משה נטע כתב:איני יודע למה מכוונים דבריך.
אף אחד מגדולי הדורות לא זלזל אפילו במעט בקדושת ארץ ישראל ומעלת הישיבה בה.
אבל צריכים לזכור שעם כל החביבות ישנם דברים הקודמים לזה.
אי אפשר לחיות בארץ ישראל באופן כזה שבו מסכימים עם מעשיהם של הכופרים בכל התורה כולה ואינה שווה להם ליותר מדבר שאפשר להשתמש בו כדי להשיג שלטון שלא שיערו אבותינו, שכן גם כל גדולי הדורות שישבו בארץ ישראל לא בעלו על דעתם לבנות כאן שלטון באופן כזה של הציונים. ואיני מדבר על אלו שמסייעים בידם ומקדשים את מחללי התורה, ועל זה נאמר ותבואו ותטמאו את ארצי ונחלתי שמתם לתועבה.
ישנם רבים מכאלו שטוענים שהם אוהבי ציון, אבל מה שהם עושים היא היא שנאת ציון וחילול הקודש.
איננו כנוצרים המצטטים פסוקים מהתנ"ך על פי האינטרס האישי, ואפילו לא על פי נטיית הלב, יש תורה בעולם וצריך להתנהל על פיה אפילו עם זה כואב.
איני מבין איך אפשר לבוא ולומר שאנשים שכל מה שאכפת להם (לפחות ברמת העיקרון, הרי גם בחוגים האחרים זה לא שכולם מסתובבים עם קדושת ארץ ישראל והיא הדבר היחיד שמנע אותם...) זה רק קדושת הארץ שהם כביכול שונאים את הארץ.
משה נטע כתב:איני יודע למה מכוונים דבריך.
אף אחד מגדולי הדורות לא זלזל אפילו במעט בקדושת ארץ ישראל ומעלת הישיבה בה.
אבל צריכים לזכור שעם כל החביבות ישנם דברים הקודמים לזה.
אי אפשר לחיות בארץ ישראל באופן כזה שבו מסכימים עם מעשיהם של הכופרים בכל התורה כולה ואינה שווה להם ליותר מדבר שאפשר להשתמש בו כדי להשיג שלטון שלא שיערו אבותינו, שכן גם כל גדולי הדורות שישבו בארץ ישראל לא בעלו על דעתם לבנות כאן שלטון באופן כזה של הציונים. ואיני מדבר על אלו שמסייעים בידם ומקדשים את מחללי התורה, ועל זה נאמר ותבואו ותטמאו את ארצי ונחלתי שמתם לתועבה.
ישנם רבים מכאלו שטוענים שהם אוהבי ציון, אבל מה שהם עושים היא היא שנאת ציון וחילול הקודש.
איננו כנוצרים המצטטים פסוקים מהתנ"ך על פי האינטרס האישי, ואפילו לא על פי נטיית הלב, יש תורה בעולם וצריך להתנהל על פיה אפילו עם זה כואב.
איני מבין איך אפשר לבוא ולומר שאנשים שכל מה שאכפת להם (לפחות ברמת העיקרון, הרי גם בחוגים האחרים זה לא שכולם מסתובבים עם קדושת ארץ ישראל והיא הדבר היחיד שמנע אותם...) זה רק קדושת הארץ שהם כביכול שונאים את הארץ.
נקדש את שמך בעולם כתב:איננו כנוצרים המצטטים פסוקים מהתנ"ך על פי האינטרס האישי, ואפילו לא על פי נטיית הלב, יש תורה בעולם וצריך להתנהל על פיה אפילו עם זה כואב.
אוהב ציון כתב:נקדש את שמך בעולם כתב:איננו כנוצרים המצטטים פסוקים מהתנ"ך על פי האינטרס האישי, ואפילו לא על פי נטיית הלב, יש תורה בעולם וצריך להתנהל על פיה אפילו עם זה כואב.
עפרא לפומך!!! להביא דבר ה' ממש לענין ארץ ישראל וירושלים היא על פי אינטרס אישי? הירדת מדעתך? על איזו תורה את מדבר שהתנ"ך לא קיים רק רעיונות של זה או אחר? אדרבה מי שמתעלם מהתנ"ך ומחז"ל בגלל דעות קלוקלות שרעיונות השקפתיים מוחקים את תורתינו הקדושה זהו אינטרס אישי.
אוהב ציון כתב:בואו ידידיי נתקשר אל המקום אשר בחר ה', נבחר בדרכי האבות הקדושים ומשה רבינו ודוד המלך ע"ה וכל ישראל לדורות, באהבת הארץ הקדושה והעיר הקדושה אהבה שאין לה שיעור. כי רצו עבדיך את אבניה!!!
נקדש את שמך בעולם כתב:אוהב ציון כתב:נקדש את שמך בעולם כתב:איננו כנוצרים המצטטים פסוקים מהתנ"ך על פי האינטרס האישי, ואפילו לא על פי נטיית הלב, יש תורה בעולם וצריך להתנהל על פיה אפילו עם זה כואב.
עפרא לפומך!!! להביא דבר ה' ממש לענין ארץ ישראל וירושלים היא על פי אינטרס אישי? הירדת מדעתך? על איזו תורה את מדבר שהתנ"ך לא קיים רק רעיונות של זה או אחר? אדרבה מי שמתעלם מהתנ"ך ומחז"ל בגלל דעות קלוקלות שרעיונות השקפתיים מוחקים את תורתינו הקדושה זהו אינטרס אישי.
איני יודע איך אירעה תקלה זו אבל ציטוט זה אינו ממני אלא ממשה נטע,
.
חיים כתב:אוהב ציון כתב:בואו ידידיי נתקשר אל המקום אשר בחר ה', נבחר בדרכי האבות הקדושים ומשה רבינו ודוד המלך ע"ה וכל ישראל לדורות, באהבת הארץ הקדושה והעיר הקדושה אהבה שאין לה שיעור. כי רצו עבדיך את אבניה!!!
מה הכוונה לאהוב את ירושלים, ועוד באהבה שאין לה שיעור?
או איזה צעדים ניתן לנקוט כדי לעורר בלב את אותה לבת אש של "אהבת ירושלים".
אני מתחיל בקטן, ולכן לא מדבר על "אהבת ארץ ישראל" כולה.
אוהב ציון כתב:בעזה"י
לְמַ֤עַן צִיּוֹן֙ לֹ֣א אֶחֱשֶׁ֔ה וּלְמַ֥עַן יְרוּשָׁלִַ֖ם לֹ֣א אֶשְׁק֑וֹט עַד־יֵצֵ֤א כַנֹּ֙גַהּ֙ צִדְקָ֔הּ וִישׁוּעָתָ֖הּ כְּלַפִּ֥יד יִבְעָֽר׃
אלופיי וידידיי חכמי אתרא קדישא הדין שליט"א.
ראיתי את הנושאים האחרונים קדושת ציון והר הבית וכו'. ראיתי כן תמהתי:
הזהו זה? הזאת נעמי?
היכן אהבת ארץ ישראל, היכן ארץ אשר עיני הוי"ה אלוקיך בה, ארץ אשר לא תחסר כל בה, היכן אהבתם של האבות הקדושים, ותחנוני משה רבינו ע"ה לראות את הארץ הטובה והלבנון? היכן נכספה וגם כלתה נפשי לחצרות ה'?
היכן התבערה הגדולה בלבו של הנפש הישראלי לה' יתברך ולארץ ולעיר אשר בחר ואיוה למושב לו, וזאת מנוחתו עדי עד?
היכן???????????? היכן?????????????
היכן????????????
ולמה ממירים זהב יקר במתכת חלודה? למה כל הנושא הוא התנועה הציונית והרשעים וכו' האם כל התורה המדברת על ארץ ישראל נמחקה ח"ו? הרי אמרו 'והנצח זו ירושלים'. 'אשר ייאמר היום בהר ה' יראה'. 'וירא ויאמר אכן יש הוי"ה במקום הזה ואנכי לא ידעתי, מה נורא המקום הזה אין זה כי אם בית אלוקים וזה שער השמים'. 'זאת מנוחתי עדי עד'. 'ימלוך ה' לעולם אלוקיך ציון'. 'זכרו לעולם בריתו דבר ציוה לאלף דור אשר כרת את אברהם ושבועתו ליצחק ... לאמור לך את את ארץ כנען...' קדושת א"י וירושלים לא תתבטל לעולם.
ומה יש להאריך בענין זה שכל התנ"ך וחז"ל מלא ממנו. רק זאת, בואו ידידיי נתקשר אל המקום אשר בחר ה', נבחר בדרכי האבות הקדושים ומשה רבינו ודוד המלך ע"ה וכל ישראל לדורות, באהבת הארץ הקדושה והעיר הקדושה אהבה שאין לה שיעור. כי רצו עבדיך את אבניה!!!
(אינני מדבר על שיטת... שירושלים היא עיר של הס"מ).
רון כתב:ג. ולגופו של ענין יש איגרת נפלאה מרבינו הנתיבות שכתב לרצ"ה קלישר זצ"ל, שאם לא שהייתי יודע שהיא מהנתיבות הייתי משוכנע שהיא העתק ממכתבים ומאמרים למרן ז"ל.
ולמי שיכול להעלות את האיגרת של הנתיבות יועיל מאד לאחריני כמדומה.
מה שנכון נכון כתב:רון כתב:ג. ולגופו של ענין יש איגרת נפלאה מרבינו הנתיבות שכתב לרצ"ה קלישר זצ"ל, שאם לא שהייתי יודע שהיא מהנתיבות הייתי משוכנע שהיא העתק ממכתבים ומאמרים למרן ז"ל.
ולמי שיכול להעלות את האיגרת של הנתיבות יועיל מאד לאחריני כמדומה.
מדובר בזיוף מבית מדרשו של בלוך, כידוע.
ראה סיני לב.
מה שנכון נכון כתב:ה'אגרת של הנתה"מ' נדפסה ע"י בלוך בדובב שפתי ישנים ח"א, ועוד קודם לכן בגליון הפוסק.
אתמחי גברא וקמיעא לזייף מכתבים בנושאים אלו (ובמעללים נוספים), ו'לכבודו' נתחבר הספר מכתבים מזוייפים נגד הציונות.
באופן מפורט ביחס לאגרת הנתה"מ יעויין בסיני הנ"ל.
אוהב ציון כתב:חיים כתב:אוהב ציון כתב:בואו ידידיי נתקשר אל המקום אשר בחר ה', נבחר בדרכי האבות הקדושים ומשה רבינו ודוד המלך ע"ה וכל ישראל לדורות, באהבת הארץ הקדושה והעיר הקדושה אהבה שאין לה שיעור. כי רצו עבדיך את אבניה!!!
מה הכוונה לאהוב את ירושלים, ועוד באהבה שאין לה שיעור?
או איזה צעדים ניתן לנקוט כדי לעורר בלב את אותה לבת אש של "אהבת ירושלים".
אני מתחיל בקטן, ולכן לא מדבר על "אהבת ארץ ישראל" כולה.
מי אמר שצריך צעדים מעשיים? היאך אוהבים את ה' עיין רמב"ם, והיאך אוהבים את התורה?
אך זאת ברור שחלק מאהבת ה' היא לאהוב את מה שאוהב ולשנוא את מה ששנא. וע"ז אנו מתוודים את אשר אהבת שנאתי ואשר שנאת אהבתי, לאהוב את חו"ל זה לאהוב את מה ששנא ה', וכן ישראל והעמים.
נכון ישנם פועל יוצא מאהבת א"י, והוא לא למהר לצאת ר"ל, לא לחפש את השכינה באוקראינה, אלא היכן שיעקב אבינו ע"ה ודוד המלך ע"ה מצאו את שם ה'. לכוין היטב בברכה היחידה מדאורייתא - ברכת המזון (וי"א ג"כ על המחיה), ששם עיקר ההודאה על הארץ הטובה אשר נתן לך.
נצא בעקבות רועי ישראל ההם עד כמה בליבם בערה אהבת א"י ואהבת ירושלים.
מה שנכון נכון כתב:רון כתב:ג. ולגופו של ענין יש איגרת נפלאה מרבינו הנתיבות שכתב לרצ"ה קלישר זצ"ל, שאם לא שהייתי יודע שהיא מהנתיבות הייתי משוכנע שהיא העתק ממכתבים ומאמרים למרן ז"ל.
ולמי שיכול להעלות את האיגרת של הנתיבות יועיל מאד לאחריני כמדומה.
מדובר בזיוף מבית מדרשו של בלוך, כידוע.
ראה סיני לב.
נקדש את שמך בעולם כתב:גם מה שכותב "לבטל את תקנת חז"ל ונשלמה פרים שפתינו"
נשמע מאד מוזר וברור שאלו דברי שטות.
ישר כוח
משה נטע כתב:נקדש את שמך בעולם כתב:גם מה שכותב "לבטל את תקנת חז"ל ונשלמה פרים שפתינו"
נשמע מאד מוזר וברור שאלו דברי שטות.
ישר כוח
זה חז"ל מפורש שזה תפקידנו בזמן הגלות, למה דברי שטות? יש למישהו זכות לשנות את דרך העבודה בזמן הזה נגד חז"ל?
רון כתב:א. אני מקוה שהמנהל היקר שליט"א לא יתחרט על פתיחת הפורום החדש שכל כולו יהיה לליבון השקפה, שהרי הדברים יכולים להיות יגעים עד שגרוגרות דר"צ יהיו ... לידו. ואיך שלא יהיה יש"כ לראי"ס שליט"א שנותן עיניו וליבו לטובת החו"ר דפה שליט"א, ואף שהוא הראי"ס, מ"מ מטה אוזן לכלל הכותבים ורצונם.
ב. אם שמים לב הרי שכל הכותבים החשובים אשר אהבת א"י וירושלים בוערת בליבם, יש לכולם מכנה משותף! כל המקורות שלהם מדלגים על כמה דורות ומגיעים לרמב"ם ולמעלה בקודש לפסוקים [עדיף מהנ"ך כמובן]. וכאן שורש הויכוח שלנו עם הכותבים הנכבדים והשקפתם.
רון כתב:צריכים לדעת איך לתרגם לשפת המעשה את כל המכלול, ולתת את המיקום של כל חלק שיש בתורה הקדושה. דוגמא לזה הוא חכמת הדקדוק הנפלאה. שרבותינו בדורות האחרונים [לא רק רבותיו של רון] לא ראו לנכון להשקיע בחכמה זו לפחות לא כלפי התלמידים. או כמו לימוד הנ"ך.
וסביב נקודה זו מסתובב הכל, האם צריך הכוונה מרבותינו איזה מקום לתת לכל חלק בתורה [אין הכונה למצוות ועבירות כמובן שכולם שוים], או שכל אחד יכול להבין מה שהוא חושב, ואינו חייב להכניע את עצמו לגדולים ממנו.
ומזה נובע הויכוח בדורנו, שהרי לנו יש קבלה מרבותינו כפי שיתבאר באות ג', ואילו אתם הכותבים החשובים [באמת!] שליט"א סבורים שיש לכם את הרשות להבין מה שנראה לכם.
רון כתב:ג. ולגופו של ענין יש איגרת נפלאה מרבינו הנתיבות שכתב לרצ"ה קלישר זצ"ל, שאם לא שהייתי יודע שהיא מהנתיבות הייתי משוכנע שהיא העתק ממכתבים ומאמרים למרן ז"ל.
ותוכן הדברים שם שהרצ"ה קלישר חיפש תכניות איך לאפשר הקרבת קרבנות בהר הבית, והביא סימוכין לדבריו מכל מיני שינויים שקרו בעולם כגון מעמדו של משה מונטיפיורי והאחים לבית רוטשילד ועוד המוכיחים כי הגיע זמן איילת השחר וכו'. ויש לנו לעשות דברים בפועל לקומם גאולת ישראל. ממש כהדברים שנכתבו ע"י הכותבים החשובים ועוד יכתבו.
וע"ז הנתיבות ענה לו באש וגפרית ממש, שאלו דברים שאין להם שחר, וכל חובתנו היא להוסיף עוד תורה ועוד חיזוק ועוד תשובה ועוד דף גמרא, וזה מה שמוטל עלינו ותו לא מידי. וכל הדברים שמסביב אין מקורם בתורה הקדושה. רק לאומיות גרידא. ואף שהכל נעטף בפסוקים, אך לנו אין אלא מה שהורו רבותינו
הרי שכבר לפני מאתיים שנה היה הויכוח במלא עוזו בבהירות הגדולה ביותר.
ולמי שיכול להעלות את האיגרת של הנתיבות יועיל מאד לאחריני כמדומה.
רון כתב:הרב אוהב ציון שליט"א,
דברים נאים כתבת,
על חלק מהם אין ויכוח עם אף אחד. זיל קרי ביה רב רבי אבא מנשק כיפי דעכו וכל הסוגיא שם.
לא היה ויכוח ולא יתכן ויכוח על חיבת הארץ. ארץ אשר עיני ד' אלוקיך בה וגו' ודבר שפתיים אך למותר. וכבר רמז לזה הרב איש גלילי שמה שנוגע לחובת הלבבות אין על זה ויכוח, ולא יתכן נידון כלל וכלל, ואשריך שאתה מחזק אותנו בידיעת יקרותה יפעתה ורוממתה של ארץ ישראל. וכבר אמר מרן ז"ל בעל האבי עזרי שאנו הציונים האמיתיים.
עד כאן שוים אנו.
אך השאלה היא כעת כדלהלן:
לכל אדם, אומה, חברה, יש סולם ערכים. חייבת להיות בהירות בנוגע לשאלה מי נמצא גבוה בסולם יותר ומי פחות. על מה אין אפשרות לוותר, ועל מה אפשר לוותר במידת הצורך, על מה מוסרים נפש ועל מה לא. על מה יוצאים להפגנות ועל מה לא.
אם נספור כמה פעמים התורה דיברה על חיבת הארץ וכמה על קיום התורה והמצוות, איני יודע מי יותר. האם נוכל לאמוד את חשיבות הדבר ביחס למכלול לפי מה שנראה לנו. גם אתה תסכים שלא?
אנו חייבים שמאי מומחה שיכול לאמוד ולשום את היחס הנכון לכל חלק כלפי כל המכלול.
לזה התכונתי שלקחת פסוקים מהתנ"ך לא נותן לנו את האפשרות לבא ולתת משקל נכון לכל דבר, ואין איתנו יודע עד מה. ואם מבינים מהפסוקים את הרעיון אך בהגשמתו למעשה אין אנו יכולים לסמוך על עצמנו כלל וכלל .
וכאן אנו נזקקים לחכמינו ז"ל שנותנים לנו את המבט הנכון. על מה אמרו יהרג ואל יעבור, על מה צריך למסור כל נכסיו, על מה רק חומש וכו'.
ובכל הדורות מצאנו שאף שחיבת הארץ היתה בלי הפסק לכל אשר בשם יהודי יכונה ואומר בתפילה ג' פעמים ביום ותחזינה עינינו, אך מה זה אומר ביחס לתורת המעשה?. האם ישבו לחשוב מחשבות ללא הפסק איך מביאים את חיבת הארץ לידי ביטוי? ודאי שלא! אלא ישבו בציפיה דרוכה שהקב"ה ששילח אותנו הוא גם יחזיר אותנו.
אולם במה כן השקיעו ללא הפסק?
מה שהשקיעו למעשה היה בדבר אחד, איך מחזקים את האידישקייט איך מגדלים נערים יותר יראים ושלמים וככל האפשר גדולים בתורה למי שיזכה.
הדוגמא שהבאתי מהדקדוק היה בשביל לבאר פרט אחד.
הדורות חלשים ואין בכוחנו להשקיע בכל המכלול. וכאשר ידברו ללא הרף ויתחזקו באהבת הארץ יכול לבא הדבר על חשבון העיקר - כן, העיקר - שהוא אהבת התורה ולימודה וההשקעה בה. ולזה הבאתי הדוגמא של דקדוק שלהשקיע גם בדקדוק בדורנו יכול לבא על חשבון תוכן הלימוד העיקרי ולכן בישיבות לא לומדים דיקדוק אף שהיא חכמה חשובה ונפלאה.
ואם כבר הבאת מהחזו"א, הרי שלא נעלם מעיניך דברי החזו"א באגרות שם שארץ אשר שוכן בה החסיד החפץ חיים הרי היא כארץ ישראל שאסור לצאת ממנה [כתבתי מהזיכרון אך זה רוח הדברים].
בנוגע לטענות שהעלה הרב משנ"נ על זיוף המכתב. הנה ראשית, אם הרב משנ"נ היה מוכיח שהוא מזוייף הייתי מקבל ללא עוררין, כיון שכאשר הוא מוכיח, הוא באמת מוכיח. אך כאן הסתמך על אחד שאיני יודע טיבו [ובודאי שיש לו דיעה סובייקטיבית לעצם הנידון], וגם הוא לא הוכיח אלא מסתבר לו כך.
אך דל מהכא מכתב זה, הלא כל דברי המכתב מבחינה רעיונית כתובים לאורך ולרוחב במכתבים ומאמרים למרן ז"ל. רק באתי להראות שהנידון כבר היה מעולם.
אוהב ציון כתב:רון כתב:הרב אוהב ציון שליט"א,
דברים נאים כתבת,
על חלק מהם אין ויכוח עם אף אחד. זיל קרי ביה רב רבי אבא מנשק כיפי דעכו וכל הסוגיא שם.
לא היה ויכוח ולא יתכן ויכוח על חיבת הארץ. ארץ אשר עיני ד' אלוקיך בה וגו' ודבר שפתיים אך למותר. וכבר רמז לזה הרב איש גלילי שמה שנוגע לחובת הלבבות אין על זה ויכוח, ולא יתכן נידון כלל וכלל, ואשריך שאתה מחזק אותנו בידיעת יקרותה יפעתה ורוממתה של ארץ ישראל. וכבר אמר מרן ז"ל בעל האבי עזרי שאנו הציונים האמיתיים.
עד כאן שוים אנו.
אך השאלה היא כעת כדלהלן:
לכל אדם, אומה, חברה, יש סולם ערכים. חייבת להיות בהירות בנוגע לשאלה מי נמצא גבוה בסולם יותר ומי פחות. על מה אין אפשרות לוותר, ועל מה אפשר לוותר במידת הצורך, על מה מוסרים נפש ועל מה לא. על מה יוצאים להפגנות ועל מה לא.
אם נספור כמה פעמים התורה דיברה על חיבת הארץ וכמה על קיום התורה והמצוות, איני יודע מי יותר. האם נוכל לאמוד את חשיבות הדבר ביחס למכלול לפי מה שנראה לנו. גם אתה תסכים שלא?
אנו חייבים שמאי מומחה שיכול לאמוד ולשום את היחס הנכון לכל חלק כלפי כל המכלול.
לזה התכונתי שלקחת פסוקים מהתנ"ך לא נותן לנו את האפשרות לבא ולתת משקל נכון לכל דבר, ואין איתנו יודע עד מה. ואם מבינים מהפסוקים את הרעיון אך בהגשמתו למעשה אין אנו יכולים לסמוך על עצמנו כלל וכלל .
וכאן אנו נזקקים לחכמינו ז"ל שנותנים לנו את המבט הנכון. על מה אמרו יהרג ואל יעבור, על מה צריך למסור כל נכסיו, על מה רק חומש וכו'.
ובכל הדורות מצאנו שאף שחיבת הארץ היתה בלי הפסק לכל אשר בשם יהודי יכונה ואומר בתפילה ג' פעמים ביום ותחזינה עינינו, אך מה זה אומר ביחס לתורת המעשה?. האם ישבו לחשוב מחשבות ללא הפסק איך מביאים את חיבת הארץ לידי ביטוי? ודאי שלא! אלא ישבו בציפיה דרוכה שהקב"ה ששילח אותנו הוא גם יחזיר אותנו.
אולם במה כן השקיעו ללא הפסק?
מה שהשקיעו למעשה היה בדבר אחד, איך מחזקים את האידישקייט איך מגדלים נערים יותר יראים ושלמים וככל האפשר גדולים בתורה למי שיזכה.
הדוגמא שהבאתי מהדקדוק היה בשביל לבאר פרט אחד.
הדורות חלשים ואין בכוחנו להשקיע בכל המכלול. וכאשר ידברו ללא הרף ויתחזקו באהבת הארץ יכול לבא הדבר על חשבון העיקר - כן, העיקר - שהוא אהבת התורה ולימודה וההשקעה בה. ולזה הבאתי הדוגמא של דקדוק שלהשקיע גם בדקדוק בדורנו יכול לבא על חשבון תוכן הלימוד העיקרי ולכן בישיבות לא לומדים דיקדוק אף שהיא חכמה חשובה ונפלאה.
ואם כבר הבאת מהחזו"א, הרי שלא נעלם מעיניך דברי החזו"א באגרות שם שארץ אשר שוכן בה החסיד החפץ חיים הרי היא כארץ ישראל שאסור לצאת ממנה [כתבתי מהזיכרון אך זה רוח הדברים].
בנוגע לטענות שהעלה הרב משנ"נ על זיוף המכתב. הנה ראשית, אם הרב משנ"נ היה מוכיח שהוא מזוייף הייתי מקבל ללא עוררין, כיון שכאשר הוא מוכיח, הוא באמת מוכיח. אך כאן הסתמך על אחד שאיני יודע טיבו [ובודאי שיש לו דיעה סובייקטיבית לעצם הנידון], וגם הוא לא הוכיח אלא מסתבר לו כך.
אך דל מהכא מכתב זה, הלא כל דברי המכתב מבחינה רעיונית כתובים לאורך ולרוחב במכתבים ומאמרים למרן ז"ל. רק באתי להראות שהנידון כבר היה מעולם.
בעזה"י
אבל למה שוב ושוב אתה חוזר על הדבר בזה. מי דיבר על להשקיע, מי דיבר על הפגנות, תגובתך כאן מראה שאתה עצמם מתוכח על חיבת הארץ, כי אם לא, מדוע שוב ושוב אתה מקשר זאת לסולם ערכים, הפגנות השקעה וכו'.
ומה הכוונה לחזק יידישקייט? רצוני פעם אחת להבין: יידישקייט ביידיש זו יהדות, היהדות כוללת לימוד התוה"ק בעמל ובהתמדה, דקדוק במצוות ושמירת כל תורתינו הקדושה לכל מה שציוותה: מזוזה תפילין תפילה צניעות וכו' וכו', וחלק מרכזי מאותה התורה הוא ארץ ישראל.
אם יידישקייט בעיניך הוא שכל מצוה נדון בה תמיד כמה צריך להשקיע וכו', כלומר לא נדון בהלכות תפילין ובגודל מצווה זו משום: שצריך להשקיע ביידישקייט, וצריך לדעת מה המשקל לכל דבר, והרי בעבר חשבו להשקיע בדקדוק והיום העיקר זו הצניעות והמכשירים הלא כשרים, ונגד הציונות, וכו' וכו'.
אם זו היידישקייט שלך אינו יידישקייט אלא כפירה, אתה מקבל את התורה רק חלקית, רק מה שמסתדר עם ההשקפה שהרבה בחיידר או העיתון הנחיל לך. אנא עזוב את כל התאוריות הללו, ארץ ישראל היא מרכזי שבמרכזי בתורה, ויחד עם שאר המצוות חובה עלינו לקחת אותה בכל כובד הראש כפי שאבות העולם אשר בהם בחר ה' וכל חכמי ישראל לדורותם אהבו וחפצו בה (חוץ מ...) וכפי שמתייחסים לשאר המצוות.
אציע לכבודו, שבטוח אני שבן תורה ת"ח ונכבד אתה, שתודה, שענין א"י לא הפסיק ברמב"ם כפי שטענת, אלא הוא מבריאת העולם עד ימינו אלו וכמו שאמר אדוננו המלך דוד ע"ה זאת מנוחתי עד עד. וחוב העלינו לעסוק בה בכובד ראש באהבה וברוב חיבה.
(לא ברור מה אתה רוצה מהחזו"א, הבאנו חזו"א שוכתב על חיבת הארץ, נכון החזו"א כתב שכמו שבבל ההיא יש בה בחינת א"י ה"ה פולין שהח"ח שוכן בה, מה ראית בזה? ולמה מתעלם אתה מדברי החזו"א במכתב שנכון הדבר לעלות לארץ והוא דאורייתא כדברי המעי"צ)?
ושוב חוזר אני על ברכתי הקודמת - ברכת הדיוט: וראה בטוב ירושלים כל ימי חיך, ותזכה לברכה הגדולה שבברכות: כטל חרמון על הררי ציון ששם ציוה ה' את הברכה חיים עד העולם!!!
נ.ב. חסיד מעריץ אני למרן רשכבה"ג זצ"ל ובעני הוא האדם השלם הדבוק בתורת הי"ת. וזאת מחנך אני את ילדיי בל"נ. ודבריי אינם סתירה. אלא רבה"ג והקדוש מרן זצ"ל דיבר על הנהגה בעת ההיא. אבל איני רוצה לחזור לנידון בזה (כגרוגרת ...), והייתי מבקש מכבודו לא לפתוח זאת. כי לא זה הנושא שלנו. את הענין והנושא כתבתי.
בידידות
(הלואי ואזכה להיות-)
אוה"צ
רון כתב:ובמחילה מכבודך אתה מתיימר לשים את מרן רשכה"ג זלה"ה עטרה לראשך, האם פעם שמענו ממנו דיבורים כגון אלו [אם איני טועה רמזת בדבריך שזה היה בשנים ההם, נו באמת?]? כלומר אהבת ארץ ישראל וישוב הארץ וכו'.
וכל הגדולים הלא ידעו ממצות ישוב ארץ ישראל ומקדושתה, אבל אין לעשות מזה עיקר, כי אין לנו עיקרים אחרים, רק אלו מה שנמסרו לנו.
חיים כתב:אם אין צעדים מעשיים, אז מה אתה רוצה בעצם?
מעט דבש כתב:מכתבים ומאמרים ח"א עמוד י"ז
וכל הגדולים הלא ידעו ממצות ישוב ארץ ישראל ומקדושתה, אבל אין לעשות מזה עיקר, כי אין לנו עיקרים אחרים, רק אלו מה שנמסרו לנו.
ותטמא הארץ ואפקוד עונה עליה ותקיא הארץ החמיר הכתוב בעריות בעבור הארץ שתטמא בהן ותקיא הנפשות העושות והנה העריות חובת הגוף ואינן תלויות בארץ אבל סוד הדבר בכתוב שאמר (דברים לב ח ט) בהנחל עליון גוים בהפרידו בני אדם יצב גבולות עמים וגו' כי חלק ה' עמו וגו' והענין כי השם הנכבד ברא הכל ושם כח התחתונים בעליונים ונתן על כל עם ועם בארצותם לגוייהם כוכב ומזל ידוע כאשר נודע באצטגנינות וזהו שנאמר (דברים ד יט) אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים כי חלק לכולם מזלות בשמים וגבוהים עליהם מלאכי עליון נתנם להיותם שרים עליהם כענין שכתוב (דניאל י יג) ושר מלכות פרס עומד לנגדי וכתיב (שם פסוק כ) והנה שר יון בא ונקראים מלכים כדכתיב (שם פסוק יג) ואני נותרתי שם אצל מלכי פרס והנה השם הנכבד הוא אלהי האלהים ואדוני האדונים לכל העולם אבל ארץ ישראל אמצעות הישוב היא נחלת ה' מיוחדת לשמו לא נתן עליה מן המלאכים קצין שוטר ומושל בהנחילו אותה לעמו המיחד שמו זרע אוהביו וזהו שאמר (שמות יט ה) והייתם לי סגולה מכל העמים כי לי כל הארץ וכתיב (ירמיהו יא ד) והייתם לי לעם ואנכי אהיה לכם לאלהים לא שתהיו אתם אל אלהים אחרים כלל והנה קידש העם היושב בארצו בקדושת העריות וברובי המצות להיותם לשמו ולכך אמר (להלן כ כב) ושמרתם את כל חוקותי ואת כל משפטי ועשיתם אותם ולא תקיא אתכם הארץ וכתיב (שם פסוק כד) ואמר לכם אתם תירשו את אדמתם ואני אתננה לכם לרשת אותה אני ה' אלהיכם אשר הבדלתי אתכם מן העמים יאמר כי הבדיל אותנו מכל העמים אשר נתן עליהם שרים ואלהים אחרים בתתו לנו את הארץ שיהיה הוא יתברך לנו לאלהים ונהיה מיוחדים לשמו והנה הארץ שהיא נחלת השם הנכבד תקיא כל מטמא אותה ולא תסבול עובדי ע"ז ומגלים עריות והפרשה הזאת הזכירה המולך לכלול עבודה זרה עם זכרון העריות ועל כולם אמר (כאן) אל תטמאו בכל אלה כי בכל אלה נטמאו הגוים ותקיא הארץ את יושביה וכן אמר בפרשה השניה (להלן כ כו) ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי שהוא חומר איסור עבודה זרה ולכך אמר כי מפני שהם מיוחדים לשמו בעבור כן נתן להם הארץ שנאמר (שם פסוק כד) ואומר לכם אתם תירשו את אדמתם ואני אתננה לכם לרשת אותה אני ה' אלהיכם אשר הבדלתי אתכם מן העמים והנה בחוצה לארץ אע"פ שהכל לשם הנכבד אין הטהרה בה שלימה בעבור המשרתים המושלים עליה והעמים תועים אחרי שריהם לעבוד גם אותם ולכך יאמר הכתוב (ישעיהו נד ה) אלהי כל הארץ יקרא כי הוא אלהי האלהים המושל על הכל והוא יפקוד בסוף על צבא המרום במרום (שם כד כא) להסיר ממשלת העליונים ולהרוס מערכת המשרתים ואחרי כן יפקוד על מלכי האדמה באדמה (שם) וזהו ענין הכתוב שאמר (דניאל ד יד) בגזרת עירין פתגמא ומאמר קדישין שאלתא יאמר כי הדבר ההוא הנגזר על נבוכדנצר היא גזרת עירין (פתגמא ומאמר קדישין שאלתא) שגזרו על הכוחות הנאצלין מהן לעשות כך ויקראו "עירין" כי מאצילותן יתעוררו הכחות בכל הפעולות כמו שאמר (שם שם י יא) ואלו עיר וקדיש מן שמיא נחית קרא בחיל וכן אמר גודו אילנא וגו' ומאמר קדישין שאלתא כלומר ששאלו מה הרצון העליון עליו ואחרי כן גזרו להעשות כן וזהו שאמר לו דניאל (שם פסוק כא) וגזרת עילאה היא כי הכל מאתו יתברך והנה השם הנכבד יתברך אלהי האלהים בחוץ לארץ ואלהי ארץ ישראל שהיא נחלת ה' וזהו טעם וזנה אחרי אלהי נכר הארץ (דברים לא טז) כי האלוהות נכרים בארץ השם ובנחלתו וזהו שנאמר (מלכים ב יז כו) לא ידעו את משפט אלהי הארץ וישלח בם את האריות והנם ממיתים אותם כאשר אינם יודעים את משפט אלהי הארץ והנה הכותיים לא היו נענשים בארצם בעבדם את אלהיהם לשלח בהם את האריות ובבואם בארץ השם ועשו שם כמעשיהם הראשונים שלח בהם האריות הממיתים אותם וכן שנו בספרא (קדושים יא יד) ולא תקיא הארץ אתכם וגו' ארץ ישראל אינה כשאר ארצות אינה מקיימת עוברי עבירה ובספרי (האזינו שטו) ואין עמו אל נכר (דברים לב יב) שלא תהא רשות לאחד משרי האומות לבא לשלוט בכם כענין שנאמר ואני יוצא והנה שר יון וגו' והוא מאמרם (כתובות קי) כל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה שנאמר (להלן כה לח) לתת לכם את ארץ כנען להיות לכם לאלהים ואומר (שמואל א כו יט) כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה' לאמר לך עבוד אלהים