מרחביה כתב:איני יודע אם זהו דפוס או כ"י, אבל אולי י"ל רמע"ל, ויהיה פתרונו רמי עליה.
גם הבאת כמה מילים מההמשך, אם ישנו, עשויה להאיר את הענין.
זה דפוס, אין כתב יד
והנה לבקשתך העתקת רוב הענין
[א] הג"ה ומה שנוהגין להקל עכשיו בשינה, שאין ישנים בסוכה רק המדקדקין במצות, יש אומרים משום צנה דיש צער לישן במקומות הקרים כו'. הנה יפלא לכאורה מה שפסק רבינו הרמ"א כהמרדכי להקל בשינה בסוכה שהוא חמיר יותר מאכילה, שגם שינת עראי חייב בסוכה, כדלעיל (בסעיף הלז) במחבר בזה - (ועיין בדברינו בשו"ת מנחת אלעזר חלק ב' (סימן מו)). וכן נראה מפשטות המשנה (ריש פרק ב דסוכה, מ"א) הישן תחת המטה בסוכה לא יצא ידי חובתו, (ועיין שם ברש"י (כ, ב ד"ה הישן)) דשינה בסוכה אינה רק מצוה רק חובה. ואם כן למה פסק להקל בזה כדעת המרדכי כנזכר לעיל. ואין לומר כיון דמכל מקום מצטער הוא מחמת הצינה, וקיימא לן (סוכה כה, ב) מצטער פטור מן הסוכה, אם כן גם אם הוא חובה והרי זה מצטער ופטור. זה אינו, דאם כן לא היה שייך לומר דהמדקדקים במצות מחמירים לישן, דהרי אסור להחמיר לכאורה כיון שהוא מצטער ופטור דהוי הדיוט, וכמו שכתב בלבושי שרד בזה (על המגן אברהם, סק"ז).
אלא ודאי בעל כרחך דגם בסברת רבינו הרמ"א הוא אין ולאו ורפיא בידיה, ולא ברור ליה מדינא דהוי מצטער גמור דפטור מן הסוכה, על כן כתב שהמדקדקים במצות יזהרו לישן. רק למד זכות על מנהג העם והיינו העמי הארץ העניים, שאין להם סוכות בנויות כראוי, ובפרט שאין להם כרים וכסתות ויש צינה, וכמו שכתב המגן אברהם בזה (סק"ז), עיין שם. וזה מובן דבעת הצינה בלילה וכשאין להם כרים וכסתות, וסוכה עבידא רק במחצלות או וילונות, והרוח מנשב דהוא כמעט סכנתא לישן שם, ואז הוי ברור וממש פטור לגמרי מן השינה. מה שאין כן כשיש לו כרים וכסתות לא ברירא ליה להרמ"א כנזכר לעיל, על כן כתב דהמדקדקים יחמירו, כיון דהוא חיובא בספיקא דאורייתא דחיובא
דמע"ל.
וגם נראה גם כן מזה שלא ברירא ליה טעמא דהמרדכי לפטור לגמרי משינה מטעם צינה (במדינתנו), דהא כתב בזה: ולי נראה (היינו הטעם שאין ישנים ההמון בסוכה זולת המדקדקים במצות כנזכר לעיל), משום דמצות סוכה איש וביתו איש ואשתו, כדרך שהוא דר כל השנה, ובמקום שלא יוכל לישן עם אשתו שאין לו סוכה מיוחדת פטור, וטוב להחמיר ולהיות שם עם אשתו כמו שהוא דר כל השנה אם אפשר לו להיות סוכה מיוחדת, עד כאן לשון הרמ"א ז"ל. משמע דלא מיחוור ליה מה שכתב בתחלה טעם שהתירו להם ההמון משינה בסוכה משום צנה, רק כתב טעם אחר כנזכר לעיל, שיש לומר משום דצינה לאו בכל עת הוא, על כן למה ישנו על כל פנים בשעה שהעת הוא אינו לא קר ולא חם, דאז בודאי אינו בכלל מצטער עוד, ולמה יפטרו את עצמם בכל עת מהשינה, על כן כתב טעם אחר משום איש וביתו, דזהו נוהג בכל עת, וכשאין לו סוכה מיוחדת, לזה מקילין להם לפטור כנזכר.