אין אני אומר קבלו דעתי, והרוצה רשאי שלא לסמוך.
אמת, כנראה ומקורה של מימרא זו מחוגי המסכילים ודומיהם. אלא היות ודובר כאן על קבלתו או אי קבלתו של הערוה"ש בחוגי החסידים,ראיתי להעיר שאף אצל הליטאים לא כולם קבלוהו.
ולא אשוב ואשנה בפרשה זו
מחולת המחנים כתב:מימרא זו קצת תמוהה, מפני שכידוע התקבל מאוד הערוך השלחן בליטא, ובמידה מסוימת אף יותר מהמשנה ברורה.
הצב''י כתב:שמעתי שאין ספרו קרוי כפי השגור בלשון העם 'עָרוּך השולחן', אלא 'עַרוֹך השולחן' על שם הפסוק בישעיה (כא,ה) 'עַרוֹך השולחן צפה הצפית' וגו'.
ישנה סברה ששם הספר "ערוך השולחן" מבוסס[דרוש מקור] על לשון המקרא בישעיה "עָרֹךְ הַשֻּׁלְחָן צָפֹה הַצָּפִית אָכוֹל שָׁתֹה קוּמוּ הַשָּׂרִים מִשְׁחוּ מָגֵן"[1], ומכאן שהמילה "ערוך" מנוקדת בחולם[2] אולם, במהדורה הראשונה כתב המחבר עצמו בתעתיק הרוסי של השם את המילה "ערוך" בשורוק[3], ובכך רומז לשם ספר ההלכה "שולחן ערוך". ייעוד הספר "ערוך השלחן" דומה למטרת ספר התשתית של ה"שולחן ערוך" - ה"בית יוסף" - לפסוק ולסדר את ההלכה הנוהגת בזמן הגלות כולה מן המשנה והתלמוד ועד הדיונים של הפוסקים האחרונים. בכך, שם הספר רומז למגמתו להיות "שולחן ערוך" מעודכן.
הבטחתי כתב:היות ודובר כאן על קבלתו או אי קבלתו של הערוה"ש בחוגי החסידים,ראיתי להעיר שאף אצל הליטאים לא כולם קבלוהו.
ולא אשוב ואשנה בפרשה זו
מחולת המחנים כתב:מימרא זו קצת תמוהה, מפני שכידוע התקבל מאוד הערוך השלחן בליטא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 494 אורחים