חכם באשי כתב:קוץ,
אתה טענת כי כל הדרושים שבתולדות אדם מקורו במאור עינים, וזה כמובן לא נכון. ועל כך העירך אי"ס, שאם היית פותח את מאור עינים היית רואה שזה לא ייתכן, כי סגנון שני הספרים שונה. ודוק.
חכם באשי כתב:אורייתא קא מרתחא ליה.
חכם באשי כתב:קוץ,
אתה חדש פה (וזה לא משנה אם רק החלפת ניק), ולא יזיק קצת כבוד לעמוד התווך של הפורום.
חכם באשי כתב:מאמרו של אברמסון שרמזתי אליו לעיל, מצוי באוצר, והוא 'ספר המוסר המיוחס לרב יוסף בן צדיק, ונלווה אליו מאמר על כתבים שנתייחסו לאחד החכמים ואינם לו', בתוך: ספר זכרון להרב יצחק נסים, ג, עמ' שט ואילך.
חכם באשי כתב:קוץ,
אתה חדש פה (וזה לא משנה אם רק החלפת ניק), ולא יזיק קצת כבוד
היא שיחתי כתב:חכם באשי כתב:קוץ,
אתה חדש פה (וזה לא משנה אם רק החלפת ניק), ולא יזיק קצת כבוד
אבהתי את הטענה הזו!
אדם פשוט כתב:היא שיחתי כתב:חכם באשי כתב:קוץ,
אתה חדש פה (וזה לא משנה אם רק החלפת ניק), ולא יזיק קצת כבוד
אבהתי את הטענה הזו!
מה יש לאוהב בכל הפולמוס המטופש הזה?! אה?
אני אדם פשוט שרוצה ללמוד ולהחכים ומה אני מוצא בפורום המתיימר ל "חכמה" שטויות והבלים!!!
אכן, גם אצל רבותינו הראשונים וגדולי האחרונים אנו מוצאים כזאת, שהביאו מדברי קודמיהם בלא להזכירם. כך, לדוגמא, נהגו ר' דוד קמחי ור' יוסף אלבו, כך גם נהג ר' יצחק אברבנאל בפירושיו הרבים, ואף היעב"ץ לא נקה מזה. אולם כבר המליצו עליהם, שבתקופתם הם לא ראו בכך כל עול.
והקמחי [רד"ק] לעולם גונב מדברי ראב"ע במקומות אשר יראה לעצמו בהם תועלת (ר' זרחיה בר' יצחק חן, פירוש לאיוב, לח ז - תקות אנוש, עמ' 283).
כתב ר' יעקב אבן חביב: עוד חשב (הר"י אלבו ז"ל, בפ' טז ממאמר ג [בספר העקרים]), בסוף הפרק, לגנוב לב התלמידים ולהראות להם כי הרב רבי חסדאי ז"ל הוא מסכים בצד מה אל כוונתו. ובמקום הזה עשאו רבו ואלופו, שכן היה באמת כפי מה שקבלנו מן הדורות שעברו. אולם מצינו בספרו זה דברים ערבים ומדבש מתוקים, כתובים בספר אור ה' שיסד הרב ר"ח, והוא אינו מזכיר דבר בשם אומרו, אלא כמשנה את טעמו להעלימו כותב הענין ההוא כאילו הוא מסיח לפי תומו (הכותב לעין יעקב, מגלה, פרק א, דף 12 בדפוס ראם).
והנה בא ר' חיים ירמיהו פלנסברג, בהקדמת פרושו לספר אור ה' (ווילנא תרסה, עמ' 14-12), והאריך להתנצל בעד הקדמונים שהעתיקו מקודמיהם מבלי להזכירם, כגון הרא"ש שהעתיק דברי הרי"ף, והסמ"ג שהעתיק את דברי הרמב"ם, והעקרים שהעתיק דברי אור ה' - שהכל יודעים שתורת רבם בפיהם. "אולם כבר כתב הש"ך [יו"ד, סי' רמב, ס"ק מג], שעכשיו סתם מה שהאדם אומר, חושבים הכל שהוא מפי עצמו. ע"כ הדין משתנה".
[/quoteחכם באשי כתב:על 'גניבות ספרותיות' אני מעתיק את תחילת הפתיחה מקונטרסו של ר"ש אשכנזי 'הגונב מן הספר' (עדיין לא נדפס):אכן, גם אצל רבותינו הראשונים וגדולי האחרונים אנו מוצאים כזאת, שהביאו מדברי קודמיהם בלא להזכירם. כך, לדוגמא, נהגו ר' דוד קמחי ור' יוסף אלבו, כך גם נהג ר' יצחק אברבנאל בפירושיו הרבים, ואף היעב"ץ לא נקה מזה. אולם כבר המליצו עליהם, שבתקופתם הם לא ראו בכך כל עול.
