ישראליק כתב:אכן, כמה סוברים שקליפת הציונות/המזרחי בטלה, עכשיו מקווים שכת האגודה וכת החנפים יתבטל
מכון חכמי ליטא כתב:ישראליק כתב:אכן, כמה סוברים שקליפת הציונות/המזרחי בטלה, עכשיו מקווים שכת האגודה וכת החנפים יתבטל
ואח"כ מקווים שיתבטלו כמה מהקליפות שבתוך חסידות ברסלב
יהודהא כתב:דרשת הר מ, רייזמן על שיטת סאטמר והיחס העדכני לציונות זכתה לתפוצה רבה ולתגובות מגוונות.
זהו קטע קולי הדברים נאמרים באידיש. ומקווה שיש אנשים בפורום היודעים להעלות קטעי קול.
מלבב כתב:איפה אפשר לשמוע את זה
הארי החי כתב:מלבב כתב:איפה אפשר לשמוע את זה
בקול הלשון- זה גם מודפס כל יום אחרי השיעור (א"י איפה לקבלו)
אראל כתב:דברי הרב ה. פרידמאן נגד התייחסות הרב רייזמן לאדמו"ר מסאטמאר..., כנראה שהרב רייזמאן עושה עצמו כאילו לא ידע את יואל, כלומר לא פתח את הספר ויואל משה, וגם את הפסוק 'עוד ישבו זקנים וזקנות' לא ידע פירוש המפרשים שם [אולי השתמש הרב רייזמאן בנ"ך פשוטו של מקרא....]
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הגר"מי רייזמן אדם מופלג בתורה ויראה. (אני חסיד של מהרי"ט) אבל יש ליזהר.
אראל כתב:קבל את האמת ממי שאמרו, אם הרב רייזמן התחשק לעשות ליצנות מהרבי מסאטמאר אזי שתגיע לו
כבודו של הרב רייזמן במקומו מונח, אבל כל דבריו הם ליצנות אחד גדול, למי שלמד את ספרו של הרבי מסאטמאר, ויואל משה, ונימוקיו נגד הציונות והמדינה.. הרי מיד יראה בעליל שכל כונת אותו ת"ח העסוק כל היום בדבקות הבורא ית', אך ורק להתלוצץ ולזלזל בהאי קדוש ישראל..., ומשמעות דבריו שלא קרא ולא שנה כלל את הספר הנ"ל... ..., ומה לעשות שהבעלזער שנאה התהומית להרבי מסאטמאר נוזל בעורקיו...
ומה שכבודו תולה בוקי סרוקי בהרב מוואדריזש, הנה מכתב ממנו בנושא איך שהוא מתנער מכל הנושא:
https://drive.google.com/file/d/14OHhEi ... share_link
יש כאן רינון על איזה 'מגדולי תלמידי הרבי מסאטמאר' התכוון הרב רייזמאן...., אבל אין כאן המקום לפרסם שמו...
צופה_ומביט כתב:ומהאי טעמא, נגעו בה גם מצד הטעם הראשון להתנגדות לציונות. כי בהחלט יש אנשים שרוב ההזדהות עם ערכי החברה הישראלית הכללית וההיטמעות בתרבותה והיחס האוהד לאישיה וכו' - מוציאה אותם במידה כזו או אחרת מבית המדרש, וגם מהיראת שמים ולהט האמונה, וכן מאמונת חכמים.
הגם שזה גופא נתון במחלוקת אידיאולוגית מה היא דרכה של תורה לרוב הציבור וכו' ומה היא המידה הנדרשת מרוב הציבור - אבל הא גופא שנעשתה כזו מחלוקת, הוא גופא השפעת המציאות הנ"ל.
ולכן אפילו אם לא נדון על נקודה זו השניה האם השינוי בה הוא לחיוב או לשלילה, אבל לכאורה אלו שהתנגדו לציונות בזמנו מטעמים כאלה שראו יחס ישר בין היסחפות אחריה לבין השפעות אידיאולוגיות והיחלשות והתקררות וכו' - ודאי היו מתנגדים גם כיום.
מלבב כתב:הרב פנקוס זצ"ל אמר בתשמ"ט שאילו היה הרב מסאטמר חי היום היה אומר להצביע בבחירות, כי פעם פחדו מציונות היום אין ציונות.
עקביה כתב:צופה_ומביט כתב:ומהאי טעמא, נגעו בה גם מצד הטעם הראשון להתנגדות לציונות. כי בהחלט יש אנשים שרוב ההזדהות עם ערכי החברה הישראלית הכללית וההיטמעות בתרבותה והיחס האוהד לאישיה וכו' - מוציאה אותם במידה כזו או אחרת מבית המדרש, וגם מהיראת שמים ולהט האמונה, וכן מאמונת חכמים.
הגם שזה גופא נתון במחלוקת אידיאולוגית מה היא דרכה של תורה לרוב הציבור וכו' ומה היא המידה הנדרשת מרוב הציבור - אבל הא גופא שנעשתה כזו מחלוקת, הוא גופא השפעת המציאות הנ"ל.
ולכן אפילו אם לא נדון על נקודה זו השניה האם השינוי בה הוא לחיוב או לשלילה, אבל לכאורה אלו שהתנגדו לציונות בזמנו מטעמים כאלה שראו יחס ישר בין היסחפות אחריה לבין השפעות אידיאולוגיות והיחלשות והתקררות וכו' - ודאי היו מתנגדים גם כיום.
קראת פעם את הויואל משה?
האם ידוע לך מדוע התנגד לציונות?
רמז: מספיק לדעת רק את שם המאמר הראשון והרלוונטי בספר ויוא"מ כדי להבין.
צופה_ומביט כתב:בוודאי שאני מכיר. אבל למה נראה לך שכל ההתנגדות לציונות היתה רק סאטמאר ורק מטעמו של הויואל משה?
עקביה כתב:מלבב כתב:הרב פנקוס זצ"ל אמר בתשמ"ט שאילו היה הרב מסאטמר חי היום היה אומר להצביע בבחירות, כי פעם פחדו מציונות היום אין ציונות.
אני בעד להצביע בבחירות, ואולי אפילו נכון לרתום לשם כך את הויוא"מ. אפשר לביים חסיד סאטמר זקן שמצא פתק בכתב ידו של הויוא"מ בתוך ספר ויוא"מ בביתו, בו קורא הויוא"מ ללכת להצביע ומבקש לפרסם שלאחר שעלה לשמים שינה את דעתו [אם רבי נחמן יכול לכתוב פתקים 200 שנה אחרי הסתלקותו גם הויוא"מ יכול].
אבל מי שקרא קצת בויוא"מ מבין שאין שום צד בעולם לייחס לויוא"מ שינוי עמדה שכזה. לא בתשמ"ט ולא בתשפ"ג.
מלבב כתב:איך הגיע הרה"ק מסאטמר לכאלה טיעונים מוזרים אם לא מתוך סערת הרוח הלחימה בציונות, אז כשהצינות מתה והסערה נדממה, יש סיכוי גדול לחזור לסברא הישרה, בפרט לאיש אמת ועניו ובעל שכל ישר וגדול כמוהו.
עקביה כתב:מלבב כתב:איך הגיע הרה"ק מסאטמר לכאלה טיעונים מוזרים אם לא מתוך סערת הרוח הלחימה בציונות, אז כשהצינות מתה והסערה נדממה, יש סיכוי גדול לחזור לסברא הישרה, בפרט לאיש אמת ועניו ובעל שכל ישר וגדול כמוהו.
נניח.
אבל זהו סתם ניחוש. לא משהו שאפשר להגיע אליו מתוך עיון בספריו או מתוך שמיעת דבריו.
עקביה כתב:מלבב כתב:איך הגיע הרה"ק מסאטמר לכאלה טיעונים מוזרים אם לא מתוך סערת הרוח הלחימה בציונות, אז כשהצינות מתה והסערה נדממה, יש סיכוי גדול לחזור לסברא הישרה, בפרט לאיש אמת ועניו ובעל שכל ישר וגדול כמוהו.
נניח.
אבל זהו סתם ניחוש. לא משהו שאפשר להגיע אליו מתוך עיון בספריו או מתוך שמיעת דבריו.
יערוסלב כתב:אראל כתב:קבל את האמת ממי שאמרו, אם הרב רייזמן התחשק לעשות ליצנות מהרבי מסאטמאר אזי שתגיע לו
כבודו של הרב רייזמן במקומו מונח, אבל כל דבריו הם ליצנות אחד גדול, למי שלמד את ספרו של הרבי מסאטמאר, ויואל משה, ונימוקיו נגד הציונות והמדינה.. הרי מיד יראה בעליל שכל כונת אותו ת"ח העסוק כל היום בדבקות הבורא ית', אך ורק להתלוצץ ולזלזל בהאי קדוש ישראל..., ומשמעות דבריו שלא קרא ולא שנה כלל את הספר הנ"ל... ..., ומה לעשות שהבעלזער שנאה התהומית להרבי מסאטמאר נוזל בעורקיו...
ומה שכבודו תולה בוקי סרוקי בהרב מוואדריזש, הנה מכתב ממנו בנושא איך שהוא מתנער מכל הנושא:
https://drive.google.com/file/d/14OHhEi ... share_link
יש כאן רינון על איזה 'מגדולי תלמידי הרבי מסאטמאר' התכוון הרב רייזמאן...., אבל אין כאן המקום לפרסם שמו...
כן מכתב לא מכתב - כהיום מכתב של אדם לא שווה אפילו לצור על פי צלוחית (עי' ערך פשוטו של מקרא)!
הנה כאן דרשה מאב"ד וואדרידזש, שאומר כעין הרב רייזמן [כמובן בדרך יותר עדינה]. מדבר באריכות גדולה,
https://drive.google.com/file/d/18l2J1- ... sp=sharing
להקטעים הבוערים:
שמע מדקה 115 ואילך
ובפרט, בדקה:
116.20
117.42
121.00
ומשום כן אני תמה, למה שפכו חמתם על הרב רייזמן, כשיש לנו תלמיד מובהק של הרה"ק מסאטמאר [שיודע את הספר ויואל משה ישר והפוך יותר טוב מהרב רייזמן, ופרידמן מקול מבשר, ומכבודו 'אראל'] שאומר כמעט אותו דבר 1. מדבר על בניית ארץ ישראל לפני ביאת המשיח, שיהיה מצד הקדושה [ואין לזה שום שייכות 'לגאולתם של ישראל'. וגם הרב רייזמן אומר כן, שאין זה רישא דגלותא כלל]. 2. וגם שיש לחלק בין רעיון הקליפה הציונות שעל זה לחמו כל גדולי הדור לעצם הציונות שיש היום [שעל זה בערו חמתם של הלחומים על הרב רייזמן].
אז הרב אראל אל תבלבל אותי עם 'קבל את האמת ממי שאמרו' והרב רייזמן התחשק לעשות ליצנות' 'ומה לעשות שהבעלזער שנאה התהומית', כשיש כאן מישהו שיש לו את אהבה התהומית להרבי שלו מסאטמאר, וודאי שאין לו שום חשק לעשות ליצנות ממנו. שאומר את אותו דבר. וכנראה שקצת קשה לחסידי סאטמאר להשלים עם המציאות שאחד בגדולי תלמידיו של הרה"ק מסאטמאר זי"ע שנערץ בהרבה תפוצות ישראל וידוע כת"ח מפולג ויר"ש מרובים בארה"ב ובעולם אומר את זה - על כן הם משמיצים את הרב רייזמן, וכנראה על לא דבר!
יהודהא כתב:דרשת הר מ, רייזמן על שיטת סאטמר והיחס העדכני לציונות זכתה לתפוצה רבה ולתגובות מגוונות.
מלבב כתב:למה לי קרא סברא היא
צופה_ומביט כתב:דיברתי על מה שהוזכר בהודעת הפתיחה "יצר הרע דציונות".
עקביה כתב:מלבב כתב:למה לי קרא סברא היא
נכון.
על אותה דרך אפשר לטעון ולנמק שאילו הרב שך היה חי היום הוא היה הופך לחב"דניק, ואילו הרצי"ה קוק היה
חי היום הוא היה מצטרף לנטורי קרתא וכיו"ב.
מלבב כתב:אם אין ציונות סברא היא שאין צריך להילחם בו בקיצוניות,
מלבב כתב:על זה כבר כתבתי שדברים משונים כאלו יכול לבוא רק מתוך סערת מלחמה גדולה ועכשיו הסערה שככה.
זיז שדי כתב:האם ידוע על ראשון שהביא דברי הגמרא על ג" שבועות הלכה למעשה? הרי זה נוגע לזמן הגלות. והאם איסור התגרות באומות הובא ברמבם? טוש"ע? בעל העיטור? יראים? איני יודע אולי יש איזה מ"מ בראשונים? אם מישהו יוכל להראות.
מלבב כתב:מדברים על השיעור של הרב רייזמן ועדיין אני לא יודע על איזה שיעור מדובר, מעשהו יכול לכתוב בבקשה באיזה יום זה היה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים