מי - צינזר את מפותיו של רשי מפירושיו? והבלבול של החוקרים בין שמות המאיירים: קליער או קלירס !
פורסם: ד' יולי 27, 2022 4:44 pm
א.
. .עם פרשת מסעי החל עידן חדש , ייצורן של "מפות יהודיות", ופותח בכך פרשנדתא =רשי ז"ל.
אך קיימת תעלומה על הצנזורה של המפות היהודיות הראשונות שנוצרו ע"י רשי !
והבלבול של החוקרים בין שמות המאיירים: קליער או קלירס ! וע"כ להלן בחלק ג.
א, מתי החלו למפות את א"י ?
ב, מי הפותחים בכך -והיכן הם?
ג, כמה מפות עשה רשי ?
ד, מי זה ז'קוטין ?
ה, מה פירוש P.E.F [פלסטין...]?
ו, הנילוס זורם מ..ל...? -בהרחבות
ז, תעלומת הצנזור של רשי-
ח........ראה להלן
ב.
עידן חדש-
פרשת מסעי על ריבוי המסעות התחנות ושמותיהם השונים, ובעיקר ,מיקומם לאורך המסלול הממשי בים סוף במדבר סיני אדום עמון ומואב ,וגבולות הארץ במסעי כל אלה הביאו לחידוש עצום של רשי,יצירת מפה , המפה היהודית הראשונה של א"י וכו,
לא משלנו -ישן
ולמה כך ? כי יש מפות קודמות של אזור זה על חבליה השונים, ועל נחלות השבטים המתאימות , אבל אין אלה מעשי ידיהם של יהודים,אלא מפות נוכריות ונוצריות :
[היו ויש מפות קודמות ועתיקות יותר, כמו של פתולמאוס ,אבל אלה מפות עולמיות כלליות שגם א"י מופיעה בהן, אבל בלי התייחסות לחבליה לפרטיה וכו,]
כך גם המפות של פוטינגר [על שם החוקר שגילה אותם] מהמאה ה 4, של אוסביוס מקיסריה שהיו ביוונית- , ושל הירונימוס מהמאה 5 שתרגם אותה ללטינית [נמצא בבריטיש מוזיאום],ולפיו נעשה גם הפסיפס של מפת מידבא המפורסמת-מהמאה השישית, וככלל לאורך ההיסטוריה ,א"י היא הארץ הממופה ביותר בעולם ,בגלל חשיבותה למיליארדי איש בעולם,
ג.
לא משלנו -חדש
ואגב - גם המיפוי המודרני של ארץ ישראל, התחיל עי נוכרים עם מיפוי ז'אקוטן בשנת 1799. שכן נפוליאון הקפיד לצרף למסעותיו מדענים וחוקרים משלל תחומים כמו אסטרונומיה, וארכאולוגיה, וכך מיפה פייר ז'אקוטן שהיה קרטוגרף בחיל ההנדסה שלנפוליאון את ארץ ישראל.
מיפוי נוסף ומאוחר יותר ,והטופוגרפי הראשון שכולו התבסס על מדידות בשטח, היה המיפוי שנעשה על ידי על ידי הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל (P.E.F) בין השנים 1878-1871 "The Survey of Western Palestine"..
ד.
רשי - מניח את היסודות-
אולם נחזור - למפותיו של רשי שיש להן לא רק זכות ראשונים כנל, אלא משך הזמן הם הפכו נכס צאן ברזל ואבן יסוד בקרטוגרפיה היהודית, והעתקיה והשלמותיה ושיפוציה השאירו חותמם על מפרשי התנך לדורות, כשמפת רשי היתה נקודת המוצא שלהם.
כמה ? והיכן ?
יש לנו מרש"י לפחות 6 שרטוטים גאוגרפיים:
שתיים בתורה לפרשת מסעי -בהם ידובר בהמשך,
שלוש - לנ"ך : והם -
א, תרשים לשופטים כא,יט, על "המסילה העולה מבית קל שכמה " ,
ב,ג. ושתי מפות ליחזקאל, אחד לפרק מה,- המתאר את המקדש ואת נחלת הכוהנים והלויים בירושלים.
ולפרק מ"ח - בו הוא מתאר את נחלות השבטים לעתיד לבוא ,כאשר יש 12 רצועות ממזרח למערב, חמש דרומית לירושלים, ירושלים עצמה באמצע, ועוד שבע שבטים ברצועות מצפון לירושלים,
ד. , ולגמרא - תרשים אחד בגיטין ז,ב, על כזיב עכו. לעניין א"י וחו"ל לעניין שביעית ואמירת בפני נכתב וכו,
[b][u]ה.
ממש - לא !
למעשה - אין לנו את המפות ממש בכתב יד של רשי, אלא העתקים מאוחרים יותר, אולם יש בסיס חזק למהימנותם ולשיוכם של מפות אלו לרשי, (העתקים) שכן :
1 -נכדו של רשי , הרשבם כתב בשולי מפה שבמסעי ש- רבינו זקני פירש וציין תחומין",
וגם רשי עצמו התייחס באחד ממכתביו למפה שהוא עשה לספר יחזקאל.
2 -קיימת הסתברות גבוהה שכתב יד לייפציג הועתק מתלמידו הקרוב של רשי ר שמעיה, שהעיד על שייכות המפות לרשי רבו,
3 - בכתבי יד עתיקים רבים, בהן חסרות המפות, הושארו חללים בלתי מובנים, אאכ מקומם נועד למפות שהיו שהושמטו, יותר מכך לצידו כתוב ברשי "כ ז ה " דהיינו יש התייחסות לציור המצורף , ויש עוד תימוכין רבים, אבל לא של מאה אחוז,
אז מהם מפות רשי על גלגוליה משך הדורות – ועל האפיונים שלה, בהמשך בעהי.
ו.
אבל בינתיים לשאלה מי ? מתי ? ולמה ? צינזרו את מפותיו של רשי מפירושיו ?
שהרי המפות מופיעות כאמור בחלק גדול מכתבי־היד של הפירוש אך טרם נמצאו במהדורות מודפסות .
והרי כל הלומד את רשי יוצא נבוך ומבלי להבין ברור למה התכוון רשי,
מבלעדי המפה שצוזרה - לא ניתן להבין את כוונתו , את מהלך הגבולות ואת מסעות בני,
כן, יש מפות חדשות של אחרים המנסים ללא הצלחה להבהיר את רשי, אינני רוצה לנקוב בשמות ,אבל אפילו בהוצאות היקרות והמתהדרות להוציא מידם דבר ברור ומבורר מכל סיג, מפותיהן כלל אינן פשוטות להתאמה עם המלל שברשי. [ואולי היום הם משנים את המפות כדי להתאימם למציאות, אבל הם לא אומרים זא. אלא מציגים מפות שלפי דברי רשי בפירושו הן אינן נכונות, אלא אם הן יהיו מאוד מאולצות וטעונות בדברים שאינן בפשוטו של רשי.
ז.
ןלהלן מדברי העוסקים בתחום [ד,ש,]
...לנוכח הופעתן של המפות ברבים מכתבי־היד של פירוש רש"י למקרא תמוה מאוד
היעדרן מכל פירושי רש"י למקרא שהודפסו.
..בשנים האחרונות בדקנו עשרות מכתבי־היד של פירוש רש"י למקרא, במגוון
היסטורי וגאוגרפי רחב, ונוכחנו כי הימצאותן בכתבי־היד לאורך ההיסטוריה הנה
עובדה מוצקה למדי...
...מפות רש"י בפירושו למקרא שהוזכרו לעיל מופיעות כאמור בחלק גדול מכתבי־היד
של הפירוש אך טרם נמצאו במהדורות מודפסות שלו, למעט מקרה אחד – חמישה
חומשי תורה עם מגילות והפטרות, פרנקפורט על האֹוֶדר תפ"ה )1725 ,)אך שם צוין
בטעות כי רשב"ם ציירה.
ח.
גרובר- הציע תהליך הדרגתי אופייני, בשלבים ולאורך זמן, שעשוי היה, לדעתו, להוביל להשמטת המפות.במהלך ההיסטוריה של העתקת פירוש רש"י והדפסתו. ואלו שלביו:
1. המפות הופיעו בסמוך להפניה אליהן, ליד המילה 'כזה';
2. הושאר רווח ניכר וברור המיועד לציור המפה אך ללא מפה, אף שהייתה
ָ הפניה למפה על ידי המילה 'כזה'.
3. המילה 'כזה' נשארה אך נמחק הרווח;
4. המעתיקים מחקו את המילה 'כזה', מאחר שלא ראו כל ציור לפניהם, ומילת
ההפניה נראתה להם כמיותרת, וכך ברבות השנים וההעתקות הרבות אבדו
כל העדויות על נוכחות המפות".
הסבר יפה - אך לא מוכח !
ט.
בדפוס הראשון של פירוש רש"י לתורה רג'יו דה קלבריה, 1475, לא מופיעות מפות רש"י, אך סיומו של ספר במדבר נכתב באופן חריג הנותנים לנו להניח - כי לפני המדפיסים עמד ציור המפה, ושהמדפיס התייחס לנוכחות המפה בעותק הפירוש שלפניו.
גם אברהם ברלינר שראה את מהדורתו כמהדורה מדויקת של פירוש רש"י לתורה, ציין בהערותיו לפירוש רש"י במ' לד ,ח' , זאת מצאתי כתוב בציור בתחומי הארץ בכתב יד.. אך חשש כנראה להכניס קטע זה לתוך גוף פירושו של רש"י, למרות שכאמור מצא אותו גם הוא בתוך מפת 'גבולות הארץ' שנמצאת בתוך פירוש רש"י בחלק מכתבי היד של פירושו לתורה.
י.
יש הנותנים הסברים אחרים לאי הוספת מפות רשי בדפוס: וזה קשור כנראה לרצונו של מעתיק הפירוש להעביר את כתב־היד, לאחר שהועתק בשלמות, לגרפיקאי מומחה, כדי שיוסיף ציורים ועיטורים שונים. לכן השאיר רווחים גדולים בגוף הפירוש שהעתיק, ומאחר שכתב־היד לא הגיע לאמן, הרווח נשאר בעינו.
.
על כוונת המעתיק לצרף ציור ניתן ללמוד מהשארת הרווח וכן מן ההפניה המסבירה את נחיצות האיור, כגון: 'וזו היא צורתה'. קשה גם לומר שהסיבה לאי ההדפסה היא טכנית, שכו מוכרים לנו ציורים ועיטורים ברמה אמנותית גבוהה בכתבי יד . וגם לאחר המצאת הדפוס
. .מוכרים לנו מפות ותרשימים של רש"י על התלמוד הבבלי שהודפסו, ובהם מפת המסילה לשילה, ..
מה יכולה להיות אפוא הסיבה לכך, שאף לא אחת ממפות רש"י הודפסה למרות מציאותן ברבים ובחשובים שבין כתבי־היד ?
יא.
לסיכום,
עובדת הימצאות מפות רש"י ברובם של כתבי־היד של פירושו למקרא לא סייעה למפות אלו להיות חלק מפירושו הנדפס של רש"י למקרא. תליית הדבר בנסיבות טכניות איננה עולה בקנה אחד עם הימצאותן של מפות רש"י ורמב"ן במהדורות הדפוס של ביאוריהם לתלמוד, ועם סימנים להימצאות מפות אלו לפני מהדירי מהדורות הדפוס.
סביר יותר שהסיבה היא ככל הנראה עקרונית, והיא קדושת המקרא בעיני המדפיסים, שמפאתה חששו להכניס לתוך הפירושים שנכתבו עליו ציורים ורישומים. דהיינו מסיבות דתיות ־ ומתוך יחס הקדושה לתוכן – וחשש מהוספת ציור בתוך הפירושים לתנ"ך.
נ, ב
נראה לי שיותר נכון לומר " לא ברורה לנו הסיבה לכך"
צילומי מפות -בהמשך . -וגם על הבלבול של החוקרים בין שמות המאיירים והמסקנות המוטעות שלהם.
. .עם פרשת מסעי החל עידן חדש , ייצורן של "מפות יהודיות", ופותח בכך פרשנדתא =רשי ז"ל.
אך קיימת תעלומה על הצנזורה של המפות היהודיות הראשונות שנוצרו ע"י רשי !
והבלבול של החוקרים בין שמות המאיירים: קליער או קלירס ! וע"כ להלן בחלק ג.
א, מתי החלו למפות את א"י ?
ב, מי הפותחים בכך -והיכן הם?
ג, כמה מפות עשה רשי ?
ד, מי זה ז'קוטין ?
ה, מה פירוש P.E.F [פלסטין...]?
ו, הנילוס זורם מ..ל...? -בהרחבות
ז, תעלומת הצנזור של רשי-
ח........ראה להלן
ב.
עידן חדש-
פרשת מסעי על ריבוי המסעות התחנות ושמותיהם השונים, ובעיקר ,מיקומם לאורך המסלול הממשי בים סוף במדבר סיני אדום עמון ומואב ,וגבולות הארץ במסעי כל אלה הביאו לחידוש עצום של רשי,יצירת מפה , המפה היהודית הראשונה של א"י וכו,
לא משלנו -ישן
ולמה כך ? כי יש מפות קודמות של אזור זה על חבליה השונים, ועל נחלות השבטים המתאימות , אבל אין אלה מעשי ידיהם של יהודים,אלא מפות נוכריות ונוצריות :
[היו ויש מפות קודמות ועתיקות יותר, כמו של פתולמאוס ,אבל אלה מפות עולמיות כלליות שגם א"י מופיעה בהן, אבל בלי התייחסות לחבליה לפרטיה וכו,]
כך גם המפות של פוטינגר [על שם החוקר שגילה אותם] מהמאה ה 4, של אוסביוס מקיסריה שהיו ביוונית- , ושל הירונימוס מהמאה 5 שתרגם אותה ללטינית [נמצא בבריטיש מוזיאום],ולפיו נעשה גם הפסיפס של מפת מידבא המפורסמת-מהמאה השישית, וככלל לאורך ההיסטוריה ,א"י היא הארץ הממופה ביותר בעולם ,בגלל חשיבותה למיליארדי איש בעולם,
ג.
לא משלנו -חדש
ואגב - גם המיפוי המודרני של ארץ ישראל, התחיל עי נוכרים עם מיפוי ז'אקוטן בשנת 1799. שכן נפוליאון הקפיד לצרף למסעותיו מדענים וחוקרים משלל תחומים כמו אסטרונומיה, וארכאולוגיה, וכך מיפה פייר ז'אקוטן שהיה קרטוגרף בחיל ההנדסה שלנפוליאון את ארץ ישראל.
מיפוי נוסף ומאוחר יותר ,והטופוגרפי הראשון שכולו התבסס על מדידות בשטח, היה המיפוי שנעשה על ידי על ידי הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל (P.E.F) בין השנים 1878-1871 "The Survey of Western Palestine"..
ד.
רשי - מניח את היסודות-
אולם נחזור - למפותיו של רשי שיש להן לא רק זכות ראשונים כנל, אלא משך הזמן הם הפכו נכס צאן ברזל ואבן יסוד בקרטוגרפיה היהודית, והעתקיה והשלמותיה ושיפוציה השאירו חותמם על מפרשי התנך לדורות, כשמפת רשי היתה נקודת המוצא שלהם.
כמה ? והיכן ?
יש לנו מרש"י לפחות 6 שרטוטים גאוגרפיים:
שתיים בתורה לפרשת מסעי -בהם ידובר בהמשך,
שלוש - לנ"ך : והם -
א, תרשים לשופטים כא,יט, על "המסילה העולה מבית קל שכמה " ,
ב,ג. ושתי מפות ליחזקאל, אחד לפרק מה,- המתאר את המקדש ואת נחלת הכוהנים והלויים בירושלים.
ולפרק מ"ח - בו הוא מתאר את נחלות השבטים לעתיד לבוא ,כאשר יש 12 רצועות ממזרח למערב, חמש דרומית לירושלים, ירושלים עצמה באמצע, ועוד שבע שבטים ברצועות מצפון לירושלים,
ד. , ולגמרא - תרשים אחד בגיטין ז,ב, על כזיב עכו. לעניין א"י וחו"ל לעניין שביעית ואמירת בפני נכתב וכו,
[b][u]ה.
ממש - לא !
למעשה - אין לנו את המפות ממש בכתב יד של רשי, אלא העתקים מאוחרים יותר, אולם יש בסיס חזק למהימנותם ולשיוכם של מפות אלו לרשי, (העתקים) שכן :
1 -נכדו של רשי , הרשבם כתב בשולי מפה שבמסעי ש- רבינו זקני פירש וציין תחומין",
וגם רשי עצמו התייחס באחד ממכתביו למפה שהוא עשה לספר יחזקאל.
2 -קיימת הסתברות גבוהה שכתב יד לייפציג הועתק מתלמידו הקרוב של רשי ר שמעיה, שהעיד על שייכות המפות לרשי רבו,
3 - בכתבי יד עתיקים רבים, בהן חסרות המפות, הושארו חללים בלתי מובנים, אאכ מקומם נועד למפות שהיו שהושמטו, יותר מכך לצידו כתוב ברשי "כ ז ה " דהיינו יש התייחסות לציור המצורף , ויש עוד תימוכין רבים, אבל לא של מאה אחוז,
אז מהם מפות רשי על גלגוליה משך הדורות – ועל האפיונים שלה, בהמשך בעהי.
ו.
אבל בינתיים לשאלה מי ? מתי ? ולמה ? צינזרו את מפותיו של רשי מפירושיו ?
שהרי המפות מופיעות כאמור בחלק גדול מכתבי־היד של הפירוש אך טרם נמצאו במהדורות מודפסות .
והרי כל הלומד את רשי יוצא נבוך ומבלי להבין ברור למה התכוון רשי,
מבלעדי המפה שצוזרה - לא ניתן להבין את כוונתו , את מהלך הגבולות ואת מסעות בני,
כן, יש מפות חדשות של אחרים המנסים ללא הצלחה להבהיר את רשי, אינני רוצה לנקוב בשמות ,אבל אפילו בהוצאות היקרות והמתהדרות להוציא מידם דבר ברור ומבורר מכל סיג, מפותיהן כלל אינן פשוטות להתאמה עם המלל שברשי. [ואולי היום הם משנים את המפות כדי להתאימם למציאות, אבל הם לא אומרים זא. אלא מציגים מפות שלפי דברי רשי בפירושו הן אינן נכונות, אלא אם הן יהיו מאוד מאולצות וטעונות בדברים שאינן בפשוטו של רשי.
ז.
ןלהלן מדברי העוסקים בתחום [ד,ש,]
...לנוכח הופעתן של המפות ברבים מכתבי־היד של פירוש רש"י למקרא תמוה מאוד
היעדרן מכל פירושי רש"י למקרא שהודפסו.
..בשנים האחרונות בדקנו עשרות מכתבי־היד של פירוש רש"י למקרא, במגוון
היסטורי וגאוגרפי רחב, ונוכחנו כי הימצאותן בכתבי־היד לאורך ההיסטוריה הנה
עובדה מוצקה למדי...
...מפות רש"י בפירושו למקרא שהוזכרו לעיל מופיעות כאמור בחלק גדול מכתבי־היד
של הפירוש אך טרם נמצאו במהדורות מודפסות שלו, למעט מקרה אחד – חמישה
חומשי תורה עם מגילות והפטרות, פרנקפורט על האֹוֶדר תפ"ה )1725 ,)אך שם צוין
בטעות כי רשב"ם ציירה.
ח.
גרובר- הציע תהליך הדרגתי אופייני, בשלבים ולאורך זמן, שעשוי היה, לדעתו, להוביל להשמטת המפות.במהלך ההיסטוריה של העתקת פירוש רש"י והדפסתו. ואלו שלביו:
1. המפות הופיעו בסמוך להפניה אליהן, ליד המילה 'כזה';
2. הושאר רווח ניכר וברור המיועד לציור המפה אך ללא מפה, אף שהייתה
ָ הפניה למפה על ידי המילה 'כזה'.
3. המילה 'כזה' נשארה אך נמחק הרווח;
4. המעתיקים מחקו את המילה 'כזה', מאחר שלא ראו כל ציור לפניהם, ומילת
ההפניה נראתה להם כמיותרת, וכך ברבות השנים וההעתקות הרבות אבדו
כל העדויות על נוכחות המפות".
הסבר יפה - אך לא מוכח !
ט.
בדפוס הראשון של פירוש רש"י לתורה רג'יו דה קלבריה, 1475, לא מופיעות מפות רש"י, אך סיומו של ספר במדבר נכתב באופן חריג הנותנים לנו להניח - כי לפני המדפיסים עמד ציור המפה, ושהמדפיס התייחס לנוכחות המפה בעותק הפירוש שלפניו.
גם אברהם ברלינר שראה את מהדורתו כמהדורה מדויקת של פירוש רש"י לתורה, ציין בהערותיו לפירוש רש"י במ' לד ,ח' , זאת מצאתי כתוב בציור בתחומי הארץ בכתב יד.. אך חשש כנראה להכניס קטע זה לתוך גוף פירושו של רש"י, למרות שכאמור מצא אותו גם הוא בתוך מפת 'גבולות הארץ' שנמצאת בתוך פירוש רש"י בחלק מכתבי היד של פירושו לתורה.
י.
יש הנותנים הסברים אחרים לאי הוספת מפות רשי בדפוס: וזה קשור כנראה לרצונו של מעתיק הפירוש להעביר את כתב־היד, לאחר שהועתק בשלמות, לגרפיקאי מומחה, כדי שיוסיף ציורים ועיטורים שונים. לכן השאיר רווחים גדולים בגוף הפירוש שהעתיק, ומאחר שכתב־היד לא הגיע לאמן, הרווח נשאר בעינו.
.
על כוונת המעתיק לצרף ציור ניתן ללמוד מהשארת הרווח וכן מן ההפניה המסבירה את נחיצות האיור, כגון: 'וזו היא צורתה'. קשה גם לומר שהסיבה לאי ההדפסה היא טכנית, שכו מוכרים לנו ציורים ועיטורים ברמה אמנותית גבוהה בכתבי יד . וגם לאחר המצאת הדפוס
. .מוכרים לנו מפות ותרשימים של רש"י על התלמוד הבבלי שהודפסו, ובהם מפת המסילה לשילה, ..
מה יכולה להיות אפוא הסיבה לכך, שאף לא אחת ממפות רש"י הודפסה למרות מציאותן ברבים ובחשובים שבין כתבי־היד ?
יא.
לסיכום,
עובדת הימצאות מפות רש"י ברובם של כתבי־היד של פירושו למקרא לא סייעה למפות אלו להיות חלק מפירושו הנדפס של רש"י למקרא. תליית הדבר בנסיבות טכניות איננה עולה בקנה אחד עם הימצאותן של מפות רש"י ורמב"ן במהדורות הדפוס של ביאוריהם לתלמוד, ועם סימנים להימצאות מפות אלו לפני מהדירי מהדורות הדפוס.
סביר יותר שהסיבה היא ככל הנראה עקרונית, והיא קדושת המקרא בעיני המדפיסים, שמפאתה חששו להכניס לתוך הפירושים שנכתבו עליו ציורים ורישומים. דהיינו מסיבות דתיות ־ ומתוך יחס הקדושה לתוכן – וחשש מהוספת ציור בתוך הפירושים לתנ"ך.
נ, ב
נראה לי שיותר נכון לומר " לא ברורה לנו הסיבה לכך"
צילומי מפות -בהמשך . -וגם על הבלבול של החוקרים בין שמות המאיירים והמסקנות המוטעות שלהם.