והקמחי [רד"ק] לעולם גונב מדברי ראב"ע במקומות אשר יראה לעצמו בהם תועלת (ר' זרחיה בר' יצחק חן, פירוש לאיוב, לח ז - תקות אנוש, עמ' 283).
כתב ר' יעקב אבן חביב: עוד חשב (הר"י אלבו ז"ל, בפ' טז ממאמר ג [בספר העקרים]), בסוף הפרק, לגנוב לב התלמידים ולהראות להם כי הרב רבי חסדאי ז"ל הוא מסכים בצד מה אל כוונתו. ובמקום הזה עשאו רבו ואלופו, שכן היה באמת כפי מה שקבלנו מן הדורות שעברו. אולם מצינו בספרו זה דברים ערבים ומדבש מתוקים, כתובים בספר אור ה' שיסד הרב ר"ח, והוא אינו מזכיר דבר בשם אומרו, אלא כמשנה את טעמו להעלימו כותב הענין ההוא כאילו הוא מסיח לפי תומו (הכותב לעין יעקב, מגלה, פרק א, דף 12 בדפוס ראם).
והנה בא ר' חיים ירמיהו פלנסברג, בהקדמת פרושו לספר אור ה' (ווילנא תרסה, עמ' 14-12), והאריך להתנצל בעד הקדמונים שהעתיקו מקודמיהם מבלי להזכירם, כגון הרא"ש שהעתיק דברי הרי"ף, והסמ"ג שהעתיק את דברי הרמב"ם, והעקרים שהעתיק דברי אור ה' - שהכל יודעים שתורת רבם בפיהם. "אולם כבר כתב הש"ך [יו"ד, סי' רמב, ס"ק מג], שעכשיו סתם מה שהאדם אומר, חושבים הכל שהוא מפי עצמו. ע"כ הדין משתנה".
חכם באשי כתב:קוץ,
אתה טענת כי כל הדרושים שבתולדות אדם מקורו במאור עינים, וזה כמובן לא נכון. ועל כך העירך אי"ס, שאם היית פותח את מאור עינים היית רואה שזה לא ייתכן, כי סגנון שני הספרים שונה. ודוק.
הראבד כתב:ברוך שמסר עולמו לשומרים!!!!!
יסלח לי על בורותי, אבל לפי הזכור לי הספר בנוי משני חלקים, האחד סיפורים ותורות מר' זלמלה, והשני בין השיחים ובדר"כ באותיות רש"י (קטנות בדפו"ח) דרושים נחמדים. על חלקו הב' כתבו כאן שרובו מועתק מאחרים. האם גם חלקו הראשון כך? לפי הזכור התורות המובאים שם בשם ר' זלמל'ה רובם ניכר עליהם חותם מיוחד שמבית מדרשו של רבו הגר"א יצאו.איש_ספר כתב:תולדות אדם לקח מכל מקום מברכי יוסף ועד... מנדלסון! כולל מאור עיניים. מאמר רחב ע"כ יש בקובץ הדת והחיים של מרכז זלמן שז"ר.
עם גילוי כל מקורות הספר, עולה העובדה המצערת, שאין בידנו כמעט מאום מתורתו של אותו גאון ר' זלמלה
בסוף הס' "תולדות בית ה' בוואלזין" יש תמונה מהקבר ושם אין דבר מזה. אך אולי יש כיתוב נוסף בצד אחר של המצבה שלא נראה בתמונה.איש_ספר כתב:(כבר העירו להעובדה המדהימה שעל קברו של אחיו ר' חיים מצוין היותו אחי ר' זלמלה...! אמנם ראיתי את נוסח המצבה כמה פעמים אך בכל פעם לאח"ז אני משוכנע שדמיוני מתעתע בי....)
מחולת המחנים כתב:אחר בקשת מחילת כבודו של הרב "איש ספר", אעבור הפעם על בקשתו שלא לדון בענין ר"ע מן האדומים.
הנה נודעו דברי הרב חיד"א במחזיק ברכה או"ח סי' ש"ז ס"ק ה' שמעתיק מכת"י רבי אלישע גאליקו אודות החרם שחתמו חכמי צפת וביניהם רבי משה אלשיך נגד הספר מאור עינים, וכותב שמרן הבית יוסף לא הספיק לחתום עליו ושבק חיים לחיי עלמא, עיי"ש.
