מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי גילוי » ו' אוגוסט 09, 2013 3:43 pm

מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא
כתב א.ק -לידינו הגיעו זכרונות אישיים לא-מעטים מחובשי ספסלי הישיבה בעשורים האחרונים לפעילותה (הישיבה נסגרה בשנת 1892), כאשר הנצי"ב עמד בראשה. קשה למצוא בהם זכר לשאיפות המוסריות המאפיינות את "נפש החיים", אותן שאיפות המופיעות בהבלטה בכתביהם של תלמידי ר' חיים שחיו דור או שנים מוקדם יותר, כדגומת מחבר "מנוחה וקדושה" שאותו הזכרנו. מתברר שברבות הימים, לימוד התורה הפך מערך מרכזי - כפי שאמנם לימד ר' חיים – לערך בלעדי. איננו מוצאים את תלמידי וולוז'ין בתקופה זו מקדישים זמן או מאמץ, ולו מינימלי, לטיפוח יראת שמים, כפי שמורה ספרו של המייסד.
הפופולריות של הספר צנחה, ועובדה זו משתקפת גם בנתוני ההדפסה שלו. במשך יובל שנים מאז הופעתו הראשונה (בשנות העשרים של המאה התשע עשרה) הוא הודפס שבע פעמים. ואולם מאז שנת תרל"ד (1874) הוא לא יצא לאור באירופה אפילו פעם אחת

נערי האוצר
הודעות: 200
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי נערי האוצר » ו' אוגוסט 09, 2013 3:52 pm

השאיפות המוסריות המאפיינות את 'נפש החיים' הן אמנם שאיפות נשגבות המתאימות לבעלי מעלה ולא לבחורי ישיבה בשנות העשרה והעשרים, ואין טעם לחפשם שם (בדיוק כפי שאין טעם לחפש את השאיפות החסידיות הנשגבות המאפיינות את 'ספר התניא' בישיבות תומכי תמימים, שגם בהן איננו מוצאים את 'התמימים' מקדישים זמן או מאמץ, ולו מינימלי, לטיפוח חסידות, כפי שמורה ספרו של המייסד).

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי עט סופר » ו' אוגוסט 09, 2013 6:17 pm

גילוי חושבני שאינך יודע מה אתה סח.
לא תמיד ניתן למדוד לפי כמות הדפסות מכמה טעמים.
משנת תרל"ד כפי שהזכרת פשט מאד תנועת המוסר בקרב הישיבות הליטאיות. אין דור שכ"כ עסקו בלימוד מוסר ויראת שמים כאותו דור. גם בקרב אלו שנמנו על מתנגדי המוסר כגון הברכת שמואל ותלמידיו אי אפשר לומר שלא עבדו על יראת שמים.
זה נכון שמחוץ לישיבות בליטא המצב היה קשה, והמאבק של תלמידי הישיבה לעתים נע משאיפות נשגבות בנוסח הנפש החיים להשכלה הקורצת מעבר לדלת.
נערי האוצר איני יודע על אילו ישיבות הנך מדבר, ואיה גדלו נעריך, הישיבות שאני מכיר מלאים בני עליה בני ציון היקרים המסולאים מפז בדרכו של נפש החיים.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי גילוי » ש' אוגוסט 10, 2013 10:58 pm

עט סופר כתב:גילוי חושבני שאינך יודע מה אתה סח.
לא תמיד ניתן למדוד לפי כמות הדפסות מכמה טעמים.
משנת תרל"ד כפי שהזכרת פשט מאד תנועת המוסר בקרב הישיבות הליטאיות. אין דור שכ"כ עסקו בלימוד מוסר ויראת שמים כאותו דור. גם בקרב אלו שנמנו על מתנגדי המוסר כגון הברכת שמואל ותלמידיו אי אפשר לומר שלא עבדו על יראת שמים.
זה נכון שמחוץ לישיבות בליטא המצב היה קשה, והמאבק של תלמידי הישיבה לעתים נע משאיפות נשגבות בנוסח הנפש החיים להשכלה הקורצת מעבר לדלת.
נערי האוצר איני יודע על אילו ישיבות הנך מדבר, ואיה גדלו נעריך, הישיבות שאני מכיר מלאים בני עליה בני ציון היקרים המסולאים מפז בדרכו של נפש החיים.


אני מסכים עם השגתך על דברי א.ק שהבאתי, אבל עדיין יש לעיין האם כמה מקום תפס ספר נפה"ח.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ש' אוגוסט 10, 2013 11:37 pm

יש בדברים שכאן כמה אי דיוקים ומקום תפיסה, ואבוא בקצרה:

1. אכן בכל החומרים הנוגעים לישיבות ליטא דאז למיניהן כמעט אין זכר לספר נפש החיים, ונראה ברור שלא למדוהו בצורה מסודרת במסגרת הישיבה, אלא רק יחידים באופן פרטי. נתוני ההדפסה בהחלט משקפים את הביקוש - בישיבות ובכלל - לספר זה. (ואגב, עיקר התפשטות תנועת המוסר בישיבות ליטא היתה בשנות התר"ן והתר"ס, ולא בתרל"ד שאפילו ישיבת סלבודקה טרם באה לעולם).

2. אבל יש להסתייג בהחלט מהטענה ש"איננו מוצאים את תלמיד הישיבה מקדישים זמן או מאמץ ולו מינימלי לטיפוח יראת שמיים". הסיבה העיקרית לכך פשוטה: אחוז גבוה מהזכרונות שיש בידינו על ישיבות ליטא, ובעיקר וולוז'ין (חלק נכבד מהם רוכז בספר: פרקי זכרונות מישיבות ליטא), נכתב על ידי שנה ופירש'ניקים לגמרי או למחצה שליש ורביע, ורובם כאלה שכבר בימיהם בישיבה היו בבחינת רצוא ושוב במקרה הטוב. (פשוט מאד, אנשים שנשארו מתחילה ועד סוף באותו הציר לא נטו לכתוב "זכרונות"). ולכן מרבית הזכרונות משקפים זווית מבט מוגבלת על הישיבות, של פלח מצומצם ומסויים מאד מבין חובשי ספסליהן, והסתמכות בלעדית על המקורות הללו היא בעייתית למדי.

3. יותר מזה. כמדומה שלפי הרב הנ"ל "הקדשת זמן לטיפוח יראת שמים" פירושה לימוד בחבורה של נפה"ח או עכ"פ ספרי מוסר אחרים מדי יום בזמן קבוע על הסדר. ובכן זהו בדיוק היה תורף המחלוקת הגדולה על לימוד המוסר בישיבות ליטא. השקפת המתנגדים לכך, כפי שהתבטא א' מהגדולים, היתה שדף גמרא הוא לימוד המוסר הטוב ביותר. ז"א שעיקר תכלית הישיבה להשתקע בלימוד הש"ס ומזה תבוא גם היראת שמיים. אם כך היה גם בדורות הראשונים של וולוז'ין או לא - הוא דיון בפני עצמו, אבל בכל מקרה כך היתה ההשקפה בדור האחרון בישיבה, וממילא הטענה שאם לא למדו ספר פלוני פירושו שלא התעסקו ב"טיפוח יראת שמיים" היא סוג של אנכרוניזם.

רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי רבטוב » א' אוגוסט 11, 2013 7:31 pm

סלח לי יקירי . כנראה של למדת ועיינת בספה''ק נפש החיים . מה לנפש החיים ותנועת המוסר . נפש החיים מתמודד עם ספה''ק התניא וכנראה רצה שבמקום שילמדו תניא ילמדו בספרו . הוא מדבר באותם המושגים בגדלות נפש ונשמת ישראל . וחלק העבודה בעולם העשי' דוקא . וכוחות האדם . והספר מסודר מאוד . וחידוש גדול הוא שלא התעסקו בו . הלא זה הי' מציל את בני הנעורים בליטא . בכלל התנא האלוקי הגאון זצ''ל עסק הרבה בקבלה וכן גדולי תלמדיו . וחידוש שבאורך הזמן נשתכח תורת הקבלה אצל תלמדיו . והדבר צריך הסבר . אפילו בדורינו החזו''א שהמשיך תורת הגאון אין ממנו דבר בתורת הנסתר . ומסתמא לא עסק בזה . כי אחרת לא שייך שלא יכתוב משהוא בזה .

בברכה המשולשת
הודעות: 14489
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 11, 2013 8:02 pm

א. וכי הלשם הקדוש זיע"א לא עסק בתורת הסוד, ובייחוד בתורת אדוננו הגר"א?
ב. ומרנא הח"ח?
ג. והמשך חכמה?

רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי רבטוב » א' אוגוסט 11, 2013 8:22 pm

בברכה המשולשת כתב:א. וכי הלשם הקדוש זיע"א לא עסק בתורת הסוד, ובייחוד בתורת אדוננו הגר"א?
ב. ומרנא הח"ח?
ג. והמשך חכמה?

