.צוציק כתב:מהיכי תיתי שבביקרת ספרים יהיה פטור מאיסור לשון הרע? ממה נפשך, אם בביקורתו הוא משמיע לשון הרע, אזי יש כאן לשון הרע. ואם לא, אז לא.
ירושלמי כתב:כמדומני שמראה מקום חשוב בסוגיא זו, הוא ספריו של הרש"י זוין "סופרים וספרים", שכל ענינם מאמרי ביקורת על ספרים וסופריהם. על אף שהרשי"ז שם מנתח את הספר ואת אופיו, 'מפרגן' וחולק שבחים לרוב, - עם זאת בפירוש הוא לא נמנע מלהעביר ביקורת, לעיתים די חריפה, על הספר.
אם אינני טועה, מאמרים אלו - או חלקם - פורסמו על בסיס שבועי כטור ביקורת ספרות תורנית באחד מעיתוני התקופה.
ובזכרוני מעשיה נאה ששמעתי ממרא דאתרא איש ספר שליט"א, הקשורה בהנ"ל וביחס מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל לטור הביקורת הנ"ל, ויבוא בעל השמועה ויעמידנה.
בן פקועה כתב:אא"ט, המכתב של החזו"א פורסם במלואו - בהשלמת ההשמטות שנשמטו כרגיל באגרות - בקובץ 'צפונות' (יבואו הבקיאים וימצאו). החזו"א כותב לאחד שהוא שולח לו עותק נוסף מהספר שישלח לרב זווין כדי שהלה יכתוב עליו ביקורת, אמנם הוסיף שאין הבמה ראויה כל כך. וההתקלסות במשפט הסיום היא היא לשון רעה במיטבה.
ירושלמי כתב:ובזכרוני מעשיה נאה ששמעתי ממרא דאתרא איש ספר שליט"א, הקשורה בהנ"ל וביחס מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל לטור הביקורת הנ"ל, ויבוא בעל השמועה ויעמידנה.
השאלה צריכה להיות למה בכלל יש כאן אשכולות עם ביקורת שלא קשורה לשאלות בדבר הלכה?, גם אם לפעמים יש צורך להתריע על טעויות בספרים שונים מדוע שלא יסתפקו בציון טעות/יות המחבר/המהדיר מבלי למצוץ את הדם במלל מיותר בתגובות ובמאמרים?, וכי זה דרך ת"ח המרבים שלום בעולם?, מלבד כל האיסורים החמורים של לשה"ר ומתכבד בקלון חברוגילוי כתב:היה אשכול על הארחות שבת והוא נמחק ולא זכיתי להבין במה הוא שונה משאר האשכולות שנכתבו בסגנון דומה
שדה תפוחים כתב:השאלה צריכה להיות למה בכלל יש כאן אשכולות עם ביקורת שלא קשורה לשאלות בדבר הלכה?, גם אם לפעמים יש צורך להתריע על טעויות בספרים שונים מדוע שלא יסתפקו בציון טעות/יות המחבר/המהדיר מבלי למצוץ את הדם במלל מיותר בתגובות ובמאמרים?, וכי זה דרך ת"ח המרבים שלום בעולם?, מלבד כל האיסורים החמורים של לשה"ר ומתכבד בקלון חברוגילוי כתב:היה אשכול על הארחות שבת והוא נמחק ולא זכיתי להבין במה הוא שונה משאר האשכולות שנכתבו בסגנון דומה
באמת האשכול שהעלית היה עניני לחלוטין ואך ורק בדבר ה' זו הלכה, אלא עצה טובה לך אל תכאב את מחיקתו כבר ידועים הדברים שמדיניות המחיקות כאן הרבה פעמים הינם משיקולים אינטרסנטיים בלבד, ומקובלנו מרבותנו כי מקום שלא נשמרים בו כל כללי הלשה"ר גם יושר לא ימצא בו.
ציבור כתב:דברי הרב איש ספר ברורים ונכונים.
בעניין זה אתעניין: אם לא מדובר בביקורת ספרים אלא בחשיפת זהותו של המחבר, כגון במחבר שגנב ספר מאחרים והדפיסו על שמו (יש לזה גם שם בלועזית, ואיני זוכר) - האם מותר לגלות את שם הגנב והנגנב, ובכך להחזיר את הספר למחברו?
ציבור כתב:בעניין זה אתעניין: אם לא מדובר בביקורת ספרים אלא בחשיפת זהותו של המחבר, כגון במחבר שגנב ספר מאחרים והדפיסו על שמו (יש לזה גם שם בלועזית, ואיני זוכר) - האם מותר לגלות את שם הגנב והנגנב, ובכך להחזיר את הספר למחברו?
איש_ספר כתב:שדה תפוחים כתב:השאלה צריכה להיות למה בכלל יש כאן אשכולות עם ביקורת שלא קשורה לשאלות בדבר הלכה?, גם אם לפעמים יש צורך להתריע על טעויות בספרים שונים מדוע שלא יסתפקו בציון טעות/יות המחבר/המהדיר מבלי למצוץ את הדם במלל מיותר בתגובות ובמאמרים?, וכי זה דרך ת"ח המרבים שלום בעולם?, מלבד כל האיסורים החמורים של לשה"ר ומתכבד בקלון חברוגילוי כתב:היה אשכול על הארחות שבת והוא נמחק ולא זכיתי להבין במה הוא שונה משאר האשכולות שנכתבו בסגנון דומה
באמת האשכול שהעלית היה עניני לחלוטין ואך ורק בדבר ה' זו הלכה, אלא עצה טובה לך אל תכאב את מחיקתו כבר ידועים הדברים שמדיניות המחיקות כאן הרבה פעמים הינם משיקולים אינטרסנטיים בלבד, ומקובלנו מרבותנו כי מקום שלא נשמרים בו כל כללי הלשה"ר גם יושר לא ימצא בו.
הוצאת שם רע על מנהלי המקום, גרועה מלשה"ר. מי שיש לו הערה על כל הודעה במקום זה שאינה עומדת בכללי איסורי דיבור ולשון, נא יעיר ע"כ.
לגבי נושא האשכול, אין לי דעה ברורה בעניותי, ואיני יכול לנסח את כללי ההיתר או האיסור. אם כי ברור לי שבמקרה כמו של שערי דורא, בה נטלו ספר של קדמון והשחיתו אותו בהתרשלות הגובלת בזדון, ועוד מוכרים אותו כמוצר מושלם ומדויק. ויתר ע"כ: כאשר קבלו העורכים את הביקורת, טרם פרסומה, תגובתם היתה שלא ממין הענין, במקרה כזה, חובה לקרוא בראש הומיות ובפתחי שערים, ולהודיע על הספר המזויף והמשובש. במקרים אחרים ובנסיבות אחרות, (ספר של מחבר פרטי, ואין חשש לקלקול, המחבר לא מציג את הספר כמדויק, המחבר מוכן לקבל ביקורת באופן עניייני) הדברים עשויים להשתנות ויעשה כ"א שאלת רב מומחה להלכות חמורות אלו.
באשכול על הארחות שבת, החליט מאן דהוא להסיט את הדיון לכיוונים שלא ממין הענין, ומכיון שבלא"ה לא היה בו כל תוכן נוסף, הוסר האשכול לחלוטין.
ירושלמי כתב:ובזכרוני מעשיה נאה ששמעתי ממרא דאתרא איש ספר שליט"א, הקשורה בהנ"ל וביחס מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל לטור הביקורת הנ"ל, ויבוא בעל השמועה ויעמידנה.
איש_ספר כתב:ציבור כתב:דברי הרב איש ספר ברורים ונכונים.
בעניין זה אתעניין: אם לא מדובר בביקורת ספרים אלא בחשיפת זהותו של המחבר, כגון במחבר שגנב ספר מאחרים והדפיסו על שמו (יש לזה גם שם בלועזית, ואיני זוכר) - האם מותר לגלות את שם הגנב והנגנב, ובכך להחזיר את הספר למחברו?
שאלתי פעם חכם אחד, בתחילה אמר שאם מצביעים רק על שתי הספרים. כלומר מראים את המקור ואת ההעתקה, בלא להכביר מילים ותארים על עושה מעשה הרמיה, בכה"ג לית לן בה, שוב שאלתי אותו ומה הדין אם בכה"ג שופכים את דמו ברבים, ונרתע לאחוריו.
פיענוח למי שלא הבין, ספרי המאור לא נמצאים במאגר אוצה"ח משא"כ ספרי עוז והדר, וכדי שאוצה"ח לא ינזק כלכלית נמחקו דברים על עו"ה, [ובתקוה שגם המאור יבינו שמי שמוסר ספריו לאוצר יוענק לו כיפת ברזל בפורום...]. והלא הם הם הדברים שכתבתי לעילאיש_ספר כתב:ג. יש להניח שאם מכון המאור היו משתמשים באותם כלים של עוז והדר, גם אשכול השערי דורא היה מוכרח לרדת....
ידועים הדברים שמדיניות המחיקות כאן הרבה פעמים הינם משיקולים אינטרסנטיים בלבד
ישבב הסופר כתב:ירושלמי כתב:ובזכרוני מעשיה נאה ששמעתי ממרא דאתרא איש ספר שליט"א, הקשורה בהנ"ל וביחס מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל לטור הביקורת הנ"ל, ויבוא בעל השמועה ויעמידנה.
היה כאן באיזה אשכול סיפור על תלמיד הגרא"ז מלצר שהוציא ספר, והגרש"י זוין כתב ביקורת על הספר. לימים, פגש הגרא"ז מלצר את הגרש"י זוין, ואמר לו ווארט על "הכל תלוי במזל אפי' ס"ת שבהיכל". שאם הספר יש לו מזל משאירים אותו בהיכל. אבל אם אין לספר מזל, מוציאים אותו, ואם מוצאים בו שאלה, מביאים תינוק שאינו חכם ולא טיפש, ועל פיו יחרץ דין הספר.
שדה תפוחים כתב:אחר בקשת המחילה, לא מצאתי בדברי איש ספר שום מענה ישיר לדברי, אחזור בשנית על מה שכתבתי, מוסכם לכל הדעות א' שהייתה עריכה חובבנית, ב', שאף אחד לא התכוין במזיד להשחית ולקלקל (כמו במהריט"א), גם אותם "חבורת אנשים חסרי מושג מינמלי" שחשבו עצמם לחכמים גדולים באמת חשבו שהם עושים דבר טוב, ומעתה מי שכבודו של רבינו השערי דורא באמת יקר בעיניו היה פונה לבעה"ב ומודיעו כדורש טובתו שספר זה רק יביא בזיונות והפסדים כספיים למכון ולמען חיזוק הדבר היה מציע לו לאמת את כל ההשגות אצל ת"ח הנאמן והמוכר לו, פנייה כזו אלף אחוז שהייתה מניבה תוצאות טובות יותר. משא"כ מאמר מושחז שמכל שורה בו ניכר ביטול וזלזול לעבודת העריכה גם אם הוא נכון לגמרי אבל זה בדוק ומנוסה ברוב המקרים שדרך כזו לא מניבה תועלת, בשביל דרך כזו צריך כתנאי בסיסי שהמבוקר ירגיש עצמו כנחות דרגא מהמבקר וגם זה לא תמיד עוזר.
סה"כ העמדות הובהרו דיו והמעיין יבחר.פיענוח למי שלא הבין, ספרי המאור לא נמצאים במאגר אוצה"ח משא"כ ספרי עוז והדר, וכדי שאוצה"ח לא ינזק כלכלית נמחקו דברים על עו"ה, [ובתקוה שגם המאור יבינו שמי שמוסר ספריו לאוצר יוענק לו כיפת ברזל בפורום...]. והלא הם הם הדברים שכתבתי לעילאיש_ספר כתב:ג. יש להניח שאם מכון המאור היו משתמשים באותם כלים של עוז והדר, גם אשכול השערי דורא היה מוכרח לרדת....ידועים הדברים שמדיניות המחיקות כאן הרבה פעמים הינם משיקולים אינטרסנטיים בלבד
אשוב ואודה לההנהלה המראה קבל עם ועדה על רצונה הטהור לחזק ולתקן את כל בדקי הבית.
ישבב הסופר כתב:אני קראתי את הסיפור הזה ברשת, וחושבני שהיה זה כאן בפורום. יגעתי לבדוק ולא מצאתי. היכן הוא?
ישבב הסופר כתב: היה כאן באיזה אשכול סיפור על תלמיד הגרא"ז מלצר שהוציא ספר, והגרש"י זוין כתב ביקורת על הספר. לימים, פגש הגרא"ז מלצר את הגרש"י זוין, ואמר לו ווארט על "הכל תלוי במזל אפי' ס"ת שבהיכל". שאם הספר יש לו מזל משאירים אותו בהיכל. אבל אם אין לספר מזל, מוציאים אותו, ואם מוצאים בו שאלה, מביאים תינוק שאינו חכם ולא טיפש, ועל פיו יחרץ דין הספר.
ישבב הסופר כתב:אני קראתי את הסיפור הזה ברשת, וחושבני שהיה זה כאן בפורום. יגעתי לבדוק ולא מצאתי. היכן הוא?
אבא יודן כתב:תמכתי יסודותיי על יסוד ר יעייקב באמת ליעקב (חו"מ בהערה) שפסק :ספר שראה אור אין אשמה מלדבר עליו ועל מחברו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 705 אורחים