אוצרניק כתב:איש_ספר כתב:בערוך השולחן סי' לב ס"ד כתב, שבכל אות יש מוקדם ומאוחר, ונותן דוגמא, כגון אות ה"א שיש לכתוב קודם את הדל"ת ואח"כ את היו"ד
http://www.otzar.org/aspcrops/105788_60 ... 992013.asp
בער אנכי ולא ידעתי ולא מצאתי באוצר, מי שיכתוב שיש איזה הלכה איך כותבין אותיות. ולכאורה איך שירצה יכתוב.
ומנין לקח ערוה"ש את דבריו? (אפשר שדייק כן בפמ"ג)
מי חכם ויידע?
(ובודאי נראה גם לערוה"ש אין דין קדימות אלא באות שמורכבת מבי"ת חלקים)
זה פשטות משמעות ההלכה בסי' ל"ב סעי' י"ח. שאם נגעו רגלי ההא והקוף בגג, יגרור הרגל ויחזור ויכתבנו. ובמ"ב סקפ"ה כ' כיון שזה נעשה בפסול. ומי לא עסקינן שכתב קודם הרגל ואח"כ הגג, וא"כ הרגל נעשה בכשרות והגג נעשה בפסול. ומשמע שזהו הסדר.
בודאי זה הסדר הרגיל, אבל בערוך השולחן מבואר שיש בזה גם ענין דיני, וזו לא מצאתי.
כתבתי לעיל שאולי משמע כן בפמ"ג ואבאר, בפמ"ג כתב שבאות עצמה אין הלכה של כסדרן, והעתיקוהו כל האחרונים, וזה תימא מאי ס"ד שיהיה בזה דין כסדרן אם אין כלל סדר לכתיבת האות, ולכן (?) ניסח ערוה"ש את הדברים כך: שלעולם יש סדר לכתיבת האות ואעפ"כ אין בשינוי הסדר משום שלא כסדרן. ועדין צ"ע מה מקור הדברים שיש סדר לכתיבת האות