מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי גימפעל » ב' ספטמבר 16, 2019 4:44 pm

ויכוח הלכתי סוער ומרתק בין כ"ק הגה"צ גאב"ד טשאבא זצוק"ל עם ידידו וריעו כ"ק אדמו"ר בעל הויואל משה מסאטמאר זצוק"לבענין ההשתתפות בבחירות(נרשם בפקודת קודשו של גאב"ד טשאבא זצוק"ל ע"י תלמידו הרב יצחק פרידמן)


האדמו"ר מסאטמר: איך אתם משתתפים בבחירות, הרי גורמים בכך שהנציגים החרדים מתחברים לרשעים?

גאב"ד טשאבא: מצוה לשמוע בדברי חכמים – והלכה כרבים!

!אדמו"ר מסאטמר: הרי אני ביררתי בספר והם רק חתמו!

גאב"ד טשאבא: דבר זה הוא הלכה פסוקה שכבר ביררו אותו גדולי תלמידי מרן החתם סופר (בשנת תרכ"ט). וידוע ומפורסם שהגאונים הק' המהר"ם שי"ק, רבי אברהם שאג, הכתב סופר, המחנה חיים, מהר"י אסאד ועוד זי"ע, ישבו בעצמם (בשנת תרכ"ט) בקונגרס הרפורמי (שרובם הניכר היו מינים ואפיקורסים), כדי להגן על הדת (שלא יחריבו הרפורמים ח"ו את קהילות החרדים ע"י חוקי הקונגרס שלהם). וביררו היטיב הלכה למעשה שאין בכך משום התחברות לרשעים כלל, אלא יש בכך משום מלחמת ה' להצלת הדת, וטוב וישר לעשות כן. וכמבואר כל זה היטיב בשו"ת מהר"מ שיק (או"ח סי' שט). ומועצת גדולי התורה סמכו על פסק הלכה הנ"ל, כפי שסיפר לי ידי"נ הגה"ק עקיבא סופר גאב"ד פרשבורג זצ"ל. ודוקא כת"ר מתנגד לדעת תורתם של תלמידי מרן החתם סופר זי"ע, היתכן???ומורנו, רבנו הגה"ק בעל הזכרון יהודה אב"ד סאטמאר זי"ע (תלמיד הכתב סופר), אמר לי שדברי המהר"ם שיק בענין ישיבתם בקונגרס, נכתבו באופן מיוחד, כדי להוציא מליבן של קנטרנים שהיו בדור ההוא – שמטרתם היתה לבזות גדולי הדור ולהתככד בקלונם באיצטלא דקנאות שלא יתחברו לרשעים , כביכול – (והדבר מורגש היטיב למעיין בלשון המהר"ם שיק שם). ומן הסתם כת"ר יודע זאת, ואיך בכל זאת העלים פסקם הבהיר בספרו ויואל משה? הלזה בירור יקרא – כשהעיקר חסר מן הספר?!

אדמו"ר מסאטמר: הלוא לבסוף יצאו מהקונגרס הרפורמים, כי לא רצו לישיב עמהם.

גאב"ד טשאבא: מה שיצאו אח"כ מהקונגרס לא היה מחמת שום איסור בכך, שהרי מתחילה ישבו עימהם וביררו קודם להלכה שאין שום איסור בכך! (וידוע, דכל מה שיצאו היה כדי למנוע מהרוב הרפורמי לכפות דעתם על המיעוט החרדי. ויציאתם היתה במטרה להשיג אוטונומיה נפרדת לחרדים בממשלה, מה שנודע אחר כך בשם חוק הקהילות הנפרדות).

אדמו"ר מסאטמר: אין לדמות נציגים שהם גדולי תורה לנציגים פשוטים.

גאב"ד טשאבא: וכי ב' תורות יש בישראל?! וגם רוב נציגי החרדים בקונגרס לא היו גדולי תורה, כידוע... ועוד, הרי כת"ר התיר לנציגים פשוטים לישיב עם רשעים בעיריות בא"י!

אדמו"ר מסאטמר: אם כן מדוע אסרו גדולי ישראל לישיב בוועד הלאומי?

גאב"ד טשאבא: ומדוע אסרו הרבנים מלפנים לנשים לבחור ועתה כת"ר מתיר לנשים להצביע – גם בארצה"ב וגם בעיריות בא"י?

אדמו"ר מסאטמר: יש חילוק גדול בזה, משום שהוועד הלאומי היה גם קהילה, ובבחירות לקהילה אין להם שום תוקף אם אינם עפ"י דין תורה (ובחירת והצבעת נשים אסורה בקהילה עפ"י דין תורה). משא"כ בבחירות כלליות אין בכך שום נפ"מ.

גאב"ד טשאבא: יפה אמר! וזהו באמת (מלבד שאר טעמים) החילוק בין הכנסת לוועד הלאומי. שהכנסת הוא רק מוסד מנהל , ולא קהילה כלל.

אדמו"ר מסאטמר: מי התיר לנציגי אגו"י לישיב בכנסת שהיא ערכאות שדנים בה בחוקי עכו"ם, הרי אסור לילך לדון בערכאות – כמבואר ברמב"ם?

גאב"ד טשאבא: הרי באותה הלכה עצמה כתב הרמב"ם דהאיסור הוא רק לדון בפניהם בסתם, אבל במקום שיש גבר אלים שאינו ציית לדינא, כתב הרמב"ם במפורש, דבכדי להציל ממונו מן האלים מותר ברשות בי"ד לילך לתבוע אך בערכאות. ובארץ ישראל צריך להציל מן האלימים לא רק ממונות הנגנבים בדינא דגזלנותא, אלא בעיקר נפשות! שלא ילכדו ברשת הכפירה . ויש בזה רשות וציווי בי"ד של מועצת גדולי התורה, ואין חשש איסור בזה כלל!

אדמו"ר מסאטמר: מי התיר לנציגי אגו"י לומר בכנסת פעם בארבע שנים שהם מתחייבים לשמור אמונים למדינת ישראל וחוקיה, שזה ממש כמודה בעבודה זרה שלהם, וקי"ל בשו"ע (יו"ד סי' קנ"ז) שאסור לומר בפיו שהוא עכו"ם, ורק ללבוש מלבוש עכו"ם להטעותם כדי להפטר מהמכס מותר, אבל כשאומר בפיו ממש – נראה כמודה בעבו"ז ואסור ביהרג ואל יעבור, דהוה אביזרייהו דעבודה זרה?

גאב"ד טשאבא: הרי הרמ"א כותב שם דאע"פ שאסור לומר בפיו שהוא עכו"ם מ"מ מותר לומר להם לשון המשתמע לתרי אפי, והם יטעו לחשבו לעכו"ם, והוא – לבו לשמים. וכן הורה זקן – החזו"א זצ"ל – בזה (לר' זלמן ינקלביץ), שיכוונו להתחייב לשמור אמונים לארץ ישראל, ולחוקיה – שהם המצוות התלויות בארץ!ומותר מכל שכן בנידון דידן, שהרי להבריח המכס הוא רק ענין ממונות, וכאן בדיני נפשות עסקינן.
WhatsApp Image 2019-09-12 at 10.38.26 AM.jpeg
WhatsApp Image 2019-09-12 at 10.38.26 AM.jpeg (152.66 KiB) נצפה 4470 פעמים

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי ישראליק » ב' ספטמבר 16, 2019 8:09 pm

אין לי ברירה, ולמען כבוד זקיני הגרש"ש שניצלר זצ"ל גאב"ד טשאבא, אגלה קצת את זהותי שאני נינו, וכל המכתב הזה הוא שוא ושקר, לא הי' ולא נברא ולמען כבוד שוכני עפר לא אגלה כעת מי ברא את המכתב הזה ותוכנו, ודי בזה

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי חיימשה » ב' ספטמבר 16, 2019 11:11 pm

קצת קשה להאמין שזה זיוף, כל עוד אתה לא מוסר פרטים. זה יותר מדי טוב.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי ישראליק » ב' ספטמבר 16, 2019 11:26 pm

חיימשה כתב:קצת קשה להאמין שזה זיוף, כל עוד אתה לא מוסר פרטים. זה יותר מדי טוב.


זקיני ז"ל הי' איש טוב ורך לבב, הוא הי' עוזר לכל אדם עם סגולותיו וכו', שקיבלם מחכם תימני ששימש אותו וקיבל רשות מהרה"ק מהר"א מבעלזא לעסוק בזה; הוא לא הי' מתנהג כמו אדמו"ר ולא הי' לו תלמידים, ובפרט "תלמיד" בשם "יצחק פרידמאן".

זקיני זצ"ל הי' רחוק ממחלוקת עד קצה האחרון; הוא הי' חסיד בעלזא ונסע להרה"ק מהרי"ד זצ"ל, ואח"כ הסתופף אצל הרה"ק מהר"א זצ"ל שאגב נקבר סמוך לו (מפני מעשה שהי', ואכמ"ל), ומאידך הי' לו בן שלמד במונקאטש אצל הרה"ק ר' ברוכ'ל זצ"ל, והי' לו בנים וחתנין חסידי סאטמאר, ולא הי' ביניהם שום שמץ של פירוד לבבות.

ומה גם שכל הסגנון של המו"מ לא מתאים לו למי שהכיר אותו.

ידעתי מי שעומד מאחרי מכתב זו, ומה היו האג'נדה שלו, אבל כמו שכתבתי לעיל, לא אגלהו מפני כבודו של שוכן עפר

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי ישראליק » ב' ספטמבר 16, 2019 11:58 pm

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=537953#p537953

עכשיו נתועדתי לאשכול זו ע"י אחד מהחברים; וכואב לראות שיש מהחברים שלקחו את המכתב ברצינות...
נערך לאחרונה על ידי ישראליק ב ג' ספטמבר 17, 2019 6:42 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חיים שאול
הודעות: 1150
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי חיים שאול » ג' ספטמבר 17, 2019 1:46 am

מהיכן אתה יודע בבירור שלא הי׳ לסבך תלמיד כזה? וכי הינך בקי בכל פרטי חייו ומעשיו עוד מלפני שנולדת?
ומה הראי׳ ממה שלא הי׳ פירוד לבבות בינו לחתניו? וכי כל חילוקי דעות צריכים לבוא לפירוד?

בסדר
הודעות: 450
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי בסדר » ג' ספטמבר 17, 2019 4:10 am

ראה זה פלא, הטשאבא רב חתם על מכתב שכתב שם עליו בתחילת המכתב זי"ע...

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי ישראליק » ג' ספטמבר 17, 2019 6:47 am

חיים שאול כתב:מהיכן אתה יודע בבירור שלא הי׳ לסבך תלמיד כזה? וכי הינך בקי בכל פרטי חייו ומעשיו עוד מלפני שנולדת?
ומה הראי׳ ממה שלא הי׳ פירוד לבבות בינו לחתניו? וכי כל חילוקי דעות צריכים לבוא לפירוד?