אדרבא אתה מחזק קושייתי . למה רק יחידים ממש עסקו בזה . ולא נחלת הכלל . לגבי הח''ח לא אדע
חידוש שנכדו הגריש''א שנתגדל אצל זקינו בעל הלשם לא שמעו אף פעם מילה של קבלה

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' אוגוסט 11, 2013 8:52 pm

רבטוב כתב:חידוש שנכדו הגריש''א שנתגדל אצל זקינו בעל הלשם לא שמעו אף פעם מילה של קבלה

אכן מוזר. כולם מציינים שבתור בחור צעיר העתיק ושכתב את כתבי סבו הלשם, ואכן יש עדויות לכך, אבל מעולם תמהתי האם אכן נתן הלשם לבחור בגילו להכנס לעומק הדברים מעבר להעתקה גרידא. ומלבד מה שלא שמעו ממנו מילה של קבלה, אף לא ידוע על שום עדות בענין זה. ולכן יש מקום גדול לפקפק שהגריש"א אולי לא כ"כ נכנס לתורת הסוד וצע"ג.

בברכה המשולשת
הודעות: 14489
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 11, 2013 10:40 pm

רבטוב כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. וכי הלשם הקדוש זיע"א לא עסק בתורת הסוד, ובייחוד בתורת אדוננו הגר"א?
ב. ומרנא הח"ח?
ג. והמשך חכמה?

אדרבא אתה מחזק קושייתי . למה רק יחידים ממש עסקו בזה . ולא נחלת הכלל . לגבי הח''ח לא אדע
חידוש שנכדו הגריש''א שנתגדל אצל זקינו בעל הלשם לא שמעו אף פעם מילה של קבלה


א. ספרי מרנא הח"ח מלאים וגדושים מציטוטים מתורת הסוד.
ב. התכוונתי לומר שהיו יחידים שהיו ממש מקובלים, וגם הגדולים האחרים עסקו בתורת הסוד אך בצנעה (כמו שמדגים המש"ח)

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' אוגוסט 11, 2013 11:13 pm

בברכה המשולשת כתב:א. ספרי מרנא הח"ח מלאים וגדושים מציטוטים מתורת הסוד.

נו, באמת. מוסרי הזוהר שהח"ח מעתיק לא נקרא תורת הסוד.
אולי תביא דוגמאות מהח"ח?

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' אוגוסט 12, 2013 12:17 am

רבטוב כתב:...אדרבא אתה מחזק קושייתי . למה רק יחידים ממש עסקו בזה. ולא נחלת הכלל.

פשוט מאוד, כי גם הגר"א מוילנא שעסק בתורת הנסתר, היה מאותם היחידים.. ולא הפך לימוד תורה זו לנחלת הכלל, כפי שעשו בחוגים אחרים.
וכבר עמד רש"ז הבלין באחד מקבצי ישורון, על העניין שתלמידי הגר"א בקושי הכירוהו, והביא שהיו שטענו ש"שקר יהללו האנשים האומרים כי תלמידי הגר"א המה, כי מלבד השיעורים בקלויז יסו"ד, לא למד תורה עם אדם".

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי גילוי » ב' אוגוסט 12, 2013 12:25 am

מ.ל. כתב:
רבטוב כתב:...אדרבא אתה מחזק קושייתי . למה רק יחידים ממש עסקו בזה. ולא נחלת הכלל.

פשוט מאוד, כי גם הגר"א מוילנא שעסק בתורת הנסתר, היה מאותם היחידים.. ולא הפך לימוד תורה זו לנחלת הכלל, כפי שעשו בחוגים אחרים.
וכבר עמד רש"ז הבלין באחד מקבצי ישורון, על העניין שתלמידי הגר"א בקושי הכירוהו, והביא שהיו שטענו ש"שקר יהללו האנשים האומרים כי תלמידי הגר"א המה, כי מלבד השיעורים בקלויז יסו"ד, לא למד תורה עם אדם".


אשמח לדעת היכן בדיוק פרסם הרש"ז את מאמרו

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' אוגוסט 12, 2013 12:38 am

ישורון אדר תשנ"ט, מאמר על "ביאורי הגר"א לשו"ע ", עמ' תרצו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14489
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 12, 2013 9:15 am

א. וסיפר לנו הרש"ז הבלין שיצא עליו קצף רב בגלל דבריםאלו שכתב.
ב. לח"ח היתה רוה"ק, וכי זה היה אפשרי אם לא עסק בתורת הסוד?

