קו ירוק כתב:הלאומיות במושגים של המאה האחרונה, ואינני מכיר מושג אחר של לאומיות -
טבע עליה מרן ר' אלחנן בונם וסרמן הי"ד שהיא גשר חד צדדי ... מהתורה אל הכפירה.
הרואה כתב:ראיתי מדברי הכותבים באתר זה ובעלוני ההשקפה למיניהם 2 דעות:
א. לאומיות היא ערך נעלה וקדוש,
ב. לאומיות היא ערך רע ופסול.
מאיר נפתלי כתב:הרואה כתב:ראיתי מדברי הכותבים באתר זה ובעלוני ההשקפה למיניהם 2 דעות:
א. לאומיות היא ערך נעלה וקדוש,
ב. לאומיות היא ערך רע ופסול.
מה טוב ומה קדוש בלאומיות?!
????מלפנא כתב:לאומיות (כפי שאתה מבין אותה) אינה מקבילה לאהבת את את בנו. אלא לשנאת אב לילדם של השכנים
הרואה כתב:ראיתי מדברי הכותבים באתר זה ובעלוני ההשקפה למיניהם 2 דעות:
א. לאומיות היא ערך נעלה וקדוש,
ב. לאומיות היא ערך רע ופסול.
רציתי לשאול את בעלי הדינים, האם אהבת אדם לאביו או לבנו, קדושה, או פסולה?
והאם אהבת איש לאשתו, קדושה או פסולה?
והאם אהבת חברים קדושה או פסולה?
והאם אהבת אדם לעמו, קדושה או פסולה?
והאם אהבת אדם לארצו, קדושה או פסולה?
לא הבנתי מה ההבדל ביניהם, אשמח אם תוכלו להסביר לי את דעתכם לכאן או לכאן.
(כמובן שאיני בא לחלוק כלל לא על הראי"ה קוק ולא על הרב שך וסיעתו, מפני שאינם חולקים, ותרוויהו סבירי שלאומיות היא ערך אנושי בריא, ותו לא מידי. רק שדעת הרב קוק - שעם ישראל המפוזר והמפורד שנים רבות בין האומות ועתה נתעורר להתלכד - אות הוא שבקשת השלמות האמיתית בליבם, ודעת הרב שך - שעכ"פ עיקר עניינם הוא לאומיות אנושית גרידא, ואין זו השאיפה הטהורה להשבת השכינה לציון).
אוצר החכמה כתב:הרב רון
ערפלת את הדברים עוד יותר.
מה עושה יהודי השולט בארצו ומה עושה יהודי שאינו שולט בארצו?
האם כוונתך לדוגמה שיהודי השולט בארצו משמיד את שבעת עממין ושאינו שולט בארצו אינו עושה כן כי השליט אינו מניח לו אז וודאי צריך שיהודי ישלוט בארצו.
הרואה כתב:ראיתי מדברי הכותבים באתר זה ובעלוני ההשקפה למיניהם 2 דעות:
א. לאומיות היא ערך נעלה וקדוש,
ב. לאומיות היא ערך רע ופסול.
רציתי לשאול את בעלי הדינים, האם אהבת אדם לאביו או לבנו, קדושה, או פסולה?
והאם אהבת איש לאשתו, קדושה או פסולה?
והאם אהבת חברים קדושה או פסולה?
והאם אהבת אדם לעמו, קדושה או פסולה?
והאם אהבת אדם לארצו, קדושה או פסולה?
לא הבנתי מה ההבדל ביניהם, אשמח אם תוכלו להסביר לי את דעתכם לכאן או לכאן.
(כמובן שאיני בא לחלוק כלל לא על הראי"ה קוק ולא על הרב שך וסיעתו, מפני שאינם חולקים, ותרוויהו סבירי שלאומיות היא ערך אנושי בריא, ותו לא מידי. רק שדעת הרב קוק - שעם ישראל המפוזר והמפורד שנים רבות בין האומות ועתה נתעורר להתלכד - אות הוא שבקשת השלמות האמיתית בליבם, ודעת הרב שך - שעכ"פ עיקר עניינם הוא לאומיות אנושית גרידא, ואין זו השאיפה הטהורה להשבת השכינה לציון).
רון כתב:וזה הסיבה לגישה של אלו שאומרים "אף שעל". שהרי טריטוריה היא ערך בפני עצמו, וצריך למסור נפש עליה.
אך מ"מ ישאל השואל האם יש בזה עוול להתיחס לעם ישראל כלאום - כהרגשה סולדרית גרידה המצויה אצל אומה"ע, או לא.
הרואה כתב:מאיר נפתלי כתב:הרואה כתב:ראיתי מדברי הכותבים באתר זה ובעלוני ההשקפה למיניהם 2 דעות:
א. לאומיות היא ערך נעלה וקדוש,
ב. לאומיות היא ערך רע ופסול.
מה טוב ומה קדוש בלאומיות?!
מה רע ופסול בלאומיות?!
הכתב והמכתב כתב:לא ולא.
המילה סולדרית באמת אינה במקומה.
הכוונה ראית העם כלאום. וכעין מה שהאמריקאי מזדהה עם האומה האמריקאית וכו'. הוא רוצה בהצלחתה, שמח בשמחתה וכואב כאשר האומה נפגעת, כמו בעתות מלחמה או שאר עניני פוליטיקה וכלכלה. עכשיו היהודי, המסתכל על מדינת ישראל כמדינה המייצגת הלאום היהודה (גם אם לא את העם היהודי), ומרגיש כך, האם יש בהרגשות מעין אלו ויותר מהם איזה צד איסור וכדו', או לא.
איש גלילי כתב:צריך מקור גדול מאד לדברים מחודשים כגון מה שכתב מע"כ.
זה שיהודי אינו יכול לעזוב יהדותו זה מפחד אבדן היהדות? אדרבה, לכאו' לו היתה כל היהדות תלויה בקיום התורה ותו לא, לא היו לנו כ"כ הרבה בעיות של התבוללות...
עם ישראל הוא עם במלוא מובן המילה, ואיננו עם ככל העמים, אלא עם שבו בחר השי"ת להשרות שכינתו בתוכם ולתת להם את ארצו המובחרת והנעלית מכל הארצות, ועל כן נתן להם את תורתו הקדושה ללמדם ארחות חיים לעשות אותם בארץ אשר הם באים שמה לרשתה, כי כך ישלימו ייעודם בעולם לתקן עולם במלכות ש-ד-י. וכל זה מפאת מה שבחר באביהם אברהם, ובבנו יצחק ובבנו יעקב. ועל כן אנו מזכירים זכותם שלש פעמים ביום בתחילת התפילה, כי כל מהותנו היא מהיותנו זרעם. החידוש הגדול הוא, שהשי"ת נתן אפשרות גם למי שאינו מזרעם לדבוק בנו, ולהפוך להיות כאילו הוא מזרעם ממש (אמנם תלוי במחלוקת תנאים, אבל כן הלכה), ולעת"ל אף יהיה להם חלק בארץ (ככתוב ביחזקאל).
אבל חס ושלום לומר שהיהדות הינה דת ככל הדתות, היהדות איננה דת, דת זה נצרות ואיסלאם. היהדות היא עם שיש לו דת (מימינו אש דת למו), וכל קיום העם תלוי בשמירתו את הדת.
אני מאמין שמע"כ לא ממש התכון למה שכתב, כי חוששני שלומר שאנו דת ככל הדתות, חמור יותר מלומר שאנו עם ככל העמים ח"ו.
הרואה כתב:לא הייתי כאן כמעט שבוע,
שאלתי היתה במילים אחרות, מדוע ישנם אנשים שרואים בתחושת לאומיות (קשר לשאר העם, קשר לארץ) ערך נעלה, וישנם שרואים בלאומיות החילונית ערך פסול.
הרי לכאורה זה ערך אנושי חיובי ותו לא מידי?
הרואה כתב:לא הייתי כאן כמעט שבוע,
שאלתי היתה במילים אחרות, מדוע ישנם אנשים שרואים בתחושת לאומיות (קשר לשאר העם, קשר לארץ) ערך נעלה, וישנם שרואים בלאומיות החילונית ערך פסול.
הרי לכאורה זה ערך אנושי חיובי ותו לא מידי?
הרואה כתב:השאלה היא בדיוק למה השאלה הזו קשה לך. האם אתה אוהב את ילדיך כי הצטווית לכך? אם לא - אין בזה שום עניין.
יואל משה כתב:הרואה כתב:השאלה היא בדיוק למה השאלה הזו קשה לך. האם אתה אוהב את ילדיך כי הצטווית לכך? אם לא - אין בזה שום עניין.
חוץ מזה שבפשטות 'ואהבת לרעך כמוך' כולל את הילדים.
מה שאתה מדבר הוא אהבת ישראל, מה יש לזה עם לאומיות? אולי עם אחווה לאומית יש לזה כן משהו, אבל אם כבר מה הבעיה לקרא לזה בשם המקובל אצלנו...
יואל משה כתב:ובכל זאת יש כאלו שדינם כגוי, זה מכיוון שעקרו עצמם רח"ל.
יואל משה כתב:לגבי עצם איסור להתחתן בגוים, הרי זה מפורש במקרא שהטעם הוא "כי יסיר את בנך מאחרי ועבדו אלוהים אחרים וכו" (דברים ז, ד) ולא מפני שהם 'גזע נחות' - שהרי יכולים להתגייר.
יואל משה כתב:למה הגיור הוא חידוש? אשמח לדעת.
יואל משה כתב:ממילא איני מבין מדוע יהיה גרוע לומר על היהדות 'דת ככל הדתות', כשההכללה מתחילה ונגמרת באמונה בכח עליון...
הרואה כתב:לא הייתי כאן כמעט שבוע,
שאלתי היתה במילים אחרות, מדוע ישנם אנשים שרואים בתחושת לאומיות (קשר לשאר העם, קשר לארץ) ערך נעלה, וישנם שרואים בלאומיות החילונית ערך פסול.
הרי לכאורה זה ערך אנושי חיובי ותו לא מידי?
ולכאורה אפשר להרחיב ולומר, שאם הוא בא כעזר לקדושה, הוא קדוש (לשמירה על ארץ ישראל מפני הערבים, לשמירה על אחינו בני ישראל בגוף ובנפש, למצוות ואהבת לרעך כמוך, כי ימוך אחיך, ועוד, לחיבור יותר לתורה כחלק מעם ישראל שעושה רצון ה' וכו' וכו'), ואם הוא בא כעזר לפריקת עול - הוא פסול.
לא הבנתי איך הלאומיות גורמת להעריץ את הרצל או את ההמנון (אני לאומי ולא מעריץ את הרצל, ואת ההמנון אני מתעב בין היתר מלאומיותי, שזה נוגד את המהות הפנימית של כנסת ישראל ויעויי' בכתבי ר' יצחק ברויאר זצ"ל).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים