עט סופר כתב:גילוי חושבני שאינך יודע מה אתה סח.
לא תמיד ניתן למדוד לפי כמות הדפסות מכמה טעמים.
משנת תרל"ד כפי שהזכרת פשט מאד תנועת המוסר בקרב הישיבות הליטאיות. אין דור שכ"כ עסקו בלימוד מוסר ויראת שמים כאותו דור. גם בקרב אלו שנמנו על מתנגדי המוסר כגון הברכת שמואל ותלמידיו אי אפשר לומר שלא עבדו על יראת שמים.
זה נכון שמחוץ לישיבות בליטא המצב היה קשה, והמאבק של תלמידי הישיבה לעתים נע משאיפות נשגבות בנוסח הנפש החיים להשכלה הקורצת מעבר לדלת.
נערי האוצר איני יודע על אילו ישיבות הנך מדבר, ואיה גדלו נעריך, הישיבות שאני מכיר מלאים בני עליה בני ציון היקרים המסולאים מפז בדרכו של נפש החיים.
בברכה המשולשת כתב:א. וכי הלשם הקדוש זיע"א לא עסק בתורת הסוד, ובייחוד בתורת אדוננו הגר"א?
ב. ומרנא הח"ח?
ג. והמשך חכמה?
רבטוב כתב:חידוש שנכדו הגריש''א שנתגדל אצל זקינו בעל הלשם לא שמעו אף פעם מילה של קבלה
רבטוב כתב:בברכה המשולשת כתב:א. וכי הלשם הקדוש זיע"א לא עסק בתורת הסוד, ובייחוד בתורת אדוננו הגר"א?
ב. ומרנא הח"ח?
ג. והמשך חכמה?
אדרבא אתה מחזק קושייתי . למה רק יחידים ממש עסקו בזה . ולא נחלת הכלל . לגבי הח''ח לא אדע
חידוש שנכדו הגריש''א שנתגדל אצל זקינו בעל הלשם לא שמעו אף פעם מילה של קבלה
בברכה המשולשת כתב:א. ספרי מרנא הח"ח מלאים וגדושים מציטוטים מתורת הסוד.
רבטוב כתב:...אדרבא אתה מחזק קושייתי . למה רק יחידים ממש עסקו בזה. ולא נחלת הכלל.
מ.ל. כתב:רבטוב כתב:...אדרבא אתה מחזק קושייתי . למה רק יחידים ממש עסקו בזה. ולא נחלת הכלל.
פשוט מאוד, כי גם הגר"א מוילנא שעסק בתורת הנסתר, היה מאותם היחידים.. ולא הפך לימוד תורה זו לנחלת הכלל, כפי שעשו בחוגים אחרים.
וכבר עמד רש"ז הבלין באחד מקבצי ישורון, על העניין שתלמידי הגר"א בקושי הכירוהו, והביא שהיו שטענו ש"שקר יהללו האנשים האומרים כי תלמידי הגר"א המה, כי מלבד השיעורים בקלויז יסו"ד, לא למד תורה עם אדם".
רבטוב כתב:חידוש שנכדו הגריש''א שנתגדל אצל זקינו בעל הלשם לא שמעו אף פעם מילה של קבלה
בברכה המשולשת כתב:ב. לח"ח היתה רוה"ק, וכי זה היה אפשרי אם לא עסק בתורת הסוד?
בברכה המשולשת כתב:א. ספרי מרנא הח"ח מלאים וגדושים מציטוטים מתורת הסוד.
עשוי לנחת כתב:נו, באמת. מוסרי הזוהר שהח"ח מעתיק לא נקרא תורת הסוד.
אולי תביא דוגמאות מהח"ח?
אשבמבש כתב:רבטוב כתב:חידוש שנכדו הגריש''א שנתגדל אצל זקינו בעל הלשם לא שמעו אף פעם מילה של קבלה
סופר לי ששאלו פעם את הגראי"ל שטיינמן מי המקובל הכי גדול בדורינו, וענה הרב אלישיב.
אוצר החכמה כתב:איזה ערבא צריך וכי חשוד הגראי"ל שטיינמן שעל מה שלא יודע לא יאמר לא ידעתי. ואם אמר כן יש לו סיבה לומר כן.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 474 אורחים