הנה שח לי הרב משה אייזיק בלוי כי בגנזי הספריה הלאומית נמצא החרם עצמו נגד הספר מאור עינים ובו חתום גם מרן הבית יוסף, וכנראה שהרב חיד"א לא שזפה עינו את הכרוז הלז.
איש_ספר כתב:מחולת המחנים כתב:אחר בקשת מחילת כבודו של הרב "איש ספר", אעבור הפעם על בקשתו שלא לדון בענין ר"ע מן האדומים.
הנה נודעו דברי הרב חיד"א במחזיק ברכה או"ח סי' ש"ז ס"ק ה' שמעתיק מכת"י רבי אלישע גאליקו אודות החרם שחתמו חכמי צפת וביניהם רבי משה אלשיך נגד הספר מאור עינים, וכותב שמרן הבית יוסף לא הספיק לחתום עליו ושבק חיים לחיי עלמא, עיי"ש.
הנה שח לי הרב משה אייזיק בלוי כי בגנזי הספריה הלאומית נמצא החרם עצמו נגד הספר מאור עינים ובו חתום גם מרן הבית יוסף, וכנראה שהרב חיד"א לא שזפה עינו את הכרוז הלז.
תדפיס מהכרוז המקורי http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?84623&
אלי_ש כתב:איש_ספר כתב:מחולת המחנים כתב:אחר בקשת מחילת כבודו של הרב "איש ספר", אעבור הפעם על בקשתו שלא לדון בענין ר"ע מן האדומים.
הנה נודעו דברי הרב חיד"א במחזיק ברכה או"ח סי' ש"ז ס"ק ה' שמעתיק מכת"י רבי אלישע גאליקו אודות החרם שחתמו חכמי צפת וביניהם רבי משה אלשיך נגד הספר מאור עינים, וכותב שמרן הבית יוסף לא הספיק לחתום עליו ושבק חיים לחיי עלמא, עיי"ש.
הנה שח לי הרב משה אייזיק בלוי כי בגנזי הספריה הלאומית נמצא החרם עצמו נגד הספר מאור עינים ובו חתום גם מרן הבית יוסף, וכנראה שהרב חיד"א לא שזפה עינו את הכרוז הלז.
תדפיס מהכרוז המקורי http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?84623&
הכרוז של רבי אלישע גאליקו (שהביא אי"ס) עם חתימות הרבנים שנספחו לו נכתב במפורש אחרי פטירת הבית יוסף. שם גם כותב רבי אלישע גאליקו כי הבית יוסף ביקש ממנו לכתוב כרוז והוא לא הספיק לעשות זאת עד שחלה הבית יוסף ונפטר. אם כן, על איזה כתב בדיוק חתום הבית יוסף?
תורה תמימה הערות ויקרא פרק כא הערה עט
אבל הנה הרמב"ם פי"ז הי"ג מאיסו"ב פסק דכה"ג אינו נושא שתי נשים, וכפי הנראה מפרש הלשון אחת ולא שתים, ר"ל דמה דכתיב כאן אשה בא למעט שרק אשה אחת נושא ולא שתים, ועל זה פריך מה ראית האי אשה לרבות והאי למעט, ומשני הא אשתני גופה והא לא אשתני גופה, וכ"מ מפורש לשון הרמב"ם כאן שכתב ואינו נושא שתי נשים לעולם שנאמר אחת ולא שתים, וכ"כ הה"מ שם, כהאי גונא דרשינן ביומא י"ג א' לענין כה"ג ביוהכ"פ דכתיב וכפר בעדו ובעד ביתו, אחת ולא שתים. וכבר נתפרסם דבר השגת הראב"ד שם על פסק הרמב"ם מפסוק דדה"י ב' כ"ד וישא לו יהוידע נשים שתים, ויהוידע היה כה"ג, ועל זה תירץ חכם אחד שאין הכונה שלקח לו לעצמו אלא שהשיא ליהואש בנו, דכל הענין שם איירי בתולדות יהואש, ונתפרסמה ההערה הנפלאה הזאת ע"י ס' תולדות אדם בשם רב גדול אחד, ובאמת לא חדות היא. וכבר באה הערה זו מפורש בס' ברכ"י לאה"ע סי' ל"א, ו
איש_ספר כתב:לגבי תולדות אדם, לא רק הדרושים הם ממקומות אחרים.
בתו"א מביא שמישהו שאל את ר"ז שמתקשה לזכור את מידות הנפח והמטבעות ונתן לו סימן גוד"ו אילנא למידות הנפח ודוב"ב שפתי ישינים למטבעות ובאמת סימן זה מופיע בליקוטים ממהר"ם שיף בסוף חולין
שחר קמתי כתב:דבר זה איתא גם בס' של"ה
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 189 אורחים