אני אוהב כל יהודי באשר הוא שם, אם הוא נמנה בין אלו שחוב קדוש להם להצביע בבחירות או להיפך, ומכש"כ שאין אצלי שום נפק"מ אם זקיני זצ"ל הי' אוחז בשיטת הקנאים או להיפך, וממילא אין לי שום פה שום נגיעות, אך המציאות הוא שמישהו עם אג'נדה ששילם על אג'נדה שלו הון תועפות - דמים תרתי משמע ברא את הויכוח המוסלף הזה (ראה נא לעיל מש"כ @בסדר), ובאתי רק לדרבן הדברים על מכונם

לעשות רצונך
הודעות: 269
הצטרף: ד' ינואר 02, 2019 10:15 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי לעשות רצונך » ג' ספטמבר 17, 2019 1:23 pm

ברור שיש כל מיני דברים במכתב כזה, אבל מעניין יותר מהי סוג ההכחשה.
האם הם בכלל לא נפגשו? האם הכל שקר וכזב? האם נפגשו אך לא זה מה שדברו? האם נפגשו ודיברו והרב של סאטמאר שיכנע את הרב מטשאבא? האם היה משהו אחר?

בכל מקרה, לא היה ספק שתצא הכחשה גורפת על המכתב, כך דרכם.

החזון איש לא חתם על כרוז.
הרב מטשעבין לא חתם עד ש...
הרב מבריסק זה חתימה ישנה.
הרבי מבעלזא - שיקרו עליו.
וכעת - הכל שקר.

יש לי גילוי לב לומר, אפילו שלא נעים לי: אני נין של רבי יוסל אשכנזי ואני יודע בבירור שכל הספר נגד הבחירות לא היה ולא נברא ומישהו שאני לא יכול לחשוף את שמו מפני כבודו, כתב והמציא דברים יחד עם רבי מנחם מנדל כשר בשביל לעשות 'באלאגאן' (באידיש) לבחירות.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי ישראליק » ג' ספטמבר 17, 2019 1:43 pm

לשיטתך אני צריך לברר אם בכלל נפגשו בתשרי שנת תשל"ד, כי זקיני זצ"ל הי' אז ישיש כבן 88 שנים (הוא נפטר בשנת תש"מ בגיל 93), ואם ניהל אז הרה"ק מסאטמאר ויכוח שכזה בהיותו בתקופת חוליו ל"ע

ומה גם שזה בכלל לא הי' סלנג שלו, לטעון וכו'.

וזקיני לא הי' אדם שהי' לו מעמד לשכנע אנשים להצביע בבחירות או להיפך

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ג' ספטמבר 17, 2019 2:38 pm

מה הרעש? הרי הטענות של הטשאבע רב הם טענות ידועות ועתיקות, הרבי מסאטמר התווכח עם הרבה רבנים, ובין כך ובין כך לא הודה לו, מאי נ"מ אם הוא טען כך בפניו או לא?

אגב, מה המעשה שהיה שנטמן בסמוך להרה"ק מבעלזא? מעולם תמהתי על כך, שאלתי פעם איזה נכד ואיני זוכר מה ענה לי.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי ישראליק » ג' ספטמבר 17, 2019 3:53 pm

נוצר תאנה כתב:מה הרעש? הרי הטענות של הטשאבע רב הם טענות ידועות ועתיקות, הרבי מסאטמר התווכח עם הרבה רבנים, ובין כך ובין כך לא הודה לו, מאי נ"מ אם הוא טען כך בפניו או לא?

איך היית מרגיש אם היו מספרים על אחד מבני משפחתך דברים שלא היו ולא נבראו?

אגב, מה המעשה שהיה שנטמן בסמוך להרה"ק מבעלזא? מעולם תמהתי על כך, שאלתי פעם איזה נכד ואיני זוכר מה ענה לי
באישי.


החלטתי שאכתוב הסיבה לציבור הרחב.

לא הספקתי לברר אם זה הי' הסיבה היחידה או אחת מהסיבות (כי למעשה היה רב בישראל, הוא הי' נמנה בין הבית דין להתיר עגונות בפעסט אחר השואה, והי' ראש השוחטים בהונגרי', וכו'), אבל זה ברור שהאדמו"ר מבעלזא שליט"א הכיר לו טובה בהשתדלות להשיג החלקה סמוך להרה"ק מהר"א זצ"ל על מה שעזר לו לזכות לזש"ק
נערך לאחרונה על ידי ישראליק ב ד' ספטמבר 18, 2019 10:15 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ספטמבר 18, 2019 3:12 pm

חברים, חושבני שאפשר לקבל את דבריו של ר' ישראליק מבלי להאפיל עליו בחשדות (כשלעצמו כמדומני שהוא בכלל חסיד ברסלב), ולענ''ד ניכרים דברי אמת.
במיוחד לאור העובדה שהוא כותב דברים פשוטים שסבו זצ''ל לא היה אישיות תורנית ציבורית ידועה עם תלמידים והשפעה, כמו שאכן כולנו יודעים (אני למשל נחשפתי לשם "הרב מטשאבע" רק כאן), וגם ר' ישראליק כותב שסבו אכן היה חסיד בעלזא (ולא סאטמאר ודעימיה) אלא שלא היה מן המתווכחים או מן המתפלמסים.


שורה תחתונה: בין כה וכה המכתב יפה כשלעצמו, כויכוח בין חסיד פלוני ובין חסיד סאטמאר. גם אם הוא אינו מתעד ויכוח שאכן התרחש בין הויוא''מ לרב ת''ח פלוני או אלמוני.

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי דרומי » ד' ספטמבר 18, 2019 3:17 pm

יפה כתב הרב פ"ת.

הסברות כשלעצמן וצורת הבאתן יש בהן חכמה, ולמאי נפק"מ מי בדיוק אמר מה.

וכבר מצינו בדורות קדמונים בענינים שונים ספרי 'ויכוחים' שאינם אלא מחשבות שונות שצצו במחשבתו של אדם אחד וסידרם באופן נחמד.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי אראל » ד' ספטמבר 18, 2019 3:47 pm

...מחקתי כאן את הנכתב, לבקשת הרב 'ישראליק'..

כבר כתבתי במקו"א, העובדא שהרבה מן גדו"י שהיו בעד הבחירות 'לא' הלכו מעולם בעצמם...
וכמו כן העובדא, שהטענות נגד הרבי מסאטמאר, הוכרחו להלביש עלי' שמות בדויים, וקונטרסים 'עלומי שם' ....
מעידה ומוכח מתוכו, על איזה חולשה ונקיפת לב ......
אם 'מצות הבחירות' ברור כשמש, איתן כחלמיש תורת בלתי מוחלפת עד ביאת המשיח 'למצוה וחוב קדוש', סמוך ונראה 'למצות עשה דאורייתא', למה פניך תסתיר??? ואיפא נעלם ה'מצוה בו יותר מבשלוחו'??
נערך לאחרונה על ידי אראל ב ד' ספטמבר 18, 2019 9:25 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי ישראליק » ד' ספטמבר 18, 2019 5:00 pm

מחקתי את הנכתב כתנאי עם הרב אראל שליט"א
נערך לאחרונה על ידי ישראליק ב ד' ספטמבר 18, 2019 9:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי אראל » ד' ספטמבר 18, 2019 5:08 pm

תירגע
ידעתי גם ידעתי, מכיר אני את נכדיו ב"ה היטב, ואני מיודד מאוד עם כמה מהם... [רובם ככולם מנכדיו הם חסידי סאטמאר מובהקים]

כתבתי זאת בדרך ציני... נגד אלו הפתאים המאמינים באמונה תמימה, כאילו יש בפשקויל הזה איזה ממש....
אם אתה חס באמת לכבוד זקינך, איעצך, לבקש מן המנהלים למחוק את כל האשכול ההזוי הזה, שאין בה אחיזה של אמת, וסתם בזיון לצדיקים
נערך לאחרונה על ידי אראל ב ד' ספטמבר 18, 2019 5:10 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' ספטמבר 18, 2019 5:09 pm

ישראליק כתב:
אראל כתב:ידעתי גם ידעתי, שמשפחת שניצלר לדורותם מחונני חוש הומור נפלא, והם בדחנים מומחים משמחי אלקים ואנשים, כידוע [גם הבדחן המפורסם ר' יאנקל מילר מיארמע נמנה על נכדיו, והזמר המפורסם ר' מיכאל שניצלר ועוד]...
אבל עכשיו נודע לי שכבר סבם ראש המשפחה היה בדחן מצויין!, המציא סיפור דמיוני שנראה ממש כאמיתי .........

מזכיר לי העובדא הבדיחותית שרגיל נכדו ר' יאנקל מילר שליט"א לספר, על הויכוח שהיה לו בינו לבין בן גוריון 'מי הוא ה'בן גוריון' האמיתי', הויכוח התלהט עד כדי הכאה, והוצרכו להוציא את שניהם מבית המשוגעים .........

כבר כתבתי במקו"א, העובדא שהרבה מן גדו"י שהיו בעד הבחירות 'לא' הלכו מעולם בעצמם...
וכמו כן העובדא, שהטענות נגד הרבי מסאטמאר, הוכרחו להלביש עלי' שמות בדויים, וקונטרסים 'עלומי שם' ....
מעידה ומוכח מתוכו, על איזה חולשה ונקיפת לב ......
אם 'מצות הבחירות' ברור כשמש, איתן כחלמיש תורת בלתי מוחלפת עד ביאת המשיח 'למצוה וחוב קדוש', סמוך ונראה 'למצות עשה דאורייתא', למה פניך תסתיר??? ואיפא נעלם ה'מצוה בו יותר מבשלוחו'??


איני מוחל לך על הוצאת שם רע על זקיני זצ"ל בזה ובבא, גם אחרי שתבקש מחילה

לא היכרת אותו בכלל, ולמה אתה כותב עליו בזלזולים כאלו?! קודם כל הרב אראל חסיד סאטמאר מובהק, זקיני זצ"ל הי' בין המתפללים קבועים בביהמ"ד סאטמאר ברחוב יואל (שכבר השתנה צורה מאז), ורק מפני זה לבד הי' לך לדבר כלפיו בדרך ארץ...

דומה לי שלא עמדת על כוותו של הרב אראל
שו"ר שכבר בא בעל השור ועמד על שורו

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי ישראליק » ד' ספטמבר 18, 2019 5:21 pm

מחקתי את הנכתב כתנאי עם הרב אראל שליט"א
נערך לאחרונה על ידי ישראליק ב ד' ספטמבר 18, 2019 9:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי ישראליק » ד' ספטמבר 18, 2019 5:40 pm

סיפור חנוכה ידוע ומפורסם על זקיני זצ"ל:

היו אלה הימים האפלים, ימי מלחמת העולם השניה. עננים שחורים כיסו את שמי אירופה, מלחמה עקובה מדם וארוכת שנים שיסעה את מדינות היבשת. דם יהודי נשפך כמים, מכונות ההשמדה האכזריות של הנאצים יימח שמם, היו בשיא תפוקתן, ואין לך יום שקללתו קטנה מקודמו. ברכבות המוות נדחסו יהודים רבים, בדרכם האחרונה לקדש שם שמים. באמונה שלימה עקדו עצמם על קידוש השם, נכונים ומוכנים למסור נפשם למוות, על הזכות להיות יהודים מאמינים. במחנות ההשמדה, בבלוקים צרים וארוכים ועל דרגשים מלאי פשפשים, הצטופפו הנותרים, ממתינים לתורם שבוודאי עוד יבוא.

בחצרות המחנות שכבו חללי ירי לצד חללי רעב, ובתוככי המחנות פעלו בהקפדה ובסדר מופתי תאי הגזים הידועים לשמצה. הנאצים לא ידעו שובעה, בדייקנות ובקפדנות עברו עיר אחרי עיר וכפר אחרי כפר, אוספים את היהודים ומובילים אותם אל התחנה הסופית והאחרונה, בה הפכו לגבעת אפר אילמת ועצובה. אחד המחנות הידועים, היה מחנה ברגן בלזן המפורסם, לשם הובל ביום מן הימים אדם נשוא פנים, הוא הגאון רבי שרגא שמואל שניצלער זצ"ל, שכיהן כאב"ד העיירה טשאבא שבהונגריה. גם לעיירתו הגיעה ידם המגואלת בדם של הנאצים, והוא נמנה על מאות אלפי יהודי הונגריה שהועלו על רכבות המשא, למסע ארוך בואכה מחנה ברגן בלזן, שם קיבלו הנאצים את ההחלטות מה לעשות בכל יהודי.

במחנה שררה משמעת ברזל. לפנות בוקר הוערו היהודים לעמל היום, לעבודת פרך בשירות הנאצים. כדי למנוע תקלות ותירוצים, לא היו במחנה כל חילופי דברים. מי שלא עמד בדרישות ובהוראות נורה על אתר, ומדי יום שימשו כמה גופות חדשות כתמרור אזהרה, כי ככה ייעשה למי שימרה את פי המפקדים… העבודה התנהלה בדייקנות, בלי חריקות ובלי שינויים. בחורף כבקיץ, בקור מקפיא ובשרב מחניק, התייצבו היהודים לעבודה באותם בגדים, אחרי אותה מנת מזון זעומה, ובאותה שעה. דווקא לכן הייתה כה גדולה התמיהה, כאשר אחד הנאצים קרא את הרב שניצלער מתוך שורות העבודה…

אחיו היהודים הביטו בו עושה את דרכו לעבר החייל, בחרדה מהולה בסקרנות. מי יודע מה רוצים ממנו, מי יודע מה עשה ובמה חטא, ובעיקר – מי יודע אם יזכה עוד לשוב לשורות העבודה, או יצטרף לרשימה המתארכת של הנספים על קידוש השם. הם המשיכו בעמל יומם, תוך הצצות תכופות אל הדין ודברים המתפתח בין הנאצי להרב שניצלער: "יהודון נבזה!", פתח הנאצי בהתנשאות, "אני יכול להרוג אותך עכשיו, אבל חבל לי לבזבז כדור על יצור כמוך! אז תייתר לי את הצורך לירות בך ותאמר בפניי כמה דברי כפירה באמונתך, שישמחו את לבי בכך שאתם היהודונים כבר נגמלתם מאמונתכם, ולמדתם כי רק מלכות הרייך היא השולטת!"

הנאצי היה בטוח, כי לנוכח האיום המפורש בוודאי יאמר הרב את אשר התבקש. לא היה לו שמץ ספק. אלא שהרב לא התבלבל, אף לא לרגע. פניו הרצינו, עיניו התמקדו, והוא השיב בשקט אך בנחישות: "לא יקום ולא יהיה, יש בורא לעולם ואין עוד מלבדו!". היהודים מסביב, כבר העריכו את ההמשך. היה ברור כי עכשיו תישמע שריקת הכדור, שתסיים את חייו של הרב שניצלער. לא שהיה זה מחזה נדיר במחנה, ועדיין – כל מעשה נאצי כזה היה מזעזע וזורע בהלה…

אלא שדווקא לנאצי הייתה סבלנות, כנראה הייתה חשיבות גדולה יותר בעיניו לשמוע דברי כפירה מפי יהודי, מאשר לרצוח אותו על עקשנותו למען אמונתו… "חבל עליך", ניסה לשדל את הרב שניצלער, "עדיין אינך מבוגר, ותוכל להמשיך בחייך מבלי שיאונה לך כל רע. הרבה יותר פשוט והגיוני שתצהיר שדבריך הקודמים הם דברי הבל, ותפנק אותי בנאום הכופר בכל אמונתך הדתית. אני נותן לך הזדמנות שניה ואחרונה להציל את חייך!", הוסיף, והניף את הנשק באיום…

היהודים מסביב כבר היו אחוזי אימה. הפחד היה מוחשי, גם המלחמה. כל שהנאצי מבקש הוא רק משפט אחד, אך משפט הכופר באמונה הבסיסית ביותר של כל יהודי. מנגד – הרב שניצלער לא התבלבל אף לרגע, היה ברור כי הוא נחוש… "הנשתבשה עליי דעתי?", שאל את הנאצי בהתרסת מה. "וכי בגלל שאני כאן במחנה, בתנאים כאלה ובגלל איום מטופש כזה, נראה לך שאוציא דברי כפירה מפי? הרי כולנו רואים את השמים ואת הארץ, אותם ברא בורא עולם. מאז ועד היום הוא מנהיג את העולם ברחמיו ובחסדיו, זה דבר פשוט וברור שכל יהודי מאמין בו, גם במחיר חייו!".

הנאצי התמלא זעם. עיניו התרוצצו בחוריהן, הוא רעד מכעס. היהודון החצוף הצליח להוציאו לגמרי משלוות נפשו… "זו אזהרה אחרונה", אמר ודרך את נשקו, "או שתאמר דברי כפירה, או שאני יורה בך בזה הרגע. תגיד מה שאומרים לך, ולא – – – ". עכשיו היה ברור שזה הולך לקראת הסוף. איש לא חשב כי הרב עוד ייכנע, ולא היה ספק גם מה תהיה התוצאה. הרב שניצלער עטה על פניו ארשת רגועה ומלאכית, והשיב בשלווה את המילים אותן כבר שמע הנאצי אינספור פעמים: "שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד!".

הנאצי נזעם עד להשחית, הפטיר קללות בגרמנית וכיוון את הרובה. שריקה עזה נשמעה, הכדור פילח את הדרך אל הרב שניצלער, שבתוך שניה נפל ארצה. הבהלה ניכרה היטב על פני היהודים, בודדים אף העזו להזיל דמעה על דמות מופת שהייתה במחנה, ומסרה נפשה על קידוש השם. הנאצים העומדים מסביב פתחו מיד בצרחות שמחה, על עוד ז'יד שהתעקש ושילם בראשו, הם עברו על ידו, דרכו על הגופה המוטלת על הארץ, וגם ירקו עליה בבוז.

רק המפקד המקומי התעצבן על עיכוב סדר היום וגער בנאצי: "עכשיו הגופה של היהודון תסריח פה ומי יטפל בה? תפוס את הגופה הזו וזרוק אותה החוצה, שינקו אותה מכאן לפני שכל האיזור יתמלא בדם יהודי מעלה צחנה…". הנאצי עשה לפי ההוראות, הוא תפס את הרב שניצלער בזרועותיו וגרר אותו החוצה, מניח את הגופה בשביל החיצוני.

מספר דקות אחרי שהנאצי עזב את המקום, 'הגופה' מתחילה לנוע… הרב שניצלער התאפק עד עתה שלא לנשום, גם לא לחייך על נס הצלתו. מתברר שהכדור פספס אותו בסנטימטר בודד, הוא נפל ארצה מבהלה והבין כי כדאי יותר להעמיד פני מת, תוך שהוא מודה לבורא עולם על נס הצלתו המופלא… רק אחרי דקות ארוכות קם, התנער מהאבק שדבק בו, ועשה דרכו לשנת לילה על הדרגש, לא לפני שקרא שוב קריאת שמע בכוונה עצומה… בין היהודים, כבר נפוצה השמועה הסודית כי הרב שניצלער נותר חי. עצם הישארותו בחיים למרות העמידה על העקרונות, מסירות הנפש על האמונה גם לנוכח הנשק והיריה עצמה – היה בהם חיזוק עצום לכל יושבי המחנה. העובדה כי הרב שניצלער לא נפגע הייתה כמין הארה שמימית בתוככי אפלת המחנה, כי בורא עולם חי וקיים ומשגיח גם כאן!

הפתעה בכרית

לעומת היהודים, הרי שביום המחרת, כאשר אותו נאצי מרושע חלף ליד הרב שניצלער, הוא נבהל ואחזתו חלחלה. הן היה בטוח שהוא כבר לא בין החיים, ואילו היהודון הלז עודו חי וקיים… הנאצי החוויר והסמיק חליפות, מבע עיניו הפך מבוהל, וכל עצמותיו רעדו מאימה… "איש קדוש הוא זה", מלמל בפחד, "איך יתכן שהוא שרד את הכדור? הרי אך אמש היה מוטל מת, אני ולא אחר גררתי את גופתו החוצה… כיצד זכה זה בחיים חדשים ועודנו מסתובב כאן?". בפנים מפוייסות ניגש הנאצי אל הרב. "אני רואה שאינך בן אנוש רגיל", לחש בשקט, "אני מבין שיש לך כוחות על אנושיים. הרי אמש היית מוטל מת, ועתה – אתה חי וקיים ומתפקד. לפיכך אמנה אותך לרב המחנה מהיום ואילך…".

לא היה יום טוב לרב שניצלער במחנה, כמו היום הזה. עול העבודה הקשה הומר בעבודה קלה יחסית, הוא זכה לפרוטקציה בגישה למזון כשר, לחופשות ביום השבת, ולאספקת שירותי דת סדירים. מאותו היום התעטר בתואר 'רב מחנה ברגן בלזן', ובתפקידו סייע רבות לאחיו הנאנקים… עם בוא החורף, נערכה התארגנות מחדש במחנה. יהודים רבים כבר נשלחו למשרפות, בודדים בלבד זכו להשתחרר. המפקדים הנאצים מיהרו לאכלס את הדרגשים המפונים, ואחד המועברים אליהם היה לא אחר מאשר הרב שניצלער.

היה זה ליל כ"ד בכסלו, ערב חנוכה. כל מעייני הרב שניצלער נתונים בשאלה איך ניתן להשיג כאן, בעומק תהום המחנה, שמן ופתילות להדלקת נרות החנוכה. באותו יום בדיוק, הוא מועבר לדרגש בבלוק אחר, והוא ממהר לנער את כרית התבן המוכנה על הדרגש. כתוצאה מהניעור, נופלת לפתע שקית קטנה מתוך הכרית, ובתוך השקית אוצר שלא יסולא בפז: כמה פיסות בד מוכנות כפתילות, ולצידן צלוחית ארוזה יפה ובה שמן זית…

לימים, התברר כי מי שהטמין את האוצר בכרית היה הרה"ק רבי יואל מסאטמאר זי"ע, שביום כ"א בכסלו שוחרר מהמחנה ועשה דרכו לשווייץ הנייטרלית. הרבי מסטאטמאר התארגן מבעוד מועד עם כל צרכי החנוכה, וכשהוברח מהמחנה באישון ליל – הותיר בכרית את האוצר היקר, שהתגלגל לידיים טובות… מאות יהודים, מכל רחבי המחנה, התקבצו באותו לילה לבלוק של הרב שניצלער. בפנים קורנות ומאושרות, עמד הרב ובירך בקול: "אשר קדשנו במצוותיו וציונו…", "שעשה נסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה", וגם: "שהחיינו וקימנו והגיענו לזמן הזה!". היהודים מסביב מחו דמעות התרגשות והרב שניצלער עמד באמצע, שמח ומאושר. עוד נר הוצת, עוד להבה נדלקה. "נצח ישראל לא ישקר", האמונה הנצחית תמשיך לפעם ולהוביל את עם ישראל, לנצח נצחים!

המלחמה הסתיימה, הנאצים הובסו ולא נותר זכר לגאונם, ואילו הרב שניצלער זכה לעלות לארץ ישראל, להקים דור ישרים מבורך ולהתפרסם כאיש מופת. אחד מנכדיו ששמע מפיו את הסיפור, הוא הרב חיים שכטר שליט"א מבני ברק, העביר אלינו את הסיפור המופלא. ולנו, הדור שאחרי, נותר המסר העוצמתי חקוק בלב: ככל שהרגע קשה יותר, מאיים יותר, מפחיד יותר – זה הזמן להילחם. לא לוותר, לא להיבהל, לא לחשוב כמה עגום המצב, אלא להתאזר בכוחות נפש עוצמתיים, ולהיאבק עם כל הכח. וגם אם הסיכויים לא נראים הגיוניים, וגם אם האווירה מסביב לא מאפשרת, אבל הכלים להילחם טמונים בתוכנו, צריך רק להוציאם מהכח אל הפועל.

לפעמים אנו עומדים ברגע קשה. פיטורים מהעבודה, בעיה רפואית סבוכה, מצוקה מול הבן שאינו הולך בתלם. כמה כדאי לא להישבר ולא להירתע, לא להיבהל ולא לאבד עשתונות. רק לדעת שאם נהיה חזקים בעמדתנו שיכול נוכל גם לניסיון הנוכחי, ויש בנו את הכוחות לעמוד בו – הרי שגם הניסיון הנוכחי עביר בהחלט, הוא גם ימנף אותנו וישדרג את מעמדנו והחיבור שלנו עם בורא עולם!

ועם האמונה הזו, עם הכח הזה, אפשר לנצח כל קרב, להתמודד בהצלחה בכל מערכה, ואף לשמוח על כך!

שלהבות או טיפות?

בפעם הראשונה זה נראה מוזר, אחר כך זה הפך למדאיג, ובהמשך – זה כבר היה מלחיץ. עיניו של יהודי בגיל העמידה החלו לתעתע, הוא החל לפתע לראות כל דבר כפול ומשולש… ככל שניסה להרכיב משקפיים שונים, לבצע טיפולים, לשים טיפות – כל אלה לא הועילו, ראייתו הפכה לכפולה יותר ויותר, כל העולם נראה בעיניו מטושטש… הרופאים לא הכירו מספיק טוב את הבעיה, אמרו שמדובר בתופעה נדירה שאין מספיק ידע רפואי עליה. "אולי במרכז גדול לעיניים, אי שם בארצות הברית, יוכלו לבצע ניתוח מסובך שיפתור את הבעיה", אמרו בצער ליהודי הנבוך…

היה זה כמה ימים לפני חנוכה, כאשר ברקע החלו להישמע נעימות החג, כולל הזמר 'הנרות הללו' הכולל את הקטע 'הנרות הללו קודש הם… אלא לראותם בלבד…'. באירוניה משהו, חשב לעצמו כי הנרות אמנם ניתנו לראותם, אך לא לראות את צלליתם וצללית צלליתם, פי שתיים ושלוש וארבע…

ואז, הבריקה בו ההברקה: 'אם הנרות הקדושים נועדו לראותם, משמע כח סגולי יש להבטה על הנרות. אולי כאן טמון הפתרון?'. ממחשבה למעשה. באותו חג חנוכה הקפיד היהודי להביט על הנרות. מדי יום, אחרי הדלקת הנרות, נעמד בסמוך אליהם והתבונן בשלהבות המרצדות. לא דקה ולא שתיים, כמה עשרות דקות מדי יום ביומו, תוך שפיו ממלמל תפילה חרישית כי הנרות הללו שקודש הם, יסייעו לו לראותם בלבד – לראות את הנרות עצמם, ולא את הכפלתם…

חלפו עברו ימי החנוכה, ולהפתעתו הוא גילה שיפור ניכר במצב. נגד כל הסיכויים והניתוחים הרפואיים – בתוך ימים ספורים שב לראות כאחד האדם. בלי טיפולים, בלי ניתוחים, ובלי טיפות – הנרות החזירו לו את הראיה הממוקדת והחדה!

את הסיפור, סיפר המשפיע הנודע הגה"צ רבי אלימלך בידרמן שליט"א ששמע אותו מכלי ראשון. ולנו לא נותר אלא להוסיף, כי מדהים להיווכח בסגולה העמוקה הטמונה בנרות החנוכה, שהתבוננות בהם לבדה בכוחה לחולל ישועות נפלאות. הבה ננצל את הרגעים הללו, בעומדנו על יד הנרות, להתבונן בנרות ולהתפלל לפתיחת שערי שמים בזכותם!


(נעתק מפה: http://www.dirshu.co.il/%D7%9C%D7%99%D7 ... %99%D7%AA/)

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ד' ספטמבר 18, 2019 10:03 pm

אם כבר סיפורים, יש גם סיפור עם שופר, שהוא השיג דרך אחד הרשעים ימ"ש, ענינא דיומא

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי ישראליק » ד' ספטמבר 18, 2019 10:05 pm

נוצר תאנה כתב:יש גם סיפור עם שופר, שהוא השיג דרך אחד הרשעים ימ"ש, ענינא דיומא


נכון, כשיהי' לי הזדמנות אעלה פה הסיפור עם תמונה מהשופר שמונח אצל ש"ב הי"ו

לעשות רצונך
הודעות: 269
הצטרף: ד' ינואר 02, 2019 10:15 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי לעשות רצונך » ה' ספטמבר 19, 2019 2:39 am

ישראליק כתב:לשיטתך אני צריך לברר אם בכלל נפגשו בתשרי שנת תשל"ד, כי זקיני זצ"ל הי' אז ישיש כבן 88 שנים (הוא נפטר בשנת תש"מ בגיל 93), ואם ניהל אז הרה"ק מסאטמאר ויכוח שכזה בהיותו בתקופת חוליו ל"ע

ומה גם שזה בכלל לא הי' סלנג שלו, לטעון וכו'.

וזקיני לא הי' אדם שהי' לו מעמד לשכנע אנשים להצביע בבחירות או להיפך


תקשיב ר' ישראליק היקר, ואיתו עמו הרב פרנקל תאומים שי'
ראשית, כפי שכבר כתבתי, למרות שאני מן המתירים, יש פה באמת כל מיני דברים מוזרים במכתב זה.
אבל, מכיוון ובכל פעם, ועל כל דבר, כך דרכם לומר שלא היה ולא נברא, צריך לברר הדבר ולענות על שאלתך.

לא כתוב במכתב שהויכוח היה בתשל"ד. אלא הוא חתם בתשל"ד על סיפור שהיה בעבר, ולא כותב כלל מתי זה היה.

כך שבעת הויכוח לא היה בן 88.

כמעט לכל מתיר או אוסר, יהיה בהמשך הדורות צאצא שיאחז אחרת ממנו (מלבד אלו שלא זכו לצאצאים, אז הכוונה לממשיכים),
ולפיכך צריך להיצמד לעובדות, ולא לאיך שיהיה מתאים לומר בעוד 30 שנה.

לעשות רצונך
הודעות: 269
הצטרף: ד' ינואר 02, 2019 10:15 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי לעשות רצונך » ה' ספטמבר 19, 2019 2:45 am

אראל כתב:כבר כתבתי במקו"א, העובדא שהרבה מן גדו"י שהיו בעד הבחירות 'לא' הלכו מעולם בעצמם...
וכמו כן העובדא, שהטענות נגד הרבי מסאטמאר, הוכרחו להלביש עלי' שמות בדויים, וקונטרסים 'עלומי שם' ....
מעידה ומוכח מתוכו, על איזה חולשה ונקיפת לב ......
אם 'מצות הבחירות' ברור כשמש, איתן כחלמיש תורת בלתי מוחלפת עד ביאת המשיח 'למצוה וחוב קדוש', סמוך ונראה 'למצות עשה דאורייתא', למה פניך תסתיר??? ואיפא נעלם ה'מצוה בו יותר מבשלוחו'??


היה מישהו שכעס באיזה אשכול על החוצפה שמבזים את האדמור מסאטמאר.
טול קורה.

אין 'הרבה' מגדו''י שהיו בעד, שלא הלכו 'מעולם'. אולי שתיים. אשמח לשמוע אם אני טועה.

מה שהתווכחו עם הרבי מסאטמאר רק עם שמות בדויים, ידוע לכל מדוע. מי שהעיז להיחשף בשמו, הפך לנגע צרעת ב'כוח' או ב'פועל'.
זה לא חולשת ונקיפות לב אלא פחד. כן, פחד.

מלבד זאת, הרבי מסאטמאר היה גדול בתורה וביראה, ולהגיד לו בשתי מילים, "נו, באמת..." זה לא דרך ארץ.
לכן לא התווכחו איתו.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי אראל » ה' ספטמבר 19, 2019 3:54 am

הרב הקדוש מבעלזא לא הלך, וגם ממלא מקומות כקש"ת האדמו"ר מבעלזא שליט"א לא הלך להצביע עד יום אתמול שהלך בפעם הראשונה להצביע

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי ישראליק » ה' ספטמבר 19, 2019 5:00 pm

לעשות רצונך כתב:
ישראליק כתב:לשיטתך אני צריך לברר אם בכלל נפגשו בתשרי שנת תשל"ד, כי זקיני זצ"ל הי' אז ישיש כבן 88 שנים (הוא נפטר בשנת תש"מ בגיל 93), ואם ניהל אז הרה"ק מסאטמאר ויכוח שכזה בהיותו בתקופת חוליו ל"ע

ומה גם שזה בכלל לא הי' סלנג שלו, לטעון וכו'.

וזקיני לא הי' אדם שהי' לו מעמד לשכנע אנשים להצביע בבחירות או להיפך


תקשיב ר' ישראליק היקר, ואיתו עמו הרב פרנקל תאומים שי'
ראשית, כפי שכבר כתבתי, למרות שאני מן המתירים, יש פה באמת כל מיני דברים מוזרים במכתב זה.
אבל, מכיוון ובכל פעם, ועל כל דבר, כך דרכם לומר שלא היה ולא נברא, צריך לברר הדבר ולענות על שאלתך.

לא כתוב במכתב שהויכוח היה בתשל"ד. אלא הוא חתם בתשל"ד על סיפור שהיה בעבר, ולא כותב כלל מתי זה היה.

כך שבעת הויכוח לא היה בן 88.

כמעט לכל מתיר או אוסר, יהיה בהמשך הדורות צאצא שיאחז אחרת ממנו (מלבד אלו שלא זכו לצאצאים, אז הכוונה לממשיכים),
ולפיכך צריך להיצמד לעובדות, ולא לאיך שיהיה מתאים לומר בעוד 30 שנה.


עיניים שלך לא רואים את מה שאני רואה? תראה גודל האותיות של תיבת "תשל"ד", האם מתאימים לגודל האותיות של המכתב?

(אני יודע מי עומד אחרי המכתב הזה, ממילא אין לי צורך להתעמק בה ולהכחישו כי לא הי' ולא נברא, רק לשבר את האוזן וכו')

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' ספטמבר 19, 2019 7:26 pm

מצטרף לדברי ישראליק שיחי'

המכתב ניכר כמזויף.

סגנונו מזכיר מאוד את ה'פוקח עורים' (למי שמכיר)

שאף מחברו האמיתי כבר אינו אתנו.

ומה לנו להזכיר קדמוניות.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ויכוח בין גאב"ד טשאבא עם הויואל משה מסאטמאר בענין בחירות

הודעהעל ידי ישראליק » ה' ספטמבר 19, 2019 7:44 pm

תודה הרב עתניאל והרב פרנקל תאומים


חזור אל “דרישת ציון”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים