ושוב זה חוזר... כהמשך לאשכולות על מקורות עלומים... היה אמרי שפר.. ועכשיו אמרי נועם...
אולי פשוט אנחנו (והמחשב..) לא יודעים לחפש...??
הדרשן ר' יוסף מפרמישלה, מח"ס "כתונת פסים" על הגדה של פסח (ראה אשכול זה)
כותב בספרו "צפנת פענח חדש", פרנקפורט דאדרה תנ"ד, דף ה' ע"ג:
ומכאן, נפוצה 'הקדמה' זו, על פני כל הארץ:
"ידו בכל" לר' אליהו הכהן האיתמרי (נפ' תפ"ט), אזמיר תרכ"ז, סימן אלף קס"ד, בשם "צפנת פענח" הנ"ל;
"וילקט יוסף" בלגרד תר"ב, מער' א' אות מ', בשם "צפנת פענח" הנ"ל. ומכאן לר' יוסף חיים מבבל בספרו "אדרת אליהו" בראשית. ועוד.
אמנם כשנבוא לגלות מקורם של דברים הנ"ל, שכתבם "צפנת פענח" בשם "אמרי נועם", נתקל במבוי סתום.
עד לשנת תנ"ד, שנת הו"ל של "צפנת פענח", נדפסו שני ספרים בשם "אמרי נועם";
1 - "אמרי נועם" לה"ר יוסף גאלייגו, אמשטרדם שפ"ח, כאן, אמנם עניינו שלספר זה אינו אלא "אוסף פיוטים ותפילות למועדים שונים" ולא שייך לעניינינו.
2 - "אמרי נועם" לר' יעקב דיליישקאש, נד' לראשונה קושטא ש', כאן, והוא מתורת בעלי התוספות על התורה.
חיפוש ממוחשב וידני בזה האחרון, לא מעלה כל תוצאה !
לא זו בלבד, הנה דבר נוסף בספר "צפנת פענח" הנ"ל, בשם "אמרי נועם" וגם-כן איננו נמצא ב"אמרי נועם" הנ"ל !
דף ל"ט ע"ב בדפו"ר:
דבר שלישי בשם ה"אמרי נועם", ג"כ בענין הבכורה, בדף ט' ע"א, וג"כ לא נמצא !
אגב, יצויין שבסוף "צפנת פענח" הנ"ל, יש "ראשי תיבות מהספרים", וכתוב: 'א"נ אמרי נועם', כך שיתכן שישנם דברים נוספים בצפנת פענח בשם אמרי נועם.
היכן הדברים בספר "אמרי נועם" ??
--------
שוב ראיתי, בהגדה של פסח "חלוקא דרבנן", בכתונת פסים, דף ע' ע"ג (מהדו' למברג): "ואי' בס' אמרי נועם דע"פ הדין היו יעקב ועשו שניהם בכורים עשו בכור ללידה ויעקב בכור ליצירה...", עכ"ל.
ובס' אמרי נועם הנ"ל פרשת תולדות (כ"ו ל"ד) עה"פ "ויעקב נתן לעשו": "וא"ת מה הועיל ליעקב קנין הבכורה מאחר שלא היה בכור, י"ל שגם הוא היה בכור שנאמר וידו אוחזת בעקב עשו ולידת היד נקרא לידה כמו שמצינו בפרץ וזרח", עכ"ל.
נראה כי כאן, דברי ר' יוסף מפרמישלה הם עיבוד ותוספת של אמרי נועם הנ"ל. אך מה עם יתר המקומות ?