זרח כתב:בעצם על שאלתו של גור אריה כבר קיבלנו תשובה, שמהרי''ל דיסקין בכלל לא התמודד בשאלה הזאת.
ועכשיו כל המשך האשכול יעסוק בהלכות ציונות ויחס גדולי ישראל אחרים לציונות.
חיים כתב:הקנאים מבית מדרשם של סטמאר ונטורי קרתא טוענים שההשקפה העומדת בבסיס הרעיון הציוני חיה ונושמת...
אולי לדידך ציונות משמעה: הפרחת השממה, חלוציות, עבודה עברית, חבישת כובע טמבל, התנדבות באצ"ל ולח"י והאזנה לנאומיו של זבוטינסקי.
אני מאמין שלא!
מנחם זאב צוקרמן כתב:זרח כתב:בעצם על שאלתו של גור אריה כבר קיבלנו תשובה, שמהרי''ל דיסקין בכלל לא התמודד בשאלה הזאת.
ועכשיו כל המשך האשכול יעסוק בהלכות ציונות ויחס גדולי ישראל אחרים לציונות.
כמובן שניתן עדיין לעסוק ביחסו של מהרי"ל להשכלה ונאורות והמסתעף. אבל גישתו מורכבת מאוד. מחד גיסא היה תקיף נגד המשכילים, כידוע, ומאידך גיסא תמך בלימוד שפות זרות וציטט בספרו את ביאורו של מנדלסון. כך שעדיין יש כאן ענין לעסוק בו.
בר ששת כתב:חיים כתב:הקנאים מבית מדרשם של סטמאר ונטורי קרתא טוענים שההשקפה העומדת בבסיס הרעיון הציוני חיה ונושמת...
אולי לדידך ציונות משמעה: הפרחת השממה, חלוציות, עבודה עברית, חבישת כובע טמבל, התנדבות באצ"ל ולח"י והאזנה לנאומיו של זבוטינסקי.
אני מאמין שלא!
אתקשה לעמוד מול רזרבות האמונה שלך.
גם אני סבור שההשקפה העומדת בבסיס הרעיון הציוני חיה ונושמת, אלא שהיא הצמיחה פאות, גידלה זקן, החלה לדבר אידית, ואף מעיזה לטייל מול מצלמות ברגעים של אזעקה.
בקיצור, הוא-הוא אשר דיברתי:
בא נלחם בבסיס הרעיון שהוביל לציונות. נעזוב את החלוציות את הכובע-טמבל, את אצ"ל לח"י ונח"ל, נפנה עורף ונשוב ללחום יחד בבסיס האמיתי, בנחש הקדמוני שכבר מזמן התערטל ממלבושי הציונות הכל-כך לא אופנתיים.
חכם באשי כתב:ואף רעייתו היתה די-משכילה, ואהבה לשוחח עם אפרים כהן, מנהלו של בית הספר 'למל'.
הוא מספר על כך בזכרונותיו כמה פעמים.
מור כתב:יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ יְיָ אֱלוֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם [וְתִסְמְכֵנוּ לְשָׁלוֹם], וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם. (ואם חוזר באותו יום יאמר: וְתַחֲזִירֵנוּ לְשָׁלוֹם), וְתַצִילֵנוּ מִכַּף כָּל אוֹיֵב וְאוֹרֵב וְלִסְטִים וְחַיּוֹת רָעוֹת בַּדֶרֶךְ וּמִכָּל מִינֵי פֻרְעָנִיוֹת הַמִּתְרַגְשׁוֹת וּבָאוֹת לָעוֹלָם וְתִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ, וְתִתְּנֵנִי לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים בְּעֵינֶיךָ וּבְעֵינֵי כָל רוֹאֵינוּ. וְתִגְמְלֵינוּ חֲסָדִים טוֹבִים וְתִשְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנֵינוּ. כִּי אֵל שׁוֹמֵעַ תְּפִילָה וְתַחֲנוּן אָתָּה: בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ שׁוֹמֵעַ תְּפִלָה:
<<בתפילה שהאשכול לא יגיע למקומות לא רצויים ומסוכנים>>
מנחם זאב צוקרמן כתב:זרח כתב:בעצם על שאלתו של גור אריה כבר קיבלנו תשובה, שמהרי''ל דיסקין בכלל לא התמודד בשאלה הזאת.
ועכשיו כל המשך האשכול יעסוק בהלכות ציונות ויחס גדולי ישראל אחרים לציונות.
כמובן שניתן עדיין לעסוק ביחסו של מהרי"ל להשכלה ונאורות והמסתעף. אבל גישתו מורכבת מאוד. מחד גיסא היה תקיף נגד המשכילים, כידוע, ומאידך גיסא תמך בלימוד שפות זרות וציטט בספרו את ביאורו של מנדלסון. כך שעדיין יש כאן ענין לעסוק בו.
אתנחתא כתב:תודה. אכן יתכן שכן היא כותבת שהאמא סירבה ללבוש את תלבושת הירושלמית. ועצ"ע דמותה
בניהו כתב:באחד מקבצי המעיין כתב הרב בצלאל דבילצקי מאמר על דמותו של פינס ובו כתב כי לא היה כה שלילי כפי שהיו מי שהציגו זאת.
בניהו כתב:באחד מקבצי המעיין כתב הרב בצלאל דבילצקי מאמר על דמותו של פינס ובו כתב כי לא היה כה שלילי כפי שהיו מי שהציגו זאת.
זקן ששכח כתב:אתנחתא כתב:תודה. אכן יתכן שכן היא כותבת שהאמא סירבה ללבוש את תלבושת הירושלמית. ועצ"ע דמותה
האם לא מדובר בפינס המפורסם? אם כן לכאורה אין תימה, אף שהיה הוא עצמו לבוש כיהודי חרדי, ברם השקפתו כבר לא תאמה בדיוק את דעת חכמי הדור.
איש_ספר כתב:
לולי דמסתפינא מחבראי היתי נועל אשכול זה שאין לצפות ממנו לשום דבר טוב.
גוראריה כתב:אכן, דמותו של רי"מ פינס עוותה אצלנו לחלוטין בידי כותבי הקורות הירושלמיים שהציגוהו כדמות נוראה. ולא היא.
למעשה הוא אכן נכשל בנסותו לשנות קצת בסדרי החינוך הירושלמיים ובכך שמוהרי"ל דיסקין יצא נגדו. אבל זה היה רק פרק אחד בחייו שלאחריו עוד פעל רבות ונצורות. שלא לדבר על כך שגם בתקופה הסוערת ביותר עדיין היה מבאי ביתו של הגר"ש סלנט, מה שהכותבים הירושלמיים 'שוכחים' כמובן לציין.
ויותר ממה שקריתי לפניכם כתוב אי שם...
איש_ספר כתב:לולי דמתספינא מחבראי היתי נועל אשכול זה שאין לצפות ממנו לשום דבר טוב.
חכם באשי כתב:אין כל הוכחה מיחסו של ר"ש סלנט, כי הוא היה יותר מתון.
כותבים זאת במפורש הרבה מכותבי הזכרונות, כמו אפרים כהן.
אכשר דרא כתב:איש_ספר כתב:לולי דמתספינא מחבראי היתי נועל אשכול זה שאין לצפות ממנו לשום דבר טוב.
האם אין בירור האמת והעובדות המטרה היחידה לשמו הוקם הפורום?
איש_ספר כתב:אכשר דרא כתב:איש_ספר כתב:לולי דמתספינא מחבראי היתי נועל אשכול זה שאין לצפות ממנו לשום דבר טוב.
האם אין בירור האמת והעובדות המטרה היחידה לשמו הוקם הפורום?
ישנם אשכולות שנושא דיונם אינו משאיר מקום לתקוה, שיתחדש או יתברר בהם משהו, וטרם כל שיח ניתן לסכם שלא יהיה באשכול אלא דברים של מה בכך ומצורף להם מקבץ טעויות והטעיות. וכ"ה בנידון זה.
אני חושב שכל עוד השיג ושיח מכובד, ואינו גולש לפסים אישיים או להעלבה במלאכי אלוקים,
אין מקום לנעול שום פורום.
איש_ספר כתב:ישנם אשכולות שנושא דיונם אינו משאיר מקום לתקוה, שיתחדש או יתברר בהם משהו, וטרם כל שיח ניתן לסכם שלא יהיה באשכול אלא דברים של מה בכך ומצורף להם מקבץ טעויות והטעיות. וכ"ה בנידון זה.
אכשר דרא כתב:מה בעצם ידוע על מניעיו של מהרי"ל לעלות ארצה? האם באותם ימים שהישוב בארץ היה דל בכל המובנים, עלייה לא היתה נעשית בלתי מטעמים 'ציוניים'?
חיים כתב:אכשר דרא כתב:מה בעצם ידוע על מניעיו של מהרי"ל לעלות ארצה? האם באותם ימים שהישוב בארץ היה דל בכל המובנים, עלייה לא היתה נעשית בלתי מטעמים 'ציוניים'?
אם אני לא טועה, הוא ברח מאימת המלכות.
חיים כתב:אם אני לא טועה, הוא ברח מאימת המלכות.
בר ששת כתב:הגירסא הנכונה - וכמו תמיד: ההרבה-פחות-מרשימה - מצויה בספרו של בלוי 'עמודא דנהורא' מצוי באוצר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 253 אורחים