אחרים ואמרו בתוספתא דע"ז (פ"ה ה"ה) הרי הוא אומר (בראשית כח כא) ושבתי בשלום אל בית אבי והיה ה' לי לאלהים ואומר לתת לכם את ארץ כנען (להלן כה לח) כל זמן שאתם בארץ כנען הייתי לכם לאלהים אין אתם בארץ כנען כביכול אין אני לכם לאלהים וכן הוא אומר (יהושע ד יג) כארבעים אלף חלוצי צבא עברו לפני ה' ואומר (דהי"א כב יח) ונכבשה הארץ לפני השם ולפני עמו וכי תעלה על דעתך שישראל מכבשין את הארץ לפני המקום אלא כל זמן שהן עליה כאילו היא מכובשת הא אינם עליה אינה מכובשת ומן הענין הזה אמרו בספרי (עקב מג) ואבדתם מהרה (דברים יא יז) אף על פי שאני מגלה אתכם מן הארץ לחוצה לארץ היו מצויינין במצות שכשתחזרו לא יהו עליכם חדשים משל לאדון שכעס על אשתו ושלחה לבית אביה אמר לה הוי מתקשטת תכשיטים שכשתחזרי לא יהיו עליך חדשים וכן אמר ירמיה (לא כ) הציבי לך ציונים אלו המצות שישראל מצוינין בהם והנה הכתוב שאמר (דברים יא יז-יח) ואבדתם מהרה ושמתם את דברי אלה וגו' אינו מחייב בגלות אלא בחובת הגוף כתפילין ומזוזות ופירשו בהן כדי שלא יהו חדשים עלינו כשנחזור לארץ כי עיקר כל המצות ליושבים בארץ ה' ולפיכך אמרו בספרי (ראה פ) וירשתם אותה וישבתם בה ושמרתם לעשות (דברים יא לא-לב) ישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצות שבתורה וכך הוא בתוספתא דע"ז (פ"ה ה"ב) וזו היא מחשבת הרשעים (סנהדרין קה) שהיו אומרים ליחזקאל רבינו יחזקאל עבד שמכרו רבו יש עליו כלום שנאמר (יחזקאל כ לב) והעולה על רוחכם היה לא תהיה אשר אתם אומרים נהיה כגוים כמשפחות האדמה לשרת עץ ואבן וזו היא מצות יעקב אבינו לביתו ולכל אשר עמו בשעת ביאתם לארץ (בראשית לה ב) הסירו את אלהי הנכר אשר בתוככם והטהרו והשם לו לבדו נתכנו עלילות שמתה רחל בדרך בתחילת בואם בארץ כי בזכותה לא מתה בחוצה לארץ ובזכותו לא ישב בארץ עם שתי אחיות והיא היתה הנשאת באיסור האחוה ונראה שנתעברה מבנימין קודם בואם בשכם ולא נגע בה בארץ כלל מפני הענין שהזכרנו ואמר הנביא (ירמיהו טז יח) ושלמתי ראשונה משנה עונם וחטאתם על חללם את ארצי בנבלת שקוציהם ותועבותיהם מלאו את נחלתי והענין הזה הוא במקומות רבים בכתובים ותראנו מפורש בהם אחר שפקחתי בו עיניך וכתב ר"א בפרשת וילך (דברים לא טז) ידענו כי השם אחד והשינוי יבא מהמקבלים והשם לא ישנה מעשיו כי כולם הם בחכמה ומעבודת השם לשמור כח הקבול כפי המקום על כן כתוב את משפט אלהי הארץ ואמר ביעקב הסירו את אלהי הנכר והפך המקום הדבק בעריות שהם שאר והמשכיל יבין אלו דבריו ז"ל ואל תשיב עלי מפסוק מיכאל שרכם (דניאל י כא) כי הוא שר משרת לבקש רחמים על ישראל לא שר מלכות וממשלה וכן היה שר צבא הנראה ליהושע ביריחו (יהושע ה יג) הראה לו כי השם שלחו ללחום מלחמותיהם כענין בחזקיהו (מלכים ב יט לה) וגם שהיה זה בהיותנו בחוצה לארץ ואין רשות לפרש בענין הארץ יותר מזה אבל אם תזכה להבין הארץ הראשונה הנזכרת בפסוק בראשית והנזכרת בפרשת אם בחקותי (להלן כו מב) תדע סוד נשגב ונעלם ותבין מה שאמרו רבותינו (תנחומא ויקהל ז) בית המקדש של מעלה מכוון כנגד בית המקדש של מטה וכבר רמזתי לך בפסוק כי לי הארץ (שמות יט ה) והנה הזכיר הכתוב כי אנשי ארץ כנען נענשו בעבור העריות ורבותינו אמרו (סנהדרין נו) שהוזהרו עליהן מעת היצירה לאדם ולנח שלא ענש אלא אם כן הזהיר אבל הכתוב לא יזכיר האזהרה אבל יאמר כי הארץ תקיא אותם כי הארץ תתעב כל התועבות האל והנה לא אנשי ארץ כנען בלבד היו מן המוזהרים והפרשה הזכיר "כמעשה ארץ מצרים" (לעיל פסוק ג) שהיו גם הם עושים ככל התועבות האלה ולא תקיא אותם ארץ מצרים ולא שאר ארצות הגוים את גוייהם אבל הענין כולו למעלת הארץ וקדושתה ואמר הכתוב (כאן) "ותקיא הארץ" כי מעת שפקד עונה עליה שנגזר על הכנענים להכרת כאילו כבר הקיאה אותם או "ותקיא" למעלה כענין סר צלם מעליהם (במדבר יד ט).
נקדש את שמך בעולם כתב:מעט דבש כתב:מכתבים ומאמרים ח"א עמוד י"ז
וכל הגדולים הלא ידעו ממצות ישוב ארץ ישראל ומקדושתה, אבל אין לעשות מזה עיקר, כי אין לנו עיקרים אחרים, רק אלו מה שנמסרו לנו.
רון כתב:נקדש את שמך בעולם כתב:מעט דבש כתב:מכתבים ומאמרים ח"א עמוד י"ז
וכל הגדולים הלא ידעו ממצות ישוב ארץ ישראל ומקדושתה, אבל אין לעשות מזה עיקר, כי אין לנו עיקרים אחרים, רק אלו מה שנמסרו לנו.
צ"ע כוונת רבינו הגדול זיע"א במה שכתב "עיקרים" דלא מסתבר דכוונתו לסוגיית עיקרי האמונה שהרחיבו בזה הראשונים, דמה עניינו לכאן הלא כולנו מאמינים בני מאמינים בכל אות בתוה"ק ועיקרי האמונה אינם מתמקדים במצווה פרטית אלא ביסודות שעליהם עומדת האמונה בקב"ה ובתורה, על כן נראה שכוונתו שלא נמסר לנו שארץ ישראל הינה מצווה "מרכזית" בתורה כלומר שאין היא מצווה עיקרית שיש הרבה טפלים לה, ואם כך כוונתו דבר זה תמוה טובא הרי כל חומש בראשית וכן חומש שמות עד החודש הזה לכם נכתב רק בשביל ארץ ישראל כמבואר ברש"י הראשון בתורה, וכן רוב מוחלט של מצוות התורה ומסכתות הש"ס ניתנים לקיום רק בארץ ישראל (כל המצוות התלויות בארץ, במקדש, בסנהדרין, ובטהרה, וכן קביעת המועדות היא ע"י קידוש החודש שהוא רק בא"י), והתורה מרחיבה בנושא הארץ ללא כל השוואה לאף נושא אחר (אפילו יותר מביעור עבודה זרה, שאף הוא נוהג בעיקר בא"י), וגם ידועים דברי הספרי על הפסוק "הציבי לך ציונים" שכל המצוות (גם התלויים בגוף) נוהגים בעיקר בא"י והרחיב בזה הרמב"ן בויקרא י"ח כ"ה
עד כאן דברי הרב נקדש את שמך בעולם
וכעת תגובתי,
ראשית,
כנראה שיש קצר כל שהו בתקשורת בינינו כי לעולם אין אנו מקבלים תשובות לענין לאחר שאנו מבארים שוב ושוב את את כונת רבותינו.
ולגופו של ענין,
כנראה שרבינו הגדול זיע"א נרדם בעת שקראו בתורה את אותם פסוקים נפלאים שהבאתם לעיל! וגם שכחם לעת זקנתו, אבל אם היה יודע מאותם פסוקים ודינים שהבאתם, ודאי שהיה כותב אחרת במכתבים ומאמרים ופומיה לא הוה פסיק מאהבת הארץ וחשיבות הדיור בה, ולא רק במרכזה, אלא בכל שעל ושעל מרוב אהבתנו אותה, ולכן צריך לגנוז את הספר הנ"ל היות והוא נסתר מכל כך ראיות שהבאתם.
אלא שלא רק רבינו הגדול, אלא שכנראה כל הרבנים זקנים, וכולם נרדמו כנ"ל, מהחזו"א עד הרב מבריסק, עבור דרך האחיעזר והקובץ שיעורים.
וכעת באמת לגופו של ענין,
"עיקר" פירושו ה"מעמיד".
מהו המעמיד של היהדות. מהו הדבר שבלעדיו אין יהדות, וממילא צריך לדבר על זה כל הזמן, ולחזק ללא הרף.
בלי מנוע אין מכונית, אבל בלי חלונות יש מכונית! וכשרוצים להרוס לך את המכונית אתה נלחם על העיקר, לא יהיו חלונות לא נורא, קשה אבל לא נורא. אבל יקחו לך את המנוע? אפשר לומר שלום!
ארץ ישראל אינה המעמיד של היהדות, חד וחלק.
אויש, כנראה שוב נרדמתי באמצע קריאת התורה .......
כל טוב ובשורות טובות
בתבונה כתב:אני ממש מקבל בחילות מהדמגוגיה של המגיב שמעליי
אני יודע שהחזו"א היה אומר לכולם לבוא לגור בארץ ישראל
הרב שך בילדותי אישית שמעתי שדיבר על כך בשיחה פרטית
הרב זילברשטיין בספריו מצטט רבות על המעלה הגדולה של המגורים בארץ ישראל
אתה מוזמן להצטרף לסטמר נטורי קרתא שבדמגוגיה שלהם החזו"א היה מראשי המתנגדים להצבעה בבחירות
רון כתב:וכעת באמת לגופו של ענין,
"עיקר" פירושו ה"מעמיד".
מהו המעמיד של היהדות. מהו הדבר שבלעדיו אין יהדות, וממילא צריך לדבר על זה כל הזמן, ולחזק ללא הרף.
בלי מנוע אין מכונית, אבל בלי חלונות יש מכונית! וכשרוצים להרוס לך את המכונית אתה נלחם על העיקר, לא יהיו חלונות לא נורא, קשה אבל לא נורא. אבל יקחו לך את המנוע? אפשר לומר שלום!
ארץ ישראל אינה המעמיד של היהדות, חד וחלק.
אויש, כנראה שוב נרדמתי באמצע קריאת התורה .......
כל טוב ובשורות טובות
נקדש את שמך בעולם כתב:מן המקום להעתיק דברי הגמ' בחגיגה על כך שגם תלמוד תורה (שגם המגיב מבין שהיא נושא "עיקרי" ) תלוי בארץ ישראל.
אמר ר' אלעזר שלש דמעות הללו למה אחת על מקדש ראשון ואחת על מקדש שני ואחת על ישראל שגלו ממקומן ואיכא דאמרי אחת על ביטול תורה בשלמא למאן דאמר על ישראל שגלו היינו דכתיב כי נשבה עדר ה' אלא למאן דאמר על ביטול תורה מאי כי נשבה עדר ה' כיון שגלו ישראל ממקומן אין לך ביטול תורה גדול מזה.
ברים כתב:למי שמקשיב לקריאת התורה כפשוטו, זה ממש צועק באוזניים עד כמה הנושא של ארץ ישראל הוא מרכזי בתורה עד שנראה שהיא המכוון העיקרי, ודבר שהוא חצי מתורה שבכתב מיותר להתווכח עליו.
והחולק על זה צ''ל שהוא אוטם אזניו משמוע.
משה נטע כתב:רק על העניין שאין תורה ויהדות בלי ארץ ישראל.
איש גלילי כתב:משה נטע כתב:רק על העניין שאין תורה ויהדות בלי ארץ ישראל.
כדברי הספרי. וכדברי בראשית רבה (טז ד), 'אין תורה כתורת ארץ ישראל, ולא חכמה כחכמת ארץ ישראל'.
משה נטע כתב:ז מעלה, לא עיקר קיום התורה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים