בראשית בר"א שי"ת ומאי ניהו שית היכלין אלקי"ם אימא עלאה עלייהו דאיהי היכלא שביעאה וכמה דאימא עלאה אפיקת שית הכי אימא תתאה אפיקת שית ומאי ניהו את השמים ואת הארץ ואינון שית מאנין דאתמר בהון כי ששת ימים עשה י"י את השמים ואת הארץ והיכלין תתאין אינון מאנין להיכלין עלאין וכד ישראל הוו מצלאן כל היכלין אלין הוו מתפתחן לגבייהו וכען בגלותא אתמר בהון כל השערים ננעלו ושכינתא לבר מהיכלא וקודשא בריך הוא לבר מהיכליה ומלאכייא דממנן על צלותין לבר מהיכליהון הדא הוא דכתיב הן אראלם צעקו חוצה ולא אית לון לצלותין אתר לאעלא ודא איהו כל השערים ננעלו אבל שערי דמעה לא ננעלו ולית מאן דאפתח לון לאלין שערים עד דייתי מארי דדמעה דאתמר ביה ותפתח ותראהו את הילד והנה הנער בכה ולית היכלא מתפתחא אלא ביה ודא איהו ותפתח ותפתח ודאי היכלא לגביה הדא הוא דכתיב אדנ"י שפתי תפתח במאי אתפתח ליה בדמעה הדא הוא דכתיב והנה נער בכה ומיד ותחמל עליו ועוד ותפתח כד ישראל פתחין בתיובתא בבכיה מיד ותחמל עליו ודא איהו בבכי יבואו בזכות בכיה דיליה יתכנשון מן גלותא בכ"י ל"ב י' דמעה בת עין י' זעירא דאית היכלא דדמעה דלית לה רשו למפתח אלא בדמעה ואית היכלא דנגונא דלית לה רשו למפתח אלא בנגונא ובגין דא דוד מתקרב לההוא היכלא בנגונא הדא הוא דכתיב (מלכים ב' ג') והיה כנגן המנגן ואית היכלא דנהורא דלא מתפתחא אלא לבר נש דהוה מתעסק בנהורא דאורייתא ואית היכלא דנבואה דלא מתפתחא אלא לבר נש דהוה חכם גבור ועשיר ואית היכלא דיראה דאתקרי היכל היראה דלא מתפתחא אלא למאן דאית ביה דחילו ואית היכלא דעניים דלא מתפתחא אלא לעניים דהוו מתעטפים קדם י"י בצלותא בעטופא דמצוה דציצית ותפלין ועלייהו אתמר תפלה לעני כי יעטוף ואית תרעא דצדיקייא דלא מתפתחא אלא לצדיקייא הדא הוא דכתיב זה השער לי"י צדיקים יבואו בו והאי איהו תרעא דצדיק ח"י עלמין דאתמר ביה ולא ראיתי צדיק נעזב וזרעו מבקש לחם וכען בגלותא אתמר ביה הצדיק אבד מאי אבד אבד למטרוניתא ואתמר ביה ונהר יחרב ויבש יחרב בבית ראשון ויבש בבית שני ובגין דלית ליה מדיליה עניין צווחין בח"י ברכאן דצלותא לגבי ח"י עלמין והא אסתלק מתמן נביעו וברכאן ולית מאן דיהיב לון ותרעין אחרנין סתימין ותרעא דצדיק חרבא ויבשה כמה דעני חרב ויבש ורזא דמלה יקוו המים מתחת השמים אל מקום אחד ותראה היבשה ולית תרעא פתיחא אלא תרעא דדמעה ומאי איהי בית עין דדמעה מינה נפקא ועלה אתמר שמרני כאישון בת עין ובה והנה נער בכה לגבי קודשא בריך הוא דירחם עליה בגלותא הדא הוא דכתיב אתה תקום תרחם ציון בגין דאיהי לבת אש דאתחזייא למשה בסנה דכתיב וירא מלאך י"י אליו בלבת אש מתוך הסנה איהי ב"ת מן בראשי"ת ודא בראשית
יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש עוד בזהר שהלווים היו מנגנים בשעת הקרבת הקרבן כדי שחוטא יחזור בתשובה.[אשמח למי שביאו]
פילווישוק כתב:דרשה מופלאה לרבי יהודה מוסקאטו בספרו נפוצות יהודה, דרוש ראשון, עם מובאות מחכמי קדם על השפעת המוזיקה על נפש האדם.
ובאותו הדור, ספר שלטי הגיבורים לר"א פורטליאון [משער אריה], כמה פרקים על נגינת הלויים. יצא לאור במהדורה חדשה ומשובחת ע"י מכון ירושלים.
חזור אל “אָשִׁירָה נָּא לִידִידִי”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים