איש_ספר כתב:אברימי כתב:האם ברור כאן לכולם שהחזו"א היתה לו מגילת י"א שורות. תקוע לי בראש שבמוסף ש"ק של יתד נאמן מעלי יום הפורים דהאי שתא שהיה ע"ז מאמר מת"ח אחד (אולי סופר סת"ם) שפקפק בדבר מכמה אנפין.
אולי אני טועה, לא למדתי סוגיא זו והיא אצלי בבחינת מילתא דלא רמיא על איניש...
החזו"א היה לו מגילה של י"א שורות, ותצלומה ניתן בקונטרס שהעליתי ממנו כאן כמה דפים (מגילת ישראל). השמועה שהוכחשה, שכביכול היה לחזו"א את המגילה של לגר"ח קנייבסקי ושיש בלדרמן, שהיא של י"ג שורות אבל גדולה מאד כדי שיהיה בה שיעור גליונות כדין, ועדין לא יהיה פרוץ מרובה על העומד (אומרים שיש שנים או שלושה מגילות כאלה בכל העולם...
אא"כ יטען 'שבטי' שכך נהגו בסיגעט ובכל פולין). ובכן לחזו"א היתה מגילה של י"א שורות רגילה.ב קונטרס הנ"ל מביא את השמועה הנזכרת ומפריכה.
ותודה לרב בונה על ההוספות.
כיודע לתלמידי החזו"א, החזו"א אף הסביר מדוע א"צ גליונות כדין, משום שהוא דין לכתחילה על הסופר, אך אינו דין לקרוא לכתחילה במגילה כזאת. ואם המזמין מזמין דוקא באופן אחר מותר לסופר לכותבו כך. ולמזמין והקורא אין ענין להדר אחר גליונות כאמיתה של תורה.
אגב בשעתו נשלחתי ע"י ראש ישיבה חשוב לברר את הענין אצל הגאון רבי יצחק זאב כהן שליט"א והוא אמר לי שאביו הגאון רבי משה עשה כן בלדרמן ע"פ הצעת הגר"ח קניבסקי, וכן הוא עשה כן בישיבת פונביז [ועוד בתי כנסיות מרכזיים בבני ברק], מאחר ויוצאים בקריאות אלו המונים יש סברא לדאוג לכל ההידורים האפשריים, אך כאשר אדם פרטי גם אם יש לו 5000$ מיותרים לכתיבת מגילת י"א שורות ב35 ס"מ הוא מסביר לו כי מדובר בשגעון.
נאמרו עוד טעמים מדוע א"צ גליונות, הן משום שבזה לא נאמר כאמתה של תורה, והן משום שגם בספר תורה הכל יחסי, והכותב ס"ת בי"א שורות אינו צריך גליונות בשיעור של 17 ס"מ [לדעת החזו"א].