ארי כתב:הם נסעו עם רכבם הלוך ונוסע לאורך כל יום השבת מעלות השחר ועד לאחר צאת הכוכבים ותקנו שכונה אחרי שכונה וכו' ואיני יודע מנ"ל למערכת העיתון שהיה בצנעא, ואם זה נקרא בצנעא אז מה נקרא בפרהסיה?!
ארי במסתרים כתב:זה לא עניין רגשי אלא הלכתי
אלא שעד היום לא התעמקתי בנושא היות ולא ראיתי שרבותי הרעישו על כך וגם אצל אאמו"ר לא החמיר כן (הם משתייכים לכל אותם שאינם מ 40,000 משפחות חרדיות המחוברות לגנרטור)
השבת התעוררתי לכך והתחלתי לבדוק את העניין ההלכתי במקורות
מה שכן, כבר החלטתי שגם אם אתחבר לגנרטור לא אתחיל להסתכל על כל סובבי כמחללי שבת, ממש לא.
לא הבנתי, הלא עשו על פי הוראת חכם, ומה חוסר נעימות יש כאן?ארי במסתרים כתב:ארי כתב:הם נסעו עם רכבם הלוך ונוסע לאורך כל יום השבת מעלות השחר ועד לאחר צאת הכוכבים ותקנו שכונה אחרי שכונה וכו' ואיני יודע מנ"ל למערכת העיתון שהיה בצנעא, ואם זה נקרא בצנעא אז מה נקרא בפרהסיה?!
גם אני ראיתי בעיני כן וזה היה מאוד לא נעים
זה בהחלט עורר בי מחשבות להתחבר במהירות לגנרטור השכונתי
ברזילי כתב:לא הבנתי, הלא עשו על פי הוראת חכם, ומה חוסר נעימות יש כאן?ארי במסתרים כתב:ארי כתב:הם נסעו עם רכבם הלוך ונוסע לאורך כל יום השבת מעלות השחר ועד לאחר צאת הכוכבים ותקנו שכונה אחרי שכונה וכו' ואיני יודע מנ"ל למערכת העיתון שהיה בצנעא, ואם זה נקרא בצנעא אז מה נקרא בפרהסיה?!
גם אני ראיתי בעיני כן וזה היה מאוד לא נעים
זה בהחלט עורר בי מחשבות להתחבר במהירות לגנרטור השכונתי
לעיל תמהתי על שהתיר לתקן (לפי השמועה) רק מחוץ למקומות מרכזיים בעיר, וללא שימוש בציוד כבד, כדי למעט בפרהסיה שבדבר. אצ"ל שאין לחשוד בו שהתיר את מה שלדעתו איננו בכלל פיקו"נ, וע"כ לא מובן מדוע נמנע מלתקן במקום אחר מפני הרואים בשעה שלאמיתו של דבר (ולולא שיקולים אחרים צדדיים, אם יש) היה צריך (לדעתו עכ"פ) להתחיל בתיקון דווקא במקום המרכזי ביותר, כסברת הרא"ש.ארי במסתרים כתב:הנך אוחז החבל משני הקצוות
מקודם תמהת על הוראת החכם ועכשיו אתה תמה עלי?...
האמת היא שלא היה ברור לי כ"כ מה טעם ההיתר.
הרי כל מי שהיה לו מקרה רפואי של פיקו"נ ודאי כבר ביקש משכנים שיש להם גנרטור וכדו' להתחבר לחשמל שלהם אבל אולי באמת צריך בשביל זה אחריות של רב העיר.
מישהו אמר לי באירוניה אחרי שחיברו את החשמל לאחר שלא עבד במשך 5 שעות שעכשיו זה בודאי כבר מעשה שבת רק לצורך הבריאים כי במשך ה 5 שעות האלו או שהחולים מתו או שהם התחברו אצל השכנים לזרם של הגנרטור...
ברזילי כתב:לעצם הענין, באמת לא התבררו כל הצורך גדרי פיקו"נ בציבור גדול שכזה (שמעתי לפני שנים מרמ"מ פרבשטיין הוראה מעניינת מהגרשז"א בזה, כמדומני שהופיע במאמר שלו באסיא באחת השנים)
מזמור שיר כתב:בספר בנין אריאל [אם אני לא טועה בשם] שנמכר עכשיו בבתי הכנסת, כתב בסופו קונטרס בענין ההנהגה נכונה בחומרות, ושם מביא כדוגמא לחומרה של"צ לנהוג בה כל אחד, את השימוש בגנרטור. והוא מביא עדות מהגר"ע אויערבך שאביו זצ"ל לא חשש לשימוש בחשמל ואף השתמש להדיא באור שבבית הכנסת דשערי חסד, ומה שת"ח א' אומר שהגרש"ז חזר בו קודם מיתתו לפני בניו "הוא שקר גמור!".
גם זו לטובה כתב:אחרי הכל, הגרשז"א עד יומו האחרון לא ניתק את המקרר מזרם החשמל בשבת? אמנם באמת לאור כל הדברים שהביאו בשמו צ"ת מ"ט, וצ"ע.
ערבי פסחים כתב:וכן ע"ע בגליון אליבא דהלכתא, גליון סא עמ' קפד בטור הרביעי ד"ה ונתונים אלו
ולא חשש לשמא יטה?נצחנות בעלמא? כתב:אעיד בזה עדות ממה שראיתי בעיניי עיני בשר, בשבת אחת בשנה העברה עת שהודיעו טרם השבת מטעם ישיבת קול תורה כי עקב תקלה לא יפעל הגנרטור באותה שבת, ובליל ש"ק נכנסתי להגאון ר' עזריאל שליט"א לשוח בד"ת, ומצאתיו יושב ולומד לאור הנר, באפס תאורה ממנורות החשמל שהיו כבויות בכל ביתו, לגבי המקרר איני יודע כי אצל המטבח לא באתי.
אחשדה"טנוטר הכרמים כתב:לאור התעמולה כיום ללכת לאורם של גדולי הדור שליט"א וכו' וכו'
סינון כתב:יש לציין שאף רבותיהם של אלו שמנדים אותם ג"כ אוחזים מאד מענין הגנרטור
ערבי פסחים כתב:גם זו לטובה כתב:אחרי הכל, הגרשז"א עד יומו האחרון לא ניתק את המקרר מזרם החשמל בשבת? אמנם באמת לאור כל הדברים שהביאו בשמו צ"ת מ"ט, וצ"ע.
מי גילה לבני רז זה, ר"ל הרי לדברי הרב דרזי המציאות החדשה התגלתה לו רק כמה שבועות לפני פטירתו ומי בדיוק עקב אחרי המקרר ?
ןאדרבה בע"פ כמדומה שהרב דרזי אומר שאחרי כל מה דיבר איתו אמר "א"כ אני צריך לראות מה יהיה עם המקרר" משהו כזה אבל איני זוכר ברור וצריך לברר.
נוטר הכרמים כתב:לאור התעמולה כיום ללכת לאורם של גדולי הדור שליט"א
נוטר הכרמים כתב:שאלה: בהא דמרן שליט"א לפעמים מורה לזוגות שלא נפקדו בזש"ק שישתמשו בשבת בחשמל ומים כשרים, מה הקשר בין זה לילדים. תשובה: מה שאסור לגדולים אסור גם לילדים.
נוטר הכרמים כתב:שאלה: שמעתי שלד' מרן שליט"א סופר סת"ם שאין לו גנרטור לשבת, הסת"ם שלו פסול מדין מחלל שבת, האם נכון. תשובה: נכון.
[/b]
שמח כתב:נוטר הכרמים כתב:שאלה: שמעתי שלד' מרן שליט"א סופר סת"ם שאין לו גנרטור לשבת, הסת"ם שלו פסול מדין מחלל שבת, האם נכון. תשובה: נכון.
[/b]
האומנם?
האם אני צריך כעת לעשות תפילין חדשים ולהחליף את כל המזוזות בבית???
נוטר הכרמים כתב:בימים האחרונים מופץ בבתי הכנסיות ספר חדש מתשובות הגר"ח קנייבסקי שליט"א בשם 'לבנימין אמר' מאת הר"ב גרינגרס מבית שמש.
בעמ' קט מובאים כמה תשובות מהם ניתן ללמוד את התייחסותו החמורה של הגאון שליט"א לנושא השימוש בחשמל ובמים בשבת, וכדלהלן:
שאלה: שמעתי שלד' מרן שליט"א סופר סת"ם שאין לו גנרטור לשבת, הסת"ם שלו פסול מדין מחלל שבת, האם נכון. תשובה: נכון.
שאלה: הציבור שואל, מאיזה דין פסול, שהרי לכאורה עובר רק על איסור דרבנן של נהנה ממעשה שבת. תשובה: דאורייתא על חילול שבת ובזיונו.
שאלה: בהנ"ל העירו דהא יש פוסקים המתירים והדבר לא הוחזק לאיסור, ובחו"י כתב דבדבר שלא הוחזק לאיסור אצל אנשים אין פסול. תשובה: אין מתחשבים בהם.
שאלה: בהא דמרן שליט"א לפעמים מורה לזוגות שלא נפקדו בזש"ק שישתמשו בשבת בחשמל ומים כשרים, מה הקשר בין זה לילדים. תשובה: מה שאסור לגדולים אסור גם לילדים.
שאלה: בהא דמרן שליט"א לפעמים מורה לזוגות שלא נפקדו בזש"ק שישתמשו בשבת בחשמל ומים כשרים, מה הקשר בין זה לילדים. תשובה: מה שאסור לגדולים אסור גם לילדים.
גם זו לטובה כתב:שמח כתב:נוטר הכרמים כתב:שאלה: שמעתי שלד' מרן שליט"א סופר סת"ם שאין לו גנרטור לשבת, הסת"ם שלו פסול מדין מחלל שבת, האם נכון. תשובה: נכון.
[/b]
האומנם?
האם אני צריך כעת לעשות תפילין חדשים ולהחליף את כל המזוזות בבית???
מה פירוש האמנם?? "שר התורה" נתן הוראה מפורשת ואתה שואל האמנם?
אתה יכול לשאול בצורה מכובדת האם יש חולקים, והיאך יש לנהוג במחלוקת האם הוי פסול דאוריתא ובזה קיי"ל הלך אחר המחמיר וכו'
המעיין כתב:שאלה: בהא דמרן שליט"א לפעמים מורה לזוגות שלא נפקדו בזש"ק שישתמשו בשבת בחשמל ומים כשרים, מה הקשר בין זה לילדים. תשובה: מה שאסור לגדולים אסור גם לילדים.
מה הפשט?
מה שנכון נכון כתב:מצו"ב דבריו בילקו"י. וחלק מהדברים אינם תואמים להמציאות היום בחברת החשמל כפי שהובאה לעיל בקונטרס.
וראה בסוף הערה טז שכתב דכל היכול להחמיר תע"ב.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 541 אורחים