איש_ספר כתב:בשולי הדברים קוריז לחובבי הביביליגרפיה.
במבוא למהדורה החדשה נכתב:
השלמנו את סימנים צג-צו שנדפסו במהדורה השניה שהוציא הרי"נ פרוליך ע"פ דפוס זאסלב, עד כה נדפסו סימנים אלה בשיבושים רבים וכו'. סימנים אלה יצאו מתח"י השע"ד שכן בכתבי היד הראשונים הינם מחוברים כהמשך אחד לסימנים הקודמים.
הרושם של הקורא שסימנים צ"ג צ"ו הם איזה תוספת שנתחדשה באיזה דפוס, כמו 'תשלום אבודרהם' למשל... עד שצריך להוכיח מכתבי היד ! שהסימנים (בינהם הלכות טריפות) הם חלק מהספר! ולדבר על עריכתם במובן של 'אהבת השלימות'.
ובכן:
בכל הדפוסים של שערי דורא, נדפסו סימנים אלו! כמו שיראה כל מי שיפתח דפוס כל דהו. ומגוחך בכלל לעסוק בזה. אלא מאי? הרב פרייליך, לא הספיק להשלים את מלאכתו, כך שהחלק השני ממהדורתו (בלבד), חסר כמה סימנים.
לפני כשלושים שנה, צילם הרב וויסנשטרן המנוח את שערי דורא של הרב פרייליך על שני חלקיו. עם גמר הלוחות, אמר לו מישהו שיתן את דעתו שחלק ב' של הרב פרייליך חסרים בו כמה סימנים, הלך הרב וויסנשטרן, וצילם את הסימנים החסרים מתוך מהדורת זאסלב, וכתב לפניהם במכונת כתיבה ישנה (אפשר לראות הכל באוצר), שהוא מדפיס סימנים אלו משום שהם חסרים במהדורת הרב פרייליך. (
עורכי המאור ראו מהדורת צילום זו של הרב וויסנשטרן, והם טעו שהרב פרייליך הוא שהוסיפם...) ובכן הסימנים הללו
הם חלק משע"ד בכל הדפוסים כאמור, ורק במהדורה של הרב פרייליך לא נדפסו מחמת המציק, ולא צריך לפשפש בכתבי היד כדי להוכיח את שייכותם לספר.
---
אגב הסיבה שהסימנים הנ"ל, נראים במהדורת הצילום של וויסנשטרן כמו 'תשלום אבודרהם', היא כדלהלן: כידוע הרבה שנים חשבו שהרב פרייליך הוציא רק חלק אחד מן השערי דורא עם עבודתו. וכך במהדורות הצילום דאז הדפיסו ח"א של הר"פ וח"ב מדפוס ישן. ויהי היום ומישהו מצא בספרית הרד"צ הילמן את ח"ב של שערי דורא של הר"פ!, היתה זו הפתעה גדולה מאד! שכן הספר נחשב כאבוד/לא קיים! (הרדצ"ה מצא אותו בגניזה). לאור זאת ניגש הרב וויסנשטרן להוציא מהדורת צילום של שני חלקי הספר של הר"פ. בסיום עשיית הלוחות, נותר לו גליון חלק. הוא נמלך ברדצ"ה מה לעשות, והרדצ"ה שלף 'גניזה' נוספת: הלכות טריפות לרבי דוד ן' יחיא, ויעץ לו להדפיס את זה בסוף (למרות שאין לזה שום קשר לשערי דורא! אך 'כדי שלא להשאיר הגליון חלק'), לאחר שרב וויסנשטרן הכין לוחות להלכות טריפות לרבי דוד יחיא, האירו את עינו שחלק ב' ממהדורת הר"פ חסר בו כמה סימנים בסופו, וכמו שכתבתי. הלך הרב וויס' וצילם את הסימנים החסרים מדפוס זאסלב. וכך יצא משהו משונה: הלכות טריפות של ר"ד ן' יחיא מפסיקות באמצע השערי דורא.
(מהדירי המאור גם הם חזרו והדפיסו את הלכות טריפות של ר"ד יחיא בסוף הספר, משום שהתקדש והתחבר לשע"ד ע"י ווויסנשטרן מכח אילוצי הדפסה...). בעקבות כ"ז, במהדורות הצילום של וויס' , 'הסימנים החסרים' צ"ג - צ"ו, באים כנזופים בסוף הספר, והם נראים באמת כמו איזה השלמה מגניזה, שיש צורך לאמת את שייכותם ע"פ כתבי יד (למי שלא פותח שום דפוס שלפני הר"פ)...