שמעתי כמה טעמים, ואיני זוכר מקור.
א. כי היה ניצוץ ממרדכי היהודי.
ב. כי בכל יום היה נעשה יהודי חדש.
ג. כי שמו כשם רבו, ר' יעקב יצחק, וכך נקרא החוזה מלובלין זי"ע, לכך קראוהו כך דער איד.
ד.
ה.
יודל'ה כתב:שמעתי כמה טעמים, ואיני זוכר מקור.
א. כי היה ניצוץ ממרדכי היהודי.
ב. כי בכל יום היה נעשה יהודי חדש.
ג. כי שמו כשם רבו, ר' יעקב יצחק, וכך נקרא החוזה מלובלין זי"ע, לכך קראוהו כך דער איד.
ד.
ה.
מחולת המחנים כתב:בהרבה מקומות נקראו מאורי החסידות ומנהיגי עדות חסידיות בשם "גוטר איד", כמו היהודי הטוב מגאסטינין הגוטער איד מניישטאט.
לגבי הגוטער איד מניישטאט שהיה בנו של המאור ושמש, כמדומני שלא רצה להנהיג עדה וליטול את כתר האדמורו"ת, ולכן כונה רק בשם "גוטער איד", שהיתה נחשבת מדרגה גדולה אצל החסידים.
אראל כתב:לפי המבואר בהקדמת ספר 'עטרה לראש צדיק' אשר היהודי הק' נקרא בשם 'יצחק' לבד מלידתו, והשם 'יעקב' נתוסף לו ע"י הה"ק החוזה מלובלין צ"ע הטעם שנקרא 'יהודי הק'' בגלל שהיה שמו כשם רבו, כי הלא רבו הק' קרא את שמו כשמו!...
חכמת המסכן בזויה כתב:המושג גוטער יוד היה נפוץ לצדיקים שלא היה להם עדה משלהם רק הרבו בעבודת השם ופעילות של מופתים, והחזיקו אותם ל"גוטער יוד".
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 476 אורחים