בדו"ח לרע"א: מהר"ש איידלש.
ואגב, גם בדף השער של הש"סין כתוב ר' שמואל אליעזר הלוי איידלש, כך שלא רק טענת העולם.
אוצר החכמה כתב:א. כנראה שמואל ולא שלמה.
ב. עיין כאן ג"כ http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.asp?105807&BOOKS&page=17 ואיני יודע מנין פשוט לר"ר מרגליות שאע"פ שהיה חותם את עצמו כן אין זה ר"ת של מהרש"א
המעיין כתב:על מה יצא הקצף
אין מחלוקת שהיה שמו שמואל אליעזר כמו שכתב בהקדמתו
וגם כבר הביאו למעלה שהיה חותם איידליש ושהרע"א כך כתב את שמו
נשארה השאלה למה נקרא בשם המהרש"א האם ע"ש שמו שמואל אליעזר או על שם כינויו איידליש
ור"פ מקוריץ גם הסתפק בזה כפי הנראה כי לכן כתב שראה קבר אמו וכנראה שלא שמע על עניין חמותו שהחזיקתו.
אז מה כ"כ נורא שיכתוב מאן דהוא שזה ע"ש כינויו .
אע"פ שלדידי תמיה מנין לו לדעת כך או כך וזה נראה ויכוח עקר כל עוד שאין ראיות מוכיחות ע"ז.
בור ועם הארץ כתב: וכך נזכר בכמה מקומות בדו"ח לרע"א: מהר"ש איידלש.
ואגב, גם בדף השער של הש"סין כתוב ר' שמואל אליעזר הלוי איידלש, כך שלא רק טענת העולם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 349 אורחים