אשבמבש
הודעות: 160
הצטרף: ד' יולי 31, 2013 12:27 am

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי אשבמבש » ב' אוגוסט 12, 2013 9:33 am

רבטוב כתב:חידוש שנכדו הגריש''א שנתגדל אצל זקינו בעל הלשם לא שמעו אף פעם מילה של קבלה

סופר לי ששאלו פעם את הגראי"ל שטיינמן מי המקובל הכי גדול בדורינו, וענה הרב אלישיב.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ב' אוגוסט 12, 2013 9:53 am

בברכה המשולשת כתב:ב. לח"ח היתה רוה"ק, וכי זה היה אפשרי אם לא עסק בתורת הסוד?

כן
גם א"כ אבל אתה כתבת
בברכה המשולשת כתב:א. ספרי מרנא הח"ח מלאים וגדושים מציטוטים מתורת הסוד.

ועל זה הגבתי
עשוי לנחת כתב:נו, באמת. מוסרי הזוהר שהח"ח מעתיק לא נקרא תורת הסוד.
אולי תביא דוגמאות מהח"ח?

רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי רבטוב » ב' אוגוסט 12, 2013 5:58 pm

אשבמבש כתב:
רבטוב כתב:חידוש שנכדו הגריש''א שנתגדל אצל זקינו בעל הלשם לא שמעו אף פעם מילה של קבלה

סופר לי ששאלו פעם את הגראי"ל שטיינמן מי המקובל הכי גדול בדורינו, וענה הרב אלישיב.


ערבא ערבא צריך

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 12, 2013 6:06 pm

איזה ערבא צריך וכי חשוד הגראי"ל שטיינמן שעל מה שלא יודע לא יאמר לא ידעתי. ואם אמר כן יש לו סיבה לומר כן.

רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי רבטוב » ב' אוגוסט 12, 2013 6:13 pm

אוצר החכמה כתב:איזה ערבא צריך וכי חשוד הגראי"ל שטיינמן שעל מה שלא יודע לא יאמר לא ידעתי. ואם אמר כן יש לו סיבה לומר כן.


אענה לך מדין ספק ספיקא .המתהפך בכל הצדדים .
א] קודם כל מי שמע ממנו שאמר כן
ב] וכי בחן את כל המקובלים הנגלים והנסתרים שידע . מי הוא הגדול .
ג] מעולם לא שמעו מהגריא''ל אות או רמז בקבלה .

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 12, 2013 6:16 pm

איני יודע מה עניין ספק ספיקא שייך כאן.
אם אינך מאמין למספר זה עניין אחר.
ביחס לב' וג, טענתי קיימת שראוי לתת את הכבוד הראוי להגריא"ל שלא אמר פטומי מילי בעלמא.

אשבמבש
הודעות: 160
הצטרף: ד' יולי 31, 2013 12:27 am

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי אשבמבש » ב' אוגוסט 12, 2013 10:13 pm

היא גופא בא הגראי"ל לאפוקי מדעת רבטוב שכל מי שעוסק באיזה מקצוע בתורה עליו להכריז על כך ברחובות קריה. ולשיטתו גם רעק"א לא עסק בקבלה, ובעצם כשחושבים על זה אפילו אביי ורבא לא.
הסיפור הנ"ל סופר לי ע"י אחד ממשפחתו של ר' יצחק לוינשטיין ז"ל

בכור שטן
הודעות: 37
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:24 am

Re: מרכזיותו של ספר נפש החיים בישיבות ליטא

הודעהעל ידי בכור שטן » ו' אוגוסט 16, 2013 2:37 pm

מוזר שכותבים כאן הבלים בלי שום ביקורת. רק להבין, התקופה הנידונה כאן -תקופת הנצי"ב- היא התקופה שלמדו בוולאז'ין רבינו הגרב"ב ליבוביץ' ומהצד השני הראי"ה קוק, שניהם סמל ודוגמא עד היום ליראת שמים טהורה. ועליהם כותב הכותב? שאין זכר לטיפוח יראת שמים. רק כמו שהעיר תוכד"ד הכותב קרא כנראה זכרונות של כאלו ששנו ופרשו ולא מצא שם טיפוח יראת שמים. [וכבר נודע מה שאמרו תלמידי וולאז'ין שהם לא היו צריכים ללמוד מוסר שרק מראהו של הנצי"ב היה מחדיר בהם יראת שמים].
ובכל אופן הספר נפש החיים לא נועד לטיפוח יראת שמים אלא למי שיש לו יראת שמים ורוצה לדעת את דרכי העבודה האמיתיים, וכבר אמר מרן הרב מבריסק, שהספר נפש החיים הוא פוסק אחרון כמו השו"ע בכל עניני העבודה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 474 אורחים