מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אל תרבה, מתי?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' ספטמבר 02, 2010 11:50 pm

עשרה מאמרות (מאמר העיתים, סי' ד):
"עת לחשות - שלא ירבה שיחה עם האשה, באשתו אמרו בימי נדתה, דכתיב נאלמתי דומיה החשתי ראשי תיבות נדה. וכן בימי הלידה, דכתיב בה וטמאה שבעת ימים".
האם ניתן להבין שאכן נתכוין בפשטות למשמעות דבריו, שכל ענין אי ריבוי שיחה עם אשתו הוא דווקא בימי טומאה?
האם יש עוד מי שבאר כן?

zsg
הודעות: 46
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 3:49 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי zsg » ו' ספטמבר 03, 2010 12:22 am

עין בברטנורא שהביא י"א כן.ובתנא דבי אליהו כך פירש.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי יאיר » ו' ספטמבר 03, 2010 12:40 am

מפשט המשנה באבות לא משמע כן אלא שלא ירבה עמה שיחה בכל זמן וראיתי הרבה שמפרשים דהוא משום שיגרר לספר לה קטטות שבינו לחבירו והיא תייעץ לו לעשות דברים לא הגונים ויעשה כעצתה וסופו יורש גיהנם..(אם יש צורך אפרט שמות המפרשים).

וואס וועט זיין?
הודעות: 15
הצטרף: ו' ספטמבר 03, 2010 12:44 am

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי וואס וועט זיין? » ו' ספטמבר 03, 2010 12:45 am

איז וואס מיינט קל וחומר באשת חבירו? וואס איז שייך ביי איר א נידה?

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי חיים » ו' ספטמבר 03, 2010 12:47 am

וואס וועט זיין? כתב:איז וואס מיינט קל וחומר באשת חבירו? וואס איז שייך ביי איר א נידה?

אולי כי איסור א"א חמור יותר מנדה.

וואס וועט זיין?
הודעות: 15
הצטרף: ו' ספטמבר 03, 2010 12:44 am

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי וואס וועט זיין? » ו' ספטמבר 03, 2010 12:49 am

יא יא, ריכטיג.
אבער, פשטא דמילתא קוקט אויס אז ס'רעדט זיך אלעס אויף דעם זעלבען אופן.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי יאיר » ו' ספטמבר 03, 2010 1:50 am

ברור לכם שאיננו מבינים יידיש..וברור שאתם מבינים לשון הקודש (או עברית אם תרצו) אז אנא כבדו..

ובכל אופן השאלה של זקן היתה (במילים אחרות) מה הסיבה שאסור לאדם להרבות שיחה עם האשה?

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' ספטמבר 03, 2010 2:08 pm

zsg כתב:עין בברטנורא שהביא י"א כן.ובתנא דבי אליהו כך פירש.

הנה לפניך דברי הרע"ב, אני לא מצאתי בהם דברים אלו.

"מכאן אמרו חכמים - רבינו הקדוש בסדר המשניות כתבה מדברי חכם זה שאמר ואל תרבה שיחה עם האשה למדו חכמים לומר כל זמן שאדם מרבה שיחה עם האשה גורם רעה לעצמו. מצאתי כתוב כשאדם מספר לאשתו קורותיו כך וכך אירע לי עם פלוני היא מלמדתו לחרחר ריב. כגון קרח שספר לאשתו מה שעשה משה שהניף את הלוים תנופה והביאתו בדברים לידי מחלוקת.
א"נ מתוך שהוא מספר לה שחבריו גנוהו וביישוהו אף היא מבזה אותו בלבה וזה גורם רעה לעצמו".

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי חיים » ו' ספטמבר 03, 2010 4:54 pm

זקן ששכח כתב:
zsg כתב:עין בברטנורא שהביא י"א כן.ובתנא דבי אליהו כך פירש.

הנה לפניך דברי הרע"ב, אני לא מצאתי בהם דברים אלו.

"מכאן אמרו חכמים - רבינו הקדוש בסדר המשניות כתבה מדברי חכם זה שאמר ואל תרבה שיחה עם האשה למדו חכמים לומר כל זמן שאדם מרבה שיחה עם האשה גורם רעה לעצמו. מצאתי כתוב כשאדם מספר לאשתו קורותיו כך וכך אירע לי עם פלוני היא מלמדתו לחרחר ריב. כגון קרח שספר לאשתו מה שעשה משה שהניף את הלוים תנופה והביאתו בדברים לידי מחלוקת.
א"נ מתוך שהוא מספר לה שחבריו גנוהו וביישוהו אף היא מבזה אותו בלבה וזה גורם רעה לעצמו".

עיין שם ברע"ב ד"ה "באשתו אמרו" וז"ל:
אית דמפרשי, באשתו נדה בלבד, שלא יבא לידי הרגל עבירה. ומדברי המשנה נראה, דאפילו באשתו טהורה וכו'

ראיתי כותבים (שו"ת תשב"ץ ח"ג סי' נח) שכך פירש באבות דרבי נתן, ולא עיינתי.
במחזור וטרי תכד מציין "באשתו נדה, לא גרסינן, שאף באשתו טהורה אמרו מפני ביטול תורה".
מרכבת המשנה לר"י אלאשקר על אבות א, ה מביא פירוש זה שהיינו אשתו נדה.

נאמן במלאכתו
הודעות: 28
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 11:18 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי נאמן במלאכתו » ד' מאי 25, 2011 4:49 am

זקן ששכח כתב:עשרה מאמרות (מאמר העיתים, סי' ד):
"עת לחשות - שלא ירבה שיחה עם האשה, באשתו אמרו בימי נדתה, דכתיב נאלמתי דומיה החשתי ראשי תיבות נדה. וכן בימי הלידה, דכתיב בה וטמאה שבעת ימים".
האם ניתן להבין שאכן נתכוין בפשטות למשמעות דבריו, שכל ענין אי ריבוי שיחה עם אשתו הוא דווקא בימי טומאה?
האם יש עוד מי שבאר כן?

אל תרבה דמתני', היינו אף בימי טהרתה. איברא, דרמיזא דנוטריקון דנאלמתי דומיה החשיתי, היינו לריבויא דאז יש ליזהר יותר, כנלע"ד פשוט.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 25, 2011 8:47 am

כך רגילים ללמוד אבל הם שתי דעות ברע"ב שם ולשון הרמ"ע מפאנו שהביא את המילים באשתו אמרו משמע שפירש את המשנה בימי טומאתה, כדעה הראשונה.

א. בריקמן
הודעות: 1
הצטרף: ד' מאי 25, 2011 10:36 am

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי א. בריקמן » ד' מאי 25, 2011 11:08 am

יהי ביתך פתוח לרוחה
ויהיו עניים בני ביתך
ואל תרבה שיחה עם האישה
ההקשר אינו מובן ומכוח זה יש טורחים ושואלים מי היא האישה שבה מדובר? האם במארחת? או שמא באורחת?
ובפרשים לא מצאנו כל התייחסות לכאן
ואפשר שזהו כוונת התנא באומרו ק"ו באשת חבירו להסביר לנו מדוע אין להרבות שיחה עם האורחת.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי יאיר » ה' מאי 26, 2011 12:56 am

א. בריקמן כתב:יהי ביתך פתוח לרוחה
ויהיו עניים בני ביתך
ואל תרבה שיחה עם האישה
ההקשר אינו מובן ומכוח זה יש טורחים ושואלים מי היא האישה שבה מדובר? האם במארחת? או שמא באורחת?
ובפרשים לא מצאנו כל התייחסות לכאן
ואפשר שזהו כוונת התנא באומרו ק"ו באשת חבירו להסביר לנו מדוע אין להרבות שיחה עם האורחת.


בספר "בשם אמרו" -ליקוט מפרשים על מס' אבות ישנם שני פירושים:

א. "אל תספר לאשה שאתה עומד להביא אורחים כי עינה צרה באורחים ואחרי שיגיעו היא תקבלם מפני הבושה וכך תתרגל לקבל אורחים" -בינת יששכר.

ב."ואל תרבה לכבוד האורחים העניים שיחה עם האשה. את זה תגיד לאשה(?), אולם אם היא מסכימה אפשר לבקש ממנה להרבות, וכמו שמצינו באאע"ה שתחילה אמר לשרה קמח, ומשראה שהיא מסכימה הוסיף סולת. באשתו אמרו.אל תרבה, אבל באשת חבירו גם שיחה מועטת אסור". -מדרש שמואל.

ועיין כאן: http://www.shoresh.org.il/hidush/hidush.asp?id=411
וכאן: http://midreshet.org.il/pageview.aspx?id=477

מתעניין
הודעות: 173
הצטרף: ו' מאי 13, 2011 4:56 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי מתעניין » ה' מאי 26, 2011 2:46 am

חיים כתב: ראיתי כותבים (שו"ת תשב"ץ ח"ג סי' נח) שכך פירש באבות דרבי נתן, ולא עיינתי.
במחזור וטרי תכד מציין "באשתו נדה, לא גרסינן, שאף באשתו טהורה אמרו מפני ביטול תורה".
מרכבת המשנה לר"י אלאשקר על אבות א, ה מביא פירוש זה שהיינו אשתו נדה.

נתן.jpg
נתן.jpg (48.71 KiB) נצפה 10155 פעמים

עיין בציטוט הנ"ל שדווקא באבות דר' נתן הצרפתיים הגירסה אשתו נדה.
באוצר מובא אבות דר' נתן הצרפתי בקישור:http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?142955
ואכן בעמוד הרלוונטי מוזכר "בזמן שהיא נידה".

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי אדג » ה' מאי 26, 2011 4:46 am

בא"א י"ל, ואיני יודע אם הוא פשוטם של דברים, דאי אפשר לומר באופן גורף ומוחלט "אל תרבה שיחה עם האשה", אלא בזמן נידתה, שהרי בזמן טהרתה פעמים מרבה עמה שיחה, ודל"ב.

מתעניין
הודעות: 173
הצטרף: ו' מאי 13, 2011 4:56 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי מתעניין » ה' מאי 26, 2011 3:06 pm

בספר כסא רחמים לחיד"א דן בגדרי שיחה עם האשה.
להלן צילום הקטע המדובר:
כסא רחמים.jpg
כסא רחמים.jpg (35.52 KiB) נצפה 10131 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 26, 2011 3:19 pm

זקן ששכח כתב:
zsg כתב:עין בברטנורא שהביא י"א כן.ובתנא דבי אליהו כך פירש.

הנה לפניך דברי הרע"ב, אני לא מצאתי בהם דברים אלו.

"מכאן אמרו חכמים - רבינו הקדוש בסדר המשניות כתבה מדברי חכם זה שאמר ואל תרבה שיחה עם האשה למדו חכמים לומר כל זמן שאדם מרבה שיחה עם האשה גורם רעה לעצמו. מצאתי כתוב כשאדם מספר לאשתו קורותיו כך וכך אירע לי עם פלוני היא מלמדתו לחרחר ריב. כגון קרח שספר לאשתו מה שעשה משה שהניף את הלוים תנופה והביאתו בדברים לידי מחלוקת.
א"נ מתוך שהוא מספר לה שחבריו גנוהו וביישוהו אף היא מבזה אותו בלבה וזה גורם רעה לעצמו".



תסתכל בד"ה הקודם באשתו אמרו. הנה

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מאי 26, 2011 6:58 pm

חיים כתב:
וואס וועט זיין? כתב:איז וואס מיינט קל וחומר באשת חבירו? וואס איז שייך ביי איר א נידה?

אולי כי איסור א"א חמור יותר מנדה.

עיין שו"ע יו"ד קצ"ה סעיף א' כל העניין.
ועיין מה שהביא ב"י בשם רשב"א מאבדר"נ ובערוה"ש שם ס"ק ו
וכן בפר"ח סימן קכ"ח סק"ל ...בשם ספר מקצועות...
שאלו תלמידיו לר"ע במה זכית לחכמה מפוארה וכו' ולא דיברתי עם אשה נדה ע"ש.
כמו כן עיין בעבודת הקודש מהחיד"א במורה באצבע סימן ג' ס"ק ק"ט ... ואף כי בזמנינו הוא רחוק זהירות זה שהיא מצטערת מאוד על זה וכו' מ"מ שחוק וקלות ראש עמה אסור מן הדין.

מאידך מצינו שהחמירו באשתו בימי טומאתה יותר מבא"א דבאשתו בימי טומאתה אסור ובא"א לא אסרו.
ועיין בזה שו"ע אבהע"ז סימן כ"א סעיף ה' ובספר תוה"ש סימן קצ"ה סקט"ו.
והחמירו באשתו בימי טומאתה דלבו גס בה יותר וכו' ע"ש.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' מאי 27, 2011 12:22 am

שאלה נוספת: כיצד בדיוק נמדד הדיבור שנאמר לו סטופ. מכאן ואילך 'אל תרבה'.
כלומר, מה בדיוק הגדר של ריבוי ומה נקרא שאינו ריבוי?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי יאיר » ו' מאי 27, 2011 12:30 am

זקן ששכח כתב:שאלה נוספת: כיצד בדיוק נמדד הדיבור שנאמר לו סטופ. מכאן ואילך 'אל תרבה'.
כלומר, מה בדיוק הגדר של ריבוי ומה נקרא שאינו ריבוי?


צא ולמד מברוריה שאמרה לר' יוסי הגלילי :"גלילי שוטה, לא כך אמרו חכמים אל תרבה שיחה עם האשה, היה לך לומר, באיזו ללוד".
[והוא אמר באיזו דרך נלך ללוד].
וכל הממעיט ה"ז משובח..(באשת חבירו. ובאשתו,כמובן בתנאי שלא פוגע בה)..

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' מאי 27, 2011 12:43 am

אבל מצד הסברא אפשר לומר שאמירת אותו עניין רק בלשון קצרה עד שמונה את המלים כדוגמת ברוריה הוא מידת חסידות, וברוריה שאמרה כן היינו משום שאדם חשוב כר' יוסי צריך לנהוג כן, אבל בכולי עלמא עיקר העניין הוא שלא לדבר מה שאינו לצורך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' מאי 27, 2011 1:02 am

ואולי אפשר לשאול מי אמר שהלכה כברוריה אולי הלכה כר' יוסי הגלילי

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי יאיר » ו' מאי 27, 2011 1:06 am

אוצר החכמה כתב:ואולי אפשר לשאול מי אמר שהלכה כברוריה אולי הלכה כר' יוסי הגלילי

אם כך הגמ' היתה צריכה לומר זאת ולא להביא המעשה בלבד.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' מאי 27, 2011 1:09 am

גם אני מכוח זה חשבתי תמיד כך אבל בזה בדיוק אני מסתפק אולי זה לא ראיה?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי יאיר » ו' מאי 27, 2011 1:10 am

מסתברא כך, שהגמ' באה לפרש ולא לסתום..

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ו' מאי 27, 2011 3:06 am

למיעוט ידיעותי, דבר שהגמרא רצתה לפסוק - הובא כפסק בראשונים וכן בשו"ע וברמב"ם ומה שלא נפסק, יכול לשמש כהנהגה ודבר רצוי לכתחילה שבלכתחילה וכך ראוי לנהוג, אולם איסור גמור, א"א לומר שיש ואתן דוגמא מצויה מאד: מצוי מאד שמתפללים באולמות של שמחה, אם זה חתונה, בר מצוה וברית מילה, שלא נדבר על טיולים ומסלולים וחופי ים, אבל אני רוצה להתרכז באולמות. הרי הגמרא כותבת בצורה ברורה שלעולם תפילתו של אדם נשמעת בבית הכנסת, היינו שמקום זה מיוחד לקיבול תפילות ולכן גם נפסק, שמי שהוצרך להתפלל ביחיד, יתפלל בבית הכנסת. והנה עינינו הרואות שבשמחות מתפללים 'לכתחילה' באולם, מדוע? למה יש הנהגה כזו בצורה גורפת? מילא אם זה אולם בצפון הארץ ויש כמה אורחים שהוצרכו לבוא מהמרכז ומהדרום ולא יספיקו לחזור ולהתפלל בעירם, ניחא, אבל זה לא רק אצלהם, אלא גם בב"ב ובירושלים ובשאר המקומות בו המנינים מצויים. זה אסור? בודאי שלא! הרי התפללו בציבור, אבל את מעלת תפילה בבית כנסת - אין להם, נקודה. תאמרו מה שתאמרו. [שלא נדבר שיש דעות כמדומה לי מהראשונים, שסוברים שגם במקרה כזה נקרא שכן רע].
רוצים עוד דוגמא? בבקשה: אם אדם יושב ולומד לבד הקב"ה נמצא עימו שנא' בכל המקום וכו'. א"כ מה ההבדל אם זה לבד או עם חברותא? אומרת המשנה: בשנים דבריהם נכתבים בספר, באחד לא! זה משנה, לא ראשון או פויסק אחרון. ואני הקטן שבקטנים לולא דמסתפינא הייתי אומר שנראה לי שע"פ משנה זו אין הבדל מי הוא הלומד. זה משנה, ותאמרו מה שתאמרו.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' מאי 27, 2011 1:18 pm

אוהב אוצר כתב:ואתן דוגמא מצויה מאד: מצוי מאד שמתפללים באולמות של שמחה, אם זה חתונה, בר מצוה וברית מילה, שלא נדבר על טיולים ומסלולים וחופי ים, אבל אני רוצה להתרכז באולמות. הרי הגמרא כותבת בצורה ברורה שלעולם תפילתו של אדם נשמעת בבית הכנסת, היינו שמקום זה מיוחד לקיבול תפילות

יסלח לי כבוד אישתמיטיה למר הלכה מפורשת בשו"ע או"ח סימן צ סעיף ט בזה"ל ישתדל אדם להתפלל בב"ה...
ובמ"ב שם ואפילו אם יש לו עשרה בביתו ישתדל בבהכ"נ...
כך שכל ראייתו דמר שכאילו ההיתר להתפלל באולמות וכדו' ולא בביהכ"ס משום שהוא רק מוזכר בגמ' בטעות יסודו...
חכמים הזהרו בדבריכם.

מענה לשון
הודעות: 177
הצטרף: א' ספטמבר 12, 2010 7:56 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי מענה לשון » ו' מאי 27, 2011 5:52 pm

בעצם הענין של דיבור עם האשה
ראיתי דבר חדש.
הובא במשנה הלכות ח"ט סי' ש"י
שהביא להגר"א המצ"ב.

והעולה שדעת האבות דר"נ שהובא בגר"א שדיבור מרובה עם אשתו בזמן נידתה הוי איסור לאו של "לא תקרבו" כחיבוק ונישוק. והדברים מבהילים. (לי עכ"פ).
וכיון שכן ודאי שומה עלינו לברר מהו שיעור "ידבר עמה דברים בטלים" דהוי לאו.
גרא2.jpg
גרא2.jpg (158.37 KiB) נצפה 9992 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' מאי 27, 2011 6:41 pm

עיין שו"ע אהע"ז סימן כא סעיף א והמתכוון לאלו הדברים מכין אותו מכת מרדות ובביהגר"א שם שהוא אסמכתא עיי"ש.

מענה לשון
הודעות: 177
הצטרף: א' ספטמבר 12, 2010 7:56 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי מענה לשון » ו' מאי 27, 2011 7:53 pm

אוצר החכמה כתב:עיין שו"ע אהע"ז סימן כא סעיף א והמתכוון לאלו הדברים מכין אותו מכת מרדות ובביהגר"א שם שהוא אסמכתא עיי"ש.


דבריך אינם פשוטים שכן שם מיירי בכל אשה, וע"ז קאי הגר"א שזה אסמכתא אבל באשתו נדה אפשר שהוא לאו גמור. אמנם עי' באג"מ אה"ע נ"ו דכ' דאף זה אסמכתא.
אך תמיהה גדולה היא דהא הרמב"ם סבר דחיבוק ונישוק באשתו נדה היא איסור דאוריתא, וא"כ באבות דר"נ כרך הכל בחדא פסיקה, ויליףלכולהו מלא תקרבו, וא"כ מה"ת לחלק דזה דאורייתא וזה דרבנן.

אך אינה ה' לידי בספר המצוות מצות ל"ת שנ"ג, כ' הרמב"ן שהרמב"ם בספר המדע כ' דלאו של איסור קורבה לעריות הוא גם ברמיזה וקפיצה שנ' לא תקרבו, והביא את האבות דר"נ, דמיניה יליף הרמב"ם אף רמיזה וקפיצה, וסיים ע"ז וז"ל "והם באמת דברים בטלים שיהיה במדבר עם אשתו נדה שיחה בטלה לאו ומלקות מן התורה".
עכ"פ נראה ברור דהבין מהרמב"ם דאף שיחה בטילה ורמיזה וכו' הוו לאו מן התורה.
ועי' שם בלב שמח דלא נמצא אצלנו ברמב"ם כן בשום מקום, אלא אדרבא מבואר אצלינו ברמב"ם דמכין מכת מרדות אלמא מדרבנן.
ושם לבסוף הקשה מה שהק' בתחילת דברי משיטת הרמב"ם בחיבוק ונישוק.

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי מעיין » ו' מאי 27, 2011 9:34 pm

יאיר כתב:
זקן ששכח כתב:שאלה נוספת: כיצד בדיוק נמדד הדיבור שנאמר לו סטופ. מכאן ואילך 'אל תרבה'.
כלומר, מה בדיוק הגדר של ריבוי ומה נקרא שאינו ריבוי?


צא ולמד מברוריה שאמרה לר' יוסי הגלילי :"גלילי שוטה, לא כך אמרו חכמים אל תרבה שיחה עם האשה, היה לך לומר, באיזו ללוד".
[והוא אמר באיזו דרך נלך ללוד].
וכל הממעיט ה"ז משובח..(באשת חבירו. ובאשתו,כמובן בתנאי שלא פוגע בה)..

בענין זה יש בנותן טעם להעתיק מש"כ הרה"ג ר' נפתלי הירצקא העניג זצ"ל אבד"ק שארמאש בא' ממכתביו
ואגב שהזכרנו מאמרה של ברוריא לר' יוסי הגלילי, אכתוב מה שעלה בדעתי שלכאור' תמי' מאד הדברים שר' יוסי הגלילי יצטרך למוסר של אשה, וכי לא הי' נזהר באזהרה של המשנה ח"ו אלא ר' יוסי הגלילי הי' חכם עיניו בראשו בידעו שאין חכמה באשה, ואם לא יפרש דבריו הרבה, אפשר שלא תבין שאלתו ויצטרך לכפול הדברים ולשאול עוד הפעם, ונמצא שמיעוט זהירתו גרם לו כפילות הדברים לעבור על ידי זה על דברי המשנה ואל תרבה שיחה עם האשה, ע"כ ביאר שאלתו היטב, אף שזה ספק אם לא תבין ויצטרך עוד הפעם לשאול, וזה וודאי, מ"מ כיון שהי' לו טעם במה שהרבה בדברים לבאר היטב, שאז הדברים המה לצורך, אינו נחשב למרבה דברים, ואין בזה שום איסור, כיון שהמה לצורך, אבל ברוריא שהיתה מפורסמת לאשה חכמה, הי' לה לגנאי, שסבר בדעתו שהיא כנשים שוטות, ע"כ השיבה לו גלילי שוטה, מום שבך אל תאמר לחברך, ע"ד שאמרו במ' ביצה בהאי תלמודא מתלמידי ב"ש שאמר לו א' מה זה סמיכה והשיב מה זה שתיקה, וריוה"ג שלא הי' צופה בנשים, לא ידע שהאשה הזאת היתה ברוריא החכמה, אבל ח"ו לומר על ר' יוסי הגלילי שלא הי' נזהר לקיים דברי חכמים, בפרט בגדר קדושה, אדרבא הי' חכם לראות את הנולד, וחשש אולי על ידי מיעוט דעת שבנשים יצטרך לומר עוד הפעם שאלתו, ע"כ פירוש שאלתו יפה.

ודפח"ח

כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי כותב » ו' מאי 27, 2011 10:13 pm

רעיון נחמד!

האם נדפס הדברים באיזה ספר?

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי מעיין » ו' מאי 27, 2011 10:43 pm

בספר טהרת יו"ט להרה"ג עסק הרבה בטהרת ישראל הרב חי"ל דייטש זצ"ל [מצוי באוצר תחת כותרת - יסוד יוסף<טהרת יו"ט> - חלק ט עמוד קפח
ומשם בספרו תפארת נפתלי [כמדומה שאין באוצר]

מענה לשון
הודעות: 177
הצטרף: א' ספטמבר 12, 2010 7:56 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי מענה לשון » ש' מאי 28, 2011 10:16 pm

מובא בשם הקוצקער דעיקר הקפידא היה במה שאמר "נלך" וכלל אותה עמהם, דאין זה ראוי לכלול האשה יחד עמם. וע"כ אמרה לו היה לך לשאול באיזו ללוד.
ואכתי צ"ב שהרי אמרה לו אל תרבה שיחה .

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 29, 2011 8:18 am

כוונתה היתה לומר לו בדרך חכמה כי ברוב דברים לא יחדל פשע ומחמת שהרבה במילותיו נכשל.

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: אל תרבה, מתי?

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 29, 2011 10:02 am

תולעת, היא גופא, כל דברי היו מבוססים על דברי הגמ' שלא נפסקו להלכה בשו"ע. ואני מסביר שוב: אין שום איסור להתפלל באולם, בקופ"ח, ובמכולת בציבור, אבל, המעלה של המתפלל בבית הכנסת, גם אם יהיו אלף איש באולם ובתוכם משה רבינו ואליהו הנביא א"א לומר שדברי הגמ' יחולו עליהם היינו, אותו מנין שמתפלל בבית הכנסת עדיף על המנין המתפלל באולם וע"ז נאמר יחי ההבדל הדק [או העבה] ותאמר אשר תאמר. אם דברי עדיין לא ברורים אני מוכן להסביר שוב בצורה אחרת.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 523 אורחים