הולך בטל כתב:לא הבנתי למה לא דנו בעיקר הסברא שדנוהו הבית דין כשוטה, הרי לא ניכר בו שום מעשה שטות, רק חולשת הגוף כישן שינה עמוקה שאי אפשר לעוררו, וכי משום זה לשוטה יחשב, הרי אין השוטה נידון כשוטה משום שאינו יכול להראות חכמתו אלא משום שעשה בפועל מעשי שטות שמהם נגלה לכל שדעתו משובשת, ואולי דעתו שלימה ומחשבתו סדורה אלא שמחולשת הגוף ושיתוקו אינו יכול לעשות כלום. ואם אכן זהו מצבו, וכל המסמכים הרפואיים שיכחישו זאת מסתבר שאין לסמוך עליהם כעובדה ברורה שהרי כבר היה לעולמים 'צמחים' שהתעוררו אחרי עשרים שנות שינה, ודעתם ברורה וצלולה.
הולך בטל כתב: שהרי כבר היה לעולמים 'צמחים' שהתעוררו אחרי עשרים שנות שינה, ודעתם ברורה וצלולה.
כהן כתב:כעת ראיתי שבדברי הרא"ש בגיטין סו"פ האומר מבואר להדיא שלגבי ציווי הבעל לכתיבה לא מועיל זכין שבסי' כ' ביאר דדוקא לגבי בעל בעינן ציווי שישמעו קולו אבל לגבי האשה אם יהיה אופן שהדבר זכות וכן לגבי האיש לענין הגירושין יועיל משא"כ לגבי הכתיבה יעו"ש דברים ברורים וצע"ג דברי האח' שהובאו בפסה"ד
בד_קודש כתב:לדעתי הענייה, כל אלו אשר כתבו להתווכח עם בי"ד בצפת עשו שגיאה נוראה, כאשר כולם משתמשים בפלטפורמה שלהם ומשחקים בסברות בתוך הפסק דין של הבי"ד בצפת, כל אחד יודע לקרוא פסק דין ולנסות להפריכם, וכבר עמדנו על כמה וכמה דברים עוד לפני שהתפרסמו מכתבי הרבנים וטעמם. – לא ראיתי ולו דיין אחד שיחשוב מחוץ לקופסה, כך שכל המכתבים שלהם עובד כבומרנג ותו לא. וטוב עשה הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א שכתב בשם הגרי"ז ז"ל שאסור להתווכח עמם ויש למחות מבלי להיכנס למשא ומתן.
ברזילי כתב:לדברי הרא"ש שציינת הפנה רממ"פ (בשם רמ"ב). לענ"ד דווקא משם אין כל כך ראיה לשום כיוון, כי הרא"ש רק אומר את הדבר הברור שבגט בעלמא צריך ציווי מפורש של הבעל, וזה פשוט בלא חולק. השאלה היא מדוע. הרא"ש שציינת מפנה לדבריו בענין זה במקום אחר, וכנראה כוונתו לפ"ב סי' כה שם הסביר שהטעם הוא שסתם אשה לאו לגירושין קיימא, וכעין זה כתב בתוס' הרא"ש שצוטט בפסה"ד.
ביחס להסברו זה של הרא"ש, יחד עם שאר לשונות הראשונים כדוגמתו, יש דיון ארוך בפסה"ד, ועוד קודם לכן בקונטרס הארוך והמפורט שבשרידי-אש (שעליו נסמך הפסק), שדן בהבנה המקובלת באחרונים בדברי הרא"ש והרמב"ן ודוחה אותה, ומסקנתו כאן:
http://www.otzar.org/aspcrops/174342_74 ... 362014.asp ששורש הדבר שלא מועילה זכיה בגט הוא משום שאין כאן זכות גמורה (וכך הם מפרשים את הביטוי סתם אשה לאו לגירושין קיימא. אגב, לפלא על רממ"פ שקרא לביאור זה "טעו בדבר הפשוט". יש אמנם מהלך אחר באחרונים, אבל זו לא המצאה מחודשת אלא ביאור שיש לו תקדים בדברי כו"כ פוסקים. כולם טעו בדבר הפשוט? אולי כוונתו רק לרעיון שאפשר להפוך אשה ל"עומדת לגירושין" גם בלי שום סימן מהבעל, אבל לא זה מה שכתב).
כדרך זו נראה שהבינו רעק"א, העויו"ט והחזו"א ועוד שדין ציווי הבעל מסתעף מזה שהגט אינו זכות גמורה (נכון הוא שאחרונים אחרים הבינו אחרת; כמו כן, צודק רממ"פ שבסוף דבריו כותב השרידי אש בענוותו שכל דבריו כתלמיד הדן וכו' וההכרעה מסורה לגדולי הדור (תשי"ז!)), וראה עוד בהיכל יצחק אבהע"ז ח"ב סימנים נא-נו שציינתי לעיל, ומשום מה לא מופיעים בפסה"ד, ושם למשל מסקנתו של הגריש"א "מ״מ בנ״ד שברור הדבר שאין להבעל שום ענין בזה שיהי׳ מדין שליחות או מתורת זכי׳, וכל אנפי שוין אצלו [ובזה צדק הזקן־אהרן בתשו׳ הנ״ל מש״כ שבענין כזה לא שייך קפידה] ולכן אפשר למסור לה את הגט. ורק באופן הנ״ל, היינו, לאחר שביה״ד יברר שמסירת הגט לאשה הוא זכות גמור לבעל. כנלע״ד." (הנידון שם שונה מנידו"ד לחומרא ולקולא. לקולא, כי שם סו"ס ידוע לנו שהבעל רצה לגרש. לחומרא, כי הבעל חי וקיים, ואולי שינה דעתו, וגם הזכות לבעל היתה פחות מבוררת שם, מי יימר שלא יצא מרוסיה בעוד שנה או שנתיים, אבל לעצם העקרון של גט מדין זכיה בלי שום ציווי בעל לסופר יש ראיה משם)
אכן, כך כתבו האחרונים, שציווי הבעל נדרש כדי להפוך את האשה לבת גירושין וליצור גט לשמה. השאלה מתי אמרינן שזו זכות גמורה ומוחלטת לבעל לגרש, עד כדי כך שאין צורך בציוויו כלל אכן צריכה להשאל, אבל עיין בפוסקים שהובאו בפסה"ד (ובמיוחד בדברי הגריש"א) ותראה שחלקם לפחות תפסו שאין מדובר במצב תיאורטי בלבד, אלא באפשרות קיימת ועומדת, וכמדומה שנידו"ד הוא לא פחות זכות מהמקרים עליו דברו שם. מ"מ, לענ"ד זו אכן הנקודה העיקרית בפסה"ד שיש מה לדון עליה - עד כמה אנו בטוחים שיש כאן זכות גמורה עד שנוכל לחדש ולזכות גירושין ללא כל סימן מהבעל, עצם האפשרות לזיכוי יש לה תקדים ברור (אם כי לאו דווקא מוסכם).כהן כתב:אבל לפי"ז יועיל ג"כ זיכוי לבעל בכתיבה כמו בנתינה כיון שבמקום שהדבר זכות ואפשר לתת שלא מדעתו היא עומדת לגירושין ואפשר ג"כ כה"ג לכתוב לא מדעתו וא"כ שוב אין שום חילוק בין כתיבה לנתינה
אא"כ כונתך שכדי להעמידה לגירושין צריך זכות גמורה ומוחלטת יותר משאר זכין ואפילו מזכיה לאשה [שגם בה הזכיה היא רק באופן מיוחד וג"ז ספק בגמ']. וא"כ רחוק לומר שגונא דידן היא זכיה כ"כ אלימא כאשר כלל לא ברור שהוי זכות
וכתב לי שהוא מפחד משידוך ילדיו. שנאמר 'לא תגורו מפני איש',
משה גרוס כתב:לצערי הרב המחלוקת עוברת כל גבול ות"ח שכתב מאמר ארוך ומפורט להיתרא ביקש ממני שלא לפרסמו רגע לפני שהספר התורני שבו המאמר היה אמור להתפרסם ירד לדפוס. וכתב לי שהוא מפחד משידוך ילדיו. שנאמר 'לא תגורו מפני איש', ראה רמב"ם הלכות סנהדרין כב,ב, ומי יודע כמה מאמרים כאלה לא פורסמו, בנידון זה ובנידונים אחרים.
ברזילי כתב:אכן, כך כתבו האחרונים, שציווי הבעל נדרש כדי להפוך את האשה לבת גירושין וליצור גט לשמה. השאלה מתי אמרינן שזו זכות גמורה ומוחלטת לבעל לגרש, עד כדי כך שאין צורך בציוויו כלל אכן צריכה להשאל, אבל עיין בפוסקים שהובאו בפסה"ד (ובמיוחד בדברי הגריש"א) ותראה שחלקם לפחות תפסו שאין מדובר במצב תיאורטי בלבד, אלא באפשרות קיימת ועומדת, וכמדומה שנידו"ד הוא לא פחות זכות מהמקרים עליו דברו שם. מ"מ, לענ"ד זו אכן הנקודה העיקרית בפסה"ד שיש מה לדון עליה - עד כמה אנו בטוחים שיש כאן זכות גמורה עד שנוכל לחדש ולזכות גירושין ללא כל סימן מהבעל, עצם האפשרות לזיכוי יש לה תקדים ברור (אם כי לאו דווקא מוסכם).כהן כתב:אבל לפי"ז יועיל ג"כ זיכוי לבעל בכתיבה כמו בנתינה כיון שבמקום שהדבר זכות ואפשר לתת שלא מדעתו היא עומדת לגירושין ואפשר ג"כ כה"ג לכתוב לא מדעתו וא"כ שוב אין שום חילוק בין כתיבה לנתינה
אא"כ כונתך שכדי להעמידה לגירושין צריך זכות גמורה ומוחלטת יותר משאר זכין ואפילו מזכיה לאשה [שגם בה הזכיה היא רק באופן מיוחד וג"ז ספק בגמ']. וא"כ רחוק לומר שגונא דידן היא זכיה כ"כ אלימא כאשר כלל לא ברור שהוי זכות
משה גרוס כתב:לצערי הרב המחלוקת עוברת כל גבול ות"ח שכתב מאמר ארוך ומפורט להיתרא ביקש ממני שלא לפרסמו רגע לפני שהספר התורני שבו המאמר היה אמור להתפרסם ירד לדפוס. וכתב לי שהוא מפחד משידוך ילדיו. שנאמר 'לא תגורו מפני איש', ראה רמב"ם הלכות סנהדרין כב,ב, ומי יודע כמה מאמרים כאלה לא פורסמו, בנידון זה ובנידונים אחרים.
עיקר שכחתי, לא מדובר בשתי דרגות עלומות, אלא בהגדרות ברורות מאד. האחת היא הדרגה עליה מדבר הרא"ש, בה ההחלטה שיש כאן זכות נובעת אך ורק מגילוי הרצון של האדם עצמו, ובזה קיי"ל שלא מועיל גילוי רצונו של הבעל גרידא וצריך שמיעת קולו. כמו שהגדיר זאת החזו"א "ולא מהני כאן גילוי דעתא כיוון שאינו זכות בעצם" (על כן תנוח דעתך, אין בדברי הרא"ש האלה שום דבר שנעלם מעיני החזו"א, כמובן, ולא שום דבר מעבר לאמירה הפשוטה הזו שבמקום שצריך את גילוי רצונו של הבעל כדי לשפוט שזו זכות, נזקקת שמיעת קולו ממש). המקרה האחר, עליו דברו האחרונים, הוא מקרה בו הדבר מוגדר כזכות מחמת עצמו, ואז "אם ברי לנו שהגט הוא זכות לבעל ולאשה הרי היא עומדת לגירושין וממילא כוונת הסופר היא כוונה טובה ושפיר הוי לשמה" כלשון השרידי-אשכהן כתב:נחדש שהגם שבזכות בעלמא כתב הרא"ש שמועיל רק לנתינה ולא לכתיבה מ"מ ישנה איזה דרגת זכות עלומה שבה מודה הרא"ש
ברזילי כתב:בשלמא על העויו"ט ורעק"א, הריא"ה והשרידי איש, החזו"א והריש"א, שכולם הסכימו שעקרונית לפחות ניתן לזכות גט לבעל, כל אלה לדעתך נעלמו מעיניהם דברי הרא"ש בפסקיו שמצאת. אבל על בעלי הפסק אינך יכול לטעון כן, שהרי כפי שכבר כתבתי לך הביאו את דברי הרא"ש בתוספותיו ודנו בהם בהרחבה, ותו"ד כמו שנתבאר לעיל (ולא בדיוק כפי שכתבת) שאחר שהרא"ש (ועוד ראשונים) הסביר את טעם הדבר שצריכים לציווי הבעל לכתיבה בכך שסתם אשה לאו לגירושין קיימא, לדעתם של כל הנ"ל באשה שבאופן אובייקטיבי אנו מעריכים שזו זכות גמורה לגרשה, שוב אין צורך בציווי כזה.
באופן כללי, לפני שנשארים בצע"ג מוטב לעיין במקורות, למשל בדברי השרידי אש http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?174342 עמ' סג-סח
יצוין לדבריו הנפלאים של הגאון רבי חיים מוואלאז'ין בתשובתו (חוט המשולש חלק א סי' ח'):
"כת"ר נוטה אל החומרא מחמת שאין הדבר מוטל עליו, ואף אני כמוהו לא פניתי אל צדדי היתרים העולים מתוך העיון טרם הועלה עלי עול ההוראה והן עתה שבעוה"ר בסביבותינו נתייתם הדור מחכמים והעלו על צוארי עול ההוראה מכל הסביבה שאינם מתירים בשום אופן בלתי הסכמת דעתי הקלה, וחשבתי עם קוני וראיתי חובה לעצמי להתחזק בכל כחי לשקוד על תקנת עגונות."
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 248 אורחים