ברקים רב כתב:הרמ"ע מפאנו - עד כמה שידוע לי - לא חלק ח"ו עם האריז"ל, אלא שקיבל מרבו מהר"י סרוק בשם האר"י, דברים שלא כתבם מהרח"ו.
בריושמא כתב:כתב ברקים: 'הרמ"ע מפאנו - עד כמה שידוע לי - לא חלק ח"ו עם האריז"ל'.
ומדוע חס ושלום? וכי לא חלקו גדולי ישראל על גדולי ישראל? כמו למשל רבי יהושע ורבן גמליאל?
מה הפחד הזה?
ולמה לכתוב שוב ושוב דברים מהרהורי הלב? אין צורך לבדוק בספרים? הכול סברות בעלמא?
והלא מקרא מלא הוא, והרמ"ע מפאנו - בעצם כתיבת ידו - כתב דברים שלא כאריז"ל!
ואצטט דברים כהווייתם:
קובץ של של כוונות ומנהגים על פי האר"י בידיו של הרמ"ע מפאנו, והוא הוסיף בגיליונותיו הערות בעצם כתיבת ידו. אחדות מהן משיגות על דברי האר"י וחולקות עליהם.
א. על המשפט: 'ותכוין לשם אל פשוט שעולה ל"א ועוד מלא כזה...', העיר הרמ"ע מפאנו: 'אין לזה ענין' (דף פב ע"ב).
ב. על המשפט: 'מורי זלה"ה ביום ר"ח לא היה מסיר התפילין עד שיגמרו כל הקדיש שלאחר חזרת ס"ת בהיכל קודם מוסף, ואח"כ חולץ התפילין ומתפלל מוסף', העיר הרמ"ע מפאנו: 'מנהג אבותיו בידו ומקום הניח לנו' (דף פו ע"ב). כדברים האלה כתב הרמ"ע גם באחת מתשובותיו: 'וזאת העצה הנכונה לשומר מצוה מן המובחר, שבר"ח יחלוץ תפליו שתיהן תיכף שגמר תפלת שחרית, ואל יטעה להמתין עד אחר קדושה דסדרא' (ספר קבלת האר"י, עמ' 413).
קומי_אורי כתב:נראה לי שבכלל גילוי נאות ייחשב לומר שהשלחן הטהור סובר שהאר"י גדול גם מהתנאים והאמוראים ודינו כאלישע הנביא
ועי' באגרות משה שכ' פשוט שאפשר לחלוק על האר"י גם בניני הקבלה
ולמה לא הוזכרה רשימת מחלוקות הגר"א והאר"י כגון זו שערך ר' משה שטרנבוך, וכן האמור על כך בכתר ראש
וכן ס' עומר מן של מהר"ם די לונזאנו החולק על האר"י בהרבה דברים וטוען שבצעירותו אמר כן האר"י
ברקים רב כתב:אין לי בקיאות רבה בעניין הרמ"ע מפאנו, ובאמת אין טעם לכתוב בנושאים סבוכים אלו מבלי ידיעה רחבה בהם, אבל בכל זאת אשאל כמה מקומות יש שדבריו מחולקים עם האריז"ל, אף שדברי האריז"ל היו ידועים לו?
[ידועים דברי החיד"א בעניין העמידה באיש"ר, שאם הרמ"ע היה יודע שדעת האר"י כי לשון הירושלמי בענין אינו אלא הגהה, ודאי לא היה כותב שצריך לעמוד].
ובכל מקרה דומני שהביטוי: "הרמ"ע מפאנו קיבל את דברי האר"י, פעמים הסכים ופעמים חלק", אי"צ לבקיאות יתירה כדי להבין שהוא מגוחך.
בריושמא כתב:קיבלתי את נזיפתו החמורה של הרב ברקים רב, ובע"ה בל"נ אשתדל מכאן ולהבא לא לכתוב דברים מגוחכים שחס ושלום לאומרם ולכותבם.
יעקב כהן כתב:אולי סבירא ליה להרב ברקים רב שעדיף לכתוב את דבריו המוזרים של הרב שלחן הטהור בסימן סז שכל דברי האר"י אינם לא מפי מלאך ולא מפי שרף אלא מפי הקב"ה בעצמו.
שבטיישראל כתב:יעקב כהן כתב:אולי סבירא ליה להרב ברקים רב שעדיף לכתוב את דבריו המוזרים של הרב שלחן הטהור בסימן סז שכל דברי האר"י אינם לא מפי מלאך ולא מפי שרף אלא מפי הקב"ה בעצמו.
עפרא לפימך !
של נעליך מעל רגליך כשבאת לדבר בהאי קדוש וטהור מוהריי"א מקאמארנא זיע"א, השמר לך מעלות בהר ומנגוע בקצהו !
בדרך אגב, מהורייי"א כתב כדברים האלו בב' מקומות שונות, וזה לא בסי' ס"ז כמש"כ !
יעקב כהן כתב:בריושמא כתב:קיבלתי את נזיפתו החמורה של הרב ברקים רב, ובע"ה בל"נ אשתדל מכאן ולהבא לא לכתוב דברים מגוחכים שחס ושלום לאומרם ולכותבם.
אולי סבירא ליה להרב ברקים רב שעדיף לכתוב את דבריו המוזרים של הרב שלחן הטהור בסימן סז שכל דברי האר"י אינם לא מפי מלאך ולא מפי שרף אלא מפי הקב"ה בעצמו. ולא לכתוב את דבריו המוצדקים של הרב בריושמא...
דברי האגרות משה בחאו"ח ח"ד סימן ג וע"ע בשו"ת שלמת חיים החדש סימנים צט ק קא וכבר האריך בזה מרן הגרע"י בכמה וכמה מקומות עין למשל בהקדמה להליכות עולם ח"ז.
יעקב כהן כתב:
מי שמכיר את דבריו של האי קדוש וטהור מוהריי"א מקאמארנא זיע"א יודע שכתב הרבה דברים תמוהים ומוזרים ומוגזמים עד למאוד, וכוונתי הייתה לרמוז לזה ותו לא, האמת שיש להאריך בכמה וכמה נושאים על דבריו אלא שאין עתותיי בידי וכעת עמד קנה במקומו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 210 אורחים