דרומי כתב:הרמב"ם והראב"ד נחלקו בכלל האם הגאולה תבוא בדרך ניסית או טבעית (עיין הלכות מלכים פי"א ה"ד), אבל גם הרמב"ם לא נותן אפשרות שהגאולה תבוא 'מאליה' אלא דוקא על ידי מלך המשיח.
דרומי כתב:הרמב"ם והראב"ד נחלקו בכלל האם הגאולה תבוא בדרך ניסית או טבעית (עיין הלכות מלכים פי"א ה"ד), אבל גם הרמב"ם לא נותן אפשרות שהגאולה תבוא 'מאליה' אלא דוקא על ידי מלך המשיח.
משולש כתב:כי התחלת הגאולה נקראת עפ"י הזוהר הגר"א והרמח"ל פקידה שהיא המכשירה את הגאולה השלמה. ומסתמא לזה התכוון הריזינער. וגם מכיון שהערב רב התלבשו על הפקידה זה מסוכן לומר שכבר הגיעה הגאולה, ויכולים לבוא לידי הטעות של המזרחי שכבר הגענו לתיקון השלם.
צפוני כתב:משולש כתב:לא נמצאים עדיין בגאולה, אלא נמצאים בסוף הגלות (כמו שאמר החזו"א) ובבחי' כי פקד ה' עמו (הח"ח) וכבר מתחילים לראות ההכנות ליום הגדול.
יש עוד נקודה שראוי להדגיש, אני רואה הרבה בקונטרסים של קדושתת ציון וכו', וכן של כמה כותבים בפורום כאן כאילו ח"ו בנין בית המקדש תהיה גם בדרך הטבע, וזה והכל המשך אחד לתהליך הטבעי של בנין הארץ וכו'. וזה נסתר לגמרי מתורת הגר"א. (שהם הרבה בונים על זה) אפי' בספר קול התור כותב שתהליך בניית הארץ והקיבוץ יהיה בדרך הטבע בבחי' הפקידה של משיח בן יוסף, מ"מ שלמות הגאולה ע"י משיח בן דוד תהיה בדרך ניסית "בענני שמיא".
עיין בספר מאיר עיני חכמים לרבי מאיר בן נתן מקורסטשוב (מתלמידי בעל אור המאיר) מה שכתב בפתיחה כוללת פרק שני.
משולש כתב:אולי לזה כיוון הר"ןדרשות הר"ן הדרוש האחד עשר
העולה מכל מה שכתבנו, הוא שמתחילה האמינו ישראל במשה על פי האותות, ואם כן כבר ידענו הדרך אשר ראוי שיאמן בו הנביא. ולזה הספיק אליו באמרו (דברים יח טו) נביא מקרבך מאחיך כמוני, כלומר שנתאמת נבואתו כאשר נתאמתה נבואתי. ומה שכתב בקריעת ים סוף (שמות יד לא) ויאמינו בה' ובמשה עבדו, הוא מה שהותרו מהם הספקות, ונתבררו להם המבוכות שנפלו באמצע, כי דרכי ה' נשגבים מאד, אשר אם יאמר החכם לדעת, לא יוכל למצוא. והנה אנו רואים בגאולה זו של מצרים, שבאותה עת בעצמו שהיתה הגאולה ובה היו רואים עצמם נגאלים, ועם כל זה היו רואים פעלים ומעשים שהם סיבת גאולתם, ואף על פי כן היו נלאים לעמוד על סיבתם עד שגילה ה' יתברך ענינם. כל שכן אנחנו, שראוי שנהיה סכלים יותר בגאולה עתידה. מפני זה כתב הרמב"ם ז"ל (פי"ב ממלכים ה"ב) שלא יודעו הדברים ההם איך יהיו עד שיהיו.
משולש כתב:הרה"ק ר' ישראל מרוזין ניבא לפני כ-200 שנה כל התהליך להפליא. שיתחיל בדרך הטבע ואח"כ יבוא משיח.
משולש כתב:הוא ביקש שלא יהיה בדרך הטבע, אך לפני פטירתו ממש חזה ברוח הקודש בצער עמוק שכך תהיה הגאולה.
אראל כתב:צפוני כתב:משולש כתב:כלום אתה חושב שדורינו כבר זכאי כל כך עד שאין אנו צריכים כלל וכלל ליעודי הנביאים בשידוד מערכות הטבע לזכות לגאולה שלימה, וכל הטבע השלימו לשמש אותנו???
אני לא חושב ככה..
יקים כתב:אחרון התלמידים כתב:יקים כתב:בכוונה או בלי כוונה התעלמת מתגובתי (האחרונה) הארוכה.
צר לי עליך ידידי, וה' יאיר עיניך.
והבוחר יבחר.
ב"ה
שלחתי תגובתי לפני שראיתי את תגובתך.
עכ"פ לדעת גדולים וטובים, טועה כבודו טעות גדולה ומרה. בל"נ עוד אגיב אבל כבר אין זמן כעת.
אשמח לשמוע מי הם הגדולים וטובים שחולקים על דברי חז"ל וכל הראשונים בפירוש דברי הנבואה, ומפרשים אותה כהבלים שנכתבו כאן.
ואגב, עברתי שוב על פירושך 'המקורי' לדברי הנביא, ושמתי לב שדילגת על כל הפסוקים שלא הסתדרו לך...
ישנם אנשים שסוברים שמה שעבר עם ישראל באלפיים שנה האחרונות -בקירוב הוא גלות שהתורה דברה בה, לא פחות ולא יותר!!! אוי לאוזניים שכך שומעות!
הרי להדיא נאמר איך הגלות תיראה, ולא נראה כך רק נעיין בפרשת שבוע, שיאמרו הגויים על מה חרה האף הגדול הזה - על אשר עזבו את ברית ה' וכו' וילכו ויעבדו אלוהים אחרים וכו'.
נו? איזה גוי אומר ככה? תשאל כל גוי למה ישראל נענשו, אם הוא נוצרי יאמר כי לא האמינו וכו' וכן אם הוא מוסלמי, אם הוא גוי רחוק, בכלל לא שמע על כך.
וזו רק דוגמא אחת, עוד רבות דוגמאות מכל פרשת התוכחה שלא מסתדר, ובודאי שלא לפי הסדר הנאמר וכו'.
עקביה כתב:מעניין לעניין באותו עניין; בשבועון מרוה לצמא האחרון (ערב ר"ה תשע"ט) התפרסם ריאיון עם ר' דוד סולובייצ'יק שליט"א. הוא אומר שם שהגלות הנוכחית, בין החילונים, קשה מהגלות תחת היטלר ימ"ש ותחת הקומוניסטים. הוא אומר שאת כולם הוא הכיר בעצמו, וזו הקשה ביותר.
החושב כתב:דרומי כתב:מה מתקדם בענין בית המקדש? האם לדעתך היום יש אפשרות מעשית לבנות את בית המקדש יותר משהיתה לפני עשרים שנה או שלושים? לצערנו בענין ספציפי זה אין שום התקדמות, וה' יעזור שתהיה המהפכה ברגעא חדא
בית המקדש זה מהשלבים המתקדמים של הגאולה. אחרי קבוץ גליות, אחרי דין ברשעים ואחרי השבת השופטים (כך לפחות לפי סדר תפילת שמונה עשרה המבואר במגילה). אכן, אתה צודק, בית המקדש עוד לא נבנה - עובדה.
האם אין התקדמות? נחי' ונראה - מה הם הדברים שהם החוליות של השרשרת...
אחרון התלמידים כתב:אתה לא לומד נביא, וחבל (אומר אני לך בצער מה שאני חונכתי, רוב דברי הנביא לא מדבר על קרבנות ועל נבואה, כמו[ב]ן שאנו מצפים לזאת). הגאולה היא קמעא קמעא, היום היא כבר רבה והולכת.
בכל הז' דנחמתא, מדברי הנביא על חזרת עם ישראל לירושלים הפיזית ועצם זה, הוא הארת כבוד ה' שראו כל עמי הארץ את ישועת אלוקינו.
יקים כתב:אני רואה כאן סתירה בציטוטים המובאים בשם הרה"ק מרוזין. עכ"פ מה שהביאו בשמו כי גאולה בדרך הטבע עדיפה על פני גאולה בדרך נס, קשה להאמין שיצאו מפי קדוש ישראל דברים כאלו הנסתרים אלפי פעמים מפי חז"ל ומפי הנביאים. ועתה שראינו סתירה בציטוטים מפיו, נראה שאין להאמין לדיבורים אלו!
לבי במערב כתב:עקביה כתב:מעניין לעניין באותו עניין; בשבועון מרוה לצמא האחרון (ערב ר"ה תשע"ט) התפרסם ריאיון עם ר' דוד סולובייצ'יק שליט"א. הוא אומר שם שהגלות הנוכחית, בין החילונים, קשה מהגלות תחת היטלר ימ"ש ותחת הקומוניסטים. הוא אומר שאת כולם הוא הכיר בעצמו, וזו הקשה ביותר.
כבר איתא כן בשיחת כ"ק אדמו"ר (מהוריי"צ) נ"ע מליובאוויטש - חה"פ תש"ג סל"ג (נדפס בלקו"ד ח"ג דף תיט. ובמתורגם ללה"ק הוא בח"ג ס"ע 594 ואילך).
עקביה כתב:אין לי הרשאה לקרוא את זה.
שייך להעלות את דבריו בעברית לכאן? (זה נשמע לי משונה מאד, והייתי שמח לקרוא בעצמי).
לבי במערב כתב:ולהעיר: במדרשים ומארז"ל אפ"ל שכוונתם אינה ע"ד הפשט. ורק בפס"ד להלכה למעשה ודאי שכוונתו כפשוטו.
ובנדו"ד - הם דברי הרמב"ם, שלא מצאנו מן הפוסקים חולק בהם (עכ"פ - בסדר הגאולה ואופנה).
רמב"ם הלכות מלכים פרק יב
וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומין הן אצל הנביאים, גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים, ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו
החושב כתב:מה שייך 'הלכה למעשה' בעניין 'סדר הגאולה'?
למשל, רמב"ם כותב שקודם יבוא המשיח והוא יבנה את המקדש. ואכן יש סימוכין לזה בדברי חז"ל. אבל יש גם מקורות אחרים בחז"ל (ירושלמי, מדרש רבה ועוד) ששם כתוב שהמשיח יבוא אחרי שהמקדש ייבנה. אז תבוא עכשיו ותטען שההלכה למעשה (איזה למעשה?) בזה כמו הרמב"ם? (א)
וזה מה שכתב הרמב"ם שם בסיום דבריו (ב)רמב"ם הלכות מלכים פרק יב
וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומין הן אצל הנביאים, גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים, ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו
לבי במערב כתב:ראשית כל, אשמח אם יציין כת"ר אליהם.
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת מעשר שני פרק ה הלכה ב
אמר רבי אחא זאת אומרת שבית המקדש עתיד להיבנות קודם למלכות בית דוד [דף ל עמוד א] דכתיב [דברים לב יד] ודם ענב תשתה חמר
תוספות יום טוב מסכת מעשר שני פרק ה משנה ב
ולר' יוסי נמי הוצרך תנאי מפני שהתקנה היתה שלא יהו רשאים להעלות כדי שלא לעטר שוקי ירושלים הנתונה בידי האויבים ואף אם יתבטל זה הטעם שיבנה בית המקדש במהרה בימינו. ולא יהו אותו בית דין שבאותו דור רשאין לבטל כי אולי לא יהיו גדולים מזה הבית דין. כי בנין בית המקדש קודם למלכות בית דוד כדאיתא בירושלמי אמתניתין.
גבורת ארי מסכת תענית דף יז עמוד א
מיהו בהא יש לומר דבנין בית המקדש קודם למלכות בית דוד דהיינו ביאת הגואל. וכדאמרינן בירושלמי פרק ה' דמעשר שני גבי כרם רבעי היה עולה לירושלים מהלך יום אחד לכל צד ותנאי היה הדבר שאימתי שירצו יחזור הדבר לכמות שהיה רבי יוסי אומר משחרב בית המקדש היה התנאי ותנאי היה אימתי שיבנה בית המקדש יחזור הדבר לכמות שהיה. וגרסינן עלה בירושלמי זאת אומרת שבית המקדש עתיד להבנות קודם למלכות בית דוד.
לבי במערב כתב:אבל בנוגע להלכה [וכנ"ל - ס' הי"ד כולו הוא ספר הלכתי]
החושב כתב:האם יהיה כך או יהיה כך - זו לא שאלה הלכתית. וכן הניסיון שלך לקשר את ענייני הנבואה לענייני הכרעת הלכה - הוא תמוה בעיני ביותר.
לבי במערב כתב:החושב כתב:האם יהיה כך או יהיה כך - זו לא שאלה הלכתית. וכן הניסיון שלך לקשר את ענייני הנבואה לענייני הכרעת הלכה - הוא תמוה בעיני ביותר.
יש לי ב' שאלות לכ':
א) הרמב"ם לא הכיר את המקורות הנ"ל?
ב) בס' הי"ד אמורים להכנס ענינים שאינם נוגעים להלכה, כ"א לדרוש ואגדה?
אשמח אם יואיל כת"ר לענות עליהם (ורק עליהם).
אחרון התלמידים כתב:ב"ה
רק עיור לא יאמר שהתקיימה נבואה זו של ישעיהו הנביא ע"ה שחזה לפני כ-2500 שנה על ימינו אלו,שלולי שרוח ה' דיבר בו, אין שום אפשרות שבן אנוש יחזה מציאות שכזו שהתרחשה ב כ"ו טבת התש"פ:
וְהָלְכ֨וּ אֵלַ֤יִךְ שְׁח֙וֹחַ֙ בְּנֵ֣י מְעַנַּ֔יִךְ וְהִֽשְׁתַּחֲו֛וּ עַל־כַּפּ֥וֹת רַגְלַ֖יִךְ כָּל־מְנַֽאֲצָ֑יִךְ וְקָ֤רְאוּ לָךְ֙ עִ֣יר ה' צִיּ֖וֹן קְד֥וֹשׁ יִשְׂרָאֵֽל:
וכרוך כמובן בצער שהשלטון אינו מייצג את עם ישראל, כפי שצריך להיראות עם ישראל. ואולי אנו חטאו והעוינו בענין זה ואכ"מ.
וְהָלְכ֨וּ אֵלַ֤יִךְ שְׁח֙וֹחַ֙ בְּנֵ֣י מְעַנַּ֔יִךְ וְהִֽשְׁתַּחֲו֛וּ עַל־כַּפּ֥וֹת רַגְלַ֖יִךְ כָּל־מְנַֽאֲצָ֑יִךְ וְקָ֤רְאוּ לָךְ֙ עִ֣יר ה' צִיּ֖וֹן קְד֥וֹשׁ יִשְׂרָאֵֽל:
דרומי כתב:הרב הרואה, יפה כתבת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים